'Pak de oliesjeiks, verhoog de accijns'

Economie • Geschreven door Hans (ItaloDancer) op 11-06-2008 @ 15:40
print 

Juist vanwege de hoge olieprijzen zouden de brandstofaccijnzen fors verhoogd moeten worden. Terwijl iedereen roept dat de accijnzen juist omlaag moeten, komt econoom en beursanalist Mathijs Bouman met dit opmerkelijke voorstel.

De verhoging dient niet het doel om truckers en automobilisten te pesten, maar om een eind te maken aan de absurde geldstroom van het Westen naar het Midden-Oosten. Met de hogere accijnzen vloeit een groot deel van de overwinsten die in de olieprijs zit naar Westerse overheden en niet naar oliesjeiks om hun extravagante levensstijl te bekostigen. Naar schatting verdwijnt er dit jaar één biljoen dollar oliegeld naar de landen van het oliekartel OPEC. Dit is twee maal zo veel als een jaar eerder.

Bouman stelt ook een oliebelasting voor van 50 euro op elk vat. Dit zou de Nederlandse overheid 15 miljard euro opleveren. De extra inkomsten moeten niet gebruikt worden voor extra uitgaven, maar voor verlagen van andere belastingen. Zo zou bijvoorbeeld de BTW omlaag kunnen van 19 naar 12 procent.

Het plan zou alleen werken als olie-importeurs gezamenlijk optreden. Bouman: "Het wordt tijd om tegenover het verkoopkartel van de OPEC een actief inkoopkartel van olie-importeurs op te zetten. Zo hoort de overheid volgens de economieboeken om te gaan met een kartel als de OPEC: net zo lang belasten totdat de overwinst verdwenen is."

Volgens onderzoek wordt voorspeld dat de meeste OPEC-landen met een productieverhoging zullen reageren op hogere accijnzen. Als de netto opbrengst per vat olie daalt, zullen ze dat omzetverlies compenseren door het aantal opgepompte vaten te verhogen.

Bouman: "Helaas lijkt een gezamenlijke actie van olie-importeurs verder weg dan ooit. Verlaging van accijnzen is waarschijnlijker dan verhoging. De belangengroepen brullen en politici gaan door de knieën. De Belgen voorop. Maandag verlaagde de Belgische regering de benzineaccijns met meer dan een halve cent per liter. Het is al de zesde verlaging in een half jaar tijd. Iedere keer als dat gebeurt rollen er in het Midden-Oosten een paar oliesjeiks huilend van het lachen uit hun stoel. Zodra ze zijn bijgekomen bestellen ze er direct nog een paar dozijn witte Mercedessen bij. En een container Rolexen. Betaald door die vriendelijke Belgen."

Ja-knikkers
"Pak de oliesjeiks, verhoog de accijns"
 
Met dank aan pberends voor de herschreven submit.

Bron: Z24


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

18911 views / 183 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 183 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4
userIcon
En spek de staatskas
userIcon
die is vast bevriend met bos
userIcon
De oliesjeiks kun je niet pakken.
Wellicht het artikel lezen stakker?
userIcon
en als andere landen die belasting niet invoeren gaan zij er met alle beschikbare olie vandoor.. lijkt me geen goed plan
userIcon
Ik zeg: zodra de olie duurder wordt dan een oorlog, de boel overnemen daar en de olie gratis invoeren.

Ik neem dan wel een oliesheik als schoonmaker in dienst en zal er persoonlijk voor zorgen dat ie net zo goed behandeld wordt als de Phillipijnse gastarbeiders in die landen behandeld worden.
Wat een onzin zeg
userIcon
Is het de oliesjeiks hun schuld dan dat de wereld zoveel olie vraagt? Zij bezitten nu eenmaal een schaars goed.
eindelijk iemand die het begrijpt, een verhoging van de accijns hoeft voor mij niet, maar zijn 'mindset' deugd
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:42 schreef flexino het volgende:
De oliesjeiks kun je niet pakken.
Oh jawel hoor, met al die tonnen olie naast hun tentje midden in de woestijn wordt het zelfs voor de amateursniper makkelijk
Door te accijnzen te verhogen krijgen de sjeiks minder? Ze krijgen hetzelfde, alleen procentueel minder ja...
En wie is daar de dupe van? Juist ja!
wat een onzin, die sjieks krijgen dan nog steeds even veel als nu... dus echt pakken doe je ze er niet mee...

maar goed die 12 % is wel een prima idee
userIcon
Leuk, maar dat geldt niet voor landen die al zware accijns hebben (zoals vrijwel de hele EU)!
Namelijk, het benzineverbruik in Nederland ligt al zeer laag, ondanks enorme belastingen, en zelfs als heel Nederland stopt met olie gebruiken, draagt dat nauwelijks bij aan de vraag op de wereldmarkt.
Als de VS opeens van 0,57 naar 1,57 euro per liter zou gaan, zou dat wel effect hebben, maar voornamelijk op de portemonnee en inflatie in het land zelf!
userIcon
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:46 schreef Stefander het volgende:

[..]

Oh jawel hoor, met al die tonnen olie naast hun tentje midden in de woestijn wordt het zelfs voor de amateursniper makkelijk
userIcon
opkankeren met die knuppel, LEKKER BOEIEND dat die oliesjeiks hun brood op de plank hebben, we moeten gewoon minder accijns betalen. liever gewoon helemaal geen. Nu doet de overheid net of zij de dupe zijn van de hoge prijzen. De consument/hard werkende burger is hier zoals altijd de dupe van.
Wat bedoelt word is dat als de benzine door nog meer accijnzen nog duurder word gemaakt, en mensen daardoor minder vaak de auto pakken of zuinigere auto's kopen. Dan kan de overheid de extra inkomsten aan de burger teruggeven (bijv door verlaging van de btw). En dan gaat er dus minder geld naar de olielanden.

Wat mij nog beter lijkt is om dat extra geld te stoppen in subsidies op het inruilen van je slurp auto voor een zuinigere, en/of verlaging van de wegenbelasting op zuinige auto's, hierdoor zal men evenveel kunnen rijden tegen dezelfde kosten als nu (voor mensen met een zuinige auto dan) en gaat er toch minder geld naar het midden oosten. En het is goed voor het milieu.
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:42 schreef netnord het volgende:
Wellicht het artikel lezen stakker?
ik weet zeker dat de personen achter de eerste 4 posts nog niet eens mogen autorijden
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:40 schreef Lekiamh het volgende:
En spek de staatskas
beter dan de zakken van buitenlandse sjeiks!
man JanPiraat (Redactie Film) 11-06-2008 @ 15:48 fotoboek no homepage
userIcon
Ik heb geen olie nodig mijn fiets rijd op zonne-energie
userIcon
trouwens, niet alle opec-landen liggen in het midden-oosten.. we hebben bijvoorbeeld ook nog venezuela en nigeria met een arme bevolking.. wil meneer Bouman deze landen laten uithongeren?
userIcon
dus moeten wij betalen? slaat toch nergens op.
userIcon
dat maakt toch niets uit, ze zullen misschien wat minder verdienen per vat maar de vraag blijft toch wel stijgen. denk niet dat ze van een Mercedesje minder wakker zullen liggen.
userIcon
Hij vergeet wel even dat als de benzine prijs dan hier ineens 2.5euro/liter zou zijn dat ze de lonen ook wel met 50% omhoog mogen gooien willen ze nog iets gaan beginnen hier....
Iedereen die dit niks vindt, shut up dont just think about today think about tomorrow....

Hij heeft een grandioos plan
userIcon
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:48 schreef JanPiraat het volgende:
Ik heb geen olie nodig mijn fiets rijd op zonne-energie
Die van mij rijd op vodka
Deze man neemt daarbij aan dat wij dan met z'n allen minder olie zullen gaan gebruiken, pakken wij onszelf hier dan ook niet gewoon mee ?
Dat deze zogenaamde geleerde niet met het idee komt om andere soorten brandstoffen te gaan gebruiken: water, alcohol, electriciteit. Nee, hij komt liever met het idee om de brandstofaccijns nog meer te verhogen want daarmee pak je die oleisjeiks keihard mee. De enige die je ermee pakt is de burger en het bedrijfsleven omdat alle prijzen nog verder omhoog zullen gaan. Schatkist zal wel flink gevuld worden maar de burger ziet daar over het algemeen weinig van terug.

Gebruik je alternatieve brandstoffen dan pak je die oliesjeiks pas echt goed.
userIcon
Ja-knikkers
Bestaan er ook Nee-knikkers?
Schaars.... het is maar hoe je het ziet... de oliesjeiks kunnen het zo schaars maken als ze zelf willen natuurlijk.
userIcon
Ik vraag me weleens af of olie-voorraden een sprookje zijn.
userIcon
Welke mongool heeft iedereen de vrijheid gegeven om in auto's rond te rijden?
userIcon
quote:

Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:48 schreef Disher het volgende:

[..]

ik weet zeker dat de personen achter de eerste 4 posts nog niet eens mogen autorijden

nr. 3 mag zeker autorijden heeft zelfs een auto (die teveel benzine slurpt)
userIcon
echt fokking onzin!! olie opzich is helemaal niet duur, het is die achterlijke belasting die er bovenop zit,

als we gewoon dat kwartje van kok eens terug zouden krijgen, (met rente, dan kan de gewone man ook auto blijven rijden.
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:50 schreef kwiwi het volgende:

[..]

nr. 3 mag zeker autorijden heeft zelfs een auto (die teveel bezine slurpt)
anders lees je eerst het (hele) artikel voordat je post
userIcon
quote:

Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:49 schreef Rakusu_Klein het volgende:
Ja-knikkers
Bestaan er ook Nee-knikkers?

nee
quote:
"Het wordt tijd om tegenover het verkoopkartel van de OPEC een actief inkoopkartel van olie-importeurs op te zetten. Zo hoort de overheid volgens de economieboeken om te gaan met een kartel als de OPEC: net zo lang belasten totdat de overwinst verdwenen is."
Zeker vrijetijdskunde gestudeerd.
userIcon
Een van de betere plannen de laatste tijd.
Helaas is dit plan gericht op de lange duur, en dat is een beetje boven de pet van de regeringen. Toch hoop ik dat politici dit zullen omarmen.

Hogere olieprijzen zijn een goede stimulans voor innovatie. Er kunnen dan nieuwe energiebronnen worden aangeboord. Beter nu, nu het nog kan, dan later als het echt moet.
userIcon
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:51 schreef Disher het volgende:

[..]

anders lees je eerst het (hele) artikel voordat je post
en jij kunt weten of ik dat niet heb gedaan?
userIcon
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:49 schreef Rakusu_Klein het volgende:
Ja-knikkers
Bestaan er ook Nee-knikkers?
quote:

Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:50 schreef Billary het volgende:
Welke mongool heeft iedereen de vrijheid gegeven om in auto's rond te rijden?

Joop den Uyl
Het was iig zijn ideaal dat iedere NL in staat moest zijn om auto te rijden
userIcon
Het zou misschien beter zijn om de alternatieven naar voren te schuiven en verder te ontwikkelen zodat we minder afhankelijk zijn van olie.
userIcon
die olieboeren verdienen 't geld meer dan de overheid
Iedereen 15000 euro korting op een hybrid auto ??
userIcon
quote:

Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:48 schreef Smoking het volgende:

[..]

Als het volledig te compenseren valt door andere belastingen te verlagen lijkt het nog zinvol te klinken. (ook lekker als je geen auto hebt en de rest zou dus goedkoper worden). Echter komt de accijns toch gewoon bovenop de 'normale' prijs? Dus hoe vloeit er dan minder geld weg?

Ja, BTW verlaging oid zou ik dan ook voorstaan.
Maar zoals je zelf al zegt, accijns komt bovenop de marktprijs, hoe moet dit anders gezien worden dan een extra inkomstenbron voor de overheid?
Want ik geloof nooit dat de overheid een belastingverlaging gaat doen die zo groot is dat ze er netto op achteruit gaan.
userIcon
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:50 schreef kwiwi het volgende:

[..]


nr. 3 mag zeker autorijden heeft zelfs een auto (die teveel benzine slurpt)
Volgens mij is nr. 3 een vrouw of gewoon een bot en iedereen weet dat vrouwen geen rijbewijs kunnen krijgen tenzij ze met de examinator in de kofferbak duikt.
userIcon
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:40 schreef Lekiamh het volgende:
En spek de staatskas
ach, schulden die NL heeft verlagen is ook een mooi doel
userIcon
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 @ 15:53 schreef Mohtje het volgende:
Iedereen 15000 euro korting op een hybrid auto ??
dat is nog eens een goed idee
50  van 183 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden