Kabinet gaat boerkaverbod OV afdwingen

Nederland • Geschreven door ANP op 08-02-2008 @ 19:06
print 
Icoon PolitiekHet kabinet verwacht van vervoersbedrijven dat zij het dragen van boerka's in bussen, treinen en trams via hun algemene voorwaarden zullen verbieden. Verzet de ov-sector zich hiertegen, dan zal de regering het verbod op gezichtsbedekkende kleding afdwingen.

"We gaan graag in gesprek met de ov-sector. Maar als dat niet tot het gewenste resultaat leidt, zal het kabinet met aanvullende regelgeving komen", zegt minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken). De brancheorganisatie van ov-ondernemingen Mobis keert zich tegen het kabinetsplan, omdat het onnodig en niet te handhaven zou zijn. De ministerraad heeft vandaag, zoals verwacht, besloten boerka's te weren uit het openbaar vervoer en uit scholen. Ook ambtenaren mogen straks geen gelaatsbedekkende kleding meer dragen.


Met dank aan Frambozenpudding voor de submit.

Bron: ANP


Lees ook:

» 17:12 Stormloop op rollators door Lenteakkoord14
» 17:11 Kraangrijper knijpt man dood18
» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog3
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer16


delen | eKudos nujij

5868 views / 67 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 67 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Het Kabinet kan nog niet eens een konijntje zijn wortel afdwingen...
userIcon
geloven doe je thuis, niet in het openbaar.

Nederland for seculier!!!
userIcon
quote:
De ministerraad heeft vandaag, zoals verwacht, besloten boerka's te weren uit het openbaar vervoer en uit scholen. Ook ambtenaren mogen straks geen gelaatsbedekkende kleding meer dragen.
Kan niet, kabinet is links en dus op ieder gebied pro moslim.

Dit is vast propaganda van NOVA of ZEMBLA.
userIcon
Boerka gaat wat mij betreft ook een stapje te ver hoor hé
userIcon
quote:
De ministerraad heeft vandaag, zoals verwacht, besloten boerka's te weren uit het openbaar vervoer en uit scholen. Ook ambtenaren mogen straks geen gelaatsbedekkende kleding meer dragen.
En terecht: Ninja spelen doe je maar in het verre Oosten, enge moslim zijn doen je maar in het Rifgebergte.
userIcon
Compleet zinloos. Er zijn zo weinig vrouwen die een boerka dragen in Nederland.
Bovendien als er al een vrouw het OV binnenkomt met een boerka en een abo heeft, dan laat zij het toe om even vluchtig haar gezicht te laten zien.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:08 schreef santax het volgende:
Ja laten we die 150 vrouwen keihard aanpakken. Dat ze zelf hebben toegegeven dat het wettelijk niet kan geeft niets als je vervolgens een complete sector kunt dwingen tot het overtreden van de wet zodat je zelf ook nogeens niet aansprakelijk bent. Toppie.
Je snapt het niet he?

Deze wetgeving draait helemaal niet om die paar vrouwen met boerka's. Het is gewoon een subtiele hint van de regering dat de grens bereikt is van 'vrijheid van religie' en ze pakken gewoon die groep aan die er het meest van profiteert zonder al te veel gras voor de voeten te maaien. Dat is alles.

Owja, geloof is niet religie. Voor de eerste idioot die weer zo lekker verwarring in zijn voordeel wil zaaien.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:09 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Kan niet, kabinet is links en dus op ieder gebied pro moslim.

Dit is vast propaganda van NOVA of ZEMBLA.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:08 schreef Kai_Su het volgende:
Het Kabinet kan nog niet eens een konijntje zijn wortel afdwingen...
het koningshuis gedraagt zich anders wel als konijnen
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:08 schreef DropjesLover het volgende:
geloven doe je thuis, niet in het openbaar.

Nederland for seculier!!!
Het is gewoon bedoeld om eventuele terroristen te kunnen identificeren. Duh.
userIcon
De meeste moslims hebben het ook niet zo op boer(en)kaas eigenlijk.
userIcon
En volgende week mag je ook niet meer met een rugzak of grote tas de trein in ¿

Wat een onzin dit.......... Voor naar ca. 300 vrouwen in Nederland die in zo'n ding rondlopen.

Nee, we zijn niet hysterisch aan het worden, we willen veiligheid........

userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:17 schreef Boiler het volgende:
En volgende week mag je ook niet meer met een rugzak of grote tas de trein in ¿

Wat een onzin dit.......... Voor naar ca. 300 vrouwen in Nederland die in zo'n ding rondlopen.

Nee, we zijn niet hysterisch aan het worden, we willen veiligheid........ <b>anderen kunnen zien, vrouwen aanzien als volwaardige mensen en niet buigen voor dergelijke achterhaalde zelf opgelegde gewoontes
</b>
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:16 schreef IHVK het volgende:
De meeste moslims hebben het ook niet zo op boer(en)kaas eigenlijk.
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:09 schreef aelbali het volgende:
Boerka gaat wat mij betreft ook een stapje te ver hoor hé
Mee eens
userIcon
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 19:20 schreef DropjesLover het volgende:

[..]

Quote is bijna goed nu.....

Als die 300 vrouwen zich in dat ding nu eens prettig voelen ¿

Man, waar hebben we het over.
Die paar boerka's komen nou al helemaal niet meer uit hun huis. Niet bepaald een goede maatregel dus, het werkt integratie zo tegen. Laat die domme dozen nou gewoon die tentdoeken dragen, de meeste trekken ze op een gegeven moment toch uit omdat de islam een doodlopende weg is. We zien hier ook nauwelijks nog nonnen met habijten rondlopen, om dezelfde reden. En dat komt niet doordat we habijten hebben verboden maar omdat vrouwen steeds meer zijn gaan inzien dat het volslagen achterlijk is om je leven te laten verpesten door religie.
Zij er al moslims die in Den Haag gaan protesteren dat ze hun lieve religie niet kunnen beleiden en dat ze gediscrimineerd worden.
Een rechtzaak tegen het besluit door een flink door Arabie gesubsidieerde organisatie?
Bomaanslagen bij bushokjes?
Dus dan is het voor mij ook legaal om met een bivakmuts over straat te lopen?
of dat dan weer niet? want tot nu toe is de boerka nog legaal, dus mij idee ook?
userIcon
Niet te handhaven.....

Gewoon die mensen eruit gooien als ze niet luisteren, als ik geen kaartje koop in de bus mag ik toch ook niet mee ofwel?!
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:30 schreef Colombo het volgende:
Zij er al moslims die in Den Haag gaan protesteren dat ze hun lieve religie niet kunnen beleiden en dat ze gediscrimineerd worden.
Een rechtzaak tegen het besluit door een flink door Arabie gesubsidieerde organisatie?
Bomaanslagen bij bushokjes?
Nee hoor zal ik niet doen
Ik vind het eigenlijk wel goed dat ze het verbieden
userIcon
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 19:30 schreef Colombo het volgende:
Zij er al moslims die in Den Haag gaan protesteren dat ze hun lieve religie niet kunnen beleiden en dat ze gediscrimineerd worden.
Een rechtzaak tegen het besluit door een flink door Arabie gesubsidieerde organisatie?
Bomaanslagen bij bushokjes?
Er gebeurt inderdaad weer helemaal niks. Kut moslims, ze moeten wel wat terug doen he! Al die moeite voor niks.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:09 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Kan niet, kabinet is links en dus op ieder gebied pro moslim.

Dit is vast propaganda van NOVA of ZEMBLA.
Rot nou eens op, debiel. Je bent niet meer grappig, voor zover je dat ooit al was.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:35 schreef De.Kromme het volgende:

[..]

Rot nou eens op, debiel. Je bent niet meer grappig, voor zover je dat ooit al was.
Wacht maar tot de oorlog komt, dan zal Bos jou niet meer kunnen beschermen!
Ja, het kabinet heeft duidelijke en belangrijke doelstellingen gesteld.
Goed bezig, Jan Peter!
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:23 schreef onemangang het volgende:
Die paar boerka's komen nou al helemaal niet meer uit hun huis. Niet bepaald een goede maatregel dus, het werkt integratie zo tegen. Laat die domme dozen nou gewoon die tentdoeken dragen, de meeste trekken ze op een gegeven moment toch uit omdat de islam een doodlopende weg is. We zien hier ook nauwelijks nog nonnen met habijten rondlopen, om dezelfde reden. En dat komt niet doordat we habijten hebben verboden maar omdat vrouwen steeds meer zijn gaan inzien dat het volslagen achterlijk is om je leven te laten verpesten door religie.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:17 schreef Boiler het volgende:
En volgende week mag je ook niet meer met een rugzak of grote tas de trein in ¿

Wat een onzin dit.......... Voor naar ca. 300 vrouwen in Nederland die in zo'n ding rondlopen.

Nee, we zijn niet hysterisch aan het worden, we willen veiligheid........

Appels en peren, bla bla bla.

We vinden het heeeeeeeeeeeeel normaal dat iemand zijn helm afzet als die een pompstation binnenloopt, maar een boerka moet overal maar mogen. Want we weten toch heeeeeeeeeeeeeeel zeker dat daar alleen maar een lief vrouwtje onder zit die niets kwaads in de zin heeft. Dat we hier te maken hebben met een fundamentalistisch iemand die juist door het dragen van een boerka zich afzet tegen onze westerse maatschappij zien we maar even over het hoofd. Terwijl die gast in het pompstation ook alleen maar zijn 3 euro 40 wil afrekenen.
Helm, boerka, bivakmuts of wat dan ook..... in het openbaar en al helemaal in openbare gelegenheden dien je herkenbaar te zijn. Punt uit.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:35 schreef De.Kromme het volgende:

[..]

Rot nou eens op, debiel. Je bent niet meer grappig, voor zover je dat ooit al was.
Ja steek je kop maar in het zand
userIcon
Straks is de buschauffeur de enige die een boerka mag dragen. Een werkgever mag ze niet weigeren, dat is discriminatie.
Dit fok-artikel meld:

............
De brancheorganisatie van ov-ondernemingen Mobis keert zich tegen het kabinetsplan, omdat het onnodig en niet te handhaven zou zijn.
................

Uiteraard zijn die woordvoerders van die overkoepelende brancheorganisaties weer eens tegen.
Ze likken maar wat al te graag de gat van die islamitische kolonisten.
Dit in tegenstelling tot de overgrote meerderheid van hun achterban / werknemers.
Dat zie je altijd met dat soort woordvoerders, precies zeggen en doen wat de overgrote meerderheid van weldenkende Nederlanders niet wil.
Dit verbod zie ik als de ondergand van de Nederlandse democratie en het recht van vrijheid van meningsuiting!!!! Het is een zeer discrimineerde wet. Ik zie hier ook verspilling van geld van al die uren die ze in zo een nutteloze wet hebben gestopt.

Ooit iemand gezien met een burka in het openbaar? Laat staan het OV dan? Ik ook niet. Om maar al aan te geven hoe nutteloos zo een wet is
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:44 schreef DoorBell het volgende:

[..]

Appels en peren, bla bla bla.

We vinden het heeeeeeeeeeeeel normaal dat iemand zijn helm afzet als die een pompstation binnenloopt, maar een boerka moet overal maar mogen. Want we weten toch heeeeeeeeeeeeeeel zeker dat daar alleen maar een lief vrouwtje onder zit die niets kwaads in de zin heeft. Dat we hier te maken hebben met een fundamentalistisch iemand die juist door het dragen van een boerka zich afzet tegen onze westerse maatschappij zien we maar even over het hoofd. Terwijl die gast in het pompstation ook alleen maar zijn 3 euro 40 wil afrekenen.
Helm, boerka, bivakmuts of wat dan ook..... in het openbaar en al helemaal in openbare gelegenheden dien je herkenbaar te zijn. Punt uit.
Tankstations worden echt vaker overvallen door mensen met integraal helmen dan door figuren in boerka hoor.

Dit gedoe is gewoon zorgen voor een vorm van schijnveiligheid, geef het volk brood en spelen, dan houden ze zich wel weer een tijdje rustig.

Verbied de boerka, bange roepende lammetjes zijn weer blij en mak....
userIcon
Misschien dat de AIVD wat info heeft gekregen dat ze het zo opeens in het OV willen doen.

Ik snap het nut anders niet, ik heb in mijn hele leven maar liefst één keer een burka zien lopen.
userIcon
Mooi, want als we wandelende pinguïns willen zien gaan we wel naar de zuidpool
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:46 schreef Longmen het volgende:

[..]

Ja steek je kop maar in het zand
Geweldig.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 19:32 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Er gebeurt inderdaad weer helemaal niks. Kut moslims, ze moeten wel wat terug doen he! Al die moeite voor niks.
Ja, wat flauw zeg Het ligt allemaal aan die vieze westerse blanke samenleving

Oh wacht, ik ben niet anarchistisch ingesteld. Jammer, ik ben voorstander van meer vergif over aardbeien zodat die beestjes die eerst in de neusholte van een moslim hebben gezeten niet meer die viezigheid op vader aardbei kan neerstorten, en het loodje leggen.
userIcon
ik zag net nog een vrouw met een boerka in de Albert Heijn.

...

dat wou ik even zeggen
userIcon
Wat een onzin allemaal.
Afdwingen, toe maar, zeker geen sex thuis ofzo...
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 20:07 schreef Evelien het volgende:
ik zag net nog een vrouw met een boerka in de Albert Heijn.

...

dat wou ik even zeggen
En je leeft nog ¿ Nou, heb jij ff geluk gehad, je zult wel doodsangsten hebben doorstaan. Bel hier maar even: Telefoon: 0900-0101 (lokaal tarief)
ma t/m vr 09:00-17:00

Maar, je kunt vast ook met de plaatselijke politie bellen
juridisch onhaalbaar denk ik.
Je kan alleen een algemene regel opstellen dat iedereen zich moeten kunnen identificeren of dat nu een boerka is of een bivakmuts. De huidige wetgeving voorziet daar immers in. Nu met een speciale verbod komen is nergens voor nodig. Zodra je iets specifiek verbiedt kom je aan de vrijheden van mensen.
Dat dit publiekrechtelijk niet gaat wil nog niet zeggen dat je privaatrechtelijk kan afdwingen. Je moet het probleem ook niet bij anderen leggen, maar als kabinet echt oplossen. Het is praktisch ook onuitvoerbaar. Moet een nu een conducteur beslissen wat een boerka is? Ik denk dat in de praktijk zo iets geen schijn van kans heeft.
Als laatste wil ik opmerken of je het überhaupt wil oplossen. Immers dient men de vraag te stellen of dit daadwerkelijk een probleem is. Hoe vaak zie je een vrouw in een boerka? Zelfs in Schilderswijk en Afrikanenbuurt is dit zeer zeldzaam. Wellicht dat politici iets zien wat de burger op straat niet ziet?
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 20:18 schreef kaserian het volgende:
juridisch onhaalbaar denk ik.
Je kan alleen een algemene regel opstellen dat iedereen zich moeten kunnen identificeren of dat nu een boerka is of een bivakmuts. De huidige wetgeving voorziet daar immers in. Nu met een speciale verbod komen is nergens voor nodig. Zodra je iets specifiek verbiedt kom je aan de vrijheden van mensen.
Dat dit publiekrechtelijk niet gaat wil nog niet zeggen dat je privaatrechtelijk kan afdwingen. Je moet het probleem ook niet bij anderen leggen, maar als kabinet echt oplossen. Het is praktisch ook onuitvoerbaar. Moet een nu een conducteur beslissen wat een boerka is? Ik denk dat in de praktijk zo iets geen schijn van kans heeft.
Als laatste wil ik opmerken of je het überhaupt wil oplossen. Immers dient men de vraag te stellen of dit daadwerkelijk een probleem is. Hoe vaak zie je een vrouw in een boerka? Zelfs in Schilderswijk en Afrikanenbuurt is dit zeer zeldzaam. Wellicht dat politici iets zien wat de burger op straat niet ziet?
Dit verbod op de boerka in het OV is een uitvloeisel van een wet die gezichtsbedekking in het algemeen moet gaan verbieden.
Denk hierbij aan een integraalhelm en een bivakmuts.
Het is enkel om Wilders wind uit de zeilen te nemen.
Dit verbod op de boerka is pure bullshit.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit in Nederland een boerka heb gezien...
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 20:07 schreef Evelien het volgende:
ik zag net nog een vrouw met een boerka in de Albert Heijn.

...

dat wou ik even zeggen
Weet jij welke kleur deze Boerka had?
SMS nu Boerka+kleur naar 1717 en win een reis naar de gazastrook.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 20:18 schreef kaserian het volgende:
juridisch onhaalbaar denk ik.
Je kan alleen een algemene regel opstellen dat iedereen zich moeten kunnen identificeren of dat nu een boerka is of een bivakmuts. De huidige wetgeving voorziet daar immers in. Nu met een speciale verbod komen is nergens voor nodig. Zodra je iets specifiek verbiedt kom je aan de vrijheden van mensen.
Dat dit publiekrechtelijk niet gaat wil nog niet zeggen dat je privaatrechtelijk kan afdwingen. Je moet het probleem ook niet bij anderen leggen, maar als kabinet echt oplossen. Het is praktisch ook onuitvoerbaar. Moet een nu een conducteur beslissen wat een boerka is? Ik denk dat in de praktijk zo iets geen schijn van kans heeft.
Als laatste wil ik opmerken of je het überhaupt wil oplossen. Immers dient men de vraag te stellen of dit daadwerkelijk een probleem is. Hoe vaak zie je een vrouw in een boerka? Zelfs in Schilderswijk en Afrikanenbuurt is dit zeer zeldzaam. Wellicht dat politici iets zien wat de burger op straat niet ziet?
Onhaalbaar of niet, het is gewoon onzin inderdaad.
De enige reden om het te verbieden is in het kader van herkenbaarheid, maar als je een moslima ernaar vraagt/ haar dwingt zich te laten zien op het moment dat de herkenbaarheid nodig is, identificatieplicht, e.d., dan zal ze dat heus moeten doen. Dat is de wet nu al, dus daar is geen extra poging tot verbod voor nodig.

Maar ja, het verbod zelf kan er nu niet komen, dus proberen ze het eerst in de publieke sector gemeengoed te maken, zodat de stap naar een verbod over een paar jaar niet zo veel meer scheelt van de geldende norm.

Als het ip-adres van mensen uitgezocht wordt door de staat, dan is het land te klein, we klagen steen en been als we onze schoenen uit moeten doen bij de douane, zaniken massaal als de pasfoto's afgekeurd worden vanwege lachen, maar als iemand er een fundamenteel probleem mee heeft om haar gezicht te laten zien, dan moet dat maar goed zijn, vanwege allerlei veiligheden.

In Turkije werd het verbod opgeheven en iedereen riep al weer over de Islamisering van de bijna-EU. Terwijl je volgens mij steeds vrijer wordt in doen en laten, op het moment dat er een verbod vervalt.
Beter rotten die zandbakfiguren eens op, wat doen ze hier
userIcon
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 20:54 schreef EvilMonkey het volgende:
Beter rotten die zandbakfiguren eens op, wat doen ze hier
Wonen, werken en leven?
Net als jij.
userIcon
quote:
Ook ambtenaren mogen straks geen gelaatsbedekkende kleding meer dragen.
Vertel me dat dit nu wel het geval is?
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 21:19 schreef tsijben het volgende:

[..]

Wonen, werken en leven?
Net als jij.
Werken? Jij bent grappig. Op de kolchoz zeker.
50  van 67 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 17:12 Stormloop op rollators door Lenteakkoord14
» 17:11 Kraangrijper knijpt man dood18
» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog3
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer16


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden