'All-in-prijs tickets vaak niet all-in'

Veel vliegtuigmaatschappijen omzeilen de regels die voorschrijven dat de aangeboden ticketprijs all-in moet zijn. Alle onvermijdbare kosten moeten in de all-in-prijs zijn inbegrepen. Bijvoorbeeld bagagetoeslag en creditcardtoeslag vallen niet onder de onvermijdbare kosten en mogen dus apart in rekening worden gebracht.

Sinds 1 april 2007 moeten alle luchtvaartmaatschappijen zich houden aan de zogenaamde Code Reisaanbiedingen, die voorschrijft dat een ticketprijs alle onvermijdbare kosten moet bevatten. Marcel Veehuizen van Vliegwinkel.nl zegt daarover het volgende: "In het woordje 'onvermijdbaar' zit de crux. Veiligheidsheffingen, brandstoftoeslagen en luchtvaarttaksen zijn niet te vermijden, maar een bagagetoeslag is dat wel. Simpel zelfs: je neemt geen koffer mee. Dat dit voor het gros van de reizigers geen optie is; tsja, dat doet er officieel niet toe." De bagagetoeslag wordt overigens meestal wel vermeld op website, "maar mensen lezen vaak slecht", zo zegt Veenhuizen. Hij vervolgt: "Als je de bagagetoeslag op de luchthaven afrekent is deze vaak hoger."

De Consumentenbond pleit voor een evaluatie van de Code Reisaanbiedingen. De bagagetoeslag moet in ieder geval worden aangepakt. "Wat ons betreft moet die in de prijs zijn inbegrepen", aldus een woordvoerder. De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) gaat nog niet zo ver. Consumenten moeten weten wat wel en niet is inbegrepen, aldus de ANVR.

Overigens is de brandstoftoeslag, die in de all-in-prijs is meegenomen, ook nooit volledig duidelijk. Afhankelijk van de olieprijs kan deze hoger of lager uitvallen. Bijbetalen komt in dit geval vaker voor dat geldteruggave.