'Docent beloont ijver allochtoon met hoger cijfer'

Het gat tussen het cijfer voor het centraal examen en het schoolexamencijfer is bij allochtone leerlingen ruim twee keer zo groot als bij autochtonen. Dat concluderen onderzoekers van het Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs. Ze denken dat docenten allochtone leerlingen belonen voor hun relatief grote ijver.


Allochtone middelbare scholieren krijgen volgens onderzoekers Lyset Rekers en Truus Harms voor hun schoolexamen gemiddeld 0,2 tot 0,3 punt hoger dan voor hun centraal examen. Bij autochtone leerlingen zou dit verschil 0,1 punt zijn.
De onderzoekers baseren zich op gegevens uit een sinds 1999 lopend onderzoek naar de schoolloopbaan van vijftienduizend leerlingen op verschillende schooltypen en op de eindexamencijfers vwo uit 2006. Ook spraken ze met docenten in het voortgezet onderwijs. Die zeiden zich niet bewust te zijn van het verschil in waardering tussen allochtone en autochtone leerlingen. Bewustwording is dan ook de eerste aanbeveling die de onderzoekers het onderwijsveld willen meegeven.

Rekers en Harms verrichtten hun onderzoek in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatie Centrum van het ministerie van Justitie. Hun bevindingen zijn gepubliceerd in het onderwijsvakblad Didaktief. Ze presenteren de resultaten donderdag op de Onderwijs Research Dagen in Eindhoven.