'Belasting is diefstal' mag niet op de radio

Media & Cultuur • Geschreven door Rob (R@b) op 18-06-2008 @ 11:43
print 

De Reclame Code Commissie heeft deze week een radiocommercial van het Haags Juristen College (HJC) verboden omdat die in strijd is met de Nederlandse reclamecode. De tekst van het spotje luidt: ''Belasting is diefstal! Belastingontwijking loont voor ondernemers en consultants met een winst boven 20.000 euro. Meer weten? Haags Juristen College.nl''.

De commissie stelt: ''Door het heffen van belasting als diefstal te bestempelen wordt een verkeerde moraal bevorderd waarbij het normaal wordt gevonden niet zelf bij te dragen aan de samenleving waarvan men zelf profiteert. Bovendien wordt belasting niet gestolen maar geheven op basis van een zogenaamd sociaal contract.''

Toine Manders, directeur van de Haags juristen, zegt zich door de uitspraak in zijn vrijheid van meningsuiting beknot te voelen. Volgens hem mankeert er niets aan zijn eigen moraal, maar des te meer aan de moraal van de staat: ''Je kunt hoog of laag springen, maar belasting is en blijft gelegaliseerde roof. Dat is een waarheid als een koe. De burger wordt onder bedreiging van geweld gedwongen zijn bezittingen af te staan.''

Manders gaat in hoger beroep tegen de in zijn ogen verwerpelijke vorm van censuur. Hij verwacht er overigens weinig van omdat de deskundigen van het College van Beroep door dezelfde organisaties worden aangewezen als de reclame commissie zelf. 

Met dank aan TubewayDigital voor de submit.


Bron: Zibb


Lees ook:

» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Extra veiligheidsmaatregelen voor Pinkpop9
» 23/05 Verheugde reacties op btw-verlaging kunsten88
» 21/05 Raad voor Cultuur: bezuinigingen 'slaan gaten'33


delen | eKudos nujij

14333 views / 111 reacties
Reacties op dit bericht
11  van 111 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 @ 15:38 schreef Schepseltje_ het volgende:
dat bedrijf heeft het wel voor elkaar, iedereen praat over dat spotje en het bedrijf
Dat spotje draait overigens al maaaaaaaaanden op de radio.
userIcon
quote:

Op woensdag 18 juni 2008 @ 11:44 schreef Schepseltje_ het volgende:
Belasting is ook geen diefstal, belasting is beroving.

quote:
''Je kunt hoog of laag springen, maar belasting is en blijft gelegaliseerde roof."


Lezen, krepseltje.
userIcon
quote:
Bovendien wordt belasting niet gestolen maar geheven op basis van een zogenaamd sociaal contract


Ik heb nog nooit ergens voor getekend dat ik belasting wil betalen! Je wordt hier op de wereld gezet en je bent bij voorbaat maar verplicht om belasting te betalen of je dit nu wilt of niet. Ik ben het ermee eens, gelegaliseerde roof is het net als die zorgverzekering van tegenwoordig, je bent het verplicht, maar als je medicijnen nodig hebt, mag je het eerst zelf dokken!
userIcon
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 @ 12:44 schreef MvdZ het volgende:

[..]

Ik zie de link niet? Stelen is diefstal. Ik zie de belasting niet als stelen...
De overeenkomst is dat in beide gevallen onder dwang geld van je wordt afgepakt.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 @ 14:08 schreef Aveon het volgende:
die vent spoort toch niet, maar wel verfrissend, als ik hem was zou ik een politieke partij oprichten, heeftie vast veel succes
Heb je ook nog argumenten tegen zijn stelling of vind je dat je kunt volstaan met een persoonlijke aanval? Ik vind inhoudelijke argumenten sterker.

Maar die politieke partij heeft hij al: de Libertarische Partij. Veel succes heeft die helaas niet.

Het kan er bij veel mensen niet in dat iets wat op zo'n grote schaal gebeurt weleens niet legitiem zou zijn.
userIcon
Dick Turpin meets the Taxman

Yes, Mr Turpin, but at the point that you robbed the money from me, it became your earnings, and since you're a sole trader and yet are not registered as such, I had to insist on an initial tax rate of 50%. Being a Highwayman is not without its feasting, revelry and general gustatory compensations, so I had to add a substantial fringe benefit tax, which became another 50%.
Then, when we had a further look into your records, we discovered the more serious matter of tax still owing, and this brought with it three-years' penalty fees for late payment. So even if I took into account capital depreciation on your horse, you would still owe me several thousand gold sovereigns...
userIcon
"Belasting is diefstal" beetje populistisch gebral tijdens de borrel

Zijn gewoon de regels van dit land, gevormd door democratisch proces. Dus je kunt je stem laten horen tijdens verkiezingen, of naar een ander land verhuizen.

Je kunt natuurlijk wel zeggen dat je vindt dat er teveel belasting wordt geheven. Daar ben ik het dan weer wel helemaal mee eens. En je kunt het niet eens zijn met de manier waarop belastinggelden worden aangewend. Ook daar kan ik me in vinden. Maar diefstal.... nee, dat is populistische praat en -naar nu blijkt- niet legaal.
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 @ 11:51 schreef Jetze het volgende:
Ik heb het niet zo op die hele juristenkliek. En zeker op de Toine niet. In welke eeuw leeft hij? Stel je het verval van de maatschappij voor als belastingen zouden worden afgeschaft. Wie betaalt er voor de wegen, onderwijs, milieubeleid, sport, kunst, vrijheid, veiligheid, etc.
belastingen hoeven ook niet opgeheven te worden,Nederlandse belastingen zouden uitsluitend in Nederland en aan Nederlanders
uitgegven moeten worden. dan is er geld genoeg in Nederland.
zaken als onderwijs,zorg,kinder opvang en noem zo maar op worden dan opeens betaalbaar en de belastingen kunnen dan naar een normaal niveau terug gebracht worden. zolang Nederland echter miljarden blijft storten in immigranten,ontwikkelingshulp,europa enz enz enz wordt het nooit wat.
userIcon
belasting is diefstal

hard werken wordt bestraft met 52% belastingen.

22% ofzo daar kan ik wel mee leven.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 @ 13:14 schreef Techno het volgende:

Welke keus heb je het over? Er is geen land te vinden waar je geen belasting hoeft af te dragen. Overheden hebben een internationaal monopolie.
Er is wel keus. Er zijn nog landen waar geen belastingen betaald worden. United Arab Emirates is er één van. Daar kent men het begrip belastingdienst niet omdat het niet bestaat.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 @ 11:46 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Waarom?
ro·ven roofde, h geroofd met geweld wegnemen wat een ander toebehoort
ge·weld het; o gebruik van wapens of lichamelijke kracht: ~ plegen; fysiek ~; het ~ vd zee onstuimigheid
reken maar dat de sterke arm bij je binnenvalt als je niet betaalt
11  van 111 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Extra veiligheidsmaatregelen voor Pinkpop9
» 23/05 Verheugde reacties op btw-verlaging kunsten88
» 21/05 Raad voor Cultuur: bezuinigingen 'slaan gaten'33


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden