Terpstra heeft het niet gemunt op Wilders

Politiek • Geschreven door Rob (R@b) op 04-12-2007 @ 17:45
print 
De voorzitter van de HBO-Raad Doekle Terpstra die vrijdag op persoonlijke titel opriep om een verzetsbeweging tegen Geert Wilders en zijn anti-islamgeluid op te zetten, heeft enigszins gas teruggenomen. Hij zegt vandaag dat hij het niet gemunt heeft op Wilders als persoon, maar dat hij een pleidooi wil beginnen voor verdraagzaamheid, begrip en samenwerking. Terpstra reageert hiermee op alle commotie die is ontstaan na zijn oproep om op te staan tegen de 'verWildering van de samenleving'.

Gisteravond zei Terpstra ook al in het tv-programma Pauw en Witteman dat zijn uitspraak ''Wilders is het kwaad en het kwaad moet gestopt worden'' niet bedoeld was om op de persoon te spelen. Hij reageerde daarmee op kritiek van de twee andere gasten van Pauw en Witteman, SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel en artiest Herman van Veen. Die zeiden dat Terpstra te veel op de man speelt. ''En daar kom je nooit meer vanaf'', aldus Van Bommel.

Steun
Inmiddels heeft Terpstra steun gekregen van prominenten als voorzitter Elco Brinkman van Bouwend Nederland, voetbalcoach Foppe de Haan van Jong Oranje, VVD-burgemeester Annemarie Jorritsma van Almere, schrijver Geert Mak, Erica Terpstra van NOC*NSF en rabbijn Abraham Soetendorp.

Vandaag sloot zich daar PvdA-minister Ella Vogelaar bij aan. Zij zegt ''enthousiast te zijn'' over zijn initiatief. Ze weigert echter mee te gaan in de term verWildering van de samenleving, die Terpstra gebruikt. ''Maar het binden van de samenleving, daar herken ik me heel erg in.''

Terpstra beraadt zich de komende tijd op een vervolg, waarbij ''de zorg en toewijding voor een land waarin het goed is te leven en te werken'' centraal staan, laat hij vandaag weten.

Ook de Nederlandse kerken lieten vandaag weten de ideeën van Geert Wilders over bijvoorbeeld de islam te bestrijden, maar ze willen voorkomen dat er op de man wordt gespeeld. Kardinaal Simonis onderstreepte dat demonisering van de PVV-leider moet worden voorkomen. Waar Terpstra spreekt over ''de verWildering'' van de samenleving, heeft Simonis het liever van ''verruwing'', omdat dat woord niet naar de PVV-politicus verwijst.

Wilders
Geert Wilders zelf was vandaag nog steeds bijzonder boos op Terpstra. ''Hij trekt eerst een grote broek aan en nu heeft hij spijt.'' Volgens Wilders speelt de voorzitter van de HBO-raad wel degelijk op de man. ''Hij heeft gezegd dat ik het kwaad ben en dat ik moet worden bestreden. Dat is bijna een fatwa van een christendemocraat, dan ben je een zieke geest.''

De PVV-leider hoopt dat Terpstra ''als ayatollah'' niet verantwoordelijk wordt voor een herhaling ''van wat is gebeurd met Fortuyn.''

Verdonk
Tweede Kamerlid Rita Verdonk noemde de anti-Wildersbeweging vandaag een ''belachelijk idee''. Ze vindt dat er in de Tweede Kamer meer inhoudelijk met Wilders moet worden gedebatteerd. Verder vindt Verdonk ''het helemaal niet' kunnen dat Terpstra als zijnde de voorzitter van de HBO-raad, een beweging tegen de ideeën van een politicus begint.

Tenslotte werd vanmiddag bekend gemaakt dat afgelopen weekend in Gouda een school is beklad met doodsbedreigingen aan het adres van de PVV-leider. Op ramen van de school, stoepen en muren in omliggende straten staan teksten als 'Wilders moet dood' en hakenkruizen.



'Bijna een fatwa van een christendemocraat'



Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling68
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

9016 views / 267 reacties
Reacties op dit bericht
17  van 267 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6
userIcon
Terpstra heeft gelijk. Wilders is een enge man die gevaarlijke ideeen heeft.
userIcon
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 @ 17:55 schreef Aka-Zigor het volgende:

[..]

Jij weet niet wat ik tot nu al bereikt heb. Daarbij hoef ik geen respect te hebben voor landverraders die Nederland te grabbel gooien als de goedkoopste crackhoer die er rond loopt.
Mensen zoals jij zijn debet aan de ondergang van Nederland.
userIcon
quote:
Op Tuesday 4 December 2007 @ 21:57 schreef tsijben het volgende:

[..]

Staat er ergens in de bijbel dat mensen die niet knielen voor mijn God naar de hel moeten?
Want dat stuk mis ik dan behoorlijk in mijn geloof.
Hm, en toch was het lucifer die de hemel uit gefilkkerd werd omdat ie niet wilde buigen voor god.
Dus waarom zou god voor mensen een uitzondering maken als ie zn engel van het licht de hemel al uit mieterd?
quote:
Op woensdag 5 december 2007 @ 01:01 schreef SchijtAanJullie het volgende:
Terpstra heeft gelijk. Wilders is een enge man die gevaarlijke ideeen heeft.
Je lult maar wat, leeghoofd.
quote:
Op woensdag 5 december 2007 @ 01:01 schreef SchijtAanJullie het volgende:
Terpstra heeft gelijk. Wilders is een enge man die gevaarlijke ideeen heeft.
gevaarlijk voor jullie ja....
userIcon
quote:
Op woensdag 5 december 2007 @ 01:01 schreef SchijtAanJullie het volgende:
Wilders heeft gelijk. Terpstra is een enge man die gevaarlijke ideeën heeft.
Edit: Zo kan ie ook..
userIcon
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 @ 22:42 schreef lf2 het volgende:

[..]

kansloze atheïst die grappig probeert te zijn zogenaamd een vrijdenker maar op zelfde moment andere gelovigen aanvallen LOL humor
Idioot.. Ik ben geen Atheïst.

(OMG, een gelovige communist)

Ja dat kan -_-'
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 @ 22:29 schreef Ketters het volgende:
ga jij nou maar met je hamer en snikkel in de kerk zitten
Nee, ik ben provocerend zeg.
Ga toch in een hoekje zitten huilen als je je zo beledigd voelt door de kerk.
quote:
Op woensdag 5 december 2007 @ 01:44 schreef True_infidel het volgende:
Hm, en toch was het lucifer die de hemel uit gefilkkerd werd omdat ie niet wilde buigen voor god.
Dus waarom zou god voor mensen een uitzondering maken als ie zn engel van het licht de hemel al uit mieterd?
Nee, lucifer en eenderde van de engelen verlieten de hemel omdat ze het niet eens waren met God en omdat ze weigerden de mensen te erkennen.
God schiep mensen, zij waren anti-mens, en dus gingen ze weg.
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 @ 17:46 schreef Malibu-06 het volgende:
Linkse rakkers
Mensen die anderen geen eigen mening niet gunnen en dus hun recht van meningsuiting niet respecteren
userIcon
Jammer!

Je moet het juist wel munten op die achterlijke gladiool.

Die man is een gevaar voor de stabiliteit van de samenleving in Nederland.

Helaas leven in dit land ontzettend veel domme mensen die hem nog steunen ook.

Dom volk
userIcon
Hhet zal me niks verbazen als meneer Terpstra gesubsidieerd wordt door een of andere talibanistische organisatie om dit soort acties uit te halen.

Dit is te links voor woorden.

Wilders doet er goed aan het land wakker te schudden want er wordt te veel geslikt en gezwegen
Tis echt gewoon wachten op een herhaling van 6 mei 2002...

Nederland zal nooit leren.
Ik ben het ermee eens dat Wilders als persoon niet gedoeld moet worden, maar zijn uitlatingen en politieke standpunten passen niet in een multicultureel Nederland. Demoniseren, daar kan hij ook wel wat van.
userIcon
Al zou Terpstra het gemunt hebben op Wilders, wat dan nog? Ik steun hem daarin van ganser harte.
quote:
Op woensdag 5 december 2007 @ 07:27 schreef CHRISBUSSIE het volgende:
Jammer!

Je moet het juist wel munten op die achterlijke gladiool.
Omdat het zoals gewoonlijk niet met woorden op valt te lossen? Ik heb namelijk nog niemand een fatsoenlijk tegenargument horen geven tegen Wilders. Het enige waar ik mensen op in zie gaan is dat hij gevaarlijk is, zijn mond moet houden, dat we respect voor mekaar moeten hebben, dat we samen moeten werken, bladiefokkingbla. Niemand kan hem inhoudelijk op zijn plek zetten. Niemand kan hard maken dat als hij zegt dat de Koran een haatzaaiend boek is, dat dat niet waar is! Waarom? Omdat ie gelijk heeft.
quote:
Die man is een gevaar voor de stabiliteit van de samenleving in Nederland.
Gelovigen, en vooral moslims zijn een veel groter gevaar.
quote:
Helaas leven in dit land ontzettend veel domme mensen die hem nog steunen ook.
Helaas leven er in dit land nog veel meer gelovigen, die nog VEEL dommer zijn.
quote:
Dom volk
Blinde eikels.

Het gevaar waar elke keer over gesproken word... Zegt dat niet veel meer over de mensen die Wilders 'beledigd' dan over Wilders zelf? Hij zal niet de straat op gaan om hysterisch rellen te gaan trappen en autos in de fik te gaan steken.....

Het gevaar wat jij benoemd bestaat alleen omdat we hier over een groep mensen spreken waarvan we bij voorbaat al weten dat deze niet tegen dergelijk commentaar kunnen en geweld niet schuwen om hun onvrede hierover te uiten of mensen de mond te snoeren. Doodsbedreigingen en zelfs moord zijn daarbij geen uitzondering. Daar hebben we het levende bewijs al van gehad, is het niet?

Waarom denk jij zelf dat mensen als Pim Fortuyn, Hirsi Ali, Theo van Gogh en nu Geert Wilders (de enige die nog niet vermoord is of het land heeft moeten ontvluchten omdat ie moet vrezen voor zijn leven!!) dit geluid laten horen? Omdat het rasisten zijn? Omdat ze 'gewoon' een hekel hebben aan moslims en de islam? Omdat ze het zo fijn vinden hun leven op het spel te zetten?

ELK land ter wereld waar de islam regeert is een barbaars, middeleeuws, dictatoriaal regime. ELK land ter wereld waar de afgelopen 2 decennia moslims zijn komen wonen heeft enorm veel gezeik met deze aanhangers van het geloof van de vrede, en wij zijn geen uitzondering maar een bevestiging op deze regel. Nederland, Duitsland, Belgie, Engeland, Frankrijk, etc etc etc. Allemaal problemen met moslims.

Maar goed, al die mensen in al die landen zullen wel kortzichtige xenofoben zijn, niet snappen dat de islam (ondanks alle bewijzen) toch echt een geloof van vrede is en dat het juist heel tolerant is tegen alles en iedereen.

Ik zou zeggen, burka's dicht en snaveltjes toe, slaap lekker allemaal!
quote:
Op woensdag 5 december 2007 @ 08:59 schreef Annique het volgende:
Ik ben het ermee eens dat Wilders als persoon niet gedoeld moet worden, maar zijn uitlatingen en politieke standpunten passen niet in een multicultureel Nederland. Demoniseren, daar kan hij ook wel wat van.
Nou dan kan je wel alles demoniseren noemen. Echt zo'n modewoord weer dat door iedereen te pas en te onpas wordt misbruikt. Wilders ageert fel tegen de onvrijheid en onverdraagzaamheid die de islam met zich mee brengt. Niet alleen levert de islam zelf wereldwijd het bewijs daarvoor maar Wilders is nota bene het levende bewijs dat de islam onverdraagzaamheid kweekt. Hij wordt namelijk al jaren door islamieten met de dood bedreigd. En dat past zeker wél in een multicultureel Nederland? Aan me hoela. Ieder weldenkend mens hoort daar tegen in opstand te komen. Die lieden die dat niet doen en - nog sterker - zelfs meelopen met zo'n ridicule tegenbeweging zijn alleen maar met zich zelf bezig hoor. Ze lopen namelijk gewoon te koop met hun hysterische aanstellerij.
userIcon
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 @ 18:33 schreef Michzelluf het volgende:

[..]

Links is tuig
, zegt één of andere jump josti...
17  van 267 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6


Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling68
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden