Supermarkten blijven 'prijsvechten' om gunst consument

Supermarkten blijven de strijd om de gunst van de consument uitvechten door met de prijzen te spelen. Het gaat soms maar om een paar cent verschil, en de verschillen tussen de C1000, Albert Heijn en de Super de Boer lijken steeds kleiner te worden. Dit blijkt uit een test uitgevoerd door het Algemeen Dagblad.

Bij de C1000 werd 106,88 euro betaald voor een boodschappenpakket van 85 artikelen. Bij de Albert Heijn en de Super de Boer werd respectievelijk 107,16 en 110,75 euro betaald voor hetzelfde pakket. De goedkoopste supermarkt was de Jumbo, hier werd 104,08 euro betaald voor het pakket. De Jumbo werd voor de eerste keer in het onderzoek meegenomen, vanwege de gewijzigde marktverhoudingen: de keten heeft nu 120 winkels en een marktaandeel van vijf procent.

Duurder
In vergelijking met november 2007 is de prijs van hetzelfde pakket boodschappen bij vrijwel alle winkels gestegen. De Albert Heijn was ruim vier procent duurder geworden, de C1000 3,7 procent. De Super de Boer bleef met een prijsstijging van 0,8 procent vrijwel op het zelfde niveau. Dit is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek, dat voor de vijfde keer gehouden werd.

Omdat de uitslagen elkaar haast niet ontlopen is het tijdstip waarop de prijspeiling gehouden wordt, bepalend voor het eindresultaat. Wanneer één van de grote drie (Albert Heijn, C1000 of de Super de Boer) een grote aanbieding heeft, kan dit er voor zorgen dat ze van plaats wisselen. De Jumbo onderscheidt zich van de drie door het beleid van 'altijd lage prijzen' en geen aanbiedingen.

Opvallend
Opvallend is dat de prijzen van melk en kaas fors gedaald zijn. Onder andere rijst, perssinaasappelen en zonnebloemolie zijn juist sterk in prijs gestegen. De prijs van bijvoorbeeld een sixpack Heineken steeg ook met tien procent.