Kilometerheffing dreigt flop te worden

Vertegenwoordigers van het bedrijfsleven vrezen dat het kabinet uiteindelijk het rekeningrijden niet zal invoeren, als de kosten om alles voor te bereiden te hoog oplopen. Technologiebedrijf Siemens en werkgeversorganisatie VNO-NCW trekken aan de bel. Volgens hen kan het rekeningrijden alleen slagen als het systeem daarvoor door bedrijven mag worden ontwikkeld.

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wil de volledige ontwikkeling van het systeem tot in de kleinste details in de hand houden. In plaats van een compleet systeem door één bedrijf te laten ontwikkelen, bepaalt het ministerie exact hoe elke onderdeel eruit komt te zien; van de apparatuur tot en met de facturen. Daarnaast wordt ook voor het vervaardigen van elk onderdeel een andere partij ingeschakeld. Volgens Siemens en VNO-NCW is dit precies het probleem dat zal leiden tot veel hogere kosten en vertragingen. "Tijdige en juiste levering wordt dan zeer onzeker. En als het systeem faalt, is het ontzettend moeilijk de oorzaak en de verantwoordelijke aan te wijzen.", aldus Siemens in een notitie die aan een aantal Kamerleden is gestuurd.

Het plan van minister Eurlings om het rekeningrijden in 2011 in te voeren voor vrachtwagens en een jaar later ook voor personenauto's, zal naar alle waarschijnlijkheid niet gehaald worden door alle vertragingen die het apart aanbesteden van elk onderdeel met zich meebrengt. De invoering voor vrachtwagens zal pas eind 2012 kunnen plaatsvinden en de invoering voor auto's pas in 2013.

CDA en PvdA hebben bezorgd gereageerd op de uitlatingen van Siemens en VNO-NCW. De kosten van de kilometerheffing moeten namelijk binnen de afgesproken vijf procent van de opbrengsten blijven. Volgens het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is er nog geen enkele reden tot bezorgdheid en is er nog geen enkele beslissing genomen.

Door vorige ministers en kabinetten zijn de afgelopen jaren al heel wat andere data genoemd. Voormalig minister Peijs wilde het rekeningrijden vanaf 2007 invoeren. Vorig jaar werd echter ook 2010, 2011 en zelfs 2016 genoemd als mogelijke datum voor het invoeren van de kilometerheffing.