Overdaad aan voetbal schaadt populariteit
Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek dat het blad Foodmagazine vandaag publiceert. Het blad ondervroeg 6000 huishoudens over het kijken naar voetbal en de Olympische Spelen op televisie. Volgens onderzoeker Joop Holla heeft de tanende populariteit niet te maken met de overgang van de voetbalwedstrijden van NOS naar Talpa en RTL. "Het is veel meer de overdaad aan wedstrijden op televisie die de belangstelling van het voetbal heeft afgehaald".
Van alle supermarkten in Nederland kan Super de Boer, die het Nederlands elftal sponsort, de meeste voetbalfans tot zijn klanten rekenen: meer dan 60 procent van alle frequente Super de Boer-shoppers gaat het EK 2008 volgen. Lidl-klanten zijn het minst enthousiast over het EK: nog geen 50 procent van alle vaste Lidl-gangers zegt warm te worden van het Europees kampioenschap voetbal.
Klanten van Aldi en C1000 voetballen zelf het meest. Ruim 18 procent van de vaste bezoekers van deze winkels zeggen de sport zelf actief te bedrijven. Albert Heijn heeft daarentegen luie klanten: slechts 14 procent van hen voetbalt zelf.