Verzoek om vrijlating Lucia de B. afgewezen

Nederland • Geschreven door ANP op 13-12-2007 @ 18:20
print 
Icoon JustitieDe Haagse verpleegkundige Lucia de B. blijft vastzitten. Staatssecretaris Nebahat Albayrak van Justitie heeft dat vandaag laten weten aan de advocaat van de verpleegkundige. De B. zit een levenslange straf uit voor de moord op zeven ziekenhuispatiënten.

Deskundigen twijfelen echter aan haar schuld, omdat er volgens hen geen rechtstreeks bewijs tegen haar bestaat. Advocaat Stijn Franken van De B. had eind oktober gevraagd de straf van zijn cliënt te onderbreken, nadat de Commissie evaluatie afgesloten strafzaken het Openbaar Ministerie (OM) had geadviseerd bij de Hoge Raad te vragen om herziening van haar zaak.

Albayrak ziet op basis van een advies van het OM en medisch onderzoek echter geen reden om De B., die na een hersenbloeding deels verlamd is geraakt, tijdelijk vrij te laten. Het feit dat op verzoek van de procureur-generaal van de Hoge Raad nader onderzoek gaande is naar enkele aspecten van het strafrechtelijk onderzoek, is volgens het OM onvoldoende grond voor een strafonderbreking.

Uit medisch onderzoek blijkt bovendien dat er geen redenen zijn om de straf van de verpleegkundige te onderbreken, meent Albayrak. Advocaat Franken stelde eerder dat het rapport van de evaluatiecommissie aantoont dat er fouten van fundamentele aard zijn gemaakt. Hij wees er verder op dat de medische toestand van De B. zorgelijk is en dat dat ook reden moet zijn om haar tijdelijk vrij te laten.

Bron: ANP


Lees ook:

» 13:20 Oorlogsmisdadiger Faber (90) overleden29
» 07:32 Amsterdam door rovers en inbrekers onveiligste plek52
» 06:03 Politie schiet man dood in Den Haag55
» 05:56 Politie houdt nepmondhygiënist aan3


delen | eKudos nujij

6194 views / 38 reacties
Reacties op dit bericht
38  van 38 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Dat snap ik niet, waarom word het niet opnieuw onderzocht als bij het vorige onderzoek nalatig gewerkt is! :S
userIcon
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 18:23 schreef Omphalos het volgende:
Dat snap ik niet, waarom word het niet opnieuw onderzocht als bij het vorige onderzoek nalatig gewerkt is! :S
Dat zou neerkomen op het toegeven van fouten door het OM. dat kan natuurlijk niet.

Ik heb steeds minder vertrouwen in onze rechtstaat...
userIcon
Leuk bericht, met in het achterhoofd dat bericht van die scholier in Alkmaar.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 18:24 schreef KingKai het volgende:

[..]

Dat zou neerkomen op het toegeven van fouten door het OM. dat kan natuurlijk niet.

Ik heb steeds minder vertrouwen in onze rechtstaat...
Klopt waarschijnlijk als een bus. We leven in een doofpot cultuur.
Lelijke wijven altijd opsluiten
userIcon
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 18:31 schreef flowerpopps het volgende:
Lelijke wijven altijd opsluiten
Tsja....Moeilijk geval.....Matar zegt:.....lekker laten zitten !!!
userIcon
Ik heb vrij veel over deze zaak gelezen en ik denk dat het volledig terecht is dat Lucia de Berk achter de tralies zit. De vrouw is een psychopaat, die zeer waarschijnlijk verantwoordelijk is voor een groot aantal doden.
Als er procedurefouten zijn gemaakt ( 1 letter is voldoende) zijn ze verplicht haar vrijtelaten ( ze heeft door al die lijdensweg heen hersenbloeding opgelopen met als gevolg gedeeltelijke verlamming ,dit is een schande )
Wat gaat er gebeuren met diegenen die haar tenonrechte hebben opgesloten ?
Ik zou zeggen levenslange opsluiting want Lucia B is voor de rest van haar leven opgesloten in haar eigen lichaam (zelfs als ze haar vrijlaten )
Dit is niet de eerste keer dat zoiets in Nederland gebeurt (ik hoop dat het wel de allerlaatste keer is)

Ter attentie:

Allochtonen krijgen zwaardere straffen dan autochtonen voor dezelfde feiten ,dit zou Albayrak ook eens van dichtbij moeten onderzoeken .
userIcon
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 18:41 schreef santax het volgende:

[..]

*pakt weegschaal*

*legt aan de ene kant 850 wetenschappers*
*legt aan de andere kant QBZZ*

Sorry dude, you lose.
Die wetenschappers staren zich vooral blind op één aspect van de zaak, namelijk de kansberekening die niet zou kloppen (maar die bij de uiteindelijke uitspraak niet als bewijs is gebruikt). Er zijn echter veel kleine en grotere aanwijzingen dat mw. De Berk wel degelijk schuldig is. Waarom schrijft ze bijvoorbeeld op de dag dat een patiënt van haar plotseling overlijdt in haar dagboek dat ze "heeft toegegeven aan haar compulsie"? Zelf verklaarde ze daarover dat ze daarmee bedoelde dat ze tarotkaarten had gelegd met een patiënt, maar er is geen enkele getuige die haar dat ooit heeft zien doen, of die kan bevestigen dat dat uberhaupt een hobby van haar was.

De uitspraken in deze zaak zijn op www.rechtspraak.nl te vinden, je moet ze maar eens nalezen.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 18:41 schreef santax het volgende:

[..]

*pakt weegschaal*

*legt aan de ene kant 850 wetenschappers*
*legt aan de andere kant QBZZ*

Sorry dude, you lose.
Dat een Fok!ker het beter denkt te weten, daar hebben we allemaal wel eens last van.

Dat het OM de mening van 850 wetenschappers zomaar van tafel veegt, is ronduit schandalig.
userIcon
quote:
...geen reden om De B., die na een hersenbloeding deels verlamd is geraakt, tijdelijk vrij te laten.
Amnesty International iemand?
Een vrijwel zeker onschuldige gevangene willens en wetens laten kreperen?
userIcon
Anders moet Peter R de Vries zich er maar eens mee gaan bemoeien, ik hoor verder eigenlijk niemand over wie het dan wel zou hebben gedaan als Lucia de B. onschuldig zou zijn.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 19:12 schreef Wieisdiegast het volgende:
Anders moet Peter R de Vries zich er maar eens mee gaan bemoeien, ik hoor verder eigenlijk niemand over wie het dan wel zou hebben gedaan als Lucia de B. onschuldig zou zijn.
Ehr, de theorie is dat het geen moorden waren. Het aantal sterfgevallen op haar afdeling was niet eens bovengemiddeld.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 19:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehr, de theorie is dat het geen moorden waren. Het aantal sterfgevallen op haar afdeling was niet eens bovengemiddeld.
Nog sterker, er waren minder sterfgevallen als zij aan het werk was.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 19:03 schreef Pineut het volgende:

[..]

Amnesty International iemand?
Een vrijwel zeker onschuldige gevangene willens en wetens laten kreperen?
Schrijf jij de brief?
userIcon
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 19:22 schreef KingKai het volgende:

[..]

Nog sterker, er waren minder sterfgevallen als zij aan het werk was.
Nee, dat is niet waar. Lucia de B. was sowieso bovengemiddeld vaak bij plotselinge sterfgevallen aanwezig. Zelfs Richard Gill, een van de wetenschappers die sterk voor De Berk pleit, kwam geloof ik nog tot een kans van 1 op 48 dat een verpleegster bij zoveel plotselinge en niet verwachte sterfgevallen aanwezig was. Heel wat minder dan de kans van 1 op 342 miljoen die andere statistici genoemd hebben, maar nog steeds niet zo waarschijnlijk.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 19:37 schreef QBZZ het volgende:
Nee, dat is niet waar. Lucia de B. was sowieso bovengemiddeld vaak bij plotselinge sterfgevallen aanwezig. Zelfs Richard Gill, een van de wetenschappers die sterk voor De Berk pleit, kwam geloof ik nog tot een kans van 1 op 48 dat een verpleegster bij zoveel plotselinge en niet verwachte sterfgevallen aanwezig was. Heel wat minder dan de kans van 1 op 342 miljoen die andere statistici genoemd hebben, maar nog steeds niet zo waarschijnlijk.
De kans dat alles wat er ter wereld gebeurd is in het laatste jaar exact zo gebeurt als het gebeurd is is bijna oneindig klein.
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 18:39 schreef QBZZ het volgende:
Ik heb vrij veel over deze zaak gelezen en ik denk dat het volledig terecht is dat Lucia de Berk achter de tralies zit. De vrouw is een psychopaat, die zeer waarschijnlijk verantwoordelijk is voor een groot aantal doden.
Dan moeten we met haar vele verpleegkundigen en artsen opsluiten, die volgens de verkeerd gehanteerde statistiek ook aan het profiel voldoen. Het zogenaamd "toevallig" aanwezig zijn als iemand overlijdt. Mij inbegrepen.
Daar gaat onze gezondheidszorg
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 18:39 schreef QBZZ het volgende:
Ik heb vrij veel over deze zaak gelezen en ik denk dat het volledig terecht is dat Lucia de Berk achter de tralies zit. De vrouw is een psychopaat, die zeer waarschijnlijk verantwoordelijk is voor een groot aantal doden.
Ja, maar als er toch gegronde twijfels zijn aan haar schuld, dan ben ik van mening, dat men dit goed moet onderzoeken.
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 19:37 schreef QBZZ het volgende:

[..]

Nee, dat is niet waar. Lucia de B. was sowieso bovengemiddeld vaak bij plotselinge sterfgevallen aanwezig.
Daar bleek helemaal geen sprake van te zijn. Voordat Lucia de B er ging werken waren er gemiddeld meer verdachte sterfgevallen.

Er is gewoon een moderne heksenjacht gevoerd. In principe kun je volgens de taktiek die ze hebben gebruikt om Lucia de B te veroordelen heel wat andere willekeurige verplegers en verpleegsters voor levenslang veroordelen. Stel je voor dat jij in dat ziekenhuis diensten draait op intensive care-afdelingen en dat ze na een jaar of vijf gaan onderzoeken hoeveel patienten overleden zijn tijdens jouw diensten. Voeg daarbij politie-agenten die elk bewijs alleen maar in jouw nadeel willen interpreteren en jij draait ook de bak in.

Sterk voorbeeld vond ik hoe een rechercheur Lucia de B's boekenberzameling als morbide omschreef, dat ze vooral was geinteresseerd in boeken over seriemoordenaars. De man vond het zeer kenmerkend voor een psychpoate vrouw. Later bleek dat Lucia graag boeken van Stephen King las, een schrijver waarvan alleen al in Nederland honderdduizenden boeken zijn verkocht...
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 18:43 schreef IZMIREXPO het volgende:

Wat gaat er gebeuren met diegenen die haar tenonrechte hebben opgesloten ?
Ik zou zeggen levenslange opsluiting want Lucia B is voor de rest van haar leven opgesloten in haar eigen lichaam (zelfs als ze haar vrijlaten )
Dit is niet de eerste keer dat zoiets in Nederland gebeurt (ik hoop dat het wel de allerlaatste keer is)
Dus degene die haar heeft aangegeven bij de politie moet dan worden opgesloten? Dus een levenslange opsluiting omdat je iemand aangeeft die verdacht vaak betrokken is geweest bij plotselinge sterfgevallen?

Een mens gaat niet zomaar dood. Als iemand vaak bij onbegrijpelijke noodsituaties is betrokken, want er waren ook veel pogingen tot moord, dan valt dat op. Als je dan als medezuster daar op gaat letten en het is elke keer zo dat die ene zuster eigenlijk altijd is betrokken bij onbegrijpelijke sterfgevallen en onbegrijpelijke noodsituaties, dan moet je echte ballen hebben om zoiets verschrikkelijks aan te durven geven bij de directie die dan de politie inschakelt.

Dus wie wil jij ook alweer levenslang opsluiten? die zuster, de directie, de rechters of misschien gewoon het gehele OM? Maar die zielige Lucia moeten we natuurlijk wel vrijlaten want er zijn misschien fouten gemaakt in het proces en of ze het gedaan heeft maakt dan natuurlijk niet meer uit.
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 19:22 schreef KingKai het volgende:

[..]

Nog sterker, er waren minder sterfgevallen als zij aan het werk was.
En nóg sterker. Er zouden sterfgevallen in het proces zijn opgenomen, waarbij de B. niet eens aanwezig is geweest, omdat ze geen dienst had.
Deze zaak moet écht grondig worden herbekeken. Stel dat die vrouw onschuldig is!!
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 20:30 schreef michiels89 het volgende:

[..]

Dus degene die haar heeft aangegeven bij de politie moet dan worden opgesloten? Dus een levenslange opsluiting omdat je iemand aangeeft die verdacht vaak betrokken is geweest bij plotselinge sterfgevallen?

Een mens gaat niet zomaar dood. Als iemand vaak bij onbegrijpelijke noodsituaties is betrokken, want er waren ook veel pogingen tot moord, dan valt dat op. Als je dan als medezuster daar op gaat letten en het is elke keer zo dat die ene zuster eigenlijk altijd is betrokken bij onbegrijpelijke sterfgevallen en onbegrijpelijke noodsituaties, dan moet je echte ballen hebben om zoiets verschrikkelijks aan te durven geven bij de directie die dan de politie inschakelt.

Dus wie wil jij ook alweer levenslang opsluiten? die zuster, de directie, de rechters of misschien gewoon het gehele OM? Maar die zielige Lucia moeten we natuurlijk wel vrijlaten want er zijn misschien fouten gemaakt in het proces en of ze het gedaan heeft maakt dan natuurlijk niet meer uit.
Lucia de B is nooit betrapt op een poging tot moord, ze had geen dodelijke medicijnen thuis, ze had geen motieven, alle overleden patienten waren ook zonder haar toedoen overleden gezien hun medische geschiedenis en (mis)medicatie. Er waren maar 2 cases die de rechtbank bewezen achtte en door schakelbewijs kreeg ze ook de andere twijfelachtige sterfgevallen op haar conto. Die "bewezen" gevallen bleken gebaseerd te zijn op verklaringen van "expert witnesses" die verkeerd geinformeerd waren geweest over de precieze toedracht en van belangrijke medische details niet op de hoogte waren. Als de twee bewezen moorden weggeschrap moeten worden omdat de patienten op natuurlijke wijze waren overleden, valt de hele basis van de veroordeling weg en hoort Lucia de B. te worden vrij gesproken.
userIcon
En als dalijk blijkt dat ze onschuldig is hebben de instanties toch het e.e.a. uit te leggen over het haar willens en wetens nog vasthouden terwijl het al een maand of 1.5 geleden in het nieuws kwam. Waar zijn ze bang voor? dat een half verlamde vrouw de benen neemt?
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 21:05 schreef kalinho het volgende:
En als dalijk blijkt dat ze onschuldig is hebben de instanties toch het e.e.a. uit te leggen over het haar willens en wetens nog vasthouden terwijl het al een maand of 1.5 geleden in het nieuws kwam. Waar zijn ze bang voor? dat een half verlamde vrouw de benen neemt?
Nee dat het OM op zijn bek gaat
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 19:12 schreef Wieisdiegast het volgende:
Anders moet Peter R de Vries zich er maar eens mee gaan bemoeien, ik hoor verder eigenlijk niemand over wie het dan wel zou hebben gedaan als Lucia de B. onschuldig zou zijn.
Die heeft in een uitzending van twee jaar geleden al heel duidelijk gemaakt dat er geen direct bewijs is.
quote:
Op donderdag 13 december 2007 @ 20:30 schreef michiels89 het volgende:

[..]

Dus degene die haar heeft aangegeven bij de politie moet dan worden opgesloten? Dus een levenslange opsluiting omdat je iemand aangeeft die verdacht vaak betrokken is geweest bij plotselinge sterfgevallen?

Een mens gaat niet zomaar dood. Als iemand vaak bij onbegrijpelijke noodsituaties is betrokken, want er waren ook veel pogingen tot moord, dan valt dat op. Als je dan als medezuster daar op gaat letten en het is elke keer zo dat die ene zuster eigenlijk altijd is betrokken bij onbegrijpelijke sterfgevallen en onbegrijpelijke noodsituaties, dan moet je echte ballen hebben om zoiets verschrikkelijks aan te durven geven bij de directie die dan de politie inschakelt.

Dus wie wil jij ook alweer levenslang opsluiten? die zuster, de directie, de rechters of misschien gewoon het gehele OM? Maar die zielige Lucia moeten we natuurlijk wel vrijlaten want er zijn misschien fouten gemaakt in het proces en of ze het gedaan heeft maakt dan natuurlijk niet meer uit.
Éen mens gaat niet zomaar dood, maar op de intensive care vallen ze uiteraard wel bij bosjes. Daar lig je niet vanwege je goede gezondheid hoor.
userIcon
Compulsief Tarot kaarten leggen.

Heeft iemand daar wel eens van gehoord??
hersenbloeding gehad? Lekker voor je vieze moordenaar!
quote:
Albayrak ziet op basis van een advies van het OM en medisch onderzoek echter geen reden om De B., die na een hersenbloeding deels verlamd is geraakt, tijdelijk vrij te laten.
En dan berechten we een topcrimineel en daar gaan we wel mee laten wegen dat door publiciteit en gezondheidsproblemen hij misschien strafvermindering moet krijgen ?
Tja justitie heeft een zondebok nodig.
38  van 38 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 13:20 Oorlogsmisdadiger Faber (90) overleden29
» 07:32 Amsterdam door rovers en inbrekers onveiligste plek52
» 06:03 Politie schiet man dood in Den Haag55
» 05:56 Politie houdt nepmondhygiënist aan3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden