Het is volgend jaar op 12 februari tweehonderd jaar geleden dat Charles Darwin, de bedenker van de evolutieleer, werd geboren. Reden voor behoudende Christenen om actie te gaan voeren tegen het kritiekloos aanvaarden van deze evolutieleer.
De Christenen willen kort voor de geboortedag van Darwin de brochure 'Evolutie of Schepping - Wat geloof jij?' bij meer dan zes miljoen huishoudens in de brievenbus laten bezorgen. In de folder wordt duidelijk gemaakt dat het onmogelijk is om 'technisch' te bewijzen dat de mens door de evolutie of door Gods schepping op aarde kwam. De evolutieleer gaat er vanuit dat de mens van de aap afstamt, terwijl de scheppingsleer (het creationisme) van de Bijbelse opvatting (dat God de mens heeft geschapen) uit gaat.
De initiatiefnemers van de actie zijn van mening dat mensen iedere dag overspoeld worden met informatie die op de evolutietheorie gebaseerd is. "Niet alleen in documentaires op tv, maar ook in allerlei boeken hoor en lees je over de big-bang, over een miljarden jaren oude aarde, over het toevallig ontstaan van het leven en over onze aapachtige voorouders", aldus een van de initiatiefnemers.
Aan de campagne werken meer dan twintig behoudende organisaties uit de protestants-christelijke kring uit zowel Nederland als België mee. Onder meer organisaties als Schreeuw om Leven, Stichting Ark van Noach en Stichting de Oude wereld doen hieraan mee.
Met dank aan Karrs voor de submit.
quote:Nouja, ik ga geen specifieke discussie aan, dat voert te ver. Maar ik ben van mening dat het wel bestaat. Verandering binnen een soort is aangetoond. Verandering van soort naar soort niet. Tuurlijk, sommige wetenschappers denken van wel, sommigen van niet. Ik sluit me bij de laatste groep aan.Op donderdag 20 november 2008 @ 16:00 schreef The_End het volgende:
[..]
Gast, macro/micro evolutie is creationisme/ID onzin. Het bestaat niet. PUNT.
Het onstaan van soorten dmv evolutie is WEL aangetoond.
quote:Juist en daarom gaan er jaarlijks 10000en mensen dood aan kanker...Op donderdag 20 november 2008 @ 16:04 schreef Chillbeer het volgende:
Daar heb je het al ... hoe kan zo een perfect in elkaar passend systeem 'per toeval' ontstaan als een cel bij een foute deling zichzelf al vernietigd om corruptie (lees: kankercellen) te voorkomen?
Een "evolutie" cel zou zichzelf zo direct van kant maken (of het organisme als geheel).
quote:Er zijn genoeg bewijzen dat evolutie een feit is. Maar of daar iemand wel of niet achter heeft gezeten valt natuurlijk niet te bewijzen.Op donderdag 20 november 2008 @ 16:04 schreef flarrestein het volgende:
En als god nou de evolutie heeft geschapen...??? Of wordt het dan te makkelijk?
quote:Dat je iedereen in hun waarde moet laten klopt absoluut.Op donderdag 20 november 2008 @ 16:01 schreef laforest het volgende:
[..]
Klopt![]()
maar je moet iedereen in hun waarde laten wat ze willen geloven.
quote:Nee je hoeft het niet overal boven te stellen. Maar je zet toch in dat er honderden religies zijn geweest. Mensen gebruiken dit om dingen te verklaren. Een emotioneel mechanisme. Een kinderlijke uitleg om de dingen die om ons heen gebeuren een verklaring te geven. Maar we hebben nu wetenschap je hoeft niet meer in sprookjes te geloven!Op donderdag 20 november 2008 @ 16:02 schreef Floriz87 het volgende:
[..]
Nouja, nog daargelaten of alle dateringsmethoden correct zijn kan ik iig zeggen dat ik het geloof. Hoe dom je dat ook mag vinden. Ik stel mijn ratio en observeringsvermogen niet overal boven. Maargoed, dat zal wat naief overkomen.
Zo kunnen we elkaar een hoop vragen stellen. Waar komt volgens jou deze wereld vandaan? Het schiet niet veel op waarschijnlijk.
Ontopic, ik vind het prima dat men ervan bewust wordt gemaakt dat het gaat om evolutietheorie (waarbij we het hebben over macroevolutie).
quote:Maar dat sprookje dat God de aarde heeft geschapen is nooit bewezen en kan nooit als valide argument naar voren worden gebracht.Op donderdag 20 november 2008 @ 15:45 schreef BeamMeUpScotty het volgende:
Het is allang bewezen dat de evolutietheorie en het verhaal van de oerknal niet klopt. Alleen God kan de wereld hebben geschapen want als je het voorgaande moet geloven was er opeens iets terwijl er daarvoor helemaal niets was. Onmogelijk ! Er kan gewoon niet zomaar iets uit niets ontstaan. God is hiervoor verantwoordelijk en de natuur die sommige mensen hier zo verafgoden is ook maar door God geschapen. Dat het nu zo'n bende is kun je God niet verwijten. De mens is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen falen en niet God. Maar dat sprookje dat we van apen of vissen afstammen is nooit bewezen en kan nooit als valide argument naar voren worden gebracht.
quote:Vergeet niet dat het een hele kleine groep is, een hele kleine groep die voornamelijk bestaat uit gelovige christenen!Op donderdag 20 november 2008 @ 16:06 schreef Floriz87 het volgende:
[..]
Nouja, ik ga geen specifieke discussie aan, dat voert te ver. Maar ik ben van mening dat het wel bestaat. Verandering binnen een soort is aangetoond. Verandering van soort naar soort niet. Tuurlijk, sommige wetenschappers denken van wel, sommigen van niet. Ik sluit me bij de laatste groep aan.
quote:Ok, mocht ik je 'aangevallen' hebben, mijn excuses.Op donderdag 20 november 2008 @ 16:00 schreef Shizzell het volgende:
[..]
Vreemd hoor, je reactie.
Jij begint ermee, jij zegt dat de feiten die ik vertel niet kloppen.
Kom dan met argumenten.
Google indexeert niet in geloofwaardig of minder geloofwaardige links, dus je kan veel "bewijs" vinden die jullie christenen gelijk geven.
Dat wilt niet zeggen dat je gelijk hebt....
quote:En hoe komt het dat hij de "fittest" is geworden? Dat is toeval, dat is nu net het hele punt van de evolutietheorie. Er is geen "God" die bepaalt wie het meest aangepast is aan de leefomstandigheden, dat is een natuurlijk en puur willekeurig en dus "toevallig" proces.Op donderdag 20 november 2008 @ 16:03 schreef laforest het volgende:
[..]
Survival of de Fittest is per definitie GEEN toeval
Anders zou ook een zwakkere kunnen winnen van de fittest. Want ja, dat was toeval.![]()
De Fittest wint omdat hij de fittest is, niet puur omdat het toeval was.
quote:Alle wetenschappers die zich bezig houden met de natuur denken van wel. Het is aangetoond. Probeer je ingestorte wereldbeeld opnieuw op te bouwen en ga verder. Het is het christentuig in de middeleeuwen ook gelukt om te accepteren dat de aarde niet plat is en dat de aarde niet het middelpunt van het heelal is.Op donderdag 20 november 2008 @ 16:06 schreef Floriz87 het volgende:
Nouja, ik ga geen specifieke discussie aan, dat voert te ver. Maar ik ben van mening dat het wel bestaat. Verandering binnen een soort is aangetoond. Verandering van soort naar soort niet. Tuurlijk, sommige wetenschappers denken van wel, sommigen van niet. Ik sluit me bij de laatste groep aan.
quote:Ik zeg toch niet dat ik het met hun eens ben, ik zeg gewoon dat ik tegen het verkondigen van de evolutie theorie als absolute waarheid.Op donderdag 20 november 2008 @ 16:07 schreef Shizzell het volgende:
[..]
Dat je iedereen in hun waarde moet laten klopt absoluut.
Lees daarom nog eens het hele nieuwsbericht door....
quote:Ik ben het zowaar met je eens. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan van die pleuris christenen die zo nodig een folder met hun denkbeelden door mijn brievenbus willen flikkeren.Op donderdag 20 november 2008 @ 16:01 schreef laforest het volgende:
[..]
Klopt![]()
maar je moet iedereen in hun waarde laten wat ze willen geloven.
quote:maar t zijn er ook zoveelOp donderdag 20 november 2008 @ 16:09 schreef Broer_Banaan het volgende:
Ongelofelijk. Dat men die geloofsfanaten nog serieus neemt.
quote:Dat heeft voor te maken met jouw (gebrek aan) kennis hoor...Op donderdag 20 november 2008 @ 16:08 schreef laforest het volgende:
Ik vind de theorie van Scientology en de Creationisten nog geloofwaardiger dan die van Charles Darwin.
quote:Ok Charles Xavier, geloof jij maar mooi in the X-men en mutantsOp donderdag 20 november 2008 @ 16:08 schreef Chancard het volgende:
[..]
En hoe komt het dat hij de "fittest" is geworden? Dat is toeval, dat is nu net het hele punt van de evolutietheorie. Er is geen "God" die bepaalt wie het meest aangepast is aan de leefomstandigheden, dat is een natuurlijk en puur willekeurig en dus "toevallig" proces.
quote:en hoe is god volgens jou dan ontstaan....... jah dacht ik al je weet het niet, dus ga nu maar gauw huileOp donderdag 20 november 2008 @ 15:45 schreef BeamMeUpScotty het volgende:
Het is allang bewezen dat de evolutietheorie en het verhaal van de oerknal niet klopt. Alleen God kan de wereld hebben geschapen want als je het voorgaande moet geloven was er opeens iets terwijl er daarvoor helemaal niets was. Onmogelijk ! Er kan gewoon niet zomaar iets uit niets ontstaan. God is hiervoor verantwoordelijk en de natuur die sommige mensen hier zo verafgoden is ook maar door God geschapen. Dat het nu zo'n bende is kun je God niet verwijten. De mens is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen falen en niet God. Maar dat sprookje dat we van apen of vissen afstammen is nooit bewezen en kan nooit als valide argument naar voren worden gebracht.
quote:(inhoudt )Op donderdag 20 november 2008 @ 16:04 schreef The_End het volgende:
[..]
Je weet zeker niet wat een wetenschappelijke theorie inhoud?
quote:Dan is het zeker toeval dat ik hierop reageer? In jouw optiek wel.. in de mijne niet.. een overwogen beslissing om op de reactie plaatsen -knop te drukken kan geen toeval zijn. Atomen, moleculen, cellen die een mens vormen, dat is geen toeval.. toeval is het als het bijvoorbeeld een siameesje word, toeval valt buiten de regel, regelmaat sluit toeval niet uit, maar maakt het erg onaannemelijk dat van de miljard mensen er 1 is die meent dat toeval een theorie zou wezen. Je stelt zelf dat natuurlijke selectie geen toeval kan zijn, maar beweer je daarmee dat natuurlijke selectie niet bestaat.. of dat het geen toeval is?Op donderdag 20 november 2008 @ 15:57 schreef laforest het volgende:
[..]
Als iets ooit toevallig is begonnen dan is alles wat er na is gebeurd ook toeval, want zonder het eerste toeval was de rest ook niet gebeurd.
quote:Adam was niet de eerste mens op aarde. in genesis staat er duidelijk dat Hij Adam had gepakt en neer had gelegd in het hof van Eden. Adam was niet op de 6e dag geschapen. Kain doodde Abel, Kain trouwde met z'n vrouw toch hij verbannen werd het hof van Eden. Waar komt die vrouw vandaan? Dat is niet Eva, de moeder, want zij was niet verbannen.Op donderdag 20 november 2008 @ 15:43 schreef SolidArt het volgende:
Er is wetenschappelijk bewezen dat de mensheid al veel langer bestaat dan de bijbel doet geloven.
De bijbel geeft aan dat schepping van Adam 4046 jaar voor christus is.
Dat is dus net iets meer dan 6000 jaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelse_tijdlijn
De wetenschap leert ons dat de Homo Sapiens al veel langer bestaat.
Dit is te herleiden naar botonderzoek en DNA onderzoek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_sapiens
quote:jah maar jij geilt ook op palin en hilton dus jouw mening doet er niet toeOp donderdag 20 november 2008 @ 16:08 schreef laforest het volgende:
Ik vind de theorie van Scientology en de Creationisten nog geloofwaardiger dan die van Charles Darwin.
quote:Op donderdag 20 november 2008 @ 16:04 schreef Chillbeer het volgende:
[..]
Daar heb je het al ... hoe kan zo een perfect in elkaar passend systeem 'per toeval' ontstaan als een cel bij een foute deling zichzelf al vernietigd om corruptie (lees: kankercellen) te voorkomen?
Een "evolutie" cel zou zichzelf zo direct van kant maken (of het organisme als geheel). Hmm.. komen we meteen op het onderdeel van miskramen. Als een systeem/levend wezen gebreken vertoont in het systeem om in leven te blijven, dan zal het van zelf uitvallen/sterven. Als ik naar alle complexe onderdelen van het leven anzich kijk, dan is het engie wat ik kan doen de evolutietheorie over boord flikkeren en het creationisme, en daarbij ook God zelf, de SCHEPPER, omarmen...
quote:Niemand, er werd beweerd dat we dezelfde voorvader hebben. Nogal een groot verschil.Op donderdag 20 november 2008 @ 16:09 schreef ironite het volgende:
wie zei ook al weer dat we van kangeroes afstammen??
quote:Op donderdag 20 november 2008 @ 16:04 schreef Chillbeer het volgende:
[..]
Daar heb je het al ... hoe kan zo een perfect in elkaar passend systeem 'per toeval' ontstaan als een cel bij een foute deling zichzelf al vernietigd om corruptie (lees: kankercellen) te voorkomen?
Een "evolutie" cel zou zichzelf zo direct van kant maken (of het organisme als geheel). Hmm.. komen we meteen op het onderdeel van miskramen. Als een systeem/levend wezen gebreken vertoont in het systeem om in leven te blijven, dan zal het van zelf uitvallen/sterven. Als ik naar alle complexe onderdelen van het leven anzich kijk, dan is het engie wat ik kan doen de evolutietheorie over boord flikkeren en het creationisme, en daarbij ook God zelf, de SCHEPPER, omarmen...
quote:Op donderdag 20 november 2008 @ 16:04 schreef Chillbeer het volgende:
[..]
Daar heb je het al ... hoe kan zo een perfect in elkaar passend systeem 'per toeval' ontstaan als een cel bij een foute deling zichzelf al vernietigd om corruptie (lees: kankercellen) te voorkomen?
Een "evolutie" cel zou zichzelf zo direct van kant maken (of het organisme als geheel). Hmm.. komen we meteen op het onderdeel van miskramen. Als een systeem/levend wezen gebreken vertoont in het systeem om in leven te blijven, dan zal het van zelf uitvallen/sterven. Als ik naar alle complexe onderdelen van het leven anzich kijk, dan is het engie wat ik kan doen de evolutietheorie over boord flikkeren en het creationisme, en daarbij ook God zelf, de SCHEPPER, omarmen...
quote:Gevalletje massahysterie.Op donderdag 20 november 2008 @ 16:10 schreef mmmkai het volgende:
[..]
maar t zijn er ook zoveel![]()
quote:En wie heeft God geschapen dan? Want volgens jou kan iets zomaar uit niets onstaan. Hoe is God ontstaan dan? Je theorie klopt dus nietOp donderdag 20 november 2008 @ 15:45 schreef BeamMeUpScotty het volgende:
Het is allang bewezen dat de evolutietheorie en het verhaal van de oerknal niet klopt. Alleen God kan de wereld hebben geschapen want als je het voorgaande moet geloven was er opeens iets terwijl er daarvoor helemaal niets was. Onmogelijk ! Er kan gewoon niet zomaar iets uit niets ontstaan. God is hiervoor verantwoordelijk en de natuur die sommige mensen hier zo verafgoden is ook maar door God geschapen. Dat het nu zo'n bende is kun je God niet verwijten. De mens is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen falen en niet God. Maar dat sprookje dat we van apen of vissen afstammen is nooit bewezen en kan nooit als valide argument naar voren worden gebracht.
quote:Goed dat je toegeeft dat je de discussie niet kan winnen!Op donderdag 20 november 2008 @ 16:10 schreef laforest het volgende:
[..]
Ok Charles Xavier, geloof jij maar mooi in the X-men en mutants![]()
quote:O jawel hoor. Dat weten ze, dat zien ze en dat onderschrijven ze ook. Volledig!Op donderdag 20 november 2008 @ 15:48 schreef DrDurden het volgende:
De evolutietheorie klopt niet volledig, dat was allang bekend. Maar het is wel de theorie waarvoor de meeste bewijzen zijn gevonden. In ieder geval meer bewijzen als voor de schepping, dacht ik zo. Jammer genoeg zien de meeste Christenen dat ook niet zo.
quote:Inhoudelijk heb ik reeds gereageerd. Ik wil je vragen wel beantwoorden hoor. Ik vind het een prima actie. De actie is er niet op gericht de waarheid te claimen, maar aan te geven dat er behalve de evolutietheorie (en big bang ga ik even vanuit) ook het creationisme bestaat. En dat de big bang + evolutietheorie niet volledig bewezen is. Ik heb er totaal geen problemen mee dat de evolutietheorie wordt onderwezen, graag zelfs. Als er ook maar aandacht wordt besteed aan andere theorieën.Op donderdag 20 november 2008 @ 16:04 schreef dieenebart het volgende:
[..]
Het is natuurlijk nooit de bedoeling om je frustraties over domheid en eigenwijsheid van een complete groep af te reageren op één vertegenwoordiger van diezelfde groep, maar jij vraagt er wel om.
Okee, nieuwsberichtinhoudelijk dan maar: wat vind je van de actie die wordt voorgesteld? Ben je het eens met de mensen die menen het recht te hebben om hun waarheid te verkondigen?
Heb je dan ook geen probleem met mensen die evolutie willen onderwijzen?
quote:Ik denk toch eerder dat de mens dacht dat hij zonder God kon leven ...Op donderdag 20 november 2008 @ 16:05 schreef Alpine_star het volgende:
Ik kijk om me heen.. oorlog, ellende... rampen.. lijkt mij het werk van iemand die nou niet echt wist waarmee hij bezig was..
quote:Volgens mij geloof jij meer in de vles Vodka die je het hebt leeggedronken...Op donderdag 20 november 2008 @ 16:13 schreef V. het volgende:
Wat een onzin , de evolutieleer is alang achterhaald , notbene door Darwin zelf (en Einstein)....
Het scheppingsverhaal door God kan ik wel in meegaan.....
Maar waar ik dus het meest in geloof is dat wij idd afstammen van apen , maar wel genetisch gemanipuleerd zijn door gestrande ruimtereizigers.
http://www.niburu.nl/index.php?articleID=4119
quote:Juist.Op donderdag 20 november 2008 @ 15:46 schreef Chillbeer het volgende:
[..]
Evolutie, of liever diversiteit, binnen een soort wel ja (micro-evolutie), maar niet van soort naar soort (macro-evolutie;).
Een kat kan nooit een hond worden en een goudvis nooit een olifant. ook niet over miljarden jaren. Daaris gewoonweg 1) de genetische data niet voor aanwezig en 2) bij elke volgende generatie treed er juist verarming van genetische informatie op in het DNA ipv dat het rijker wordt. Darwin was de grootste fantasie rijke persoon die heeft geleefd. Bovendien ontdekte men pas DNA, etc, na de dood van Darwin.
quote:En hoe is God dan ontstaan? Hij was er altijd al? Maar hoe kan dat? Voor altijd moet er toch ook iets zijn? En als hij er niet altijd al was, wat was er dan hiervoor waar God uit is ontstaan? En waar is dat dan weer uit ontstaan? Of is God uit het niets ontstaan? Maar dan kan toch niet, dat iets uit niets ontstaat? Kortom, het feit dat er ooit een wereld ontstaan is (of dit nu door God gedaan is of door iets anders) is geen bewijs dat er een God is. Want zelfs als God deze wereld gemaakt heeft dan moet God ergens uit ontstaan zijn. En God zou dan alleen gemaakt kunnen zijn door God oftewel, je krijgt een cirkelredenering....Op donderdag 20 november 2008 @ 15:45 schreef BeamMeUpScotty het volgende:
Het is allang bewezen dat de evolutietheorie en het verhaal van de oerknal niet klopt. Alleen God kan de wereld hebben geschapen want als je het voorgaande moet geloven was er opeens iets terwijl er daarvoor helemaal niets was. Onmogelijk ! Er kan gewoon niet zomaar iets uit niets ontstaan. God is hiervoor verantwoordelijk en de natuur die sommige mensen hier zo verafgoden is ook maar door God geschapen. Dat het nu zo'n bende is kun je God niet verwijten. De mens is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen falen en niet God. Maar dat sprookje dat we van apen of vissen afstammen is nooit bewezen en kan nooit als valide argument naar voren worden gebracht.
quote:En dat kan ook niet... want God is onfeilbaar.. dus kan het nooit zo zijn dat hij iets schept wat buiten zijn verwachtingspatroon om gaat werken.. dit is dus de wil van God..Op donderdag 20 november 2008 @ 16:15 schreef Chillbeer het volgende:
[..]
Ik denk toch eerder dat de mens dacht dat hij zonder God kon leven ...En dat dit het gevolg daarvan is
quote:Het wordt langzaam tijd, dat Scotty jou ook up-beamt en wel naar jouw ingebeelde hemel. Daar kun je dan lekker met God je mentale tekortkomingen bespreken....Op donderdag 20 november 2008 @ 15:45 schreef BeamMeUpScotty het volgende:
Het is allang bewezen dat de evolutietheorie en het verhaal van de oerknal niet klopt. Alleen God kan de wereld hebben geschapen want als je het voorgaande moet geloven was er opeens iets terwijl er daarvoor helemaal niets was. Onmogelijk ! Er kan gewoon niet zomaar iets uit niets ontstaan. God is hiervoor verantwoordelijk en de natuur die sommige mensen hier zo verafgoden is ook maar door God geschapen. Dat het nu zo'n bende is kun je God niet verwijten. De mens is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen falen en niet God. Maar dat sprookje dat we van apen of vissen afstammen is nooit bewezen en kan nooit als valide argument naar voren worden gebracht.
quote:Er is geen enkele wetenschapper die er problemen mee heeft dat er aandacht besteed wordt aan andere theorieen. Er is er tot nu toe echter nog maar 1...Op donderdag 20 november 2008 @ 16:15 schreef Floriz87 het volgende:
Inhoudelijk heb ik reeds gereageerd. Ik wil je vragen wel beantwoorden hoor. Ik vind het een prima actie. De actie is er niet op gericht de waarheid te claimen, maar aan te geven dat er behalve de evolutietheorie (en big bang ga ik even vanuit) ook het creationisme bestaat. En dat de big bang + evolutietheorie niet volledig bewezen is. Ik heb er totaal geen problemen mee dat de evolutietheorie wordt onderwezen, graag zelfs. Als er ook maar aandacht wordt besteed aan andere theorieën.