Kind voelt zich onveilig door asociaal rijgedrag

Nederland • Geschreven door Robin (Robin2130) op 11-02-2008 @ 12:10
print 
Icoon BinnenlandsUit een onderzoek dat de ANWB heeft laten doen onder schoolkinderen uit Den Bosch en Rotterdam is gebleken dat kinderen zich onveilig voelen in het verkeer. Dit komt door gebrek aan overzicht en asociaal rijgedrag. De kinderen zeiden in het onderzoek dat ze geen voorrang kregen, afgesneden worden en te maken hebben met andere verkeersdeelnemers die door rood rijden.

De kinderen zijn vaak de dupe door het asogedrag van volwassenen. Vooral tijdens drukte hebben ze vaak onvoldoende overzicht. Ook obstakels in het verkeer en het weer zijn flinke hinderlagen voor kinderen. Hierdoor kan het kroost onzeker worden en durven vaak minder initiatief te nemen.

De ANWB heeft het onderzoek laten doen in het kader van de opening van het actieplatform KindVerkeersveilig. Dat platform is vanochtend geopend door de hoofddirecteur van de ANWB, Guido van Woerkom, vergezeld met vier kinderen uit groep zeven van de Rietveldschool in Badhoevedorp.

De kinderen kunnen op het actieplatform foto’s uploaden van plekken die zij als onveilig ervaren tijdens hun rit van en naar school. Deze plaatsen worden door de ANWB onder de aandacht gebracht bij wegbeheerders. De campagne adopteert per provincie een plek die gevaarlijk is voor de jonge schoolgangers. De wegbeheerder en/of gemeente zullen dat soort plekken kindvriendelijk maken. De ANWB zal de kinderen regelmatig op de hoogte houden van de ontwikkelingen in hun woonplaats.



Lees ook:

» 17:12 Stormloop op rollators door Lenteakkoord14
» 17:11 Kraangrijper knijpt man dood19
» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog3
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer17


delen | eKudos nujij

12226 views / 55 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 55 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
Rij zelf altijd met te hoge snelheden en redelijk egoïstisch. Maar kinderen geef ik altijd voorrang en neem ook geen risico's als ze in de buurt zijn.
(Fokpubertjes met uitzondering, daar hou ik geen rekening mee).
userIcon
Ze zijn goed bezig
userIcon
Niet dat die pubers echt sociaal zijn op de weg...
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:12 schreef bemoeial het volgende:
Rij zelf altijd met te hoge snelheden en redelijk egoïstisch. Maar kinderen geef ik altijd voorrang en neem ook geen risico's als ze in de buurt zijn.
(Fokpubertjes met uitzondering, daar hou ik geen rekening mee).
Hail to the king

userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:12 schreef bemoeial het volgende:
Rij zelf altijd met te hoge snelheden en redelijk egoïstisch. Maar kinderen geef ik altijd voorrang en neem ook geen risico's als ze in de buurt zijn.
(Fokpubertjes met uitzondering, daar hou ik geen rekening mee).
Die laatste worden ook als bonuspunten gezien......
laat die fietsers eerst de regels zelf eens leren zeg...

zelf fiets ik behoorlijk veel en heb meer last van andere fietsers dan van auto's. hoewel er ook af en toe aso bestuurders van auto's tussen zitten.

kruip zelf maar in een auto en als je gaat rijden merk je dat de meeste fietsers gewoon voorrang nemen en de regels aan de laars lappen..
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:16 schreef Eldiablo het volgende:
Niet dat die pubers echt sociaal zijn op de weg...
Ik denk niet dat ze het hier over pubers hebben...
Weet je waar ik dan weer een scheithekel aan heb: Kinderen zonder licht op de fiets... doemen uit het niets op. Ok ik was er vroeger zelf waarschijnlijk ook zo een, maar als je je rijbewijs kijk je daar toch even wat anders tegen aan.
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:13 schreef Dr.DarkXL het volgende:
Ze zijn goed bezig
wie? die volwassen aso's?
krijg je ervan als iedere mongool maar in een moordwapen mag stappen.
Aan een rijbewijs hoort ook een IQ-test, mentaliteitstest en geestelijke stabiliteitstest gekoppeld te worden.
Dat zou ook meteen het fileprobleem oplossen.
Maar een auto is een geboorterecht in dit land. Dus elk stuk biochemisch afval heeft er een. En niet elk stuk gedegenereerd vlees heeft er de juiste mentaliteit voor.
Maar gewoon, kind aangereden, publiekelijke executie door vierendelen (met 4 autos). Misschien trekt dat andere onverlaten ook wel uit de auto.
( Ik betwijfel het, je hebt eerder iemand van de heroine af dan uit de auto )

Een auto in dit ikke-ikke tijdperk is gewoon een slecht idee.
userIcon
zaterdag ook nog achter een toeterlamme bestuurder aangereden, in eerste instantie om te lachen om z'n dramatische rijgedrag: op 300 mtere straat 2x door rood, 1x bijna vluchtheuvel geraakt en rakelings langs 2 fietsers, en tot slot, je kon er op wachten, rijdt die gek gewoon een tegenligger in de flank, spiegels d'r af glas overal. en doorrijden. heb hem tevergheefs proberen te stoppen. maar hoe kansloos ben je als je zó zat achter het stuur kruipt.
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:16 schreef Eldiablo het volgende:
Niet dat die pubers echt sociaal zijn op de weg...
Kinderen...
userIcon
Misschien wordt het tijd dat ze zich zelf eens aan de regels houden dan.

Is toch al regelmatig in het nieuws geweest dat kinderen veel te weinig onderricht hierin krijgen tegenwoordig.
userIcon
Hou er zelf ook van om nogal hard te scheuren, maar als er kinderen in de buurt zijn geef ik nog eens extra gas om te laten zien hoe stoer ik ben
userIcon
maar kinderen houden zich wel altijd netjes aan de regels
userIcon
quote:
Ook obstakels in het verkeer en het weer zijn flinke hinderlagen voor kinderen.
Voor een gemiddeld kind is het huidige verkeer dus wat Irak is voor een Amerikaanse soldaat.
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:21 schreef de_boswachter het volgende:
Hou er zelf ook van om nogal hard te scheuren, maar als er kinderen in de buurt zijn geef ik nog eens extra gas om te laten zien hoe stoer ik ben
Gat in uitlaat? 70pk motor maar denken dat je een porsche onder je kont hebt? Stereoinstallatie van 1500 euro in een auto ter waarde van 750 euro? Verlaagd? Geblindeerde ramen?
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:24 schreef bemoeial het volgende:

[..]

Gat in uitlaat? 70pk motor maar denken dat je een porsche onder je kont hebt? Stereoinstallatie van 1500 euro in een auto ter waarde van 750 euro? Verlaagd? Geblindeerde ramen?
je vergeet het alombekende "petje"
kinderen moet je niet zonder ouderlijk toezicht laten deelnemen aan het verkeer.

pubers daarentegen lappen de regels zelf aan hun laars. nemen voorrang van links, steken hun hand niet uit. fietsen zonder licht, fietsen met meer dan 2 personen naast elkaar, fietsen door rood (vooral wanneer ze zich in een fietsstoet bevinden wanneer ze naar school fietsen), steken rotondes over zonder uit te kijken wanneer ze er geen voorrang hebben, fietsen midden op de weg om automobilisten te pesten, fietsen van links naar rechts over de weg om automobilisten de stuipen op t lijf te jagen (bij mij niet meer, had 't hem snel afgeleerd ), op de scooter jagen ze met hoge snelheid langs ouderen (en overige weggebruikers), fietsen over spoorwegovergangen wanneer het rode licht brandt, enz, enz, enz......

ps. ben al bijna 10 jaren beroepschauffeur en kan je vertellen, dat als er 1 groep is die zich in het verkeer misdraagt, dan is het wel de schoolgaande jeugd op de fiets of brommer! (Behalve in Staphorst, daar zijn de volwassenen nog erger op zondag...)
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:27 schreef Varg.V. het volgende:

[..]

je vergeet het alombekende "petje"
En de spoiler
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:27 schreef Varg.V. het volgende:

[..]

je vergeet het alombekende "petje"
En een jas van het merk Nicholson.
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:19 schreef Flere-Imsaho het volgende:
krijg je ervan als iedere mongool maar in een moordwapen mag stappen.
Aan een rijbewijs hoort ook een IQ-test, mentaliteitstest en geestelijke stabiliteitstest gekoppeld te worden.
Dat zou ook meteen het fileprobleem oplossen.
Maar een auto is een geboorterecht in dit land. Dus elk stuk biochemisch afval heeft er een. En niet elk stuk gedegenereerd vlees heeft er de juiste mentaliteit voor.
Maar gewoon, kind aangereden, publiekelijke executie door vierendelen (met 4 autos). Misschien trekt dat andere onverlaten ook wel uit de auto.
( Ik betwijfel het, je hebt eerder iemand van de heroine af dan uit de auto )

Een auto in dit ikke-ikke tijdperk is gewoon een slecht idee.
Helemaal mee eens.
Tsja vroeger waren het altijd de auto's die asociaal waren, maar sinds ik mijn rijbewijs heb, kom ik er steeds vaker achter dat fietsers ook niet van die lieverdjes zijn hoor!

En het is natuurlijk veel erger om een krasje in je auto te krijgen van een stuur wat opeens naar links wilde, dan dat je een fietser van z'n sokken rijd.
Met kinderen in het verkeer moet je altijd uitkijken want je weet nooit wat ze gaan doen. Nu hebben ze onderzocht wat kinderen van de rest van het verkeer vinden maar als we ze nu eens zelf de spiegel voorhouden dan is het vaak:
- Fietsen zonder licht / reflectoren etc
- Fietsen met 3 of meer naast elkaar
- Oversteken op plekken waar dit eigenlijk niet de bedoeling is.
- Door rood rijden
- Geen voorrang verlenen. (fietser van rechts hebben toch voorrang? Ja, maar alleen op een gelijkwaardige kruising! Dus als je van de stoep af komt blazen of uit een uitrit komt dus mooi niet!)
- Met alles bezig zijn (muziek / praten etc) behalve met het verkeer.
- Geen richting aangeven
- Niet netjes voorsorteren / niet fietsen op het wegdeel wat bedoeld is voor de fietser.
- Algemeen een slechte beheersing van het rijwiel wat vaak niet direct geholpen wordt door de staat waarin het rijwiel zich verkeert.
- Geen benul hebben van de verkeersregels in het algemeen.

Natuurlijk kan de wegbeheerder er nog van alles aan doen om de boel veiliger te maken, en natuurlijk helpt asociaal rijgedrag van andere gebruikers niet maar misschien toch ook even de hand in eigen boezem steken. Wees je er nu gewoon van bewust dat je een zwakke verkeersdeelnemer bent en gedraag je dan ook zo dan gaat het in 99.99999% van de gevallen gewoon goed. En natuurlijk heeft recht door op de zelfde weg voorrang maar als die vrachtwagen af wil slaan dan zorg je of dat hij je gezien heeft of als je daar niet zeker van bent dan rem je gewoon even, want die vrachtwagen komt wel thuis vanavond als hij over je heen rijdt maar of jij dat dan nog doet is nog maar heel erg de vraag. Je hebt misschien wel voorrang maar je moet het ook krijgen en als de politie s'avonds het verwronge wrak van je fiets bij je ouders af komt leveren dan is het een hele schrale troost "dat je toch wel voorrang had".
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:29 schreef Osaey het volgende:
<knip>
ps. ben al bijna 10 jaren beroepschauffeur en kan je vertellen, dat als er 1 groep is die zich in het verkeer misdraagt, dan is het wel de schoolgaande jeugd op de fiets of brommer! (Behalve in Staphorst, daar zijn de volwassenen nog erger op zondag...)
+1

Ik fiets zelf elke dag een uur door de stad van en naar stage.. ik erger me DOOD aan dat schoolgaand tuig.. die hebben echt geen idee hoe irritant ze bezig zijn. met 3en naast elkaar (in de spits), door rood, geen licht... zo irritant..
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:19 schreef Flere-Imsaho het volgende:
krijg je ervan als iedere mongool maar in een moordwapen mag stappen.
Aan een rijbewijs hoort ook een IQ-test, mentaliteitstest en geestelijke stabiliteitstest gekoppeld te worden.
Dat zou ook meteen het fileprobleem oplossen.
Maar een auto is een geboorterecht in dit land. Dus elk stuk biochemisch afval heeft er een. En niet elk stuk gedegenereerd vlees heeft er de juiste mentaliteit voor.
Maar gewoon, kind aangereden, publiekelijke executie door vierendelen (met 4 autos). Misschien trekt dat andere onverlaten ook wel uit de auto.
( Ik betwijfel het, je hebt eerder iemand van de heroine af dan uit de auto )

Een auto in dit ikke-ikke tijdperk is gewoon een slecht idee.
Je vergat de inburgeringstest.
userIcon
quote:
Op Monday 11 February 2008 @ 12:24 schreef bemoeial het volgende:

[..]

Gat in uitlaat? 70pk motor maar denken dat je een porsche onder je kont hebt? Stereoinstallatie van 1500 euro in een auto ter waarde van 750 euro? Verlaagd? Geblindeerde ramen?
Zwarte Golf I met de roller geverfd
Uitlaat: Ja
Motor: Ja
Stereo: 500 euro
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:19 schreef Flere-Imsaho het volgende:
krijg je ervan als iedere mongool maar in een moordwapen mag stappen.
Aan een rijbewijs hoort ook een IQ-test, mentaliteitstest en geestelijke stabiliteitstest gekoppeld te worden.
Dat zou ook meteen het fileprobleem oplossen.
Maar een auto is een geboorterecht in dit land. Dus elk stuk biochemisch afval heeft er een. En niet elk stuk gedegenereerd vlees heeft er de juiste mentaliteit voor.
Maar gewoon, kind aangereden, publiekelijke executie door vierendelen (met 4 autos). Misschien trekt dat andere onverlaten ook wel uit de auto.
( Ik betwijfel het, je hebt eerder iemand van de heroine af dan uit de auto )

Een auto in dit ikke-ikke tijdperk is gewoon een slecht idee.
Helemaal mee eens.. bij mij in de buurt zie ik ook veel mensen die eventjes met de auto naar de supermarkt gaan.. Neem een fiets met fietstassen en leer fietsen met een paar tassen aan je stuur, kun je bijna net zoveel meenemen!
quote:
De kinderen zeiden in het onderzoek dat ze geen voorrang kregen, afgesneden worden en te maken hebben met andere verkeersdeelnemers die door rood rijden.
Nou, als ik van mijn eigen ervaringen uitga, is duidelijk te concluderen dat de kids dit zelf ook niet doen. En juist zij zouden de regels moeten naleven.
userIcon
Die kutscholieren fietsen overal en altijd gewoon door, ook daar waar ze geen voorrang hebben, gewoon door rood fietsen e.d. En dan kwaad kijken als ik doorrij.

Ik claxoneer dan opeens heul hard, zie je die kutscholieren schrikken
Hoe kunnen die scholiertjes nu beoordelen of anderen zich aan de regels houden? Ze hebben zelf veelal niet eens onderricht in de verkeersregels gehad...
quote:
Op Monday 11 February 2008 @ 12:41 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Je vergat de inburgeringstest.
Nee, niet echt. Asociaal rijgedrag lijkt meer merkgebonden dan afkomst-gebonden.
Het enige wat per afkomst wel wil verschillen zijn de laatste klanken die je hoort voor je door de gril heengaat.
Goh, niemand lijkt hier zelf kind te zijn geweest aan die mopperende egoistische reacties te lezen.... hoewel volgens mij zijn die personen zelf nog kinderen die geen rijbewijs verdienen. Je kan wel mopperen op kinderen in het verkeer, maar het zijn onvolwassen personen die net zoveel recht hebben om zich op de weg te begeven als ieder ander. Met daarbij de opmerking dat je van kinderen niet kan verwachten dat ze zich verantwoord volwassen gedragen, in tegenstelling tot wat je mag verwachten van personen die wel een rijbewijs hebben. Lekker asociaal rijden in een veilige metalen kooi op wielen hoort niet op de weg. Gooi dan je rijbewijs maar meteen in de versnipperaar.
kinderen....

... zijn dat niet die mensen die zonder uit te kijken oversteken, nooit hun hand uitsteken bij het afslaan, op zwarte brommers met zwarte kleding en zonder licht in het schemer rijden, di in colonnes over een drukke straat oversteken en heeel agresief een middelvinge opsteken als je claxoneert?
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:42 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Zwarte Golf I met de roller geverfd
Uitlaat: Ja
Motor: Ja
Stereo: 500 euro
En ik geloof het nog echt
Nooit niet zo'n last van schoolkinderen alleen 's avonds in het donker thuiskomen en dan die avondwandelaars midden op de weg zonder reflecterende kleding, men wil graag dood ofzo.
ag de blanke stop ik voor en de rest vol gas en weg ermee hehe
Tja, kinderen en pubers houden zich niet aan de regels. Big deal. Deden wij vroeger kennelijk ook niet. Maar goed, alles wat ons ophoudt is de vijand. Voor straf moeten we ze dan maar doodrijden. Dat zal ze leren.
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:20 schreef zovty het volgende:

[..]

Kinderen...
Kinderen worden tegenwoordig naar school gebracht, als ze zelf met de fiets mogen zijn het meestal pubers.
Kinderen, de volgende generatie, de wereld van morgen ja
Die je goed hoort op te voeden, veilig te houden en liefde moet geven.

Kinderen moeten helaas ook door het verkeer heen, naar school enzo, om dingen te leren. Jammer dat ze daarbij het verkeer moeten delen met wezens die nergens iets om geven behalve overal eerst zijn. Jammer omdat het ze bedreigd, en jammer omdat ze zo geen goed voorbeeld krijgen hoe het wel hoort.
Kinderen moeten nog dingen leren, dus die zullen dingen fout doen.
Ik vind het een helemaal verdraaide samenleving waar kinderen niets meer fout mogen doen.
Elke samenleving die geen speciale rekening houdt met zijn kinderen is gedoemd.

Rij lekker asociaal, krijg ook veel mooie kinderen, zodat ook jouw mooie kinderen onder de wielen van een ander eindigen. Ik vind 't alleen jammer dat ook andere kinderen voor hun leven moeten vrezen.
Maar dan wel allemaal je bek houden! Wat jij mag mag een ander ook.
Mij boeit het niet, ik heb en geen rijbewijs en geen kinderen.
Twee dingen:

1. in het onderzoek gaat het om kinderen uit groep 7 (dan zijn ze een jaar of 8 toch?) dus de hele discussie hier is wel leuk, maar feitelijk off-topic.

2. (en OT:) over pubers: klopt, logisch (wie deed het niet op die leeftijd, op de enkele brave borst na).

Oplossing of in ieder geval stapje in de goede richting (denk ik):
Geef kinderen in een auto-simulator een aantal lessen. bijvoorbeeld over hoe slecht fietsers zonder licht in het donker zichtbaar zijn.
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:31 schreef Dynamical het volgende:

[..]

En een jas van het merk Nicholson.
die zijn toch echt uit
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 13:30 schreef MarkSanne het volgende:
Oplossing of in ieder geval stapje in de goede richting (denk ik):
Geef kinderen in een auto-simulator een aantal lessen. bijvoorbeeld over hoe slecht fietsers zonder licht in het donker zichtbaar zijn.
Dus iedereen aanpassen behalve de onverlaat? Wanneer gaan we in dit land nou eens de dader aanpakken en niet het slachtoffer?

Met hogere snelheden hoort een bestuurder verder vooruit te kunnen kijken ( dus alleen reageren op situaties, zoals een dier dat doet, is niet goed genoeg ) Zorg toch gewoon dat "mensen" ( en ik gebruik de term losjes ) die dat niet kunnen niet achter het stuur van een auto terecht kunnen komen.

Het is net alsof wanneer een verbrandingsmotor start de intelligentie van de bestuurder halveert. ( en daarna mag je er per 2PK nog een punt vanaftrekken )

userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:16 schreef Eldiablo het volgende:
Niet dat die pubers echt sociaal zijn op de weg...
Precies.
Het is maar de vraag wat ze onder voorrang verstaan en wanneer ze het verwachten.
Als ik ze op hun fietsen over de kruispunten zie vliegen dan vrees ik dat veel van deze mensen (kids en volwassenen) zich er niet zo in verdiept en er niet zo veel van begrepen hebben.
.
userIcon
En de mensen die het hardst klagen op de basisschool zijn de ouders

En wie zijn de grootste aso's meestal, de mensen die de kinderen naar school brengen.

Auto's op de stoel parkeren, te hard rijden, niet om zicht heen kijken. parkeren midden op de weg, dubbel parkeren.

En ik kan het weten, ik werk in de buitendienst van een groot ict bedrijf die een groot deel van alle basisscholen als klant heeft.
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 16:16 schreef -DEVON- het volgende:
En de mensen die het hardst klagen op de basisschool zijn de ouders

En wie zijn de grootste aso's meestal, de mensen die de kinderen naar school brengen.

Auto's op de stoel parkeren, te hard rijden, niet om zicht heen kijken. parkeren midden op de weg, dubbel parkeren.

En ik kan het weten, ik werk in de buitendienst van een groot ict bedrijf die een groot deel van alle basisscholen als klant heeft.
Toch knap staaltje parkeren dan
50  van 55 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 17:12 Stormloop op rollators door Lenteakkoord14
» 17:11 Kraangrijper knijpt man dood19
» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog3
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer17


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden