Duitse alfabet krijgt 27e letter

Opmerkelijk • Geschreven door Michel (OA) op 28-06-2008 @ 10:43
print 

Na vele discussies hierover in de afgelopen 130 jaar, wordt er een nieuwe letter aan het Duitse alfabet toegevoegd. Tot nu ontbrak de hoofdlettervariant van de ß (spreek uit: eszett) in het Duitse alfabet. Deze lacune wordt nu dus opgevuld. De hoofdletter is een opgepompte versie met een hoekige bovenkant.

Hoewel er geen woorden zijn die met een ß beginnen, verwacht men dat de hoofdletter toch zeker van pas kan komen. Het komt immers voor dat, bijvoorbeeld in krantenkoppen, alle woorden in hoofdletters worden weergegeven. Als alternatief voor de ß wordt dan een dubbele hoofdletter S gebruikt. Dit kan echter weer tot verwarring leiden, zoals bij het woord 'MASSE'. Bedoelt men dan 'Die Masse' (massa, hoeveelheid) of 'Die Maße' (de maat)?

Opmerkelijk genoeg komt deze aanpassing trouwens op een moment waarop de ß sowieso al steeds vaker wordt vervangen door ss. Deskundigen hopen dat door deze aanpassing de ß weer aan populariteit zal winnen. "De mensen zullen bepalen of zij de letter gebruiken", aldus Kerstin Güthert, directeur van de Duitse Raad voor de spelling. Er zal geen nieuw spellingsadvies worden opgesteld.

Het wachten is nu op de toetsenbordfabrikanten om de ß als volwaardige 27e letter aan het toetsenbord toe te voegen. Dat is minder eenvoudig dan het lijkt, omdat de traditionele toetsenbord lay-out dan op de schop moet. Inmiddels zijn er overigens wel toetsenborden op de markt die via toetsencombinaties de hoofdletter ß op het scherm kunnen brengen.

Met dank aan DaMart voor de herschreven submit


Bron: Welt online


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

26701 views / 77 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 77 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Op mijn Duitse laptop zit wel een losse toets voor de Eszett
userIcon
rechter alt S doet al de ß geven bij mij.....

Dus hoef ik mijn toetsenbord niet aan te passen
userIcon
Irritante letter.
userIcon
Toch wel laat, dat ze na ruim 60 jaar van de SS af willen...
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:45 schreef Hi_flyer het volgende:
Op mijn Duitse laptop zit wel een losse toets voor de Eszett
Gewoon laten repareren.
userIcon
eindelijk, na 130 jaar.. nou van harte jongens!
userIcon
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:46 schreef Spa-Roi het volgende:
Toch wel laat, dat ze na ruim 60 jaar van de SS af willen...
ß heb ik allang! Naast de nul... maar hij wordt alleen niet goed weergegeven zie ik...
userIcon
ßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßß

yah

werkt niet
userIcon
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:46 schreef Wexy het volgende:
rechter alt S doet al de ß geven bij mij.....

Dus hoef ik mijn toetsenbord niet aan te passen
Lezen, het gaat om de hoofdletter daarvan.
userIcon
Ja, en doe eens Shift - RechterAlt - s?
Dan krijg je een paragraaf-teken, geen Ringel-S-hoofdletter.

(Sja, ik krijg 'm dus al helemaal niet geplaatst hier.)
userIcon
In plaats dat ze al die kutletters als ö, ç, â, ü, ñ, ø en ß nou eens overboord gooien.........
userIcon
Sinds wanneer is een hoofdletter een extra letter? Als dat zo zou zijn had het alfabet 52 letters, het Duitse 53 en binnenkort 54.
userIcon
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:46 schreef Spa-Roi het volgende:
Toch wel laat, dat ze na ruim 60 jaar van de SS af willen...
userIcon
Zijn ze al zover dat in URLs ook aparte tekens kunnen voorkomen? Voor zover ik weet moeten ze nu [url=http://www.könig.de]www.könig.de[/url] al schrijven als www.koenig.de .

Scheisse, hoe krijg je die Umlaut op de o ook daadwerkelijk hier?
userIcon
ßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßß
het zal wel, maar waarom heet 't Eszet, omdat het een samentrekking is van de S en de Z dus niks geen dubbel SS, maar iedereen schrijft toch dan sz, ik dacht dat het ouderwets duits was, ik heb nog schaken geleerd met mn broertje uit een duits boekje met van die Buchstaben noemde mijn vader dat, viel echt niet mee hoor
userIcon
En wanneer volgen wij met onze 'IJ'? Andere talen kennen deze letter niet....
userIcon
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:54 schreef Spa-Roi het volgende:
Zijn ze al zover dat in URLs ook aparte tekens kunnen voorkomen? Voor zover ik weet moeten ze nu [url=http://www.k���¶nig.de]www.k���¶nig.de[/url] al schrijven als www.koenig.de .

Scheisse, hoe krijg je die Umlaut op de o ook daadwerkelijk hier?
Niet, utf-8 encoding staat nog steeds niet aan in de database van fok!...

Maarre, hoezo 'spreek uit eszett', in het Nederlands noemen we dat ding Ringel-s hoor
Stomme moffen ... Met hun hoofdletters..
userIcon
Toch weer uitbreiden dus. Mehr Lebensraum? ;-)
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:56 schreef Aveon het volgende:
het zal wel, maar waarom heet 't Eszet, omdat het een samentrekking is van de S en de Z dus niks geen dubbel SS, maar iedereen schrijft toch dan sz, ik dacht dat het ouderwets duits was, ik heb nog schaken geleerd met mn broertje uit een duits boekje met van die Buchstaben noemde mijn vader dat, viel echt niet mee hoor
Leuk dat u op latere leeftijd het internet nog ontdekt hebt mevrouw.
"Hoewel er geen woorden zijn die met een ß beginnen"

Ze hebben dus iets bereikt in die 130 jaar :/
userIcon
quote:
De hoofdletter is een opgepompte versie met een hoekige bovenkant.
man Bart (Public Relations) 28-06-2008 @ 11:04 fotoboek homepage
userIcon
Waarom een link naar de Engelse Wiki als er ook een Nederlandse pagina over is?
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:03 schreef Bilfred_eendereed het volgende:

[..]

Leuk dat u op latere leeftijd het internet nog ontdekt hebt mevrouw.
Is het voorbehouden aan jongeren dan.
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:04 schreef kwiwi het volgende:

[..]

[afbeelding]
Hou je in Kwiwi.
userIcon
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:56 schreef Aveon het volgende:
het zal wel, maar waarom heet 't Eszet, omdat het een samentrekking is van de S en de Z dus niks geen dubbel SS, maar iedereen schrijft toch dan sz,
Nope, ss. Het is strasse, niet strasze.
Ik meende dat je bij sommige woorden die ß juist niet mocht vervangen door een SS?
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:08 schreef Sneeuwbataljon het volgende:
Ik meende dat je bij sommige woorden die ß juist niet mocht vervangen door een SS?
SS Division ''Horst Wessel'' wordt dan ß Division ''Horst Weßel''?
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:14 schreef Bilfred_eendereed het volgende:

[..]

SS Division ''Horst Wessel'' wordt dan ß Division ''Horst Weßel''?
Nee maar in het artikel staat aangegeven dat die ß vaak al wordt vervangen door SS.... maar bij sommige woorden mag dat toch juist helemaal niet?
userIcon
Die Duitse B was/is toch de ringel s.?
Na-apers... wij hebben jaren geleden officieel de "Y" als 27e letter toegevoegd

Zij hadden nu 28 kunnen hebben XDD
ßßßßßßßßßßßßßßßßßßß
userIcon
Mit, nach, bei +3
userIcon
Wat een domme actie, Duits is al 3 keer zo complex als Engels.

Maar het is veel slimmer om Europa 1 taal te laten spreken. Niet Engels of Duits, maar Esperanto. Vooral na het Ierland debacle en ook door de steeds weer oplaaiende taalstrijd in Belgie tussen de Walen en Vlamingen. En zo zijn er wel meer taalconflicten.

Nu zijn er in Europa talloze regionale sukkels die allemaal een aparte taal spreken, je komt de raarste dingen tegen, maar die willen wel officieel in hun eigen taal aangesproken worden.
Veelal wordt een aparte taal aangegrepen door Terroristen en zielige nationalisten.

De Europese Unie moet Esperanto snel verplicht stellen op scholen vanaf de lagere school voor iedereen tot ze volwassen zijn.
Op school leren wij ß = dubbel s (ss dus).
eßen is bij ons essen.


Hiohi
userIcon
Mensen dwingen een andere taal te spreken dan de regionale voertaal is faschistisch.
Is dat jouw visie van Europa ?...
Dan heb je het niet gesnapt.....
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:28 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Wat een domme actie, Duits is al 3 keer zo complex als Engels.

Maar het is veel slimmer om Europa 1 taal te laten spreken. Niet Engels of Duits, maar Esperanto. Vooral na het Ierland debacle en ook door de steeds weer oplaaiende taalstrijd in Belgie tussen de Walen en Vlamingen. En zo zijn er wel meer taalconflicten.

Nu zijn er in Europa talloze regionale sukkels die allemaal een aparte taal spreken, je komt de raarste dingen tegen, maar die willen wel officieel in hun eigen taal aangesproken worden.
Veelal wordt een aparte taal aangegrepen door Terroristen en zielige nationalisten.

De Europese Unie moet Esperanto snel verplicht stellen op scholen vanaf de lagere school voor iedereen tot ze volwassen zijn.


Als je lijm snuift neem dan wel een A merk, das gezonder
userIcon
Ik had zo gehoopt dat de extra letter Cookiemonster zou worden...

http://youtube.com/watch?v=B3erlxuXqGI
jaja en esperanto heb ik ook nog geleerd, uit de Posthoorn, haagse gratis krant sinds de middeleeuwen, zo oud ben ik al hoor
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:58 schreef HerrBlitzwing het volgende:

[..]

Nee.

De eszett wordt gebruikt na een lange klinker zoals in "straße". de "e" in Wessel is kort, dus daar mag het niet. Vandaar ook het verschil tussen Masse en Maße (eerste is kort, tweede is lang).
Oww gelukkig,

anders had ik een tatto met spelvauten op mijn rug
userIcon
Hebben jullie allemaal geen Duits gehad op school? SS en eszet is in schrijftaal niet hetzelfde. Een eszet wordt gebruikt als je een dubbele s hebt en de klinker ervoor lang wordt uitgesproken. Zoals bijvoorbeeld Straße. Of er fraß (hij vrat).

Essen blijft gewoon altijd essen omdat de e kort wordt uitgesproken. Ik heb nog nooit van eßen gehoord.
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 @ 11:58 schreef HerrBlitzwing het volgende:

[..]

Nee.

De eszett wordt gebruikt na een lange klinker zoals in "straße". de "e" in Wessel is kort, dus daar mag het niet. Vandaar ook het verschil tussen Masse en Maße (eerste is kort, tweede is lang).
Dank je, mijn vraag ook beantwoord
userIcon
wachten op de eerste ßwerty toetsenbord


Ziehier de duitse toetsenbord layout. Daar staat al jarenlang de ringel-s op het toetsenbord.
En ook de A-u,laut, O-umlaut en U-umlaut zoals je kunt zien.

Alleen Fok! kan nog geen speciale tekens weergeven blijkbaar.
50  van 77 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden