Winkelen geen oplossing voor treurigheid

Opmerkelijk • Geschreven door Stefan (SunChaser) op 10-02-2008 @ 10:34
print 
Icoon OpmerkelijkDipje? Ga dan niet winkelen. Wetenschappers hebben uitgewezen dat dat je meer kan kosten dan je denkt. Uit een onderzoek dat gepubliceerd wordt in Psychological Science blijkt dat treurige mensen egocentrisch gaan denken en zich slecht voelen over zichzelf, en dat oplossen door dingen te kopen. Ze zijn dan ook bereid meer geld uit te geven. `

De oplossing is natuurlijk om niet te winkelen als je je treurig voelt, maar in de praktijk blijkt het niet zo simpel. Het onderzoek laat zien dat mensen soms niet doorhebben dat ze zich ongelukkig voelen, terwijl ze toch door hun gevoelens worden beïnvloed. In het onderzoek waren mensen die een zielige film hadden gekeken bereid om drie keer zoveel geld te geven voor een flesje water dan mensen die een neutrale film hadden gekeken.


Met dank aan ludicrous_monk voor de zelf geschreven en aangeleverde submit.

Bron: eFluxmedia


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

7106 views / 35 reacties
Reacties op dit bericht
35  van 35 reacties op deze pagina. Pagina  1
In het kader van open deuren...
userIcon
Tip: schaf die koopzondagen af. Dan hebben medewerkers in een winkel een vrije dag en dat zorgt ervoor dat mensen in plaats van te kopen kiezen voor het samenzijn in een gezin. De zevende dag staat niet voor niets in de Bijbel als een rustdag...
userIcon
Voortaan dus keiharde treurige muziek bij Cool Cat.
userIcon
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 10:47 schreef AstroStart het volgende:
Tip: schaf die koopzondagen af. Dan hebben medewerkers in een winkel een vrije dag en dat zorgt ervoor dat mensen in plaats van te kopen kiezen voor het samenzijn in een gezin. De zevende dag staat niet voor niets in de Bijbel als een rustdag...
Kloon van WAARHEID ?
userIcon
quote:
Op Sunday 10 February 2008 @ 10:47 schreef AstroStart het volgende:
Tip: schaf die koopzondagen af. Dan hebben medewerkers in een winkel een vrije dag en dat zorgt ervoor dat mensen in plaats van te kopen kiezen voor het samenzijn in een gezin. De zevende dag staat niet voor niets in de Bijbel als een rustdag...
Mee eens, los van dat Bijbelgedoe dan. Moet je op zater maar ook zondag hier soms kijken; de treurigheid spat eraf. Dicht ajb.
userIcon
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 10:47 schreef AstroStart het volgende:
Tip: schaf die koopzondagen af. Dan hebben medewerkers in een winkel een vrije dag en dat zorgt ervoor dat mensen in plaats van te kopen kiezen voor het samenzijn in een gezin. De zevende dag staat niet voor niets in de Bijbel als een rustdag...
De sabbat valt niet op zondag.
Raar artikel. Ik haal hier niet uit dat winkelen geen oplossing is voor treurigheid...

En verder:
quote:
drie keer zoveel geld te geven voor een flesje water dan
moet natuurlijk zijn
drie keer zoveel geld te geven voor een flesje water ALS
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 10:47 schreef AstroStart het volgende:
Tip: schaf die koopzondagen af. Dan hebben medewerkers in een winkel een vrije dag en dat zorgt ervoor dat mensen in plaats van te kopen kiezen voor het samenzijn in een gezin. De zevende dag staat niet voor niets in de Bijbel als een rustdag...
Denk jij dat winkelpersoneel 7 dagen in de week werkt ?

En als we die 7e dag als rustdag weer willen invoeren, waarom geldt dat dan niet voor horeca-personeel, mensen in de continu-dienst, de politie, etc.

Maar meestal zijn de liefhebbers van religieuze normen niet zo consequent waar het hun eigen aangaat
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 10:49 schreef tzalniet het volgende:

[..]

Kloon van WAARHEID ?
Verlichtingsdenkers
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 11:02 schreef Carliano het volgende:

[..]

Denk jij dat winkelpersoneel 7 dagen in de week werkt ?

En als we die 7e dag als rustdag weer willen invoeren, waarom geldt dat dan niet voor horeca-personeel, mensen in de continu-dienst, de politie, etc.

Maar meestal zijn de liefhebbers van religieuze normen niet zo consequent waar het hun eigen aangaat
De boer melkt zn koeien ook op zondag en de predikant preekt, en de andere mensen doen alle taken waar ze door de week niet aan toe zijn gekomen... zoals winkelen.
userIcon
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 10:49 schreef tzalniet het volgende:

[..]

Kloon van WAARHEID ?
Nee, deze is vriendelijker. Blijft tenminste met zijn tengels van het -emoticonnetje af...

Ontopic: waarom wordt iets onderzocht dat al eeuwen bekend is...?
userIcon
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 11:00 schreef amvanwel het volgende:
moet natuurlijk zijn
drie keer zoveel geld te geven voor een flesje water ALS
bereid om drie keer zoveel geld te geven voor een flesje water dan mensen die een neutrale film hadden gekeken (dat zijn).
quote:
De zevende dag staat niet voor niets in de Bijbel als een rustdag...
Het is een verzameling geschriften waar je 'valsheid in' kunt voorzetten of plagiaat als algemene aanduiding. De zondag in Genesis werd ingesteld door de HEER. Huidige kennis van antieke talen leert ons dat HEER niet stond voor God maar voor HEREN (oudere vertalingen) en deze HEREN was weer synoniem voor een overheid die met allemaal kutregeltjes kwam (niet winkelen op zondag, geen plantjes gebruiken waar je slimmer van word etc...)
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 11:07 schreef kless het volgende:

[..]

De boer melkt zn koeien ook op zondag en de predikant preekt, en de andere mensen doen alle taken waar ze door de week niet aan toe zijn gekomen... zoals winkelen.
Exact, maar het blijkt wel eens lastig te zijn om dit aan reli's uit te leggen. Die beredeneren tenslotte alleen maar vanuit de eigen invalshoek.

Omdat zij niet gaan winkelen op zondag, moeten de winkels dicht zijn voor iedereen. Maar is men even consequent indien bij hun de verwarming uitvalt van zaterdag op zondag en het vriest hard ? Gunt men de monteur zijn zondagsrust dan ook ?

Lijkt me niet
userIcon
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 11:02 schreef Carliano het volgende:

[..]

Denk jij dat winkelpersoneel 7 dagen in de week werkt ?

En als we die 7e dag als rustdag weer willen invoeren, waarom geldt dat dan niet voor horeca-personeel, mensen in de continu-dienst, de politie, etc.

Maar meestal zijn de liefhebbers van religieuze normen niet zo consequent waar het hun eigen aangaat
Één woord: studenten.

Wie staan er zondag vaak te werken in winkels? Studenten die vaak vijf dagen in de week al met hun studie bezig zijn en dan ook nog in het weekend twee dagen draaien. Ik merk bij mij en mijn collega's dat koopzondagen alles behalve fijn zijn om te werken. Natuurlijk, je krijgt dubbel zoveel betaald, maar is dat het waard? Ik heb veel liever een vrije dag, waarin je lekker bij kunt komen van de week. Natuurlijk zet je je in voor het bedrijf waar je werkt, maar dat betekent niet dat je onderhuids hetzelfde voelt voor de koopzondagen als de hoge baas.
userIcon
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 10:48 schreef Pinobot het volgende:
Voortaan dus keiharde treurige muziek bij Cool Cat.
En enorme LCD's in winkels waarop de Lama's worden vertoond
userIcon
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 10:48 schreef Pinobot het volgende:
Voortaan dus keiharde treurige muziek bij Cool Cat.
kinderwinkel
Heb Rebecca Brandon (born Bloomwood) altijd al een zwaar depressief wezen gevonden. Maar wel heerlijk om te lezen.
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 10:47 schreef AstroStart het volgende:
Tip: schaf die koopzondagen af. Dan hebben medewerkers in een winkel een vrije dag en dat zorgt ervoor dat mensen in plaats van te kopen kiezen voor het samenzijn in een gezin. De zevende dag staat niet voor niets in de Bijbel als een rustdag...
Huh? Bijbel? Wa's dat?
userIcon
Winkelen is altijd de oplossing
userIcon
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 11:19 schreef Emslander het volgende:
Heb Rebecca Brandon (born Bloomwood) altijd al een zwaar depressief wezen gevonden. Maar wel heerlijk om te lezen.
mijn lievelingspersoonlijkheid
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 11:18 schreef AstroStart het volgende:

[..]

Één woord: studenten.

Wie staan er zondag vaak te werken in winkels? Studenten die vaak vijf dagen in de week al met hun studie bezig zijn en dan ook nog in het weekend twee dagen draaien. Ik merk bij mij en mijn collega's dat koopzondagen alles behalve fijn zijn om te werken. Natuurlijk, je krijgt dubbel zoveel betaald, maar is dat het waard? Ik heb veel liever een vrije dag, waarin je lekker bij kunt komen van de week. Natuurlijk zet je je in voor het bedrijf waar je werkt, maar dat betekent niet dat je onderhuids hetzelfde voelt voor de koopzondagen als de hoge baas.
Dan snap ik het probleem helemaal al niet meer.

Allereerst blijkt uit jouw verhaal dat winkelpersoneel dus wel een vrije zondag hebben om met hun gezin door te brengen. En indien men grote uitgaven heeft, kan men kiezen voor het werken op een dag dat het dubbel betaald.

Daarnaast hebben studenten de kans om geld te verdienen om hun studie te kunnen betalen. Van studiefinanciering alleen kan niemand rondkomen natuurlijk.

Heerlijk, deze vrijheid van mensen om zelf te bepalen wat men doet. Niemand verplicht je ergens toe. Als je in de horeca gaat werken, heb je ook een heel grote kans dat je regelmatig op zondag werken moet. Daar mag dan ook een goed salaris tegenover staan.
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2008 @ 11:52 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 11:09 schreef HeartCore het volgende:

[..]

Het is een verzameling geschriften waar je 'valsheid in' kunt voorzetten of plagiaat als algemene aanduiding. De zondag in Genesis werd ingesteld door de HEER. Huidige kennis van antieke talen leert ons dat HEER niet stond voor God maar voor HEREN (oudere vertalingen) en deze HEREN was weer synoniem voor een overheid die met allemaal kutregeltjes kwam (niet winkelen op zondag, geen plantjes gebruiken waar je slimmer van word etc...)
Aha! Er is dus weinig veranderd in al die eeuwen.
Géén koolzaad auto.
Géén supersmoker.
etc....
"In het onderzoek waren mensen die een zielige film hadden gekeken bereid om drie keer zoveel geld te geven voor een flesje water dan mensen die een neutrale film hadden gekeken."

Da's nou precies waardoor die uitvaartmafia zichzelf verrijkt ! En het is toch immers niet gepast om te calculeren tov de overledene ?
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 11:09 schreef HeartCore het volgende:

[..]

Het is een verzameling geschriften waar je 'valsheid in' kunt voorzetten of plagiaat als algemene aanduiding. De zondag in Genesis werd ingesteld door de HEER. Huidige kennis van antieke talen leert ons dat HEER niet stond voor God maar voor HEREN (oudere vertalingen) en deze HEREN was weer synoniem voor een overheid die met allemaal kutregeltjes kwam (niet winkelen op zondag, geen plantjes gebruiken waar je slimmer van word etc...)
Gevalletje van klok hoor luiden en niet weten waar de klepel hangt. Ten eerste is de zaterdag de oorspronkelijke rustdag, de christenen maakten er later de zondag van.
Ten tweede is die meervoudsvorm die jij noemt een vorm van pluralis majestatis of majesteitsvorm. Denk maar aan 'wij, de koningin' terwijl ze het echt maar over alleen zichzelf heeft. Daarbij is er in de vorm waar jij het over hebt geen sprake van een meervoud in het bijbehorende werkwoord. Dus in feite staan er dingen als 'de HEREN zegt'. Dat meervoud is er puur om de verhevenheid te benadrukken.
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 11:08 schreef Logical het volgende:

[..]

bereid om drie keer zoveel geld te geven voor een flesje water dan mensen die een neutrale film hadden gekeken (dat zijn).
Nee.

> bereid om drie keer MEER te geven voor een flesje water DAN mensen die een neutrale film hadden gekeken
> bereid om drie keer ZOVEEL geld te geven voor een flesje water ALS mensen die een neutrale film hadden gekeken
"wetenschapers hebben uitgewezen" moet zijn:
- "Onderzoek wijst uit....." of:
- "Wetenschappers hebben aangetoond....."
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 12:50 schreef amvanwel het volgende:

[..]

Nee.

> bereid om drie keer MEER te geven voor een flesje water DAN mensen die een neutrale film hadden gekeken
> bereid om drie keer ZOVEEL geld te geven voor een flesje water ALS mensen die een neutrale film hadden gekeken
Amen

zoveel + als
meer +dan
Als ik meer ga winkelen, dan wordt ik juist treurig omdat mijn rekening 10x zo sneller leeg raakt.
userIcon
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 10:47 schreef AstroStart het volgende:
Tip: schaf die koopzondagen af. Dan hebben medewerkers in een winkel een vrije dag en dat zorgt ervoor dat mensen in plaats van te kopen kiezen voor het samenzijn in een gezin. De zevende dag staat niet voor niets in de Bijbel als een rustdag...
ik vind t gewoon kut dat je zondag op je vrije dag niet naar de winkel kan als je dat zou willen..
laten ze maar lekker op maandag of dinsdag ofzo dicht gaan als ze per se 1 dag per week dicht moeten zijn.. dan moet toch iedereen werken en is er geen hond in de winkel..
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 16:05 schreef Dark0z het volgende:
Als ik meer ga winkelen, dan wordt ik juist treurig omdat mijn rekening 10x zo sneller leeg raakt.
Da's ook wat ze zeggen, slimmie.
Ben het er volkomen mee eens,
Ik ben afgelopen zomer in Barcelona geweest en de winkels zijn gewoon alle dagen open.
In zuid korea heb je overal mini supermarkten die zelfs 24/7 open zijn.

Het is grappig, de 3/4 van nederland werkt en kan overdag niet winkelen of naar de bank omdat ze werken, maar school gaan etc.

de titel kan ook kunnen zijn "Treurigheid is goed voor de economie en winkelomzet"
userIcon
Vandaar dat ik nooit behoefte heb aan winkelen.
35  van 35 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden