Schiphol: Incident nepbom is 'doodzonde'

Nederland • Geschreven door ANP op 08-02-2008 @ 15:26
print 
Icoon Vervoer Directeur Gerlach Cerfontaine van Schiphol vindt het ''buitengewoon betreurenswaardig'' dat een medewerker van SBS6 erin is geslaagd ongemerkt een nepbom aan boord van een passagiersvliegtuig te krijgen. Hij reageerde voor het eerst op de undercoveractie van SBS6.

''Dat incident is fouter dan fout. In ons jargon een doodzonde'', zei de topman van de luchthaven vandaag. In het programma, dat zondag wordt uitgezonden, is te zien hoe een medewerker van de omroep drie maanden ongestoord als platformmedewerker op alle kwetsbare plekken op de luchthaven kon komen. Daardoor was hij niet alleen in staat via de personeelsingang een nepbom in de laadruimte van een vliegtuig te leggen, maar ook om grote partijen drugs langs de douane te smokkelen.

Cerfontaine benadrukte dat de zwakke schakel in de beveiliging van Schiphol het personeel is. ''De grootste kwetsbaarheid is het personeel, vooral het tijdelijke'', zei hij. De directeur erkende dat personeelsleden minder werden gecontroleerd dan passagiers.

De topman nam afstand van veelgehoorde uitspraken dat de beveiliging van Schiphol zo lek is als een mandje. ''We investeren daar veel in en pakken een hoop'', zei Cerfontaine, zonder over dat laatste uit te weiden.

De beveiligingsmaatregelen van de luchthaven zijn woensdag verscherpt, nadat SBS6 de onthullingen had aangekondigd. Zo worden de steekproefsgewijze controles van toegangspassen onvoorspelbaarder en neemt het aantal controles toe. Vanaf juli komt er bij toegangspoorten een irisscan te staan om te voorkomen dat iemand met andermans pas kan binnenkomen.


Bron: ANP


Lees ook:

» 17:12 Stormloop op rollators door Lenteakkoord13
» 17:11 Kraangrijper knijpt man dood17
» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog3
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer16


delen | eKudos nujij

9340 views / 45 reacties
Reacties op dit bericht
45  van 45 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Slappe security, dat is wachten tot het mis gaat
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:28 schreef zztop het volgende:
Slappe security, dat is wachten tot het mis gaat
Dat is het sowieso wel
Doodzonde.

Hopelijk kan Schiphol 't wat verbeteren.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:28 schreef zztop het volgende:
Slappe security, dat is wachten tot het mis gaat
het moet altijd een keer mis gaan voor dat men er wat aan doet
je kan gemakkelijk een bom aan boord krijgen, dus dat is wel gevaarlijk.

Maar een partij drugs is dan wel op het vliegtuig te krijgen, het is wel een kunst om die op de bestemming ook weer door een dergelijke infiltrant eraf te laten halen.
userIcon
Vet koel vind ik het, zeikerds.
userIcon
Kut schiphol. In de oceaan ermee!
Van die lui die niets beters te doen hebben en dan de boel op gaan naaien

Laat die lui met rust man, als je echt wilt, kun je altijd een aanslag plegen.
userIcon
Er heerst ook gewoon een schijnveiligheid.

Maar wat ik niet snap is dat het personeel niet grondiger wordt gecontroleerd. Iedereen die daar werkt zou iedere dag opnieuw helemaal gestript moeten worden. Of je er nu 2 dagen werkt of 30 jaar en of je schoonmaker bent of directeur. Iedereen.
userIcon
Die lul van de SBS moet niet a la de Vries de publiciteit ermee zoeken.
Fijn dat IEDEREEN nu weet dat t mis is.
Vertel het tegen schiphol, laat het ze fixen, en kom daarna met je verslag.
Nu is het vragen om moeilijkheden, dankzij die geweldige bevinding van die man.

Net als met Joran.
Die trekt zn bek NOOIT meer open, en wat ze nu hebben is niet genoeg voor een veroordeling. Dus fijn dat Peter R er geld mee verdiend, maar die knul gaat gewoon vrijuit.

Mediageile SBS klootzakken allemaal.
userIcon
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 15:31 schreef partyyboyy het volgende:
Kut schiphol. In de oceaan ermee!
Vraag eens of Joran niet iemand weet met een bootje.
userIcon
Schiphol is niet het enige.. er zijn wel meer 'overheids' gebouwen waar bij de publiekelijke ingang zwaar beveiligd wordt, terwijl je bij de personeelsingang gewoon naar binnen kunt lopen..

Heb het vaak genoeg gezien, helaas
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 15:32 schreef Laarsboom het volgende:
Van die lui die niets beters te doen hebben en dan de boel op gaan naaien

Laat die lui met rust man, als je echt wilt, kun je altijd een aanslag plegen.
Precies.
Straks krijgen ze het nog zo ver dat het net zo strikt word als op Kennedy Airport in de USA.
Ik moest er door toen ik naar Canada ging maar oh mijn god wat een teringbende daar zeg. Uuuuuren zitten kloten om van A naar B naar C te gaan.
userIcon
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 15:33 schreef Dynamical het volgende:

[..]

Vraag eens of Joran niet iemand weet met een bootje.
ok een moratorium op Joran grappen, a.u.b. nu weten we het wel.



verders personeel gewoon aan de kettig leggen zodat ze niet bij het vliegtuig kunnen komen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:33 schreef Maleko het volgende:
Die lul van de SBS moet niet a la de Vries de publiciteit ermee zoeken.
Fijn dat IEDEREEN nu weet dat t mis is.
Vertel het tegen schiphol, laat het ze fixen, en kom daarna met je verslag.
Nu is het vragen om moeilijkheden, dankzij die geweldige bevinding van die man.

Net als met Joran.
Die trekt zn bek NOOIT meer open, en wat ze nu hebben is niet genoeg voor een veroordeling. Dus fijn dat Peter R er geld mee verdiend, maar die knul gaat gewoon vrijuit.

Mediageile SBS klootzakken allemaal.
Het was al algemeen bekend dat er regelmatig cocaine verdween uit de ruimtes bij schiphol.. Er lopen daar genoeg mannetjes rond die veel contacten hebben met de onderwereld.. Hoop dat ze niet alleen hun toegangscontrole aan gaan scherpen, maar ook meer visitatie enz gaan uitvoeren om smokkel tegen te gaan..
userIcon
Ik vind het goed dat schiphol meteen maatregelen treft en het zelf ook zeer beschamend vind.
Voor hetzelfde geld was er wel iemand met kwade bedoelingen een vliegtuig binnen gekomen.
Nu wordt er tenminste iets aan gedaan.
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:38 schreef Netstorm het volgende:
Schiphol is niet het enige.. er zijn wel meer 'overheids' gebouwen waar bij de publiekelijke ingang zwaar gbeveiligd wordt, terwijl je bij de personeelsingang gewoon naar binnen kunt lopen..

Heb het vaak genoeg gezien, helaas
Helemaal waar. Je hoeft geen James Bond te zijn om op "overheids"-plekken te komen waarvoor je helemaal geen toestemming hebt.

En de mensen die zeuren dat dit niet in de publiciteit gebracht had mogen worden; je weet zeker niet wat vaak het geval is als je dit soort zaken achter de schermen meedeelt? Dan wordt er niks aan gedaan; nu moeten ze wel. Mooi dat iemand de mogelijkheden had en het risico heeft genomen om dit aan de kaak te stellen. Als "normale" medewerker heeft dat ook geen zin; je weet wat er met klokkenluiders gebeurt in dit land.

@siraxto: Dat maakt geen verschil; eruit is NOG gemakkelijker dan erin.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:33 schreef Maleko het volgende:
Die lul van de SBS moet niet a la de Vries de publiciteit ermee zoeken.
Fijn dat IEDEREEN nu weet dat t mis is.
Vertel het tegen schiphol, laat het ze fixen, en kom daarna met je verslag.
Nu is het vragen om moeilijkheden, dankzij die geweldige bevinding van die man.


Mediageile SBS klootzakken allemaal.
Het bekende kop in het zand beleid merk ik, het lijkt wel wat op het leger, als de commandant zegt dat er geen tanks staan voor je dan staan dan zijn er ook geen tanks, ondanks dat er 20 meter voor jou een complete tankdivisie staat met de lopen op je peloton gericht.

Verder is het allemaal schein (heiligheid) want met een simpele raket van PVC gevuld met Sucrose en Kaliumperchloraat doet de job vanaf de weg langs de landingsbanen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:47 schreef Kjew het volgende:

[..]

Helemaal waar. Je hoeft geen James Bond te zijn om op "overheids"-plekken te komen waarvoor je helemaal geen toestemming hebt.

En de mensen die zeuren dat dit niet in de publiciteit gebracht had mogen worden; je weet zeker niet wat vaak het geval is als je dit soort zaken achter de schermen meedeelt? Dan wordt er niks aan gedaan; nu moeten ze wel. Mooi dat iemand de mogelijkheden had en het risico heeft genomen om dit aan de kaak te stellen. Als "normale" medewerker heeft dat ook geen zin; je weet wat er met klokkenluiders gebeurt in dit land.

@siraxto: Dat maakt geen verschil; eruit is NOG gemakkelijker dan erin.
Klopt.. schoon erin betekent 9 van de 10 keer gewoon doorlopen als je naar buiten gaat. Dus je kunt zo een pakje cocaine meenemen.
Ik lees trouwens dat ze nu een irisscan beveiliging in gaan voeren om naar binnen te komen; ze pakken het probleem aan de buitenkant aan, terwijl je als je binnen bent nog van alles kunt doen.. bijvoorbeeld wat ik net opnoemde.. drugs meesmokkelen.
En ik had het trouwens over rechtbanken e.d, wat toch wel ernstig is vind je niet? Kan je zo ergens naar binnen lopen om een rechter neer te piefen
userIcon
Ik vind al dat geld die ze in de beveiliging stoppen doodzonde!

Je kunt toch ook ongestoord welk treinstation dan ook opblazen?
userIcon
Waar haalt men toch de gedachte vandaan dat de beveiliging van Schiphol waterdicht zou kunnen zijn? Als iemand een aanslag wil plegen gebeurt dat toch wel. Al die investeringen zijn gewoon weggegooid geld.
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:28 schreef zztop het volgende:
Slappe security, dat is wachten tot het mis gaat
Of je draait het om en zegt: Mischien als het al zo lang 'mis' is met schiphol en er nog nooit een bom ontploft is dat er dan wellicht een kleine kans is dat 'de dreiging' wordt overdreven door zowel de politiek als de media?'.

Maar het vermogen tot logisch nadenken is menig fokker niet toebedeelt, die kiest liever de makkelijke weg van het angsthaasje.
Controle van passagiers verloopt ook niet vlekkeloos. Ik vond afgelopen zomer in Rome nog een stanleymes van m'n werk in m'n handbagage ...
userIcon
quote:
Directeur Gerlach Cerfontaine van Schiphol vindt het ''buitengewoon betreurenswaardig'' dat een medewerker van SBS6 erin is geslaagd ongemerkt een nepbom aan boord van een passagiersvliegtuig te krijgen. Hij reageerde voor het eerst op de undercoveractie van SBS6.

''Dat incident is fouter dan fout. In ons jargon een doodzonde'',
Dat " incident" was wel dagelijkse kost 3 maanden lang.
quote:
Zo worden de steekproefsgewijze controles van toegangspassen onvoorspelbaarder
Ze werden eerder "steekproefsgewijs" nog elke eerste woensdagmorgen van de maand gehouden van 09.00 tot 09.05 uur?
userIcon
binnenkort dan maar een verbod op personeel
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 16:23 schreef Bootz2 het volgende:
Controle van passagiers verloopt ook niet vlekkeloos. Ik vond afgelopen zomer in Rome nog een stanleymes van m'n werk in m'n handbagage ...
dan had je een steekproef moeten doen
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:39 schreef PranksterGod het volgende:

[..]

ok een moratorium op Joran grappen, a.u.b. nu weten we het wel.

en een mortuarium op Holloway grappen
userIcon
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 16:42 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

dan had je een steekproef moeten doen
Op de piloten
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:40 schreef Netstorm het volgende:

[..]

Het was al algemeen bekend dat er regelmatig cocaine verdween uit de ruimtes bij schiphol.. Er lopen daar genoeg mannetjes rond die veel contacten hebben met de onderwereld.. Hoop dat ze niet alleen hun toegangscontrole aan gaan scherpen, maar ook meer visitatie enz gaan uitvoeren om smokkel tegen te gaan..
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:52 schreef Athalon1951 het volgende:

[..]

Het bekende kop in het zand beleid merk ik, het lijkt wel wat op het leger, als de commandant zegt dat er geen tanks staan voor je dan staan dan zijn er ook geen tanks, ondanks dat er 20 meter voor jou een complete tankdivisie staat met de lopen op je peloton gericht.

Verder is het allemaal schein (heiligheid) want met een simpele raket van PVC gevuld met Sucrose en Kaliumperchloraat doet de job vanaf de weg langs de landingsbanen.
Ik zeg niet dat dat onderzoek niet moet plaatsvinden.
En ik zeg ook niet dat je je kop in het zand moet steken.
En ook niet dat er niets aan gedaan moet worden.


Maar 99% van de mensen die het nu horen hebben er GEEN REET mee te maken.
Vertel het tegen wie dan ook die er wat mee kan.
Geef ze een kans het te fixen VOOR de hele wereld erover geinformeerd wordt.

Wacht dan gewoon 2 maanden met je tv uitzending,
en laat dan ook gelijk zien hoe ze wat met je informatie gedaan hebben.
Dat is EN een stok achter de deur, en veiliger voor iedereen.

Dit is gewoon weer rellen.
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:53 schreef Maraatje het volgende:
Ik vind al dat geld die ze in de beveiliging stoppen doodzonde!

Je kunt toch ook ongestoord welk treinstation dan ook opblazen?
Ja, je kunt de hele wereld wel opblazen...
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:56 schreef Molurus het volgende:
Waar haalt men toch de gedachte vandaan dat de beveiliging van Schiphol waterdicht zou kunnen zijn? Als iemand een aanslag wil plegen gebeurt dat toch wel. Al die investeringen zijn gewoon weggegooid geld.
Met zo`n instelling kom je er wel...
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 17:04 schreef Maleko het volgende:

[..]


[..]

Ik zeg niet dat dat onderzoek niet moet plaatsvinden.
En ik zeg ook niet dat je je kop in het zand moet steken.
En ook niet dat er niets aan gedaan moet worden.


Maar 99% van de mensen die het nu horen hebben er GEEN REET mee te maken.
Vertel het tegen wie dan ook die er wat mee kan.
Geef ze een kans het te fixen VOOR de hele wereld erover geinformeerd wordt.

Wacht dan gewoon 2 maanden met je tv uitzending,
en laat dan ook gelijk zien hoe ze wat met je informatie gedaan hebben.
Dat is EN een stok achter de deur, en veiliger voor iedereen.

Dit is gewoon weer rellen.
Tuurlijk jongen...

Al die zaken worden geregeld door mensen die geacht worden daar toe in staat te zijn. Als alles door journalisten anoniem moet worden vastegesteld... dat is een taak van de verantwoordelijken zelf. Is beveiliging nog het doel op zich of enkel het voldoen aan de internationale regels?
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 17:08 schreef Kjew het volgende:
Met zo`n instelling kom je er wel...
Realisme. Of had je inhoudelijk nog iets te melden?
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 17:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Realisme. Of had je inhoudelijk nog iets te melden?
Ja hoor, zie hierboven en hier verder.

Met de instelling die jij tentoonstelt hoef je niets meer te regelen, want je gaat er bij voorbaat al vanuit dat je zoiets als een aanslag toch niet kunt verhinderen. Dat is geen realisme, dat is de instelling van iemand die graag de verantwoordelijkheid bij een ander legt en zelf nooit ergens iets aan kan doen.

En dat niet alles maakbaar is lijkt me duidelijk...
100% veiligheid is onmogelijk en dat moeten we accepteren. Ik heb liever een groter risico dan dat m'n privacy geschaad wordt of dat ik uren moet wachten.
Als je te lang wacht met beveiliging krijgt doodzonde een beetje ironische ondertoon
userIcon
Een NEPbom komt tuurlijk door de beveiliging, het is immers GEEN bom, en dus NIET gevaarlijk.

NEP cocaine (poedersuiker ofzo?) komt ook gewoon door de beveiliging, denk je nou echt dat ze honden op gaan leiden om poedersuiker uit de bagage te vissen? Natuurlijk NIET.

MAW: nog al logisch dat SBS met TOTAAL VEILIGE PRODUCTEN door de beveiliging komt, had ik ze zo ook wel kunnen vertellen .
Wat valt er te zeuren? het was een _nep_ bom.
userIcon
quote:
Op Friday 8 February 2008 @ 16:31 schreef Aka-Zigor het volgende:

[..]

Dat " incident" was wel dagelijkse kost 3 maanden lang.
[..]

Ze werden eerder "steekproefsgewijs" nog elke eerste woensdagmorgen van de maand gehouden van 09.00 tot 09.05 uur?
Ach, je weet wat "incident" vandaag de dag betekent in Nederland.
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 17:21 schreef DJ_Ryow het volgende:
100% veiligheid is onmogelijk en dat moeten we accepteren. Ik heb liever een groter risico dan dat m'n privacy geschaad wordt of dat ik uren moet wachten.
Inderdaad...
En hoe moeilijk is het om die bom op het station of in een drukke winkelstraat af te laten gaan? Daarvoor hoef je niet te infiltreren...
userIcon
Je kan ook het positieve kant bekijken . Er zijn geen tereur dreiging godzij dank, want anders hadden we dat al gemerkt. In andere woorden er is paniek voor niets. Maar er moet wel acties ondernomen worden, want deze sbs mensen, hebben wellicht andere mensen met slechte bedoelingen bepaalde ideeen gecreeerd.
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:34 schreef Dr-Kill-Phil-Bill het volgende:
FF wachten tot Peter R de Vries weer thuis is....

http://www.jibjab.com/sendables/view/bIcGYKDMKWX9nWwtFVVaWbs8
userIcon
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 @ 15:30 schreef RaptoR-X het volgende:

[..]

het moet altijd een keer mis gaan voor dat men er wat aan doet
Die irisscan was al geplanned voordat dit allemaal bekend werd.
Neemt natuurlijk niet weg dat dit allemaal niet had mogen en kunnen gebeuren.
userIcon
de waarheid is altijd hard en zowaar nog pijnlijker,stelletje prutsers op Schiphol
45  van 45 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 17:12 Stormloop op rollators door Lenteakkoord13
» 17:11 Kraangrijper knijpt man dood17
» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog3
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer16


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden