Light-frisdranken populair in Nederland

Icoon BinnenlandsUit cijfers van de UNESDA en de Nederlandse Frisdrank Industrie (NFI) blijkt dat Nederlanders grootverbruikers van light-frisdranken zijn. Bijna één derde van alle frisdranken in Nederland is een zogenaamde light-variant. In onze buurlanden België en Duitsland liggen de percentages met respectievelijk 27 en 15,8 procent lager. In Frankrijk en Spanje wordt nog minder light gedronken. Daar zijn de percentages 15,3 en 13 procent.

Nederlanders drinken jaarlijks meer dan een miljoen liter frisdrank, bijna 400 duizend liter water, ongeveer evenveel vruchtensappen en ruim 800 duizend liter niet-alcoholische dranken zoals ijsthee en energiedrankjes. Waarom men zoveel light-dranken drinkt is niet duidelijk volgens de NFI en Coca Cola. "We zijn er heel blij mee, maar een echte verklaring hebben we niet", aldus een woordvoerder van de frisdrankgigant. "Toen light voor het eerst in Nederland te verkrijgen was, werd het vooral gedronken om minder calorieën binnen te krijgen, niet voor de smaak."

Light-frisdrank wordt vooral gedronken door vrouwen. Mannen liepen niet echt warm voor de light-variant en daarom heeft Coca Cola vorig jaar een speciale lightcola voor mannen geïntroduceerd: Coca Cola Zero.


Net als de light-variant erg populair.