Moeder voor de rechter wegens MSNLOCK

Digital & Games • Geschreven door ANP op 21-04-2008 @ 09:18
print 
Computersoftwareproducent Microsoft Corporation heeft de Nederlandse moeder Carola Eppink uit Lochem voor de rechter gedaagd wegens een anti-chatprogramma. De vrouw bedacht een oplossing tegen te veel chatten en internetten door kinderen en noemde het MSNLOCK.

Dat maakte Unicaresoft Corporation vandaag bekend. Dat bedrijf zou het product op de markt brengen. Microsoft, eigenaar van de merknaam MSN, wil daar een stokje voor steken. Het bedrijf wil dat alle geclaimde domeinnamen op internet worden overgedragen en dat de merknaam wordt veranderd.

Unicaresoft Corportation is een initiatief van bezorgde ouders en softwareontwikkelaars. Het bedrijf wil onder meer dat kinderen veilig kunnen internetten en chatten.

Bron: ANP


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

22775 views / 73 reacties
Reacties op dit bericht
23  van 73 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
quote:

Op maandag 21 april 2008 @ 12:12 schreef Sexy_Sadie het volgende:

[..]

Inderdaad, zegt genoeg. De Telegraaf is ook de meest gelezen krant in Nederland.

Jaaaa en wat in de top 40 staat is de best verkochte muziek

toen hotmail nog gewoon hotmail was en msn messenger werkte het gewoon beter dat is gewoon een feit. Maarja die zaak zal die vrouw denk ik wel verliezen zaken zijn zaken denken de meeste mensen.
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 12:12 schreef Sexy_Sadie het volgende:

[..]

Inderdaad, zegt genoeg. De Telegraaf is ook de meest gelezen krant in Nederland.
precies.
ik gebruik zelf thuis ook linux voor het normale werk. Gamen doe ik nogsteeds op Windows.

maar goed, windows is toegankelijk en staat overal de pc's als je die koopt.
Linux is minder bekend, en tot voor kort nou niet bepaald toegankelijk (het "dubbelklikt setup, next next finish"-ed niet zo gemakkelijk als in windows zeg maar). Ubuntu heeft z'n nadelen, maar is wel vrij toegankelijk en een goed alternatief voor mensen die Windows zat zijn en iets anders willen proberen. Een prima overstap naar de Linux wereld zeg maar, en dan verder kijken.

Je kan schelden wat je wil op Microsoft, maar ze staan in hun recht. Als je het niks vindt, dan maak je zelf toch een OS? als je het beter kunt?
Duur? zij vragen er geld voor. Wil je er geen geld voor betalen, dan gebruik je toch geen Windows? Je HOEFT het toch niet te gebruiken?
net zoals MSN.. je HOEFT het niet te gebruiken...

maar de meeste mensen gebruiken MSN Messenger (live messenger, wat jij wil) omdat ze niet weten dat er alternatieven zijn

(hoewel iets als pidgin ook maar gebruik maakt van het msn protocol... het is het tooltje, maar je gebruikt verder gewoon de userinfo van Microsoft.)
userIcon
ik heb msn toch van me pc afgepleurd kut programma ik gebruik nu miranda dat vreet teminste minder geheugen vergeleken met msn.

OT: bill gates wil weer de rijkste ter wereld worden.
quote:
OT: bill gates wil weer de rijkste ter wereld worden.
Steve Ballmer is nu de eindbaas van Microsoft hoor
userIcon
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 13:16 schreef Ntr- het volgende:
ik heb msn toch van me pc afgepleurd kut programma ik gebruik nu miranda dat vreet teminste minder geheugen vergeleken met msn.

OT: bill gates wil weer de rijkste ter wereld worden.
Als je msn al veel geheugen vind vreten wordt het mischien eens tijd voor een geheugenupgrade
Denk dat het meer op de naam gaat. MSNLOCK is het vergrendelen van msn dit kan je vrij vertalen naar het uitbannen van msn. En dat wil microsoft voorkomen. Microsoft zorgt al goed voor logs.

Verder vind ik dat microsoft hier dan zelf ook maar een oplossing voordient te vinden

Oja als je weer vergeten, er is weer reclame voor microsoft beter kan je niet hebben
userIcon
Het woord msn is zo ingeburgerd dat het "msn'en' in het taalgebruik als werkwoord is te zien. Daarmee kan de claim van microsoft nog wel eens worden afgewezen.
quote:


Op maandag 21 april 2008 @ 13:57 schreef Paginabeheerder het volgende:
Het woord msn is zo ingeburgerd dat het "msn'en' in het taalgebruik als werkwoord is te zien. Daarmee kan de claim van microsoft nog wel eens worden afgewezen.



ik weet wel zeker van niet, want sinds wanneer zijn wettelijk geregistreerde naamsrechten ondergeschikt aan "spreektaal"?
en in principe is dat alleen in Nederland... in andere landen heet het gewoon "chatten" (on msn).

als je werkelijk denkt dat Microsoft die claim gaat verliezen "omdat het ingeburgerd is" dan moet ik mijn vraagtekens zetten bij jouw avatar.
userIcon
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 09:36 schreef julian6 het volgende:

[..]

Maar de merknaam 'Internet' is ook niet van iemand anders..
Internet is ook geen merknaam.

En Internet Explorer is een naam die de functie van het programma omschrijft.
Hierdoor zou de moeder een sterkere zaak hebben, ware het niet dat ze specifiek een chatprogramma blocked.
userIcon
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 11:01 schreef neo2000 het volgende:
Ik snap dat mens niet zo. Verweer van advokaat ook: "MSN'en staat in Nederland eigenlijk synomien voor chatten, derhalve staat ze in haar goed recht..!"

Aardig dom van die advokaat. Dat mens ruikt gewoon geld, ik zeg, Microsoft, sommeer dat mens die naam te veranderen. Leuk dat in Nederland "MSN'en" synoniem staat voor chatten, gelukkig zijn omliggende landen niet zo mongolide ingesteld qua taalgebruik en "vergeet" die advokaat dat even. Internet, niet alleen nationaal beschikbaar de laatste keer dat ik keek.
Als je advocaat ook met een K schrijft ben je ook maar een pruts advocaat
userIcon
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 13:30 schreef matthijn het volgende:

[..]

Als je msn al veel geheugen vind vreten wordt het mischien eens tijd voor een geheugenupgrade
al die onzin dat msn laad heb je toch niet nodig en al die reclames erin kut commercieel troep
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 15:53 schreef Ntr- het volgende:

[..]

al die onzin dat msn laad heb je toch niet nodig en al die reclames erin kut commercieel troep
zo zorgen ze ervoor dat msn gratis blijft?
ze moeten hun live database enzo (w/e) natuurlijk ook in de lucht houden he.

iets als pidgin hoeft dat niet, die logt alleen in met de bestaande usergegevens zonder zelf een database te hoeven hosten. Microsoft moet dat wel.
userIcon
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 12:44 schreef siraxto het volgende:

[..]

precies.
ik gebruik zelf thuis ook linux voor het normale werk. Gamen doe ik nogsteeds op Windows.

maar goed, windows is toegankelijk en staat overal de pc's als je die koopt.
Linux is minder bekend, en tot voor kort nou niet bepaald toegankelijk (het "dubbelklikt setup, next next finish"-ed niet zo gemakkelijk als in windows zeg maar). Ubuntu heeft z'n nadelen, maar is wel vrij toegankelijk en een goed alternatief voor mensen die Windows zat zijn en iets anders willen proberen. Een prima overstap naar de Linux wereld zeg maar, en dan verder kijken.

Je kan schelden wat je wil op Microsoft, maar ze staan in hun recht. Als je het niks vindt, dan maak je zelf toch een OS? als je het beter kunt?
Duur? zij vragen er geld voor. Wil je er geen geld voor betalen, dan gebruik je toch geen Windows? Je HOEFT het toch niet te gebruiken?
net zoals MSN.. je HOEFT het niet te gebruiken...

maar de meeste mensen gebruiken MSN Messenger (live messenger, wat jij wil) omdat ze niet weten dat er alternatieven zijn

(hoewel iets als pidgin ook maar gebruik maakt van het msn protocol... het is het tooltje, maar je gebruikt verder gewoon de userinfo van Microsoft.)
Je hebt natuurlijk niet altijd de keus of je Microsoft producten wilt gebruiken of niet.

En MSN als protocol is wel van MS ja. Maar er zijn zat andere chatprotocollen die er veel op lijken, sommigen daarvan waren ongetwijfeld eerder dan MSN. Nog beter, MSN was één van de laatste messengers. Ik kan me van 10 jaar geleden herinneren dat Yahoo! messenger toen bijna even populair was, maar omdat het een ander protocol betrof was het wat lastig in de communicatie met niet-Yahoo-gebruikers.

Overigens ben ik fan van messengers die minimaal 5 protocollen aankunnen.

Oh, en nogmaals: de naam is dom, MSN is als merknaam gewoon van MS.
userIcon
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 11:20 schreef siraxto het volgende:

[..]

helemaal geen probleem voor MS. Zal hun een zorg zijn.
In feite zijn ze juist blij dat iedereen zit te 'msn'en'. Het is hun protocol en het is een werkwoord geworden. 'Men' weet dus niet beter dan dat chatten msn'en is. Naamsbekendheid. Een monopolie. Natuurlijk is er nog IRC etc maar dat is minder bekend bij "de massa".

Het enige wat ze hoeven doen is voorkomen dat er iemand geld gaat verdienen met hun merknaam. Maar dat is geen 'probleem' van Microsoft, maar van degenen die met de merknaam aan de haal willen gaan.
Heel simpel, je kan geen alleenrecht op normale taal hebben. Een rechter kan dus bepalen dat een woord zodanig is ingeburgerd dat het normale taal betreft en dat niemand daar het alleenrecht op kan eisen.

Meer bedrijven hebben dat probleem, zo probeert Google uit alle macht te voorkomen dat 'googlen' 'zoeken op internet' gaat betekenen.

Overigens zijn dit soort dingen ook in andere landen zo maar is het natuurlijk wel afhankelijk of een woord ook daadwerkelijk genoeg inburgerd. Zo is 'to google' wel een gevaar voor Google, maar 'to msn' waarschijnlijk niet voor Microsoft.

Microsoft is dus absoluut niet blij als msn'en een normaal werkwoord is geworden want dat kan iedereen het woord gebruiken zonder dat ze daar toestemming voor hoeven te hebben.
Het programma gaat nu onder de naam "Benzoy".
Zie :
http://www.benzoy.com/nl/

en

http://www.unicaresoft.nl/
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 09:20 schreef Enos het volgende:Verder wel een heel goed initiatief
dat vind ik ook
GO CAROLA Eppink!
userIcon
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 12:12 schreef Sexy_Sadie het volgende:

[..]

Inderdaad, zegt genoeg. De Telegraaf is ook de meest gelezen krant in Nederland.
Hard lachen nu, maar de Televaag redactie lachts het hardst op het moment dat de oplage cijfers weer voorbij komen..!
Dus ik begrijp je punt niet zo..
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 15:27 schreef skittelman het volgende:

[..]

Als je advocaat ook met een K schrijft ben je ook maar een pruts advocaat
Goed punt..! Of probeerde je heul geen punt te maken?

Ik denk dat Jeep (als in: het merk) er ook aanstoot aan neemt als Hummer opeens reclame zou maken in Nederland met: "Hummer: de beste Jeep..!" puur en alleen omdat die dingen in het verleden in de volksmond allemaal "Jeeps" genoemd werden. Dat is eigenlijk exact het zelfde. Dat mens moet gewoon niet zeiken en opbokken.
userIcon
MSN heet tegenwoordig WLM (Windows Live Messenger), Microsoft moet dus niet zeuren.
quote:
Op maandag 21 april 2008 @ 16:27 schreef ThunderRobert het volgende:
Het programma gaat nu onder de naam "Benzoy".
Zie :
http://www.benzoy.com/nl/

en

http://www.unicaresoft.nl/
Op zich een goed initiatief, Alleen die naam en dat logo, lijkt wel reclame voor kalmeringstabletten
userIcon
Nu is het wachten op een proggie dat die locker omzeilt :p
mama is boos......!
23  van 73 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden