'Oplossing voor CO2-probleem'

Wetenschap • Geschreven door Bart (BartUlft) op 07-11-2008 @ 12:13
print 
Het klinkt te mooi om waar te zijn: CO2 wegvangen en energie op de koop toe krijgen. Toch kan dat. Wetenschappers van de Colombia Universiteit in New York hebben een gesteente aangetroffen in het oliestaatje Oman, aan de zuidpunt van het Arabisch schiereiland, dat het broeikas kooldioxide kan laten verdwijnen.

Indien het broeikasgas kooldioxide in contact komt met deze steen, peridotiet, wordt het gas omgezet in mineralen zoals calciet. Dit proces kan met slimme trucs met meer dan een factor 1.000.000 versneld worden.

Geoloog Peter Keleman en chemicus Jürg Matter spreken van een prachtig instrument om van de broeikasgassen af te komen. Hiervoor hebben ze een studie gedaan, die op 11 november naar voren wordt gebracht in het vaktijdschrift PNAS.

Bron: De pers e.a.


Lees ook:

» 07/05 'Winderige dinosaurussen warmden wereld op'29
» 03/05 Boeing 727 met opzet gecrasht in Mexicaanse woestijn25
» 28/04 Nieuw subatomair deeltje gevonden bij CERN21
» 19/04 Mensenhaar groeit terug op muis20


delen | eKudos nujij

10686 views / 78 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 78 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
dat zou echt mooi wezen , eindelijk eens een nuttig onderzoek
userIcon
Het ligt er natuurlijk maar aan hoeveel van dat gesteente te vinden is.

quote:
wat het broeikas kooldioxide kan laten verdwijnen.
dat
Maar dit is dus een grondstof waar mogelijk veel vraag naar gaat komen, zeker nu de CO2 emissie-rechten ietwat schaars beginnen te worden.
Toch jammer dat wij dat soort grondstoffen nooit hebben (en de grondstoffen die we hebben geven we voor vrijwel niets weg aan o.a. Italië.
man EGM (Moderator Frontpage) 07-11-2008 @ 12:18 fotoboek no homepage
userIcon
Is de reactie ook weer om te draaien? Of is het een eenmalige reactie, wel een goede ontdekking trouwens!
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:16 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
Het ligt er natuurlijk maar aan hoeveel van dat gesteente te vinden is.


[..]

dat
neem aan dat als ze die steen eenmaal onderzoeken en weten hoe die werkt .
ze het proces vast wel na kunnen maken d.m.v het een of het ander
userIcon
is dit het positieve nieuws van vandaag?
het klinkt in ieder geval goed

maar goed, weer een onderzoek verder... wanneer gaat er nou eens wat aan gedaan worden?
userIcon
11 November,,, zou er vandaag al mee beginnen... dan is dat meteen opgelost.
Peridotiet?

Nog nooit van gehoord. Klinkt als een paar borsten na de menopauze.
man Danny (Administrator) 07-11-2008 @ 12:23 fotoboek homepage
userIcon
mooi, kunnen we eindelijk ophouden met die klimaat-nonsens.
userIcon
En andere oplossing is dat we allemaal stoppen met ademen
userIcon
Leuk, zo'n oplossing, maar ik blijf erbij dat we voor zoveel mogelijk zaken zelfvoorzienend moeten zijn. Dus liever energie van bijvoorbeeld windmolens en zonnedingen. Anders blijf je afhankelijk van dubieuze Arabische regimes.
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:18 schreef DJ_ het volgende:
neem aan dat als ze die steen eenmaal onderzoeken en weten hoe die werkt .
ze het proces vast wel na kunnen maken d.m.v het een of het ander
Moet alleen die productie niet teveel CO2-uitstoot genereren.
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:24 schreef Keiichi het volgende:
En andere oplossing is dat we allemaal stoppen met ademen
Geef jij maar alvast het goede voorbeeld
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:23 schreef Danny het volgende:
mooi, kunnen we eindelijk ophouden met die klimaat-nonsens.
en nonsens is het zeker
userIcon
Er zullen vast ook wel nadelen aan zitten, ben benieuwd of de mensheid hier ook echt iets mee gaat doen.
userIcon
Nu wordt het pas echt gevaarlijk. Grote hoeveelheden CO2 uit de lucht plukken zonder dat men enig idee heeft wat de gevolgen zullen zijn.
userIcon
Zal de natuur niet extra ontregeld raken als ineens grote hoeveelheden CO2 verdwijnen? Blijf eens van de natuur af. Wat ooit in een column van Danny stond: het is van een arrogantie van de mens dat we denken dat we de natuur kunnen regelen...
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:28 schreef Mister1977 het volgende:
Nu wordt het pas echt gevaarlijk. Grote hoeveelheden CO2 uit de lucht plukken zonder dat men enig idee heeft wat de gevolgen zullen zijn.
Ik kan wel een gok wagen, planten en bomen produceren minder zuuurstof! De verhouding van deeltjes in de lucht raakt zwaar uit balans! We're all gonna die
Eerst zien dan geloven.
Theoretisch hebben ze al een middel tegen kanker.
Ik wil praktijk voordat ik hier ook maar een klein beetje blij ga worden.
Als McCain aan de macht was gekomen was hij nu de invasie voor Oman al aan het plannen.
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:19 schreef MadMarine het volgende:
is dit het positieve nieuws van vandaag?
het klinkt in ieder geval goed

maar goed, weer een onderzoek verder... wanneer gaat er nou eens wat aan gedaan worden?
Er moet toch eerst onderzoek uitgevoerd worden voordat er iets gedaan kan worden? dit is dus zeker positief.
Een oplossing voor een probleem dat er niet is. Geweldig.
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:23 schreef Danny het volgende:
mooi, kunnen we eindelijk ophouden met die klimaat-nonsens.
nonsens?
userIcon
Waarom nou weer in een oliestaatje als Oman, zul je zien ligt zometeen het hele Midden-Oosten vol met dat gesteente. Gaan ze heel simpel over van de olie naar dat gesteente... Had liever gehad dat het in Europa was gevonden...
Maar goed, er moet natuurlijk ook niet teveel CO2 uit de lucht worden gehaald. Wat natuurlijk toch wel zou gebeuren, want de mens kan zich toch niet onder controle houden. Kijk maar naar alle energie die we met z'n allen verbruiken (en dus CO2 uitstoot). Gaat de CO2-uitstoot in de Westerse wereld omlaag, stoten China en India het wel weer uit als compensatie...
Maar goed, in de basis is het natuurlijk wel een goede vondst om CO2 te gebruiken voor energie. Hoeven wij de dijken niet te verhogen of land terug te geven aan de natuur
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:34 schreef SpaceyKuik het volgende:

[..]

Ik kan wel een gok wagen, planten en bomen produceren minder zuuurstof! De verhouding van deeltjes in de lucht raakt zwaar uit balans! We're all gonna die
heerlijk positief
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:53 schreef Kael het volgende:

[..]

[afbeelding] heerlijk positief
Bij positief nieuws hoort een negatieve reactie, wist je dat nog niet?
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:26 schreef hardstylesage het volgende:

[..]

en nonsens is het zeker
Je hebt groot gelijk. Vandaar dat de poolkappen ook helemááááááál niet aan het smelten zijn. En natuurlijk zijn de woestijnen de afgelopen decennia niet gegroeid.

Sateliet beelden van de NASA die dit aantonen, zijn ongetwijfeld gemanipuleerd door de linkse milieumafia.
userIcon
Is dit niet hezelfde als die proef die ze laatst in hengelo gestart zijn ?
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:16 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
Het ligt er natuurlijk maar aan hoeveel van dat gesteente te vinden is.
Peridotiet is een zeldzaam gesteente aan het oppervlak, maar vormt verreweg het belangrijkste bestanddeel van de aardmantel.
userIcon
quote:

Geoloog Peter Keleman en chemicus Jürg Matter spreken van een prachtig instrument om van de broeikasgassen af te komen.
Nee, alleen van het irrelevante broeikasgas CO2. Nu waterdamp nog he jongens!!!
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:56 schreef KingKai het volgende:

[..]

Je hebt groot gelijk. Vandaar dat de poolkappen ook helemááááááál niet aan het smelten zijn. En natuurlijk zijn de woestijnen de afgelopen decennia niet gegroeid.

Sateliet beelden van de NASA die dit aantonen, zijn ongetwijfeld gemanipuleerd door de linkse milieumafia.

CO2 stijgt omdat de temperatuur stijgt. Niet andersom.
userIcon
Dan hebben we weer wat nieuws NF3, de nieuwe bedreiging voor ons klimaat
quote:
Bij de productie van LCD-schermen en microchips gebruikt men stikstoftrifluoride (NF3). Nieuwe metingen wijzen uit dat NF3 vier keer meer dan gedacht in de atmosfeer voorkomt. Bovendien is NF3 17.000 keer beter in het vasthouden van warmte dan het al gevreesde CO2 en heeft het de eigenschap vijf keer langer in de atmosfeer aanwezig te blijven. Bijgevolg is dit broeikasgas een nieuwe bedreiging voor ons klimaat.
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 13:01 schreef wtplep het volgende:

[..]

Peridotiet is een zeldzaam gesteente aan het oppervlak, maar vormt verreweg het belangrijkste bestanddeel van de aardmantel.
Dus we gaan de aarde ontmantelen....
Kijgen we wel warme voetjes
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:15 schreef DJ_ het volgende:
dat zou echt mooi wezen , eindelijk eens een nuttig onderzoek
Zo positief vind ik dat niet. Betekent dat de innovatie weer eens tot stilstand komt omdat er dalijk economisch gezien weer geen reden voor is om alternatieven te zoeken voor bv olie.
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 13:06 schreef xippie het volgende:
Dan hebben we weer wat nieuws NF3, de nieuwe bedreiging voor ons klimaat

[..]
sssst dat moest een geheim blijven....
Of wil jij niet meer lekker kunnen genieten van je Philips Ambilight
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:51 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

nonsens?
Ja, nonsens. Die hele CO2 hype is een verzinsel van een paar gasten die hier inmiddels een hele bedrijfstak uit hebben weten te stampen. Het CO2 gehalte neemt toe doordat de temperatuur stijgt en daardoor de oceanen opwarmen, niet andersom. De dader staat hier 150 miljoen kilometer vandaan. Het hele klimaatveranderingsproces is een natuurlijk proces waar wij, als mensheid, geen ene flikker aan kunnen veranderen. Live with it.

Bron: The Great global Warming Swindle.
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:23 schreef Chancard het volgende:
Peridotiet?

Nog nooit van gehoord. Klinkt als een paar borsten na de menopauze.
Nee niet helemaal


Peridotiet is een grof kristallijn ultramafisch gesteente met hoge dichtheid dat hoofdzakelijk bestaat uit de mineralen olivijn en twee pyroxenen. Het is een mantelgesteente en bevat per definitie minder dan 48% silica. Verder is het rijk aan ijzer en magnesium.
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 13:35 schreef mroy het volgende:

[..]

Ja, nonsens. Die hele CO2 hype is een verzinsel van een paar gasten die hier inmiddels een hele bedrijfstak uit hebben weten te stampen. Het CO2 gehalt neemt toe doordat de temperatuur stijgt en daardoor de oceanen opwarmen, niet andersom. De dader staat 150 miljoen kilometer vandaan. Het hele klimaatveranderingsproces is een natuurlijk proces waar wij, als mensheid, geen ene flikker aan kunnen veranderen. Live with it.

Bron: The Great global Warming Swindle.
Nee dat is een betrouwbare bron gelukkig.
Tuurlijk hebben wij als mensen invloed op onze leefomgeving. Man dat kan een kind van 2 nog begrijpen. Het gaat er niet om óf we onze omgeving aantasten (want dat is gewoon zo) maar meer in welke mate.
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 13:03 schreef devastation het volgende:

[..]


CO2 stijgt omdat de temperatuur stijgt. Niet andersom.
Exact.
userIcon
weer een voorbeeld hoe geprofiteerd wordt van het CO2 - Global Warming mythe. CO2 is goed voor de bossen en planten. Het is redelijk insignificant als broeikasgas, waterdamp is een veel grotere broeikasgas, net als methaan. CO2 en Global Warming is BULLSHIT en politieke wetenschap.
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 13:03 schreef devastation het volgende:

[..]

CO2 stijgt omdat de temperatuur stijgt. Niet andersom.
En de zon draait om de aarde! En de aarde is plat! En de mens heeft helemaal niet op de maan gestaan. En 9-11 in een inside job. Diana is vermoord door de broer van James Bond. En vliegtuingen maken Chemtrails.
userIcon
En Balkie maar miljoenen investeren in CO2 opslag, en in Oman liggen gewoon gratis stenen die CO2 opslurpen
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:16 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
Het ligt er natuurlijk maar aan hoeveel van dat gesteente te vinden is.


[..]

dat
nou we zijn dus gedoemd.

na het buskruit, het dynamiet, de atoombom en de waterstofbom, die de mensheid in toenemende mate hebben bedreigd, is er nu de CO2 remover.

valt geheid weer in slechte handen en dan is er straks geen CO2 meer in de lucht en sterft alle flora dus na verloop van tijd geen O2 meer en alle fauna sterft.

Chapeau spelende meneer de wetenschapper, wat hebben we nu geleerd?
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 12:25 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:

[..]

Moet alleen die productie niet teveel CO2-uitstoot genereren.
En het miljoen keer versnellen van het proces ook niet natuurlijk.
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 13:50 schreef PranksterGod het volgende:

[..]

nou we zijn dus gedoemd.

na het buskruit, het dynamiet, de atoombom en de waterstofbom, die de mensheid in toenemende mate hebben bedreigd, is er nu de CO2 remover.

valt geheid weer in slechte handen en dan is er straks geen CO2 meer in de lucht en sterft alle flora dus na verloop van tijd geen O2 meer en alle fauna sterft.

Chapeau spelende meneer de wetenschapper, wat hebben we nu geleerd?
Rustig blijven ademen.
Dan produceer je gewoon weer CO2
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 13:36 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nee dat is een betrouwbare bron gelukkig.
Tuurlijk hebben wij als mensen invloed op onze leefomgeving. Man dat kan een kind van 2 nog begrijpen. Het gaat er niet om óf we onze omgeving aantasten (want dat is gewoon zo) maar meer in welke mate.
Wacht, ik zal niet zeggen dat de mens de natuur niet aantast, maar in de mate waarin nu wordt gesuggereerd in ieder geval niet. Natuurlijk vervuilen wij onnodig en verspillen we veel energie, maar het CO2 verhaal is wat mij betreft niet 100% betrouwbaar. Als je The Inconvenient Truth en The Great Global Warming Swindle bekijkt, kunnen ze beide net zo veel gelijk hebben. Ikzelf geloof meer in eht laatste omdat dat meer strookt met de historie van de aarde; deze kent al veel langer warmere en koudere periodes. Ik weet nog dat er in de jaren 80 gevreesd werd voor een ijstijd. Daarna was er het gat in de ozonlaag. Dit hebben ze opgelost door de CFK's te bannen, wat ook weer geld heeft opgeleverd. En nu hoor je van beide niets meer. Zolang ze met CO2 nog geld kunnen verdienen blijft deze "mythe" overeind, wanneer er een nieuwe melkkoe wordt gevonden zul je ook hiervan nooit meer wat horen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 @ 13:53 schreef mroy het volgende:

[..]

Wacht, ik zal niet zeggen dat de mens de natuur niet aantast, maar in de mate waarin nu wordt gesuggereerd in ieder geval niet. Natuurlijk vervuilen wij onnodig en verspillen we veel energie, maar het CO2 verhaal is wat mij betreft niet 100% betrouwbaar. Als je The Inconvenient Truth en The Great Global Warming Swindle bekijkt, kunnen ze beide net zo veel gelijk hebben. Ikzelf geloof meer in eht laatste omdat dat meer strookt met de historie van de aarde; deze kent al veel langer warmere en koudere periodes. Ik weet nog dat er in de jaren 80 gevreesd werd voor een ijstijd. Daarna was er het gat in de ozonlaag. Dit hebben ze opgelost door de CFK's te bannen, wat ook weer geld heeft opgeleverd. En nu hoor je van beide niets meer. Zolang ze met CO2 nog geld kunnen verdienen blijft deze "mythe" overeind, wanneer er een nieuwe melkkoe wordt gevonden zul je ook hiervan nooit meer wat horen.
het gaat er niet om wie er nou gelijk heeft van de twee want als er iets niet wetenschappelijk te verklaren is dan is het wel een mega complex systeem als het klimaat. Het gaat juist om het principe erachter: de één wil een paradigma shift naar emissieneutraal leven. De ander wil vasthouden aan het éénrichtingsconsumeren van unrenewable energiebronnen met emissies als gevolg!
50  van 78 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 07/05 'Winderige dinosaurussen warmden wereld op'29
» 03/05 Boeing 727 met opzet gecrasht in Mexicaanse woestijn25
» 28/04 Nieuw subatomair deeltje gevonden bij CERN21
» 19/04 Mensenhaar groeit terug op muis20


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden