Kinderpostzegelactie brengt recordbedrag op

Dit jaar is er een recordbedrag opgehaald met de kinderpostzegelactie. Scholieren haalden 9,6 miljoen euro op met de verkoop van postzegels en wenskaarten. Dit is een miljoen euro meer dan vorig jaar, aldus Stichting Kinderpostzegels Nederland en TNT Post vandaag.

Het startsein voor de zestigste editie van de actie werd door Koning Beatrix op 23 september gegeven op Paleis Huis ten Bosch. Zij kocht toen het eerste setje kinderpostzegels, waarna 240.000 jonge verkopers uit groep zeven en acht van de basisschool langs de deuren gingen.

Wedstrijd 

Ongeveer twintig kinderen en een aantal postbodes onthulden vandaag het recordbedrag in de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA). Nelleke Bakkeren-Voogt, directievoorzitter van de stichting, liet weten dat de scholieren dit jaar erg fanatiek waren. Dit was mede te danken aan een wedstrijd die aan de actie gekoppeld was.

Het thema van de wedstrijd waren verkooptips. Aan deze wedstrijd deden 950 scholen mee en basisschool Sint Agnes uit Dongen ging vandaag met de hoofdprijs naar huis. Deze school had een filmpje gemaakt waarin te zien was hoe de kinderen verkleed als Sinterklaas en Zwarte Piet langs de deuren gingen.

Enthousiasme

Onderzoek van de stichting heeft uitgewezen dat de kinderen de postzegelactie nog steeds heel leuk en spannend vinden. Met name het element 'het goede doel' is hierbij van belang. Het verbaasde de scholieren wel dat sommige mensen erg onbeleefd zijn. Een voorbeeld hiervan is dat de deur in het gezicht van de kinderen wordt dichtgegooid.

Volgend jaar wil de stichting meer gaan samenwerken met bedrijven. Dit jaar gingen de kinderen voor het eerst bij de bedrijven langs om daar postzegels en kaarten te verkopen, wat volgens Bakkeren-Voogt goed uitpakte. Ook wil de stichting de internetverkoop verder ontwikkelen.