Theorie-examen tegelijk met brommerrijbewijs

Nederland • Geschreven door ANP op 12-02-2009 @ 22:17
print 
Jongeren die hun brommerrijbewijs halen, hoeven straks geen theorie-examen voor het autorijbewijs meer te doen. Verkeersminister Camiel Eurlings laat dat onderzoeken, kondigde hij vandaag in de Tweede Kamer aan.

Vanaf 1 januari 2010 moeten bromfietsers praktijkexamen doen. De kosten daarvoor bedragen minstens 390 euro. De ANWB vindt dat erg duur. In de Kamer keuren SP, VVD en PVV mede daarom de plannen af. Alleen CDA, PvdA en SGP steunen het brommerrijbewijs.

Volgens Emile Roemer (SP) wordt het rijbewijs "bijna onbetaalbaar". Hij twijfelt ook aan het effect van vier lessen die minstens nodig zijn om het rijbewijs te halen. PVV-collega Barry Madlener voorspelt zelfs "het einde van de bromfiets".

Volgens hem is het zeer discutabel of er minder verkeersslachtoffers zullen vallen. De bewindsman verwacht 7 procent minder slachtfoffers - zeven doden en 210 gewonden per jaar - onder deze kwetsbare groep weggebruikers.

Een ander voordeel is volgens Eurlings dat bromfietsers die betrapt worden op asociaal rijgedrag, op cursus gestuurd kunnen worden. Deze zogeheten 'antihufterscursus' geldt sinds oktober vorig jaar al voor automobilisten, die de kosten (750 euro) zelf moeten dokken.

Eurlings wil verder vanaf 2011 het zogenoemd begeleid rijden invoeren. Zeventienjarigen kunnen dan het autorijbewijs halen. Tot hun achttiende mogen ze dan onder begeleiding van een ervaren iemand al de weg op. "Haal je dat examen op je zeventiende, dan heb je tegelijk je brommerexamen."

Bron: ANP


Lees ook:

» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog0
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer9
» 15:24 Leers: belang buurt moet meetellen in asielzaak4
» 15:23 Aanhouding voor steekpartij Roermond 1


delen | eKudos nujij

9286 views / 49 reacties
Reacties op dit bericht
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Dan gaan ze lekker fietsen. Blijven ze op gewicht, vervuilen ze het milieu niet.
userIcon
Verbied meteen auto's, brommers en motoren.
Iedereen op de fiets
userIcon
Slecht dat er een praktijkexamen daarvoor word ingevoerd. Je leert meer als je zelf begint met rijden. En ik vind het zeer zeker niet verkeerd dat er nogmaals theorie examen word gedaan als je je autorijbewijs wilt halen. Ik deed dat ook laatst en wist het grootste gedeelte dan ook niet (maar het grootste gedeelte waren ook stomme vragen...).
userIcon
390 euro is nou ook niet echt onoverkomelijk te noemen, vooral niet als je daarna niet meer het theorie-examen voor het autorijbewijs hoeft te doen...
Waaat? Doe maar niet. Ken genoeg mensen die al 2 jaar brommer-rijden, maar al 5 keer gezakt zijn voor het theorie-examen... Geen strak plan
Ik heb geen scooter of brommer. Zonde van je geld als je 2 jaar later toch voor je autorijbewijs gaat.. en elke keer maar benzine betalen etc. Ik fiets VEEEEEEL liever!
userIcon
Aghja dit kabinet moet ergens geld vandaan halen met als gevolg dat er juist meer jongeren van 18 gelijk een autorijbewijs halen met als gevolg meer schade voor het milieu en meer doden

Dit kabinet is werkelijk TE sneu
userIcon
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:31 schreef M42 het volgende:
Aghja dit kabinet moet ergens geld vandaan halen met als gevolg dat er juist meer jongeren van 18 gelijk een autorijbewijs halen met als gevolg meer schade voor het milieu en meer doden

Dit kabinet is werkelijk TE sneu
onze brommer rijdert voelt zich aangesproken
userIcon
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:33 schreef Longmen het volgende:

[..]

onze brommer rijdert voelt zich aangesproken

Ga even lekker iemand anders met je puberale grapjes lastig vallen. Of is jouw leventje daar in dat boerengat werkelijk zo saai.
userIcon
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:36 schreef M42 het volgende:

[..]


Ga even lekker iemand anders met je puberale grapjes lastig vallen. Of is jouw leventje daar in dat boerengat werkelijk zo saai.
Ze moeten die brommers gewoon per direct allemaal afschaffen. Veel te veel herrie voor veel te weinig nut, dat tweetakt.
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:28 schreef EvilMonkey het volgende:
Ik heb geen scooter of brommer. Zonde van je geld als je 2 jaar later toch voor je autorijbewijs gaat.. en elke keer maar benzine betalen etc. Ik fiets VEEEEEEL liever!
Ik gooi liever benzine in een brommer dan in een auto hoor
userIcon
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:37 schreef dadoc het volgende:
Ze moeten die brommers gewoon per direct allemaal afschaffen. Veel te veel herrie voor veel te weinig nut, dat tweetakt.
nu wordt M42 boos!
userIcon
Onzin.. Het bromfietsrijbewijs moet los staan van het auto theorie examen..
Ik heb al jaren mijn autorijbewijs, maar ik moet wel mijn theorie opnieuw halen voor de Motor..
userIcon
Net alsof het gaat om de veiligheid van de brommerrijder. :-)

Je kunt voorlopig nog steeds in iedere brommerzaak opvoersetjes kopen.
De meeste brommerrijders kennen de regels heus wel
userIcon
De doden die nu vallen komen niet omdat ze de verkeersregels niet goed kennen, maar gewoonweg uit dom gedrag, zoals het niet dragen van een helm, te hard door een bocht, beetje lopen te stunten of bumperkleven of whatever...

Ik geloof niet dat die paar doden minder per jaar al die extra moeite en al dat extra geld waard is. Het is allemaal al vrij duur en streng in NL.
gewoon een verkeersvak op scholen invoeren... een jaartje les en dan een rijbewijs is veel effectiever... jaar 1 een fietsbewijs, jaar 2 een brommerrijbewijs, jaar 3 en 4 voor een autorijbewijs en schooldiploma... veel veiliger en veel minder schoolverlaters...
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:31 schreef M42 het volgende:
Aghja dit kabinet moet ergens geld vandaan halen met als gevolg dat er juist meer jongeren van 18 gelijk een autorijbewijs halen met als gevolg meer schade voor het milieu en meer doden

Dit kabinet is werkelijk TE sneu
Want ja het grootste gedeelte van dat bedrag gaat natuurlijk naar de regering en niet naar het CBR.
userIcon
waar is de tijd dat je op je 16e voor 25 gulden een brommer kocht bij de boer
Brommers zijn toch niet nodig voor 9 van de 10 jongeren, en als je het echt nodig hebt ben je vast wel bereidt om het geld bij elkaar te sparen (en als het *echt* nodig is helpen je ouders ook misschien wel). Dat het wat kost is echt geen issue, mits de lessen helpen.
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:57 schreef De_Reemster het volgende:
waar is de tijd dat je op je 16e voor 25 gulden een brommer kocht bij de boer
daar komt ook één onder een steen vandaan
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:39 schreef DaRKoNe het volgende:
Onzin.. Het bromfietsrijbewijs moet los staan van het auto theorie examen..
Ik heb al jaren mijn autorijbewijs, maar ik moet wel mijn theorie opnieuw halen voor de Motor..
Wat dacht je van. Autorijbewijs en dan nog eens extra op voor als je een zware aanhanger wil. Ben je ook de sjaak, mist je een dikke suv rijd want dan wordt het gewicht gecompenseerd .
userIcon
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:23 schreef Beach het volgende:
Verbied meteen auto's, brommers en motoren.
Iedereen op de fiets
iedereen in de fiets-file om te parkeren bij de Ikea
userIcon
Wat een ONZIN!

In 2 of 3 jaar tijd kan er ontzettend veel veranderd zijn in het verkeersreglement, en ook zijn er een hoop uitzonderingen die je vergeet als je alleen een bromfietsje rijdt.
userIcon
Lijkt me echt heel onverstandig om brommer rijbewijs met auto theorie samen te voegen Om te beginnen gelden er hele andere verkeersregels voor brommers dan voor auto's
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:39 schreef Longmen het volgende:

[..]

nu wordt M42 boos!
userIcon
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:26 schreef parloio het volgende:
390 euro is nou ook niet echt onoverkomelijk te noemen, vooral niet als je daarna niet meer het theorie-examen voor het autorijbewijs hoeft te doen...
Voordeel wel 39 euro, weet niet hoe rijk jij bent maar 390 euro is best wel duur vergeleken met 190 euro auto examen
Het zou echt baf zijn, als de plannen van het praktijkexamen doorgaan. Ik word 24 mei 2010 16 . Brommerts zijn gewoon leuk! Maar er zijn ook al hele andere plannen (http://bovag.nl/!communicatie/Nieuwe%20rijbewijsregeling%20vanaf%202012.pdf) Op je 16e op een 125cc
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 23:45 schreef SolidArt het volgende:
Wat een ONZIN!

In 2 of 3 jaar tijd kan er ontzettend veel veranderd zijn in het verkeersreglement, en ook zijn er een hoop uitzonderingen die je vergeet als je alleen een bromfietsje rijdt.
Inderdaad, denk dat je alle dingen die met de auto te maken heeft op dat moment niet meer gaat gebruiken, en later dus niet weet als je je rijbwijs hebt voor de auto..

maarom gelijk 4 lessen met een brommer? doe gewoon 1 a 2 lessen ofzo als het perse moet..onzin allemaal..

als er maar meer geld geint kan worden...
userIcon
Dus eigenlijk wordt het brommer-rijbewijs verhoogd naar 17 jaar, en autorijbewijs verlaagd naar 17 jaar. Mensen snappen niet dat je onmogelijk een percentage van 0 % ongelukken kan krijgen. Mensen zullen altijd wel iets te hard rijden of net niet goed kijken waardoor er een ongeluk ontstaat.
userIcon
Ik heb zo'n 4 of 5 jaar brommer gereden, zonder theorie gedoe... en welgeteld een keer een ongeluk gehad (en dat was omdat ik even was afgeleid, niet omdat ik de regels niet kende).

Nee, ik denk dat men beter af is met een psychologische test... is iemand een thrillseeker, dan is de kans groot dat hij ook met de brommer gaat stunten.
Toegegeven op boerenweggetjes reed ik ook rustig meer dan 100 km p/u... in de bebouwde kom echter, reed ik bijna altijd de maximum snelheid.
userIcon
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:22 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Dan gaan ze lekker fietsen. Blijven ze op gewicht, vervuilen ze het milieu niet.
Door te fietsen 'verbrand' je ook Calorieën en dit adem je voor een deel uit als CO2 en H2O, wat ook vervuiling is, maar ik denk dat dit wel lager is dan de uitstoot van een auto op dezelfde afstand.
userIcon
390 Euro. Hoe moet een 16jarige dit betalen? Achterlijke mongolen regering hebben wij!
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 @ 01:33 schreef Emmanuell het volgende:
390 Euro. Hoe moet een 16jarige dit betalen? Achterlijke mongolen regering hebben wij!
Wat denk je van een paar maanden werken als vakkenvuller op de donderdag avond?
userIcon
Theorie voor de auto is veel uitgebreider dan voor de brommer. Het slaat nergens op dat je die theorie opeens niet meer zou hoeven te kennen.

Ik snap dat Eurlings de brommers liever ziet verdwijnen. Hij maakt het moeilijker om een brommerrijbewijs te halen en makkelijker om in de auto te stappen (vanaf je zeventiende).
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:28 schreef EvilMonkey het volgende:
Ik heb geen scooter of brommer. Zonde van je geld als je 2 jaar later toch voor je autorijbewijs gaat.. en elke keer maar benzine betalen etc. Ik fiets VEEEEEEL liever!
*haalt auto uit garage* Ga jij maar fietsen
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:41 schreef Yi-Long het volgende:
De doden die nu vallen komen niet omdat ze de verkeersregels niet goed kennen, maar gewoonweg uit dom gedrag, zoals het niet dragen van een helm, te hard door een bocht, beetje lopen te stunten of bumperkleven of whatever...

Ik geloof niet dat die paar doden minder per jaar al die extra moeite en al dat extra geld waard is. Het is allemaal al vrij duur en streng in NL.
Helemaal mee eens.
userIcon
Het aantal ongelukken valt me enorm mee. Daaruit blijkt ook maar weer hoe weinig brommers er nog maar rondrijden. Met deze maatregel wil straks niemand nog meer brommer rijden, maar ff wachten op 't autorijbewijs. Als ze 't toch invoeren, dan moeten ze er gewoon 'n licht motorrijbewijs maken, zodat je op minimaal op 'n 80cc mag rijden, net zoals in de rest van Europa (vroegah kochten we dan 80 cctjes in Duitsland, leve de MBX-en & MBtjes )
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 @ 01:33 schreef Emmanuell het volgende:
390 Euro. Hoe moet een 16jarige dit betalen? Achterlijke mongolen regering hebben wij!
ik verdiende op mn 16de 120 euro per maand met een paar avonden in de week bij de supermarkt hoor, heb nooit een brommer gehad maar heb daardoor op mn 18de wel een auto kunnen kopen, beetje hard werken kan helemaal geen kwaad
userIcon
het einde van de bromfiets, dat klinkt toch geweldig of niet
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 @ 01:33 schreef Emmanuell het volgende:
390 Euro. Hoe moet een 16jarige dit betalen? Achterlijke mongolen regering hebben wij!
door er voor te werken? moest ik ook hoor (wel aan andere dingen uitgegeven)
userIcon
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:26 schreef parloio het volgende:
390 euro is nou ook niet echt onoverkomelijk te noemen, vooral niet als je daarna niet meer het theorie-examen voor het autorijbewijs hoeft te doen...
Theorie examen voor de auto is 32 euro. Dan vind ik 360 euro voor een brommerpapiertje nogal aan de prijs.
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 @ 09:13 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Theorie examen voor de auto is 32 euro. Dan vind ik 360 euro voor een brommerpapiertje nogal aan de prijs.
Ik niet, aangezien de drempel dan een stuk hoger ligt om zo'n brommerpapiertje te halen.
En dus minder van dat scootertuig/bontkraagjes op de weg maakt het voor iedereen veiliger
En dat je dan geen theorie examen voor je auto hoeft te doen, dat is iig mooi meegenomen.
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 @ 22:36 schreef M42 het volgende:

[..]


Ga even lekker iemand anders met je puberale grapjes lastig vallen. Of is jouw leventje daar in dat boerengat werkelijk zo saai.
Ach, laat ze. Het is FOK!. Het zieligste gepeupel van heel Nederland komt hier om andere zwart te maken om zichzelf beter te voelen in de digitale wereld terwijl ze in het echt helemaal niks voorstellen.

Dat terzijde. Vind het beetje achterlijk worden met all die regeltjes in Nederland. Ze zoeken elke keer weer manieren om ons hardwerkende burgers geld af te troggelen en het in hun eigen zak te steken.

Serieus, ze mogen hier wel ff een zelfmoordterrorist naar het parlementsgebouw sturen.
userIcon
Complete onzin, bij de autotheorie moet je hele andere stof kennen als voor de brommer. Daarnaast heeft de meeste van die scooterjeugd de ballen verstand van verkeersregels...
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 @ 10:23 schreef knirfie het volgende:
Complete onzin, bij de autotheorie moet je hele andere stof kennen als voor de brommer. Daarnaast heeft de meeste van die scooterjeugd de ballen verstand van verkeersregels...
Alleen om die ventjes te pesten en geld afhandig te maken zou je ze haast die drie extra keren zakken weer aan moeten doen!
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 @ 09:37 schreef OuweBaas het volgende:

[..]

Ik niet, aangezien de drempel dan een stuk hoger ligt om zo'n brommerpapiertje te halen.
En dus minder van dat scootertuig/bontkraagjes op de weg maakt het voor iedereen veiliger
En dat je dan geen theorie examen voor je auto hoeft te doen, dat is iig mooi meegenomen.
Alsof die zich er wat van aantrekken dat ze geen papiertje hebben
Ja tuurlijk joh, alleen wordt ff vergeten dat de theorie voor auto's ff compleet anders is dan voor brommers.

Je komt op wegen en plaatsen waar je met een brommer totaal niet mag komen.

Lekker verantwoord, net zoals die onzin dat je al vanaf je 17e onder begeleiding mag rijden, wordt toch misbruik van gemaakt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 @ 09:44 schreef Yamanaka het volgende:

[..]

Ach, laat ze. Het is FOK!. Het zieligste gepeupel van heel Nederland komt hier om andere zwart te maken om zichzelf beter te voelen in de digitale wereld terwijl ze in het echt helemaal niks voorstellen.

Dat terzijde. Vind het beetje achterlijk worden met all die regeltjes in Nederland. Ze zoeken elke keer weer manieren om ons hardwerkende burgers geld af te troggelen en het in hun eigen zak te steken.

Serieus, ze mogen hier wel ff een zelfmoordterrorist naar het parlementsgebouw sturen.
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog0
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer9
» 15:24 Leers: belang buurt moet meetellen in asielzaak4
» 15:23 Aanhouding voor steekpartij Roermond 1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden