'VS riskeren hyperinflatie'

Internationaal • Geschreven door Bert (superworm) op 09-02-2009 @ 15:28
print 
De VS riskeren een situatie van hyperinflatie en er zijn tekenen dat de grootste economie ter wereld een bananenrepubliek wordt. Hiervoor waarschuwt Marc Faber, Zwitsers economisch historicus en investeerder, in een interview met financieel zender CNBC.

Faber: "In de VS hebben we een totaal nieuwe economische school en het heet de Zimbabwe-school. Het is uitgevonden door een van de grootste leiders van deze wereld, Robert Mugabe, die zijn land economisch totaal vernietigde. En dat is het monetaire beleid waar de VS op het moment naar streven. De huidige oplossing van de Amerikaanse centrale bank wanneer er iets mis gaat is het printen van geld. En als dat niets oplost printen ze meer geld. En als het dan nog slechter gaat printen ze nóg meer geld."

Op de vraag of Amerika 200 procent inflatie riskeert, antwoordde Faber: "Nog niet. Maar ik denk dat er een punt komt dat het de waarheid wordt. Als ik kijk naar de Amerikaanse schulden, zijn er twee oplossingen. Of de VS vallen door hun eigen schuldenberg om, of de schuld moet bestreden worden met inflatie."

Faber acht de kans dat Amerika een bananenrepubliek wordt aanwezig, met name door het sterk ingrijpen van de overheid in de economie. Faber: "Om deze redenen zouden Amerikaanse schuldpapieren afgewaardeerd moeten worden naar de status van rommelobligaties."

Het betreffende interview.

Met dank aan pberends voor de herschreven submit.


Bron: CNBC


Lees ook:

» 11:35 Zuid-Koreanen hebben recht op vergoeding dwangarbeid3
» 11:23 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit28
» 10:29 Explosie bij Turks politiebureau4
» 10:07 Mexico maakt zich op voor Bud12


delen | eKudos nujij

15791 views / 103 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 103 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
De hoeveelste waarschuwing is dit?
userIcon
dat zou echt desastreus zijn voor de wereldeconomie...

Hopen dat die gast geen gelijk krijgt
Fijn, lekker alles in de US bestellen.
userIcon
flexino: des meer mensen er in geloven/waarschuwen des te sneller gebeurd het ook.
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:31 schreef Teddie het volgende:
Fijn, lekker alles in de US bestellen.
Meestal gaan de prijzen dan ook omhoog

En veel wisselkantorern wisselen niet meer (netzoals je nu geen Zimbabwaanse Dollars kunt krijgen)
Dollar weinig waard = goedkoop Amerikaanse spullen importeren
Voor de rest is het niet zo mooi natuurlijk
Klopt...
Hoe meer US dollars er worden geprint zonder dat de US-productie omhoog gaat betekend eigenlijk meer dollars per product...
Met andere woorden prijs stijging..
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:33 schreef qu63 het volgende:

[..]

Meestal gaan de prijzen dan ook omhoog

En veel wisselkantorern wisselen niet meer (netzoals je nu geen Zimbabwaanse Dollars kunt krijgen)
Ja hehe, natuurlijk gaan de prijzen omhoog, dat is het kenmerk van inflatie.

Neemt niet weg dat de dollar dan zo weinig waard is dat je voor ¤10 euro misschien wel 10.000 dollar kunt krijgen en nog steeds goedkoop kunt importeren.

Dan negeer ik even dat onze economie ook zal krimpen en we waarschijnlijk geen geld hebben om iets goedkoop te importeren.
'Hyperinflatie'

bij deze de nominatie voor 'het woord van 2009'
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:35 schreef Dynamisch het volgende:

[..]

Dan negeer ik even dat onze economie ook zal krimpen en we waarschijnlijk geen geld hebben om iets goedkoop te importeren.
Daar hebben alleen arme mensen last van
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:31 schreef sparboom het volgende:
dat zou echt desastreus zijn voor de wereldeconomie...

Hopen dat die gast geen gelijk krijgt
persoonlijk denk ik dat het juist de redding zal zijn. t zal zon grote chaos veroorzaken dat we ook echt eens gaan leren van de fouten. DEZE economie gaat kapot, zodat r een nieuwe kan ontstaan.
ik wil de prijs wel betalen voor de volgende generaties.
userIcon
Ik ben het niet met deze kerel eens. Wel dat er nog een hoop verborgen rottigheid aanwezig is maar Amerika is zo sterk dat ze wel wat kunnen hebben. De staatsschuld is echter wel een punt van bezorgdheid maar als je die vergelijkt met de staatsschuld van Japan dan valt het ook wel weer mee.
userIcon
Zoals scooter al zei HYPERHYPER!
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:40 schreef Bakfiets007 het volgende:

[..]

persoonlijk denk ik dat het juist de redding zal zijn. t zal zon grote chaos veroorzaken dat we ook echt eens gaan leren van de fouten. DEZE economie gaat kapot, zodat r een nieuwe kan ontstaan.
ik wil de prijs wel betalen voor de volgende generaties.
van mij mogen ze nog wel even wachten
userIcon
Gebeurde dat ooit ook niet eens in Duitsland?

Dus dan wordt Obama een Westerse Mugabe?
userIcon
Mooie stropdas!
userIcon
Wat een onzin.
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:31 schreef sparboom het volgende:
dat zou echt desastreus zijn voor de wereldeconomie...

Hopen dat die gast geen gelijk krijgt
Ik denk dat het de redding van de wereldeconomie zal zijn, en denk ook dat deze gast wel gelijk zal hebben.

Je kan niet ongestraft geld blijven drukken ,zeker niet zonder dat er een gouddekking tegenoverstaat. Maar ja , toen JFK dat zei kreeg tie gelijk een kogel door zijn kop
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:40 schreef Bakfiets007 het volgende:

[..]

persoonlijk denk ik dat het juist de redding zal zijn. t zal zon grote chaos veroorzaken dat we ook echt eens gaan leren van de fouten. DEZE economie gaat kapot, zodat r een nieuwe kan ontstaan.
ik wil de prijs wel betalen voor de volgende generaties.
De prijs is WOIII.... En daarna een nieuwe wereldorde. Heb je dat er echt voor over?
Dit zeg ik geloof ik al een paar jaar, maarja, wie ben ik
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:31 schreef Teddie het volgende:
Fijn, lekker alles in de US bestellen.
Als de V.s naar de klote gaat zal e.u.. snel volgen. Kredietcrisis??!!
Maar goed dat ziet die huidige regering natuurlijk ook wel in. Ze zullen echt wel doen wat op dit moment het best voor het land is en niet zomaar wat aankloten daar. Blijkbaar is geld bijprinten op dit moment het beste, want die economen daar zijn ook niet gek dat ze hier niet op kwamen.
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:32 schreef wdn het volgende:
flexino: des meer mensen er in geloven/waarschuwen des te sneller gebeurd het ook.
De kop in het zand steken als een struisvogel gaan de problemen ook niet van weg.

Zolang men niet doorkrijgt wat voor een zwendel ons economisch systeem is verandert er niets.

De oplossing is vrij simpel: De functie van banken terug leggen bij de overheid. Het is toch van de zotte dat de banken het monopolie hebben op geldcreatie en dit tegen woekerrentes mogen uitlenen ?
Het zou voor al die dikke Amerikanen niet eens zo erg zijn... bananen
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:51 schreef Gehannes het volgende:
Maar goed dat ziet die huidige regering natuurlijk ook wel in. Ze zullen echt wel doen wat op dit moment het best voor het land is en niet zomaar wat aankloten daar. Blijkbaar is geld bijprinten op dit moment het beste, want die economen daar zijn ook niet gek dat ze hier niet op kwamen.
Als het dezelfde economen zijn die de kredietcrisis niet hebben zien aankomen....
userIcon
Zolang ze geld maar niet gaan bijdrukken... Geprint geld is nep
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:53 schreef Underverse het volgende:
Zolang ze geld maar niet gaan bijdrukken... Geprint geld is nep
Geef dat van jou maar aan mij dan.
Tja, ze hebben het zelf verdiend daar in de VS...
userIcon
quote:
De huidige oplossing van de Amerikaanse centrale bank wanneer er iets mis gaat is het printen van geld. En als dat niets oplost printen ze meer geld. En als het dan nog slechter gaat printen ze nóg meer geld."
Dan weten ze in ieder geval zeker dat de printer-/tonerfabriekanten niet failliet gaan...
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:41 schreef buachaille het volgende:
"Amerika is zo sterk dat ze wel wat kunnen hebben."
Geloof jij ook nog in Sinterklaas en elfjes? Die 'kracht" is grootendeels gebaseerd op lucht, namelijk het spenderen van geld door consumenten dat ze niet hebben en wat aan hen geleend wordt door Chinezen etc (via het kopen van treasury bills van de VS o'heid).

Het is niet alleen de staatsschuld die ze nu hebben, ze hebben een constant begrotingstekort, groot tekort op de handelsbalans, grote schulden bij consumenten etc. En Japan heeft in hun situatie al 18 jaar geen fatsoenlijke economische groei meegemaakt, en halverwege de jaren negentig zelfs negatieve rentepercentages gehad. Nee, dát schiet op

Amerika heeft uit alle hoeken van de wereld geld geschraapt om hun levenstandaard te bekostigen, en de grens komt nu in zicht. En als die bereikt is, zet je dan maar schrap...
userIcon
Als dit zo is, dan krijgt europa toch ook een behoorlijke klap?
userIcon
Een dergelijke inflatie zou waarschijnlijk betekenen dat China de aangekochte dollars massaal zou gaan dumpen om de verliezen te beperken.

Dan is de tijd terug dat Manhattan voor 12 euro gekocht kan worden van de inheemse bevolking. .
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:40 schreef Bakfiets007 het volgende:

[..] DEZE economie gaat kapot, zodat r een nieuwe kan ontstaan.
ik wil de prijs wel betalen voor de volgende generaties.
Ik niet.
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:45 schreef wtplep het volgende:

[..]

De prijs is WOIII.... En daarna een nieuwe wereldorde. Heb je dat er echt voor over?
WOIII is al gaande. Anders dan anders, maar we zitten er al in.

Wat betreft NWO, deze crisis is er niet voor niets natuurlijk, dat begrijp ik. Het enige wat ik kan hopen is dat de meerderheid van de wereldbevolking zich actief gaat mengen in de toestand en het voorkomt. Deze economie is en zal net zo ernstig zijn als een economie onder de NWO.
Als het zover dreigt te komen, vallen die gasten wel weer een paar landen binnen en ontdoen deze van hun rijkdommen.
userIcon
Iedereen met een beetje verstand weet dit al lang
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:35 schreef Dynamisch het volgende:

[..]

Ja hehe, natuurlijk gaan de prijzen omhoog, dat is het kenmerk van inflatie.

Neemt niet weg dat de dollar dan zo weinig waard is dat je voor ¤10 euro misschien wel 10.000 dollar kunt krijgen en nog steeds goedkoop kunt importeren.

Dan negeer ik even dat onze economie ook zal krimpen en we waarschijnlijk geen geld hebben om iets goedkoop te importeren.
Als dat zo is, investeer ik 5000 euro en krijg dan 5.000.000 Dollar er voor terug, dat even een jaar of 5 in de brandkast stoppen en geduldig wachten dat de Dollar weer op 1.02 euro staat over een paar jaar en dan inwisselen
userIcon
Investeren in goud en diamanten, dat is nog enigzins waardevast
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 15:45 schreef LD50 het volgende:
Wat een onzin.
Ah. . we hebben een econoom op Fok. Leg eens uit, wat is jou visie op de huidige status van Amerika ?
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 16:06 schreef JapyDooge het volgende:
Investeren in goud en diamanten, dat is nog enigzins waardevast
Goud is momenteel helemaal niet stabiel en bij diamanten is het maar wat een gek er voor geeft .. nee dank je.
Ik moest gelijk hieraan denken.
ik geloof dat we nu weer naar de andere kant aan het doorslaan zijn, we moeten niet vergeten dat onderdanks de grote problemen, amerika nog steeds en land blijft met heel veel hoog opgeleide, gemotiveerde mensen met een winners mentalisteit. dus geen luie domme, doorgeneukte zimbabwanen.
de staatsschuld van japan, italie, portugal en nog her en der wat landjes is vele malen hoger dan die in de v.s., er is een probleem, een groot probleem maar laten we het ook niet erger maken dan dat...
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 16:08 schreef Flierp het volgende:

[..]

Ah. . we hebben een econoom op Fok. Leg eens uit, wat is jou visie op de huidige status van Amerika ?
hahahah
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 16:01 schreef Bakfiets007 het volgende:

[..]

WOIII is al gaande. Anders dan anders, maar we zitten er al in.
Onzin, verklaar je nader
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 16:16 schreef LePetitColonel het volgende:
ik geloof dat we nu weer naar de andere kant aan het doorslaan zijn, we moeten niet vergeten dat onderdanks de grote problemen, amerika nog steeds en land blijft met heel veel hoog opgeleide, gemotiveerde mensen met een winners mentalisteit. dus geen luie domme, doorgeneukte zimbabwanen.
de staatsschuld van japan, italie, portugal en nog her en der wat landjes is vele malen hoger dan die in de v.s., er is een probleem, een groot probleem maar laten we het ook niet erger maken dan dat...
Het verschil is alleen dat de staatsschuld van landen als Japan, Italie en Portugal voornamelijk een schuld is aan de eigen bevolking.

Na afbetaling van die schuld blijft het geld dus in de eigen economie.

De staatsschuld van de VS bestaat voor een groot gedeelte uit schulden aan het buitenland. Wanneer de VS die schulden dus terugbetaald vloeit er geld uit de economie en blijft er een lege economie achter. Daarom is de situatie in de VS vele malen ernstiger.
userIcon
NWO oplossing: de VS veegt de schulden aan het buitenland van zijn balans en we gaan over naar 1 Wereld bank met 1 Wereld munt
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 16:18 schreef Liquidist het volgende:

[..]

Onzin, verklaar je nader
vriend je hebt de laatste jaren gemist waarin zon beetje alle westerse landen betrokken zijn bij dezelfde oorlogen? heb je uberhaupt meegekregen hoe de belangen onderling liggen, hoe de wereld momenteel draaid? of het nu in naam van een individueel land of een zg verbond is maakt dan niet meer uit.
we zitten er midden in, de bom staat op springen, er hoeft slechts nog op de knop gedrukt te worden.

je wil het zien of niet, je kunt het ontkennen, we spreken elkaar wel weer als de stront de ventilator vol gaat raken.
50  van 103 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 11:35 Zuid-Koreanen hebben recht op vergoeding dwangarbeid3
» 11:23 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit28
» 10:29 Explosie bij Turks politiebureau4
» 10:07 Mexico maakt zich op voor Bud12


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden