Nederlanders gek op Nederlandse merken

Nederlanders staan niet alleen en masse achter het Nederlands elftal, we zijn ook gek op typisch Nederlandse merken. We moeten er dan ook niet aan denken dat die merken verdwijnen. Volkslieveling nummer een is HEMA, zo blijkt uit onderzoek van het European Institute for Brand Management (Eurib) onder ruim duizend consumenten.

Na de HEMA (81 procent) houden we erg van Blokker (77 procent) en Kruidvat (74 procent). Opmerkelijk genoeg wordt de vierde plaats ingenomen door het NOS Journaal. "Bij de ondervraagde mannen kwam dit merk zelfs op de eerste plaats", zegt een woordvoerder. De top 5 wordt afgesloten door Albert Heijn.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat consumenten helemaal niet blij zijn met het verdwijnen van de Postbank, die opgaat in ING, en de Postkantoren. De Postkantoren nemen op de lijst van meer dan 1300 merken een achtste plaats in. Bijna 70 procent van de mensen wil de postkantoren niet kwijt. De Postbank staat op de dertigste plaats; ING is met een positie op 342 een stuk minder geliefd.

Hema-worst: met stip op 1  (foto: ANP)