NS werkt aan systeem tegen klontering

Nederland • Geschreven door Erwin (Remote) op 22-12-2007 @ 12:25
print 
Icoon FileDe Nederlandse Spoorwegen denken erover na om een systeem in te voeren tegen het samenklonteren van reizigers. Uit een onderzoek zou gebleken zijn dat zo'n informatiesysteem haalbaar is. Het systeem kan niet direct ingevoerd worden omdat het eerst uitgebreid getest moet worden. Wanneer deze proeven plaats zullen vinden is nog niet bekend.

Het plan is om een informatiesysteem te introduceren waarmee reizigers beter geïnformeerd kunnen worden. "Nu blijven passagiers vaak hangen bij een trap, waarna ze allemaal door dezelfde deur de trein in willen stappen", aldus een NS-woordvoerder. "Omdat het dan lang duurt voordat iedereen is ingestapt, lopen treinen soms vertraging op."

De grootste problemen treden op wanneer reizigers samenklonteren in overvolle treincoupés. Vaak denkt men ten onrechte dat er elders in de trein geen plaats meer is.

Bron: Nieuws.nl


Lees ook:

» 13:20 Oorlogsmisdadiger Faber (90) overleden29
» 07:32 Amsterdam door rovers en inbrekers onveiligste plek52
» 06:03 Politie schiet man dood in Den Haag56
» 05:56 Politie houdt nepmondhygiënist aan3


delen | eKudos nujij

10676 views / 60 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 60 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Meer trappen
de NS?! Laat me niet lachen... stelletje mongolen!
Bij mij op het station staat iedereen verspreid en nog is de trein te vol .. gezeur
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 12:26 schreef Sanjii het volgende:
Of niet allemaal bij dezelfde deur gaan staan
Jawel, jawel, laat iedereen maar lekker op één plek naar binnen gaan, ik stap dan wel helemaal achteraan of vooraan in zodat ik en snel binnen ben, en een goede zitplaats heb!
userIcon
Gaat iedereen dus klonteren op de aangewezen "klonterplaatsen"
Go NS!
Onzin, als ik al met de trein ga, ga ik juist zo ver mogelijk bij de trap vandaan staan omdat de rookzuil niet bij de trap is en ik toch nog effe snel (ahum.....als NS eens op tijd komt dan) wil roken voordat ik instap
De meeste mensen zijn inderdaad verschrikkelijke kuddedieren. Ik zie regelmatig dat het achterste gedeelte van een perron leeg is, terwijl vooraan iedereen op een kluitje bij elkaar staat om vervolgens door dezelfde deur in te stappen. Belachelijk dat de NS hier geld aan moet besteden, in plaats van dat mensen eens zelf na gaan denken. Stelletje stomme koeien.
Schermen met waar er nog (zit)plaats is zouden handig zijn ja
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 12:28 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Jawel, jawel, laat iedereen maar lekker op één plek naar binnen gaan, ik stap dan wel helemaal achteraan of vooraan in zodat ik en snel binnen ben, en een goede zitplaats heb!
Je kan het wel als geintje bedoelen, maar ik maak het dagelijks mee.. misschien een beetje ervaring nodig..

Maar ik ga ook niet helemaal naar het eind van de trein lopen als die net binnenkomt, want straks gaan de deurtjes dicht voordat ik kan instappen...
userIcon
Ik herken het wel. Veel mensen stappen inderdaad zo snel mogelijk in. En dat is dus bij de trap. De trein zit daar vaak bomvol en achterin bijkans leeg.

Ik loop dan ook altijd door

Maar ik kan me drukke stations voorstellen waar het geen bal uitmaakt waar je staat: de trein is altijd vol.

Maar het gaat er hier om dat de trein in 1 minuut bemand kan zijn ipv in 2 minuten.

En voor de mierenneukers: 1 minuut lijkt niet veel maar 8x1minuut is al weer 8 minuten vertraging op de dag.
Laatste keer dat NS aan een systeem werkte...
userIcon
quote:
Op Saturday 22 December 2007 @ 12:31 schreef Sanjii het volgende:
Maar ik ga ook niet helemaal naar het eind van de trein lopen als die net binnenkomt, want straks gaan de deurtjes dicht voordat ik kan instappen...
Als dat moment daar is, dan stap je een willekeurig deurtje in en loop je binnendoor naar achteren. Lijkt me niet zo'n probleem.
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 12:33 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Als dat moment daar is, dan stap je een willekeurig deurtje in en loop je binnendoor naar achteren. Lijkt me niet zo'n probleem.
De aansluiting van veel mensen (inclusief mij) geven hun niet veel tijd om te verspreiden. Opzich niet heel erg, maar daarmee wilde ik zeggen dat ik instappen belangrijker vind dan eerst goed te verdelen.
userIcon
quote:
De Nederlandse Spoorwegen denken ...
Wauw, kunnen ze denken daar dan? Aan de vertragingen, uitval, storingen en antieke treinstellen te zien heb ik daar niet zo veel vertrouwen in. Laat ze hun kostbare tijd liever gebruiken om de boel eens te moderniseren en op tijd te laten rijden. Dan zoeken wij wel een plekje in het treinstel, hebben we geen systeem voor nodig

toch logisch, je gaat toch ook niet bij de supermarkt in de langste rij aansluiten?
Als ze nou in de spits eens niet van die oude treinstellen inzetten met zo'n gigantisch smalle deur die je nog met een handvat open moet maken, zou het al een hoop schelen. Best leuk hoor die couchettes met 6 personen, maar niet optimaal wanneer het druk is en veel mensen in en uit moeten stappen.
NU moeten er soms 50 man uit door zo'n deurtje precies 1 persoon tegelijkertijd doorheen past. Laat staan als iemand nog grote een koffer heeft, of een oude ome eruit moet, dan schiet het helemaal niet op.
userIcon
Gewoon zoals in andere landen een zitplaats met een nummer dat correspondeert met je treinkaartje, ben je van alles af. Zitplaatsen op zodat je geen nummer hebt? Dan 50% korting.
geef de reizigers maar de schuld, ik vind het ineens helemaal goed dat de kaartjes duurder worden van de NS, kunnen ze aan dit fantastische systeem werken.
Och NS ik ben toch zo blij met jullie
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 12:48 schreef allenicknameswarenalbezet het volgende:
Gewoon zoals in andere landen een zitplaats met een nummer dat correspondeert met je treinkaartje, ben je van alles af. Zitplaatsen op zodat je geen nummer hebt? Dan 50% korting.
Andere landen? welke andere landen? Duitsland? Belgë? Hongarije? Dit zijn de enige drie landen buiten NL waar ik in de trein heb gezeten en ik zag nergens nummers voor zitplaatsen. Dat werkt ook totaal niet. Je hebt een continue stroom mensen, dan zou je continu moeten bijhouden wie waar instapt en uitstapt, waarbij je natuurlijk ook mensen hebt die zwart reizen. Dat is een gigantisch werk, daar heb je een enorm en gigasnel netwerk voor nodig en het is vrijwel onuitvoerbaar.
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 12:48 schreef allenicknameswarenalbezet het volgende:
Gewoon zoals in andere landen een zitplaats met een nummer dat correspondeert met je treinkaartje, ben je van alles af. Zitplaatsen op zodat je geen nummer hebt? Dan 50% korting.
Kaartjes met een zitplaats op nummer zijn juist super onhandig. Een zitplaats koop je namelijk maar voor één trein op één moment. Mis je die trein, of wil je er een eerder of later? Dan moet je je kaartje omruilen.

Bijzonder slecht idee dus.

Ik snap sowieso het geklaag hier niet. Als de NS proberen om zulke problemen op te lossen, dan is dat toch alleen maar goed? Baat het niet, dan schaadt het niet, gok ik zo.
userIcon
misschien kan de NS deze mensen ook helpen met die anti klontering systeem:

quote:
Vaak denkt men terecht dat er elders in de trein geen plaats meer is.
aangepast.
userIcon
Langere treinen wil ook weleens helpen
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 12:52 schreef Morthill het volgende:

[..]

Andere landen? welke andere landen? Duitsland? Belgë? Hongarije? Dit zijn de enige drie landen buiten NL waar ik in de trein heb gezeten en ik zag nergens nummers voor zitplaatsen. Dat werkt ook totaal niet. Je hebt een continue stroom mensen, dan zou je continu moeten bijhouden wie waar instapt en uitstapt, waarbij je natuurlijk ook mensen hebt die zwart reizen. Dat is een gigantisch werk, daar heb je een enorm en gigasnel netwerk voor nodig en het is vrijwel onuitvoerbaar.
Het systeem werkt wel in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland. Probleem is alleen dat de meeste reizigers in die landen voor een paar uur in de trein zitten. Naast dat dit systeem erg onnozel is maakt het ook de kans dat als je op het laatste moment met de trein moet, je enigzins een probleem hebt! Vaak zijn er dan geen plaatsen meer te verkrijgen. Overigens past men dit systeem toe alleen bij lange afstandstreinen. De treinen die bijv rijden van Kopenhagen naar Roskilde of van Helsingoer naar Malmo/Helsingborg, daar past men het systeem dan weer niet toe. Treinen van Aalborg/Aarhus naar Kopenhagen zijn echter wel genummerd.
Wat een onzin om daar geld aan uit te geven. Mensen kunnen toch nadenken. For cryin out loud zeg! Als er 100 man bij 1 deur staat ga je er toch niet ook staan. Klinkt mij vrij logisch in de oren dat je dan de deur met de minste reizigers pakt. Je gaat toch ook niet in de langste rij voor de kassa staan?
userIcon
quote:
De grootste problemen treden op wanneer reizigers samenklonteren in overvolle treincoupés. Vaak denkt men ten onrechte dat er elders in de trein geen plaats meer is.
Dit vind ik zelf enorm irritant. Je ziet dan allemaal mensen links en rechts kijken, ze denken "Het is te druk, ik blijf wel staan" terwijl als ze gewoon eens allemaal doorlopen, er heus wel plekken zijn; en als ze graag willen staan blokkeren ze dus de weg voor slimme reizigers die wél willen zitten.
userIcon
Klonteren is nuttig, want dan stap je op de goede plek uit op de plaats van bestemming om nog net wél je aansluiting te kunnen halen i.p.v. dat je het hele perron over moet en hierdoor je aansluiting nét mist.
userIcon
Ik maak dit zelf ook vaak mee, het komt puur door de domme aanleg van de stations. De stations waar ik kom hebben maar één trap en die is aan het uiteinde van het perron. Bij deze trap hangt ook gelijk het informatiepaneel, dus als je te ver doorloopt kun je deze niet meer lezen. Ook de rookpaal is uiteraard bij deze trap.
Mooiste zal zijn om gewoon trappen in het midden te hebben in plaats van aan het uiteinde. Maar als ze nou eens beginnen met de informatiepanelen wat strategischer op te hangen zijn we al een heel eind.
Ik vind het altijd wel lekker dat samenklonteren. Kan ik lekker tegen vrouwen aan schuren als het druk is.
userIcon
Laat eerst de treinen maar es optijd rijden, dan gaan mensen minder klonteren.

En niet andersom...
userIcon
Het wordt tijd dat we hier met japanse disipline gingen instappen.
Ik ga altijd naar het voorste of achterste treinstel. In het midden staan ze in de trein terwijl ik voorin of achterin in mijn eentje een heel hok voor mijzelf heb. Maargoed survival of the fittest he. De domme mensen stappen in het midden in en in ruil daarvoor zullen ze moeten staan of opgepropt zitten tussen zwetende mensen.
userIcon
Meer toegangspunten tot de perrons moet dan ook, mensen die een overstap hebben gaan echt never achterin zitten omdat ze dan 5 minuten extra moeten lopen. Dus gewoon van die bruggen van perron naar perron, dat je snel heen en weer kan hoppen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 12:30 schreef Makreell het volgende:
De meeste mensen zijn inderdaad verschrikkelijke kuddedieren. Ik zie regelmatig dat het achterste gedeelte van een perron leeg is, terwijl vooraan iedereen op een kluitje bij elkaar staat om vervolgens door dezelfde deur in te stappen. Belachelijk dat de NS hier geld aan moet besteden, in plaats van dat mensen eens zelf na gaan denken. Stelletje stomme koeien.
Eindelijk 'n normale reactie. De NS hoeft maar 1 woord te zeggen of iedereen begint alweer te kankeren over 't treinsysteem, vertragingen, blablabla.

Ben blij dat ze er nu 's wat aan doen! Als ze 't geld niet hebben (of ProRail tegen blijft werken) moeten ze toch íets. En mensen mogen idd 's wat meer nadenken als ze met 't OV reizen. Is echt niet teveel gevraagd.
Ze mogen wat mij betreft veel minder 1e klas coupe's inzetten dan, daar zit het merendeel van de treinen geen mens, dus gooi die coupe's om naar 2e klas, scheelt al ruimte...
userIcon
Ze proberen nu dus eigenlijk de reizigers de schuld ervan te geven dat de treinen gewoon veel te klein zijn. Dat ze proberen het instappen te versnellen oke, maar om nou informatie te geven over waar de mensen het beste kunnen gaan staan... Zorg gewoon dat iedereen kan zitten! Indien 2e klas zitplaatsen vol zijn moet het ook zo zijn dat 2e klassers gewoon 1e klas kunnen gaan zitten.
userIcon
Heel goed initiatief dit. Ik heb het zelf vaak genoeg gezien en het is echt kansloos gedrag van veel lui.
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 14:35 schreef northernlight81 het volgende:
Ze proberen nu dus eigenlijk de reizigers de schuld ervan te geven dat de treinen gewoon veel te klein zijn. Dat ze proberen het instappen te versnellen oke, maar om nou informatie te geven over waar de mensen het beste kunnen gaan staan... Zorg gewoon dat iedereen kan zitten! Indien 2e klas zitplaatsen vol zijn moet het ook zo zijn dat 2e klassers gewoon 1e klas kunnen gaan zitten.
Dat is vaak niet eens mogelijk. Ga maar eens in de spits reizen. Het (belachelijke) negen tot vijf systeem werkt gewoon zo dat *iedereen* op hetzelfde moment op de weg/in de trein zit en *iedereen* op hetzelfde moment weer terug moet.

Ben blij dat ik mijn eigen tijden uit kan kiezen . De spits zuigt echt ontzettend.
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 13:16 schreef Noxa het volgende:
Wat een onzin om daar geld aan uit te geven. Mensen kunnen toch nadenken.
Na tien minuten vertraging omroepen dat de trein van spoor 8 op spoor 17 komt, twee minuten later dit weer wijzigen naar spoor 4 - een derde van de mensen zal het eerste bericht niet gehoord hebben, een derde zal het tweede bericht niet horen en een andere groep kan sowieso niet zo snel lopen. Resultaat: de hele klont van spoor 8 verspreid over het hele station. Hartstikke efficiënt
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 12:45 schreef paterke1984 het volgende:
Als ze nou in de spits eens niet van die oude treinstellen inzetten met zo'n gigantisch smalle deur die je nog met een handvat open moet maken, zou het al een hoop schelen. Best leuk hoor die couchettes met 6 personen, maar niet optimaal wanneer het druk is en veel mensen in en uit moeten stappen.
NU moeten er soms 50 man uit door zo'n deurtje precies 1 persoon tegelijkertijd doorheen past. Laat staan als iemand nog grote een koffer heeft, of een oude ome eruit moet, dan schiet het helemaal niet op.
Die type treinstellen zijn inderdaad irritant ja
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 13:16 schreef Noxa het volgende:
Wat een onzin om daar geld aan uit te geven. Mensen kunnen toch nadenken. For cryin out loud zeg! Als er 100 man bij 1 deur staat ga je er toch niet ook staan. Klinkt mij vrij logisch in de oren dat je dan de deur met de minste reizigers pakt. Je gaat toch ook niet in de langste rij voor de kassa staan?
hihi als de doorsnee mens kon denken stonden die 100 man niet bij die deur in de eerste plaats
userIcon
Wat dacht je van meer wagons in de spitsuren,ipv van geld pompen in een dom systeem dat toch niet werkt.
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 15:13 schreef Emmanuell het volgende:
Wat dacht je van meer wagons in de spitsuren,ipv van geld pompen in een dom systeem dat toch niet werkt.
Tijdens de spits gebruikt men al het maximale aantal wagons. En hoe weet jij dat het een dom systeem is dat toch niet werkt? Het is nooit getest.

Ik word sowieso moe van al die negatieve reacties. Is toch gewoon mooi dat ze erover nadenken, als het helpt, is iedereen geholpen toch? Mensen hebben allemaal gewoon een hekel aan de NS en dan kunnen ze ineens helemaal niets meer goed doen.

userIcon
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 13:37 schreef dieselnoi het volgende:
Ik vind het altijd wel lekker dat samenklonteren. Kan ik lekker tegen vrouwen aan schuren als het druk is.
Zoek een vriendin?
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 @ 12:26 schreef XeriuM het volgende:
de NS?! Laat me niet lachen... stelletje mongolen!
XeriuM?! Laat me niet lachen... Mongool
Bouw gewichtsensortjes onderin de stoelen, en maak 6 ledjes op de buitenkant van de trein bij de deur die aangeven hoeveel bezetting er is in dat treinstel. Zo is het makkelijk te zien waar nog een beetje plaats is. Het voorkomt geen klontering natuurlijk, dat doen de mensen zelf.
50  van 60 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 13:20 Oorlogsmisdadiger Faber (90) overleden29
» 07:32 Amsterdam door rovers en inbrekers onveiligste plek52
» 06:03 Politie schiet man dood in Den Haag56
» 05:56 Politie houdt nepmondhygiënist aan3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden