Nederlanders maken zich vooral zorgen over terreur

Nederland • Geschreven door DAG op 02-05-2008 @ 10:14
print 
Terrorisme baart Nederlanders vanuit internationaal perspectief de meeste zorgen. Daarna volgen het milieu en oorlogen. Dat blijkt vrijdag uit het Nationaal Vrijheidsonderzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei onder ongeveer duizend Nederlanders van 13 jaar en ouder.

Ruim drie op de tien respondenten achten de kans op een aanslag in Nederland 'tamelijk groot of zeer groot'. Als aanvaardbare maatregelen tegen terrorisme worden vooral cameratoezicht op openbare plekken, huiszoekingen bij een verdenking en preventief fouilleren genoemd. Bijna tachtig procent is van mening dat er in Nederland groepen actief zijn die de rechtsstaat bedreigen.

Bijna vier op de tien ondervraagden geven aan soms niet, meestal niet of nooit voor de eigen mening te kunnen uitkomen. Het gaat dan vooral om onderwerpen als allochtonen, godsdienst en discriminatie.

Tachtig procent heeft de hoop op wereldvrede opgegeven. Om dit toch te bereiken noemen ondervraagden het bevorderen van democratie, een evenwichtiger verdeling van geld en goederen en goed onderwijs voor iedereen.

Driekwart van de respondenten denkt dat we in Nederland minder solidair zijn dan twintig jaar geleden. Bovendien verwacht ongeveer de helft dat de solidariteit in de komende jaren verder afneemt. Dit zou vooral komen door de toenemende individualisering, een grotere kloof tussen arm en rijk en een verharding van de maatschappij.

Bron: DAG


Lees ook:

» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog2
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer13
» 15:24 Leers: belang buurt moet meetellen in asielzaak6
» 15:23 Aanhouding voor steekpartij Roermond 1


delen | eKudos nujij

6178 views / 95 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 95 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Met dank aan Hirsi en Wilders
userIcon
TerrorJaap bedankt!
man pberends (Redactie Frontpage) 02-05-2008 @ 10:16 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Als aanvaardbare maatregelen tegen terrorisme worden vooral cameratoezicht op openbare plekken, huiszoekingen bij een verdenking en preventief fouilleren genoemd. Bijna tachtig procent is van mening dat er in Nederland groepen actief zijn die de rechtsstaat bedreigen.
Wat een contradictie .

Het lijkt me eerder dat de maatregelen tegen terreur de rechtstaat ondermijnen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:15 schreef zztop het volgende:
Met dank aan Hirsi en Wilders
nee met dank aan die narrow minded fucked ups daaro in afghanistan en die kanten op. Die verpesten het voor de rest.
userIcon
dank je wel bin laden
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:15 schreef zztop het volgende:
Met dank aan Hirsi en Wilders
Neen eerder met dank aan de aanhangers van "vreedzame geloven en groeperingen"
userIcon
kut regering, beetje iedereen bang maken.

Als ze daar nou eens mee ophouden dan scheelt dat de helft.

Terrorisme is zo effectief als de inwoners het toelaten.
Dankzij de islam moet de hele wereld lijden onder de terreur die deze religie over de wereld verspreid.
Tja, dat is niet vreemd als de overheid er terreuralarm na terreuralarm in gooit, overdreven gedoe allemaal
Ondertussen leven we straks in een politiestaat
quote:
Bijna tachtig procent is van mening dat er in Nederland groepen actief zijn die de rechtsstaat bedreigen.
Bijna 80% tjonge dat geeft ook precies de verhouding weer van moslims en linkse-multicul-sympatisanten en de rest van de bevolking.

Zou dat nou toeval zijn?
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:15 schreef zztop het volgende:
Met dank aan Hirsi en Wilders
ja, vooral niet aan alle moslims die hier dankzij de pvda rondlopen en opgepakt worden met terreurplannen op zak..
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:21 schreef Willie_Wonka het volgende:
Tja, dat is niet vreemd als de overheid er terreuralarm na terreuralarm in gooit, overdreven gedoe allemaal
Ondertussen leven we straks in een politiestaat
Vergeet alsjeblieft niet de juiste personen ervoor te bedanken.
userIcon
Er vallen nog altijd meer doden door verkeersongelukken dan door terrorisme ... Het doel van terrorisme is angst zaaien, dat lukt ze hier ook wel zonder aanslagen, een paar populistische politici die die angst aan het publiek over kunnen brengen is voldoende
userIcon
Ach, de kans is in nederland groter dat je je dooddrinkt dan je wordt getroffen door een terrorist.
userIcon
De agitprop van de overheid werkt goed.
Het plebs pikt het zonder morren, dat je nergens meer privacy hebt. En dan te bedenken dat er nooit iets ergers is geweest dan een handgranaat die Jason W. naar de politie gooide....
Joseph Göbbels zou jaloers zijn geweest op de hedendaagse Nederlandse propagandamachinerie.
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:26 schreef zovty het volgende:
Ach, de kans is in nederland groter dat je je dooddrinkt dan je wordt getroffen door een terrorist.


Zeg dan nix
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:25 schreef Young_David het volgende:
Er vallen nog altijd meer doden door verkeersongelukken dan door terrorisme ... Het doel van terrorisme is angst zaaien, dat lukt ze hier ook wel zonder aanslagen, een paar populistische politici die die angst aan het publiek over kunnen brengen is voldoende
klopt.. o.a. balkenende en hirsch ballin maken hier mooi gebruik van.. internetverkeer opslaan, legitimatieplicht, kentekens overal scannen, persoonsgegevens delen met andere landen.. etc
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:27 schreef Mr-Mackey het volgende:
De agitprop van de overheid werkt goed.
Het plebs pikt het zonder morren, dat je nergens meer privacy hebt. En dan te bedenken dat er nooit iets ergers is geweest dan een handgranaat die Jason W. naar de politie gooide....
Joseph Göbbels zou jaloers zijn geweest op de hedendaagse Nederlandse propagandamachinerie.
inderdaad, alhoewel goebbels destijds ook al blij was met onze veiligheidsmaatregelen zoals ID kaarten
userIcon
Today we are at war with Eurasia.
Zou er binnenkort een 'terrortax' komen?
Nou in dat kader kan de B.T.W wel naar 21%
Eurootje van Bos op een krat bier,en de dienstplicht weer actief invoeren,
scheelt weer kansarmen in de samenleving.
Hoe staat het overgens met het Europees presidentschap van J.P?
userIcon
quote:
Ruim drie op de tien respondenten achten de kans op een aanslag in Nederland 'tamelijk groot of zeer groot

Gebaseerd waarop ? Ik kan me niet voorstellen dat alle ondervraagde mensen hier onderzoek naar gedaan heeft. Waarschijnlijk is dit meer gebaseerd op een 'gevoel' dat ze aangepraat krijgen door de media dan iets anders.
userIcon
niet zo gek met al die mini-wildertjes
Wat leven we toch in een dom land. Duidelijk te merken dat 60% naar het vmbo gaat.

Ik ben nog banger om door Bokito aangevallen te worden wanneer ik m'n reet afveeg, dan om te sterven door een terroristische aanval.
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:23 schreef Colombo het volgende:

[..]

Bijna 80% tjonge dat geeft ook precies de verhouding weer van moslims en linkse-multicul-sympatisanten en de rest van de bevolking.

Zou dat nou toeval zijn?
Ja, doe niet zo schijterig... wees een man.
userIcon
Wetenschappelijk onderzoek op dit gebied is altijd zo betrouwbaar, accuraat en vrij van politiek bejag
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:35 schreef Aaargh! het volgende:

[..]


Gebaseerd waarop ? Ik kan me niet voorstellen dat alle ondervraagde mensen hier onderzoek naar gedaan heeft. Waarschijnlijk is dit meer gebaseerd op een 'gevoel' dat ze aangepraat krijgen door de media dan iets anders.


Dat lijkt me niet meer dan logisch. Overal waar er moslims zijn worden er aanslagen voorbereid/gepleegd; hier in Nederland hebben wij moslims, de kans dat daar een nutcase tussen zit lijkt me aanzienlijk. De vraag is alleen of je alle moslims over één kam moet scheren (ik vind van niet) en of het de schendingen van onze privacy waard is gezien zo'n zelfmoord aanslag haast niet te verijdelen is en de kans op een reeks van aanslagen in ons land welhaast verwaarloosbaar is.
userIcon
nu krijgen weer die mosllimbangmakerij met als doel de mensen bang te maken dus angstg en ziek, dus mensen gaan weer meer consumren denk aan de farmaind, vlug extra vakantie boeken want nu kan het nog, nog ff bij frisia wat regelen over een paar jaar gaat het doomscenario wilders toch in!!! Nu de feiten bv NL is een goed systeem, geld eten noem maar op, we hebben 16 miljoen mensen waarvan 1 miljoen moslims, de vehouding is dus 16 NL-rs en 1 moslim, dez e verhoudig kan nooit een goed systeem laten crashen, we hebben mensen nodig in ons systeem maar we hebben mensen vergeten t e updaten zeg maar en ze bovendien geconcentreerd gehuisvest, niet gek dat bv NL gaat haperen. excl apple software draait ook niet op windws zonder updates ed..
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:20 schreef Colombo het volgende:
Dankzij de islam moet de hele wereld lijden onder de terreur die deze religie over de wereld verspreid.
quote:
Als aanvaardbare maatregelen tegen terrorisme worden vooral cameratoezicht op openbare plekken, huiszoekingen bij een verdenking en preventief fouilleren genoemd.


Op deze manier wordt Nederland steeds meer een politiestaat.
Welke randdebiel wilt zich nou in Nederland opblazen of een andere terroristische aanslag plegen.


Paniekzaaien is de overheid anders wel gelukt.
userIcon
quote:

Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:33 schreef wadgem het volgende:
Today we are at war with Eurasia.

We were always at war with Eurasia .
quote:

Als aanvaardbare maatregelen tegen terrorisme worden vooral cameratoezicht op openbare plekken, huiszoekingen bij een verdenking en preventief fouilleren genoemd.

Als er iets geen maatregel daartegen is, dan is het camera toezicht wel? Over bureaucratie gesproken er moet ook iemand naar kijken of er moeten systemen bestaan die zo intelligent zijn, dat ze de terrorist herkennen. Nee het is alleen goed, om achteraf te zien hoe het gegaan is. Zo is er altijd nog een filmpje!
userIcon
quote:
Bijna tachtig procent is van mening dat er in Nederland groepen actief zijn die de rechtsstaat bedreigen.
Het grootste gevaar voor de rechtsstaat zijn nog altijd de reguliere politieke partijen die allen vrolijk hebben meegewerkt om van Nederland een politiestaat te maken.
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:49 schreef RawneZZ het volgende:
Wat leven we toch in een dom land. Duidelijk te merken dat 60% naar het vmbo gaat.

Ik ben nog banger om door Bokito aangevallen te worden wanneer ik m'n reet afveeg, dan om te sterven door een terroristische aanval.
Over dom gesproken! Volgens mij haal jij het VMBO nog niet eens
men moet niet zeuren terreur is van alle tijden geweest.
Nou ik ben daar absoluut niet bang voor. Het is allemaal stemmingmakerij
Hoera hoera het angstzaaien helpt! Dom Nederland voelt zich bedreigt door de denkbeeldige terroristen en staan op het punt al hun vrijheden in de prullenbak te gooien.
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:25 schreef Young_David het volgende:
Er vallen nog altijd meer doden door verkeersongelukken dan door terrorisme ... Het doel van terrorisme is angst zaaien, dat lukt ze hier ook wel zonder aanslagen, een paar populistische politici die die angst aan het publiek over kunnen brengen is voldoende
je hebt gelijk
userIcon
Het is niet waar. Het is een gestuurd onderzoek, ongeveer in de trand van:

Waar wordt je angstig van?

- Varkentje
- De kleur rose
- Terrorisme
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:53 schreef BreakSpear het volgende:

[..]



Dat lijkt me niet meer dan logisch. Overal waar er moslims zijn worden er aanslagen voorbereid/gepleegd; hier in Nederland hebben wij moslims, de kans dat daar een nutcase tussen zit lijkt me aanzienlijk. De vraag is alleen of je alle moslims over één kam moet scheren (ik vind van niet) en of het de schendingen van onze privacy waard is gezien zo'n zelfmoord aanslag haast niet te verijdelen is en de kans op een reeks van aanslagen in ons land welhaast verwaarloosbaar is.
Overal ter wereld worden aanslagen/moorden gepleegd. Hier heb je liquidaties, autobommen, pedofiele verkrachters/moordenaars etc. Iedereen heeft wel een motief om een ander eeuwig te laten slapen. En geloof speelt hier tot nu toe vrij zelden een rol in.
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 11:10 schreef focaatje het volgende:

[..]

Over dom gesproken! Volgens mij haal jij het VMBO nog niet eens
Je hebt gelijk, die stelling van Pythagoras ging me echt de pet te boven
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:59 schreef Wokke het volgende:
Op deze manier wordt Nederland steeds meer een politiestaat.
Nederland scoort al bijna net zo slecht als China en Rusland:
'Nederland bijna politiestaat'
userIcon
Zal vast een politiek gekleurde poll zijn gezien de multiculti doelstellingen van het 4-5 mei commité.De moslims zouden wel gek zijn om het risico te lopen om hun eigen vrijhaven Nederland te verliezen.Volgens mij maken de Nederlanders zich veel drukker over de veranderende samenstelling van de bevolking in nederland en alle problemen die daar bij komen kijken.Maar dat wilden ze vast niet horen bij het 4-5 mei commité.
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 11:09 schreef Techno het volgende:

[..]

Het grootste gevaar voor de rechtsstaat zijn nog altijd de reguliere politieke partijen die allen vrolijk hebben meegewerkt om van Nederland een politiestaat te maken.
Stel dat er extreem-rechte personen zijn in Nederland, die een aanslag plegen en schuld geven aan moslims. wat krijg je dan een politiestaat in Nederland. weg is onze democratie
@ focaatje:

Vooral deze eindexamenopdracht vond ik trouwens lastig

userIcon
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 10:20 schreef Colombo het volgende:
Dankzij de islam moet de hele wereld lijden onder de terreur die deze religie over de wereld verspreid.
Ik ben absoluut tegen de islam (alle andere religies overigens ook), maar om nou de hele dag angstig te gaan doen voor iets waarvan de kans ZO nihil is is zeer overdreven.

Net zoiets als vliegangst, terwijl in de auto stappen statistisch gezien vele malen gevaarlijker is.
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 11:16 schreef Techno het volgende:

[..]

Nederland scoort al bijna net zo slecht als China en Rusland:
'Nederland bijna politiestaat'
Maarja een een betrouwbaar veilig OS platform loopt ook vast zonder goede virusscanner (politie) en spyware (aivd), oh shit NL heeft geen firewall (douane) meer...
ik maak mij geen zorgen om terreur van moslimextremisten maar om het terreur van de media die er voor zorgt dat er een grote groep van de bevolking zich achter populisten gaan scharen, ik krijg er een beetje tweede wereld oorlog ideeën door.
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 @ 11:19 schreef month het volgende:
Stel dat er extreem-rechte personen zijn in Nederland, die een aanslag plegen en schuld geven aan moslims. wat krijg je dan een politiestaat in Nederland. weg is onze democratie
Wat probeer je hiermee te zeggen? Dat Nederland al bijna tot een politiestaat verworden is, is niet te danken aan extreem-rechts, maar aan de gevestigde orde die dankbaar gebruik maakt van politici als Wilders. Mensen als Wilders vormen tenslotte een mooie afleiding voor het publiek, om op de achtergrond steeds meer wetten en regels door te drukken die onze burger- en grondrechten steeds verder inperken.
50  van 95 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog2
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer13
» 15:24 Leers: belang buurt moet meetellen in asielzaak6
» 15:23 Aanhouding voor steekpartij Roermond 1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden