Slimme energiemeters in alle huizen

Politiek • Geschreven door ANP op 20-06-2008 @ 11:03
print 

Alle huizen in Nederland moeten worden voorzien van nieuwe 'slimme' gas- en elektriciteitsmeters, die de bestaande meters gaan vervangen.

CDA-minister Maria van der Hoeven van economische Zaken kreeg daarvoor gisteren de steun van de regeringspartijen en D66. De oppositiepartijen SP, GroenLinks, PVV en VVD zijn het er niet mee eens. Zij vinden dat de consument zelf moet kunnen kiezen of hij een 'slimme' meter wil.

De nieuwe meters worden nu eerst aangebracht in nieuwbouwwoningen en bij renovatieprojecten. Zo wordt ervaring opgedaan en kan toegewerkt worden naar betere meters. Na twee jaar wordt bezien of de meters slim genoeg zijn om een begin te maken met installatie in alle huizen.

Volgens Van der Hoeven is de verplichting van belang om te komen tot een meer duurzame energievoorziening. De meters geven van tijd tot tijd informatie over het verbruik en dat kan gepaard gaan met adviezen om te besparen. Bovendien moeten de meters op aandringen van PvdA en CDA geschikt zijn om te meten hoeveel duurzame energie de consument levert aan het net, via zonnepanelen en andere mogelijkheden om zelf stroom op te wekken.

Privacy
Op aandrang van Paulus Jansen (SP) gaat Van der Hoeven het wetsvoorstel, voordat dit in stemming wordt gebracht, voorleggen aan het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Jansen verwees naar een CBP-rapport. Daarin staat dat het wetsvoorstel de privacy van burgers in gevaar brengt. Het verzamelen en beschikbaar stellen van gegevens over het energieverbruik is volgens het CBP niet toegestaan. De minister is geschrokken van de kritiek en komt met mogelijke oplossingen voor de privacyproblemen

Volgens van der Hoeven gaat de slimme meter de consument geen extra geld kosten. Energiebedrijven sparen door de slimme meter kosten uit. Door toezicht op de tarieven kan worden geregeld dat hun klanten daarvan profiteren.


Bron: ANP


Lees ook:

» 13:59 PvdA wil gratis technische studies43
» 26/05 Roemer wil premier worden149
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling72
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82


delen | eKudos nujij

10564 views / 64 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 64 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
Sluwe of stiekeme meters, slimme meter is een propagandaterm.

Want als je tegen iets slims bent, dan moet je wel dom zijn.

D66 voor, Pechtold toont zijn ware gezicht
userIcon
quote:
Volgens van der Hoeven gaat de slimme meter de consument geen extra geld kosten.

Yeah Right...
'Volgens van der Hoeven gaat de slimme meter de consument geen extra geld kosten. Energiebedrijven sparen door de slimme meter kosten uit. Door toezicht op de tarieven kan worden geregeld dat hun klanten daarvan profiteren.'

Ja, en wel leven nog lang en gelukkig
userIcon
wat een onzin, dit heeft niks met energiebesparing te maken.
Meer over het in kaart brengen van hoeveel energie je verbruikt, in verband met illegale bewoning, wietplantages, juist geen bewoning, of waneer je op vakantie bent zodat ze microfoons kunnen plaatsen.

Totale controle dus.

(ik sla door geloof ik )
Gebruikt zo'n slimme meter zelf geen energie dan?
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 20-06-2008 @ 11:10 fotoboek homepage
userIcon
For the love of Big Brother.
userIcon
quote:
De meters geven van tijd tot tijd informatie over het verbruik en dat kan gepaard gaan met adviezen om te besparen.

Serieus? Dit is alles? Hier bemoeit de politiek zich mee?
Hou toch op mensen, als je adviezen wil om energie te besparen moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Zonde van het geld.
userIcon
Het verschil met de huis aan huis monteurs van Essent en consorten is dat deze meters gratis zijn...voorheen moest je er tot 150 euro voor betalen (bedrag weet ik niet meer zeker..wel iets in die buurt) terwijl enkel Essent en consorten een voordeel hadden (op afstand uitlezen ipv een opnemer sturen). Zelf heb je geen enkel voordeel. Een prijsverlaging door het uitsparen van opnemers zullen de bedrijven ongetwijfeld niet doorvoeren. Als de meters gratis zijn, dan heb ik er niet zoveel bezwaar tegen, mits ik de stand zelf voldoende kan controleren.

Edit: o en natuurlijk mag alleen ik en het bedrijf dat ding kunnen uitlezen Privacy enzo
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:14 schreef zyx1981 het volgende:
Het verschil met de huis aan huis monteurs van Essent en consorten is dat deze meters gratis zijn...voorheen moest je er tot 150 euro voor betalen (bedrag weet ik niet meer zeker..wel iets in die buurt) terwijl enkel Essent en consorten een voordeel hadden (op afstand uitlezen ipv een opnemer sturen). Zelf heb je geen enkel voordeel. Een prijsverlaging door het uitsparen van opnemers zullen de bedrijven ongetwijfeld niet doorvoeren. Als de meters gratis zijn, dan heb ik er niet zoveel bezwaar tegen, mits ik de stand zelf voldoende kan controleren.

Edit: o en natuurlijk mag alleen ik en het bedrijf dat ding kunnen uitlezen Privacy enzo
Oxxio kwam er ook mee aanzetten en ik dacht dat het wel voordeel had voor de consument want ik had wel interesse...

Waarom weet ik niet meer
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:14 schreef zyx1981 het volgende:
Het verschil met de huis aan huis monteurs van Essent en consorten is dat deze meters gratis zijn...voorheen moest je er tot 150 euro voor betalen (bedrag weet ik niet meer zeker..wel iets in die buurt) terwijl enkel Essent en consorten een voordeel hadden (op afstand uitlezen ipv een opnemer sturen). Zelf heb je geen enkel voordeel. Een prijsverlaging door het uitsparen van opnemers zullen de bedrijven ongetwijfeld niet doorvoeren. Als de meters gratis zijn, dan heb ik er niet zoveel bezwaar tegen, mits ik de stand zelf voldoende kan controleren.

Edit: o en natuurlijk mag alleen ik en het bedrijf dat ding kunnen uitlezen Privacy enzo
Welke privacy wordt er geschonden dan?
Eerst gaf je de meterstand, nu lezen ze hem uit.

Bijkomend voordeel is dat piekbelastingen beter kunnen localiseren.

Trouwens, dankzij de eis van CDA en PvdA (ja, het is niet te geloven) is mijn aanvankelijke scepsis bijna weg. Oude meters draaien terug als je bv zonnecollectoren op je dak hebt liggen en je levert meer op als je verbruikt. Dat doet het nog best aardig als 's zomers 3 weken op vakantie bent.
De eerste intelligente meters registreerden dat niet, die maten alleen verbruik, geen opbrengst.
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:09 schreef longinus het volgende:

(ik sla door geloof ik )
Dat doe je niet
En zo wordt langzaam aan de weg vrijgemaakt om de prijzen nog meer te gaan verhogen....
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:09 schreef pwrdwnsys het volgende:
Gebruikt zo'n slimme meter zelf geen energie dan?
Jawel
Moeten ze eerst mijn huis zien binnen te komen om die meter te instaleren.
userIcon
nog even dus en dan krijg je spam via je meterkast : LET OP!! u verbruikt veel stroom,weet u dat het goedkoper kan , stap nu over naar blablabla
quote:
Energiebedrijven sparen door de slimme meter kosten uit. Door toezicht op de tarieven kan worden geregeld dat hun klanten daarvan profiteren
Oooh dus alle besparingen door outsourcing en administratieve lasten die omlaag gaan. ICT die het makelijker moet maken.
Heb ik nog steeds weinig verlagingen gezien van de overheid.
Ik snap dan ook niet hoe ze het weer willen verkopen als zijnde dat het niks extra kost. Stel je voor een overheids orgaan die zegt minder geld nodig te hebben omdat ze kosten besparen. Ik zeg Bullshit!!
"De minister is geschrokken van de kritiek en komt met mogelijke oplossingen voor de privacyproblemen"

Lees:

Nieuwe wetgeving die de privacy in gaat perken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:21 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Dat doe je niet
Toch wel.
Jij ook trouwens.
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:06 schreef NLweltmeister het volgende:
Sluwe of stiekeme meters, slimme meter is een propagandaterm.
'Sluw' en 'stiekem' niet zeker.
oxxio heeft ze ook alleen betaal je als consument hier iets van 3 euro per maand exrtra voor.
Dus voor je dan echt goedkoper uitbent mag je nog wel behoorlijk wat energie besparen.
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:21 schreef devastation het volgende:
En zo wordt langzaam aan de weg vrijgemaakt om de prijzen nog meer te gaan verhogen....
Waarom biedt dit meer mogelijkheden om prijzen te verhogen dan de huidige situatie? :S
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:26 schreef larzzzman het volgende:
nog even dus en dan krijg je spam via je meterkast : LET OP!! u verbruikt veel stroom,weet u dat het goedkoper kan , stap nu over naar blablabla
hahaha, tja kan niet gek genoeg
Hoe kan een meter nu tips geven over energiebesparing (behalve simpele zaken als "doe een trui aan als het koud is"), die meter ziet alleen hoeveel er verbruikt wordt, niet waaraan.

Hoe ziet die meter hoeveel duurzame stroom ik zelfopwek en hoeveel stroom van de vervuilende diesel-generator in de achtertuin komt?

Op een telefoonkabel staat stroom, het moet toch mogelijk zijn daar het elektriciteitsnet mee te voeden
quote:
De meters geven van tijd tot tijd informatie over het verbruik en dat kan gepaard gaan met adviezen om te besparen.


MOe'k dan elke 3 weken in me meterkast gaan staan loeren naar dat dinges ofzo
quote:
Op aandrang van Paulus Jansen (SP)
Moest-ie nodig naar de WC dan? Ik denk dat bedoeld wordt: "Op aandringen van"
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:25 schreef HetIsWat het volgende:
Moeten ze eerst mijn huis zien binnen te komen om die meter te instaleren.
Je MOET ze toelaten. Alle meters in de meterkast zijn niet jouw eigendom en ze moeten bij hun eigen spullen kunnen komen. Wettelijk heb jij zelfs de plicht om toegang te verlenen aan een zichzelf als zodanig identificerende medewerker van het bedrijf die de meter in bezit heeft. Alleen tot in de meterkast weliswaar, maar je moet hem toelaten.
Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:55 schreef ElectricEye het volgende:
Je MOET ze toelaten. Alle meters in de meterkast zijn niet jouw eigendom en ze moeten bij hun eigen spullen kunnen komen. Wettelijk heb jij zelfs de plicht om toegang te verlenen aan een zichzelf als zodanig identificerende medewerker van het bedrijf die de meter in bezit heeft. Alleen tot in de meterkast weliswaar, maar je moet hem toelaten.
Ja erg vervelend is dat.
Maar ik kan wel vervelend doen, niet thuis zijn en moeilijk doen bij de deur. Uiteindelijk trek ik wel aan het kortste eind.

Het kapitalisme moet maar eens snel gebroken worden, dan kan het volk tenminste eens eigenaar worden van deze voorzieningen.
Slim zijn gaat niet voor niets, slim zijn kost energie. De nieuwe meter gaat 2 Watt aan stroom gebruiken.
Omdat er net zoveel slimme meters komen als er huishoudens zijn (7 miljoen) en een meter 24 uur per dag aan staat, introduceren de energiebedrijven hier een enorme, verplichte sluipverbruiker (dag en nacht 14 megawatt). Dit is dag in, dag uit heel veel stroom:
http://electriciteit.web-log.nl
quote:



Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:09 schreef longinus het volgende:
wat een onzin, dit heeft niks met energiebesparing te maken.
Meer over het in kaart brengen van hoeveel energie je verbruikt, in verband met illegale bewoning, wietplantages, juist geen bewoning, of waneer je op vakantie bent zodat ze microfoons kunnen plaatsen.

Totale controle dus.

(ik sla door geloof ik )







Dat denk ik ook, het begint met opsporen van wietplantages, later voor meer men kan zien wanneer je bijvoorbeeld je pc in en uitschakeld.
Ook kan men je op afstand doen afsluiten.
Deze meter is behalve minder zuinig als de huidige ook nog eens storings gevoelig, dus de kans dat je een vrijedag moet inleveren om op een monteur te wachten is groot. Denk je €100.- bespaart te hebben aan energiekosten, lever je het gewoon zelf weer in.
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:25 schreef HetIsWat het volgende:
Moeten ze eerst mijn huis zien binnen te komen om die meter te instaleren.
Makkelijk zat. Gewoon de deksel van de kliko openmaken
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:30 schreef Heeldroog het volgende:

[..]

Waarom biedt dit meer mogelijkheden om prijzen te verhogen dan de huidige situatie? :S
Omdat het nu mogelijk is om elk uur van de dag een bepaald tarief te geven. (ipv alleen dag/nacht stand). Heb je ooit al eens gezien dat er iets goedkoper is geworden door dit soort technieken?
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:20 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Makkelijk zat. Gewoon de deksel van de kliko openmaken
En daar dan die slimme energiemeter inflikkeren.
userIcon
quote:
Volgens van der Hoeven gaat de slimme meter de consument geen extra geld kosten. Energiebedrijven sparen door de slimme meter kosten uit. Door toezicht op de tarieven kan worden geregeld dat hun klanten daarvan profiteren.
wat is dat nou weer voor onzin ?
de consument gaat betalen voor de installatie van de nieuwe meter en EVENTUEEL kan je dan dus geld uitsparen door elke dag te checken en je energie kosten omlaag te brengen doordat je nu dan een beter overzicht hebt.
Het gaat de consument dus echt wel geld kosten terwijl het voor de energie bedrijfen een besparing zal opleveren , hoezo sigaar uit eigen doos ?
Dan kunnen real-time zien hoeveel elektriciteit er verbruikt wordt.
Dus ook of je thuis bent... misschien iemand op bezoek hebt...
Ik heb zelf zo'n meter hangen. Ik hoef zelf geen meterstanden etc. door te geven voor zowel elektra als gas. Verder wordt de retourstroom ook gewoon gemeten. Verbruik is tevens via de website op te vragen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:00 schreef HetIsWat het volgende:

[..]
Het kapitalisme moet maar eens snel gebroken worden, dan kan het volk tenminste eens eigenaar worden van deze voorzieningen.
Het kapitalisme moet gebroken worden voor privebezit

Ik weet niet waar jij je info over Kapitalisme vandaan hebt want het slaat nergens op...

Laat me raden jij wilt zekker Communisme? Ook erg goed voor privebezit
Gewoon een loden bak om de zendeenheid plaatsen en er wordt geen stand meer verstuurd. (tot het moment dat de bak er weer af wordt gehaald dan worden alle opgeslagen standen alsnog gestuurd).

je kunt je eigen verbruik gewoon via internet aflezen.
Voordeel is, dat je je werkelijke gebruik afgerekend kunt krijgen en niet aan het einde van het jaar nog eens geld terug moet ontvangen of bij moet betalen. Dus in de zomer betaal je bijna niets en in de winter betaal je een stuk meer.

Je kunt ook kijken of er te veel verbruik is. Oftewel is die PC een energie verslinder of niet. Dus je kunt veel verstandiger met energie omgaan.

Aan de andere kant is het veel makkelijke om wanbetalers af te sluiten en ze op basis van vooruitbetaling (prepay) stroom te geven.

Het is uiteindelijk een mooi systeem.

En als iemand wil weten of je wel of niet thuis bent, is het veel efficienter het locatie ID van je GSM uit te lezen bij de KPN. Dan weten ze precies waar je uit hangt. Dus misschien moet je dat abbo maar omruilen voor een prepay (en dan natuurlijk om de paar maanden een andere kaart en telefoon nemen, want tegen die tijd is op basis van de bebelde nummers met die GSM allang weer vast te stellen dat jij de eigenaar bent van die GSM).

Als je bang bent voor Big brother dan moet je het ook goed doen... Geen GSM, geen betaalpassen, bonuskaarten, airmiles, internet, auto, en draag altijd handschoenen.

Dus die ene prepay meter maakt ook geen moer meer uit. Wat dat betreft zijn we al te ver heen.
Neeeeeeeeeeee!! Dit is zo'n meter die even 'zelfstandig' gaat besluiten dat mijn computer te lang standby staat, en rueksichtsloss de stroomvoorziening van mijn tropische aquarium af gaat sluiten!

Houdt op met dat Big Brother gedoe!!!!!!
userIcon
Middels deze slimme meters kan men op afstand de toevoer afsluiten. Lekker als je een onenigheid hebt met de leverancier. Not.
Tuurlijk verplicht het gelijk maar weer. Het gaat geen geld kosten, maar ik moet er hier wel een hebben staan dan? Wie betaalt dat dan... droom maar weer lekker verder. Linkse idioten.
userIcon
CHEAP. dit bericht stond een paar weken terug ook al op frontpage.
Dit is weer zo aktie waar ik kotsmisselijk van wordt..."Volgens van der Hoeven gaat de slimme meter de consument geen extra geld kosten."
van dit typische paarsebroekenjargon.
userIcon
Nou alleen nog slimme mensen in de directie van energiebedrijven
Maar dat zijn alleen super eikels die hun zakken zitten te vullen
Slimme meters die worden bediend door domme mensen
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 13:42 schreef spliffhit het volgende:
CHEAP. dit bericht stond een paar weken terug ook al op frontpage.
da's minder slim
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 14:10 schreef WC-Raampje het volgende:
Dit is weer zo aktie waar ik kotsmisselijk van wordt..."Volgens van der Hoeven gaat de slimme meter de consument geen extra geld kosten."
van dit typische paarsebroekenjargon.
Uiteraard betalen wij dat, de energieleverancier gaat dit niet uit "eigen" zak betalen, ook al geeft de regering het geld dan nog komt het uit onze zakken en betalen we de meter dus gewoon zelf. Iedere andere conclusie die van der Hoeven meent te moeten concluderen is van een peuterspeelzaalniveau. (ik hoop niet dat ik hiermee de peuters beledigt)
Het ergste van alles is dat ze nu kunnen zien hoeveel mensen terugleveren, en daar leveringskosten over kunnen bereken..

Als je zonnepanneeltjes hebt wil je juist de oude meter, die simpelweg soms terugloopt..

Als je 100kWh verbruikt en 50kWh opwekt, ziet je leverancier nu slecht dat je 50kWh hebt verbruikt, waarover je energiebelasting en leveringskosten moet betalen.

Met een nieuwe meter krijg je minder voor je 50kWh, en zouden ze theoretisch over 150kWh transportkosten kunnen rekenen.
man Bart (Public Relations) 20-06-2008 @ 15:08 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:13 schreef DannyFok het volgende:
Slim zijn gaat niet voor niets, slim zijn kost energie. De nieuwe meter gaat 2 Watt aan stroom gebruiken.
Omdat er net zoveel slimme meters komen als er huishoudens zijn (7 miljoen) en een meter 24 uur per dag aan staat, introduceren de energiebedrijven hier een enorme, verplichte sluipverbruiker (dag en nacht 14 megawatt). Dit is dag in, dag uit heel veel stroom:
http://electriciteit.web-log.nl
En ondertussen sporen ze voor 100MW aan illegaal verbruik op, die ze dan afsluiten. Resultaat: 100-14=86MW minder verbruik.
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:43 schreef Koeloe het volgende:
Gewoon een loden bak om de zendeenheid plaatsen en er wordt geen stand meer verstuurd. (tot het moment dat de bak er weer af wordt gehaald dan worden alle opgeslagen standen alsnog gestuurd).
Hang jij maar lekker een loden bak op, de info wordt gewoon via je elektra-kabel verstuurd.
userIcon
De meter geeft advies, dus zodra je meer vebruikt dan je betaald hebt wordt je afgesloten ofzo?
50  van 64 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 13:59 PvdA wil gratis technische studies43
» 26/05 Roemer wil premier worden149
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling72
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden