Harde verkeersactie Duitsland helpt

Een schokkende verkeerscampagne in Duitsland lijkt effect te hebben. Langs de snelwegen zijn levensgrote overlijdensberichten geplaatst die moeten waarschuwen voor de gevaren in het verkeer. Sinds de borden geplaatst zijn, is het aantal verkeersdoden en -gewonden gedaald.

Jongeren aanspreken 

De campagne met de titel Runter vom Gas (Voet van het gas) bestaat uit de levensgrote overlijdensberichten, radio- en televisiespotjes. Wegens het succes zal de campagne binnenkort uitgebreid worden met korte films, waarvan er één in het voorprogramma bij een grote bioscoopketen te zien zal zijn. Minister van verkeer Wolfgang Tiefensee verklaart dat de campagne met name op jongeren gericht is, omdat zij het meeste gevaar lopen in het verkeer. "Wij willen juist die groep gevoelig maken voor verantwoordelijk verkeersgedrag.''

In Duitsland sterven ieder jaar vijfduizend mensen na een verkeersongeluk. Het aantal gewonden door verkeersongevallen ligt op ruim 400.000. Een derde van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door te hard rijden.

Lachende mensen 

De overlijdensberichten langs de wegen laten lachende mensen zien. In een korte tekst wordt verteld wat er gebeurde: "Gabi, Frank, Mia en Max T. wilden snel naar huis." Een ander verkeersbord laat vier andere jonge mensen zien met daaronder de tekst: "Te snel op een natte rijbaan".

Hoewel de campagne op waargebeurde ongelukken is gebaseerd, worden er geen echte slachtoffers getoond. De foto's zijn van buitenlandse fotomodellen die niet in Duitsland wonen. Voor de campagne gestart werd heeft het ministerie van Verkeer intensieve gesprekken gevoerd met slachtoffers, familieleden, reddingswerkers, artsen, politieagenten en geestelijken.

Eigen verantwoordelijkheid 

Het doel van de harde verkeerscampagne is niet om mensen snelheid te laten minderen, maar om de verkeersdeelnemer bewust te laten worden van zijn eigen verantwoordelijkheid. In de radiospot wordt dan ook de confronterende vraag gesteld: "Je picknickt niet in een omheind gebied voor leeuwen. Waarom rijd je zo hard?"

Deelstaat Nedersaksen gaat nog iets verder met de actie. Langs de A2 naar Berlijn werden vijftig enorme kruisen geplaatst. Ook werden er aan bruggen en over snelwegen 22 spandoeken bevestigd waarop in het Duits, Pools en Engels staat: "No! Come home."

Afname ongevallen

Cijfers van het Duitse centraal bureau voor de statistiek laten zien dat er sinds de campagne minder verkeersslachtoffers zijn. Afgelopen augustus daalde het aantal met 5,5 procent ten opzichte van het aantal ongevallen een maand daarvoor. Ook stierven er dit jaar in augustus twaalf procent minder verkeersslachtoffers dan dezelfde maand een jaar eerder.

De verkeerscampagne is dit jaar in maart begonnen en zal tot eind 2009 duren.

Met dank aan Mowiek voor de submit.