Cito-toetsen weer van start

Onderwijs • Geschreven door Michel (OA) op 12-02-2008 @ 09:20
print 
Icoon Onderwijs Vanaf vandaag zullen ruim 150.000 scholieren op de basisschool drie dagen lang de Cito-toets afleggen. Dat betekent dat 85 procent van alle leerlingen uit groep acht deelneemt aan de toetsen. De uitslag volgt in de eerste week van maart.

Vandaag worden er vragen over taal, onderdelen spelling en tekstbegrip, en rekenen gemaakt. Morgen zal de kennis over studievaardigheden (informatiebronnen en kaartlezen) en wederom rekenen worden getest. Ten slotte, zullen op donderdag weer taalonderdelen worden getoetst, namelijk woordenschat en begrijpend lezen. De kinderen zullen zich verder voor de derde dag op rij buigen over rekenen.

De aankomende brugklassers krijgen tweehonderd meerkeuzevragen voorgeschoteld. De uitslag van de toets is op veel scholen mede bepalend voor de keuze van het vervolgonderwijs. De maximaal te behalen score is 550 punten. Vorig jaar bedroeg het gemiddelde 535,1 punten. Slechts negen kinderen maakten de toets foutloos en 45 maal werd er één fout gemaakt. Verder maakten meisjes gemiddeld minder fouten en waren jongens beter in rekenen.

Scholieren met een grote leerachterstand, maken een zogenaamde NiveautoetsPlus. Door middel van de aanvullende toets wordt de achterstand van de leerling in kaart gebracht. Basisscholen zijn verplicht om de leerlingen te toetsen, voordat zij naar het voortgezet onderwijs gaan. 85 procent doet dit dus middels de Cito-toets. De overigen vijftien procent moet voor een alternatieve toets zorgen, waarmee het niveau van de scholieren wordt getest.

Bron: De Pers


Lees ook:

» 25/05 LAKS registreert honderdduizendste examenklacht9
» 25/05 Basisbeurs voor masterstudenten blijft26
» 22/05 Zijlstra verwacht geen groei studieleningen23
» 22/05 Stroomstoring Hoorn hindert eindexamens10


delen | eKudos nujij

7820 views / 58 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 58 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Succes kiddo's van 12, en daarna weer lekker comazuipen he?
userIcon
Suc7!!!!Dat is meer daan succes!!
Doe je best!!!
Weer een spannende paar dagen voor de kiddo's! Succes met het evenaren van mijn 550
Dat is overigens al weer 13 jaar geleden inmiddels , toen de Dode Zee nog ziek was en Jezus nog Herman heette. Was wel een toffe peer die Herman...
userIcon
'Break a leg kids'.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:28 schreef E-Lise het volgende:
'Break a leg kids'.


sadist
userIcon
CIto-toets, leuke indicatie maar ook niet meer dan dat.
Mensen laten zich vaak leiden door de uitslag van de Cito-toets voor de vervolg-opleiding van hun kind (het niveau van een dergelijke opleiding dus). Helaas klopt de uitslag niet altijd met de werkelijkheid en gaan er veel leerjaren verloren aan foute niveau's, te hoog of in mijn geval te laag.
userIcon
Frut toets, maak je dat ding met uitkomst gym, zegt de leraar "nou, zonder internaat haalt ie de mavo niet" en je ouders luisteren ook nog naar die lul. (zo'n 29 jaar geleden)
leuk moment om tentamen vrees op te sporen, maar dat is dan ook wel echt alles.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:31 schreef pomtiedom het volgende:
CIto-toets, leuke indicatie maar ook niet meer dan dat.
Mensen laten zich vaak leiden door de uitslag van de Cito-toets voor de vervolg-opleiding van hun kind (het niveau van een dergelijke opleiding dus). Helaas klopt de uitslag niet altijd met de werkelijkheid en gaan er veel leerjaren verloren aan foute niveau's, te hoog of in mijn geval te laag.
Goede scholen geven gewoon een goed advies, ook als dat niet overeenkomt met de Citoscore.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:28 schreef E-Lise het volgende:
'Break a leg kids'.
Auw.........
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:28 schreef BomBasher het volgende:

[..]



sadist
Ik bedoel het o zo aardig.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:34 schreef E-Lise het volgende:

[..]

Ik bedoel het o zo aardig.
Hals- und beinbruch
succes met die irri toets
userIcon
lol ik had 542 ben ik alsnog naar vmbo/havo gegaan.
userIcon
Belachelijk dat kinderen op deze manier in hokjes gestopt worden.
Ouders moeten eens serieus kijken wat de toeots inhoud en beseffen dat de test NIET verplicht is.
Een momentopname waar mijn kind dan gelijk op beoordeeld word.....
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:27 schreef goober het volgende:
Weer een spannende paar dagen voor de kiddo's! Succes met het evenaren van mijn 550
Dat is overigens al weer 13 jaar geleden inmiddels , toen de Dode Zee nog ziek was en Jezus nog Herman heette. Was wel een toffe peer die Herman...
[respect]Jij bent goed [/respect]
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:38 schreef Boiler het volgende:

[..]

Hals- und beinbruch
Head over heels.........
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:45 schreef lagulalupis het volgende:
Belachelijk dat kinderen op deze manier in hokjes gestopt worden.
Ouders moeten eens serieus kijken wat de toeots inhoud en beseffen dat de test NIET verplicht is.
Een momentopname waar mijn kind dan gelijk op beoordeeld word.....
Uiteindelijk beslissen de ouders en niet een papieren tijger.
CITO toets...

Overgewaardeerde toets die niets over het leervermogen van een persoon zegt, maar waar desondanks te veel naar gekeken wordt voor het geven van een studie advies.

Ik zal nooit, maar dan ook nooit enige waarde hechten aan de uitslag van deze toets, ik kijk liever naar de behaalde resultaten over een langere tijd.

edit: ik kreeg het advies om vmbo te doen en dat ik na het vmbo niet genoeg vermogen had om nog verder te leren. Ben nu vorig jaar afgestudeerd aan de universiteit. Door die toets heb ik toch 'n aantal jaar verloren doordat ik deze had kunnen overslaan.
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:34 schreef DaanA het volgende:

[..]

Goede scholen geven gewoon een goed advies, ook als dat niet overeenkomt met de Citoscore.
Dit is waar, maar je moet toegeven dat kinderen niet op de hoogte zijn van de gevolgen van de uitslag? Ik denk dat er te vaak de fout gemaakt word dat 1 test (over 3 dagen dan wel) met MAVO bestempeld
word terwijl het kind 4 of 5 jaar later erachter komt dat hij of zij veel meer potentie heeft dan de citotoets deed aangeven.

Ik ben niet helemaal objectief moet ik toegeven, ik kreeg een VBO advies die achteraf 3 kostbare jaren heeft verprustst op die school ipv de HAVO waar ik daarna naartoe ben gegaan.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:46 schreef pfaffke het volgende:

[..]

Uiteindelijk beslissen de ouders en niet een papieren tijger.
Al te vaak luisteren die naar de leraar, want, die zal het wel weten...
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:38 schreef Boiler het volgende:

[..]

Hals- und beinbruch
Rot leeftijd 12 jaar tis dak geen behang heb anders zaten ze er nu nog achter.
Anywayz, cito toets blijft een moment opname en als een school niet naar de resultaten van het hele schooljaar kijkt heb je zo een verkeerd advies voor je kind.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:47 schreef CommanderStab het volgende:

[..]

Dit is waar, maar je moet toegeven dat kinderen niet op de hoogte zijn van de gevolgen van de uitslag? Ik denk dat er te vaak de fout gemaakt word dat 1 test (over 3 dagen dan wel) met MAVO bestempeld
word terwijl het kind 4 of 5 jaar later erachter komt dat hij of zij veel meer potentie heeft dan de citotoets deed aangeven.

Ik ben niet helemaal objectief moet ik toegeven, ik kreeg een VBO advies die achteraf 3 kostbare jaren heeft verprustst op die school ipv de HAVO waar ik daarna naartoe ben gegaan.
Tja, het is het gevolg van de vroege niveausplitsing in ons onderwijssysteem. En toch vind ik die splitsing juist heel erg goed, ook al heeft hij ook nadelen. Kinderen krijgen eerder les op hun eigen niveau, waardoor de minder presterende kinderen niet alleen maar onvoldoendes halen en de beter presterende kinderen niet alleen maar tienen zonder dat ze hun best hoeven te doen.

Ja, het is jammer voor die paar laatbloeiers, maar er zijn gelukkig wel zat mogelijkheden om tussendoor door te stromen, waardoor zij niet al te veel jaren achterstand oplopen.

In Frankrijk zitten kinderen dacht ik tot hun 16e allemaal op hetzelfde niveau. Alsjeblieft zeg, dan leer je als vwo'er toch helemaal niks? Het lijkt me echt afschuwelijk om zo'n systeem te hebben.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:49 schreef Boiler het volgende:

[..]

Al te vaak luisteren die naar de leraar, want, die zal het wel weten...
Ja, en dat is ook vrijwel altijd zo.

Ouders die niet naar de leraar luisteren denken meestal dat hun kind heel wat slimmer is dan het is. Want hun kindje is natuurlijk perfect.
userIcon
Scoren de blonde meisjes nu wel goed
Of moet ik ze weer gaan troosten
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:03 schreef ikweethetookniet het volgende:
Scoren de blonde meisjes nu wel goed
Of moet ik ze weer gaan troosten
Kinderprikker.....
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:03 schreef ikweethetookniet het volgende:
Scoren de blonde meisjes nu wel goed
Of moet ik ze weer gaan troosten
WEER troosten?
userIcon
Kaartlezen? Pakken die kids waarschijnlijk hun PDA of TomTom erbij.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:49 schreef E-Lise het volgende:

[..]

Rot leeftijd 12 jaar tis dak geen behang heb anders zaten ze er nu nog achter.
Anywayz, cito toets blijft een moment opname en als een school niet naar de resultaten van het hele schooljaar kijkt heb je zo een verkeerd advies voor je kind.
12 is net rijp, en nog niet zo gek lang geleden ook nog legaal (grapje ) Maar, als je altijd fouten maakt met schrijven verklaarden ze je vroeger nogal snel voor lui. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is, hoop beter. Mij hebben ze naar de mavo getrapt, intern, omdat ik slecht schrijven kon, heb vanalles geprobeerd, maar, ging niet, tot ik op het MLO kwam. De leraar nederlands die ik daar had had een helder moment, meestal was ie dronken, maar dat doet niet ter zake, en ontdekte dat ik altijd dezelfde fouten maakte, duer of deur, ruit of riut, voor mij hetzelfde. Maar in stijl en opstel was ik wel erg sterk, wel niet naar de spelling kijken. Onderzoek, .. uitkomst dyslexie. Daar krijg je dan weer therapie voor, 3 jaar met de linker en de rechter hand je handtekening oefenen, en dan links in spiegelbeeld, tegelijkertijd (daar komt het zo'n beetje op neer) en het is er idd minder erg door geworden. Ik zie nu zelfs soms mijn eigen fouten Maar toch is het uiterst kut om tot je 17e als lui te worden uitgemaakt voor iets waar je niks aan kunt doen. Dat gemiddelde van het hele jaar heeft er dus weinig mee te maken, als ze niet zien waar het probleem zit, en als er dan beslist moet worden wat het beste is... de meester zal het wel weten. (leuk liedje trouwens, de stratenmaker op zee show - de meester heeft me bedrogen. Maar, of iemand dat nog kent)
userIcon
Niet alleen ouders laten zich "misleiden" door de uitkomst van deze toets. de nieuwe school wil ook altijd weten wat de uitslag is geweest van de cito-toests, hier heb je als ouder/kind geez inzicht op, maar dit wordt doorgegeven door de basisschool of opgevraagd door de "nieuwe" school. heb je niet een bepaald aantal punten, kun je hoog of laag springen, maar wordt je simpelweg niet toegelaten op een hoger niveau.

Spijtig, ik had als advies vbo- maar heb wel mijn hbo diploma opzak en heb kostbare jaren verspild om weer te zorgen dat ik op hogere niveau's kon komen. erg jammer. Daar moesten ze in DenHaag eens iets aan doen ipv nieuwe belastingen bedenken.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:38 schreef Boiler het volgende:

[..]

Hals- und beinbruch
dr heeft ook één de donald duck gelezen hoor
userIcon
pffoeeee ik met mijn 548.. hier hoor het ze nog zo zeggen... dat kind heeft veel algemene kennis en heeft dingen gegokt. Laten we haar naar Mavo/Havo doen


Kenkerrsss
userIcon
En daarom ben ik pro brugklassen. Bij ons zat het eerste jaar Mavo / Havo / VWO bij elkaar, en het tweede jaar Havo en VWO. Ging perfect, en je werd beoordeeld over een compleet studiejaar.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:47 schreef Deimos000 het volgende:

[..]

dr heeft ook één de donald duck gelezen hoor
Nee, ik ben ½ Oostenrijker, denk in het Limburgs, en moet in het nederlands schrijven.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:05 schreef Boiler het volgende:

[..]

Nee, ik ben ½ Oostenrijker, denk in het Limburgs, en moet in het nederlands schrijven.
Is dat niet lastig te combineren?
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:33 schreef maffemuts het volgende:
Niet alleen ouders laten zich "misleiden" door de uitkomst van deze toets. de nieuwe school wil ook altijd weten wat de uitslag is geweest van de cito-toests, hier heb je als ouder/kind geez inzicht op, maar dit wordt doorgegeven door de basisschool of opgevraagd door de "nieuwe" school. heb je niet een bepaald aantal punten, kun je hoog of laag springen, maar wordt je simpelweg niet toegelaten op een hoger niveau.

Spijtig, ik had als advies vbo- maar heb wel mijn hbo diploma opzak en heb kostbare jaren verspild om weer te zorgen dat ik op hogere niveau's kon komen. erg jammer. Daar moesten ze in DenHaag eens iets aan doen ipv nieuwe belastingen bedenken.
Ja, of andersom. Mijn broertje haalde een paar jaar terug 549. De middelbare wilde hem hoe dan ook op het vwo zetten, terwijl dat eigenlijk te hoog gegrepen is. Nu zit hij alsnog op de havo, mogelijk moet hij volgend jaar naar mavo. Dat is ook niet erg goed voor zijn zelfvertrouwen.
Ik begrijp niet dat die Cito toets jaar in jaar uit weer nieuws is...
userIcon
succes aan alle kids, dit mocht wel eens, in veel gevallen, de rest van je leven bepalen (even druk erop .. maar toch, veel scholen blijven op die toets afgaan)..
userIcon
Ik had ooit een score van 510 Volgend jaar begin ik aan de universiteit..
Vind het wel jammer dat sommige scholen (of leraren of ouders) er zo'n groot iets van maken.. die toets zegt echt niks!
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:27 schreef goober het volgende:
Weer een spannende paar dagen voor de kiddo's! Succes met het evenaren van mijn 550
Dat is overigens al weer 13 jaar geleden inmiddels , toen de Dode Zee nog ziek was en Jezus nog Herman heette. Was wel een toffe peer die Herman...
Stoooooooeerr!! Als je echt zo'n smart-ass bent, verzin dan ook ff je eigen grappen..
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 12:05 schreef Stonkel het volgende:

[..]

Stoooooooeerr!! Als je echt zo'n smart-ass bent, verzin dan ook ff je eigen grappen..
Een grap mag iedereen gebruiken.. dit is alleen slecht toegepast
cito toets is voor nerds... Ik had 542 en daarmee mocht ik geen gymnasium doen. Maar ik werd alsnog toegelaten op het gymnasium omdat de school vertrouwen in mij had. En nu zit ik gewoon op de universiteit en doe ik beta studie. Laatst had ik de iq test gedaan en scoorde ik gewoon eventjes 141!!!!!

dus die cito toets is voor losers. maar gelukkig gaan scholen niet af op de score anders had ik tussen al die domme havisten gezeten
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 12:05 schreef Fha het volgende:
Ik had ooit een score van 510 Volgend jaar begin ik aan de universiteit..
Vind het wel jammer dat sommige scholen (of leraren of ouders) er zo'n groot iets van maken.. die toets zegt echt niks!
mja als je echt zo een lage score haald ben je gewoon dom no offense. Bij mij zitten er ook mensen die niet thuis horen op de universiteit. Velen zijn HBOers maar er zijn ook mensen tussen die een vwo diploma hebben gehaald die er eigenlijk niet thuis horen. Ze zijn zo dom als ik weet niet wat maarja eentje heeft een rijke papa en kon daardoor een prive school betalen. De andere was is 1x blijven zitten op het havo en is toen naar de ROC gegaan om er twee jaar over het vwo te doen. Dus eigenlijk is ze 2x blijven zitten. Met hakken over de sloot een diploma gehaald.

VWO diploma zegt ook niet alles, want het is echt een eitje om een vwo diploma te halen. Ook ben je zo dom als ik weet niet wat. Want je mag gewoon een 4 en een 5 halen of 3x 5 heb je eindlijst. Dat betekent dus dat je voor een PO een 8 moet scoren dan mag je 3x een 1 halen voor je PTA's en op het CE moet je dan een 3,x halen en dan sta je alsnog een 4 op je eindlijst voor dat vak. Voor frans, duits, nederlands, engels is het gewoon een kwestie van leren en niet van slim zijn. Van wiskunde, natuurkunde, biologie, scheikunde is het ook een kwestie van leren. Gewoon niet proberen te begrijpen maar keihard de stappen voor het oplossen van de som in je hoofd leren.

Natuurkunde heb ik gehaald zonder ooit 1som te oefenen. Maar met een binas en al die formules te gebruiken. Scheikunde heb ik gehaald met de strategie van boven (dus met een 4 op mijn eindlijst). En voor wiskunde hoefde ik ook niet veel te doen maar heb wel een 8 ervoor gehaald met GEMAK. Het is gewoon echt een eitje!! Universiteit is trouwens ook een eitje tot nu toe. ik leer gewoon de tentamens en haal zo voldoendes
userIcon
And remember kids, the more you brag about your high Cito-score, the smaller your penis is.
userIcon
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 @ 12:50 schreef waht het volgende:
And remember kids, the more you brag about your high Cito-score, the smaller your penis is.
Op die leeftijd zijn ze sowieso nogal klein, dus dan maakt dat niet uit .
is onzin, in de brugklas; daar word het advies bepaald wat je echt waarbent( er word gekeken naar ene langere termijn en niet naar een één toets)
50  van 58 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 LAKS registreert honderdduizendste examenklacht9
» 25/05 Basisbeurs voor masterstudenten blijft26
» 22/05 Zijlstra verwacht geen groei studieleningen23
» 22/05 Stroomstoring Hoorn hindert eindexamens10


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden