Ping An stemt tegen verkoop Fortis

Economie • Geschreven door ANP op 09-02-2009 @ 08:47
print 
Grootaandeelhouder Ping An van Fortis stemt komende week tegen de nieuwe overeenkomst over de verkoop van een deel van Fortis aan de Franse bank BNP Paribas. Dat heeft de Chinese verzekeraar zondag in een verklaring laten weten. Ping An heeft 5 procent van Fortis in handen.

Volgens Ping An "hebben alle beslissingen die de Belgische regering omtrent de verkoop van onderdelen van Fortis heeft genomen niet alleen de waarde van Fortis verwoest, maar ook de belangen van aandeelhouders in het algemeen zwaar beschadigd".

Ook kleinere aandeelhouders hebben gedreigd de nieuwe overeenkomst te bombarderen. Aandeelhouders van Fortis stemmen op woensdag 11 februari over de nationalisatie van het Nederlandse deel van Fortis en over de verkoop van een deel van de bank-verzekeraar aan het Franse BNP Paribas. De Franse bank zou, volgens een overeenkomst van afgelopen najaar, bijna driekwart van Fortis in handen krijgen.

Maar onder druk van het protest van aandeelhouders, hebben Fortis, de Belgische overheid en BNP Paribas die overeenkomst ruim een week geleden veranderd. BNP Paribas moet het nu doen met slechts 10 procent van Fortis. Ook deze nieuwe deal lijkt nu niet de goedkeuring van aandeelhouders te krijgen.

Volgens Ping An hebben aandeelhouders ook veel te weinig tijd gekregen om de nieuwe overeenkomst met BNP Paribas te bestuderen. De aandeelhoudersvergadering van 11 februari was oorspronkelijk bedoeld om te stemmen over de beslissingen van afgelopen najaar.

Pas vorige week kregen de belanghebbenden het verzoek om te stemmen over een ander voorstel. De Chinese verzekeraar zegt dat er "andere opties hadden moeten worden onderzocht en nog steeds kunnen worden onderzocht om de activiteiten van Fortis te handhaven en de waarde voor de aandeelhouders te optimaliseren".

De vergadering van woensdag gaat gewoon door. De Belgische premier Herman van Rompuy liet in een reactie weten dat de regering "zojuist een heronderhandeld akkoord over Fortis heeft goedgekeurd, en dat dit akkoord zal worden voorgelegd aan de algemene vergadering". Vice-premier Karel de Gucht liet weten dat als de aandeelhouders tegenstemmen, "de regering haar verantwoordelijkheid zal nemen".

Bron: ANP


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

5630 views / 14 reacties
Reacties op dit bericht
14  van 14 reacties op deze pagina. Pagina  1
En? Hoe gaan ze dat doen dan? Hun verantwoordelijkheid nemen?
userIcon
Dat is niet zo mooi . Dan zitten wij wederom met de besmette delen opgescheept .
Ping An is razend. Natuurlijk ook niet zo vreemd als je 5% (dus zoveel miljard) hebt neergelegd en je houdt er vervolgens een paar cent op de euro over. Dit is absoluut geen reclame voor Nederland of Belgie in het oosten. Je wilt die Chinezen wel te vriend houden, ook al kost dat jammer genoeg een paar miljoenen.

Ik snap nog steeds niet hoe Bos nu kan beweren dat het juridisch wel snor zit. Als de aandeelhouders inclusief Ping An tegen opsplitsing stemmen, waarom mag Bos dat dan doen? Een Belgische rechter heeft reeds gezegd dat de aandeelhouders het laatste woord hebben. Hoe kan hij nu het oordeel van een Belgische rechter in de wind slaan? Als een zaak is gevestigd in Belgie, dan gaat de Belgische rechter daarover. Ik snap echt niet hoe Bos daar omheen kan.

Als een Belgische minister een Nederlandse zaak nationaliseert gaat dat ook niet gebeuren en terecht.
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 09:42 schreef HandigeHarry010 het volgende:
Ping An is razend. Natuurlijk ook niet zo vreemd als je 5% (dus zoveel miljard) hebt neergelegd en je houdt er vervolgens een paar cent op de euro over. Dit is absoluut geen reclame voor Nederland of Belgie in het oosten. Je wilt die Chinezen wel te vriend houden, ook al kost dat jammer genoeg een paar miljoenen.

Ik snap nog steeds niet hoe Bos nu kan beweren dat het juridisch wel snor zit. Als de aandeelhouders inclusief Ping An tegen opsplitsing stemmen, waarom mag Bos dat dan doen? Een Belgische rechter heeft reeds gezegd dat de aandeelhouders het laatste woord hebben. Hoe kan hij nu het oordeel van een Belgische rechter in de wind slaan? Als een zaak is gevestigd in Belgie, dan gaat de Belgische rechter daarover. Ik snap echt niet hoe Bos daar omheen kan.

Als een Belgische minister een Nederlandse zaak nationaliseert gaat dat ook niet gebeuren en terecht.
Volgens mij gaat dit hele verhaal toch puur over de belgische tak en staat de Nederlandse Fortis hier los van?

Maar goed, ik bemoei me al een paar weken niet meer met de krediet crisis.
userIcon
Ik zeg 16 miljard terug eisen en laat fortis dan maar ten onder gaan.....

Zo simpel is het niet ben ik me ook van bewust, maar het is graag of niet in mijn ogen.
wouter bos is een grote prutser.
hij komt niet met een solide plan om te economie te verstevigen.
en straks dan pakt die de hypotheek rente aftrek.
en naait ons allemaal een oor aan
als we het generaal pardon niet hadden gegeven dan hadden we nu nog geen problemen gehad.
userIcon
dit gaat over de belgische tak mensen.

bos heeft hier niets mee te maken.
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 10:26 schreef huupia het volgende:
dit gaat over de belgische tak mensen.

bos heeft hier niets mee te maken.
juist, het gedeelte wat wouter bos heeft gekocht is dan ook het gedeelte waarmee we genaaid worden.
daar zijn de aandeelhouders goed mee, en de nederlandse belasting betaler draait ervoor op
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 10:34 schreef serfbaws het volgende:

[..]

juist, het gedeelte wat wouter bos heeft gekocht is dan ook het gedeelte waarmee we genaaid worden.
daar zijn de aandeelhouders goed mee, en de nederlandse belasting betaler draait ervoor op
Nou,

In dat geval, geen probleem dus.

Straks vliegen die aandelen weer omhoog en roemt iedereen Bos weer.

En zo niet. Hoeveel miljard wordt er niet verbrand aan nutteloze projecten als HSL en Betuwe route.

Waar maken we ons druk om?
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 10:42 schreef basset het volgende:

[..]

Nou,

In dat geval, geen probleem dus.

Straks vliegen die aandelen weer omhoog en roemt iedereen Bos weer.

En zo niet. Hoeveel miljard wordt er niet verbrand aan nutteloze projecten als HSL en Betuwe route.

Waar maken we ons druk om?
en jij gelooft dat die aandelen nog omhoog gaan
heel de wereld economie staat op instorten, dan is een bankverzekeraar als eerste de pineut.
als die hsl lijn er eenmaal is dan heb je materieel.
als die bank definitief failliet is dan heb je niks meer.
ondertussen heeft wouter bos met zijn partij nog meer geld verbrand aan dingen waar je niks aan over houd.
prachtwijken en het generaal pardon dat kost bij elkaar veel meer als wat fortis heeft gekost.

wouter bos zorgt op deze manier voor een twee splitsing van de bevolking, een die wel kapitalistisch is en de andere die socialistisch zijn en het geld verbranden van de kapitalisten.
dat gaat niet goed komen, als ze dadelijk de hypotheek rente aftrek moeten afschaffen dan zit ons hele economische systeem op slot.
userIcon
Dit maakt maar weer eens duidelijk dat veel aandeelhouders oogkleppen op hebben. Als de Nederlandse en Belgische overheden niet hadden ingegrepen dan was de boel op de fles gegaan en hadden ze niets meer gehad. Ze rekenen zich rijk o.b.v. een hele theoretische en irreëele gedachtengang.

De overheid heeft speciale verantwoordelijkheden m.b.t. het overeind houden van het bank-systeem, en het is niet meer dan normaal dat daar speciale rechten bij horen zoals bijv. het nationaliseren van die banken. Wat bedrijven als Ping An en veel andere aandeelhouders niet begrijpen is dat de belangen van aandeelhouders in sommige gevallen maar heel secundair zijn. In dit geval gaan de belangen van rekeninghouders en belastingbetalers terecht voor.
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 10:42 schreef basset het volgende:

[..]

Nou,

In dat geval, geen probleem dus.

Straks vliegen die aandelen weer omhoog en roemt iedereen Bos weer.

En zo niet. Hoeveel miljard wordt er niet verbrand aan nutteloze projecten als HSL en Betuwe route.

Waar maken we ons druk om?
deze aandelen zijn niet op de beurs verhandelbaar.
userIcon
quote:
Op maandag 9 februari 2009 @ 11:03 schreef beantherio het volgende:
Dit maakt maar weer eens duidelijk dat veel aandeelhouders oogkleppen op hebben. Als de Nederlandse en Belgische overheden niet hadden ingegrepen dan was de boel op de fles gegaan en hadden ze niets meer gehad. Ze rekenen zich rijk o.b.v. een hele theoretische en irreëele gedachtengang.

De overheid heeft speciale verantwoordelijkheden m.b.t. het overeind houden van het bank-systeem, en het is niet meer dan normaal dat daar speciale rechten bij horen zoals bijv. het nationaliseren van die banken. Wat bedrijven als Ping An en veel andere aandeelhouders niet begrijpen is dat de belangen van aandeelhouders in sommige gevallen maar heel secundair zijn. In dit geval gaan de belangen van rekeninghouders en belastingbetalers terecht voor.
+veel. Goeie reactie.
14  van 14 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden