Nationale feestdag voor Sinterklaas?

Nederland • Geschreven door ANP op 28-11-2007 @ 16:53
print 
Icoon BinnenlandsDe meeste Nederlanders lijken het sinterklaasfeest onze belangrijkste traditie te vinden. Dat is de voorlopige uitkomst van een onderzoek van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. In de enquête van enkele weken geleden gaf 90 procent van de inzenders aan het sinterklaasfeest het belangrijkste volksfeest te vinden.

Ineke Stroucken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur vraagt zich daarom af of we Sinterklaas niet moeten uitroepen tot nationale feestdag. "Er is een aantal dagen die we bestempelen als nationale feestdagen. Denk aan Hemelvaart, Kerstmis en Pasen. Maar als Nederlanders zeggen Sinterklaas belangrijk te vinden, moet daar misschien verandering in komen.''
Nationale feestdag?

Bron: ANP


Lees ook:

» 13:20 Oorlogsmisdadiger Faber (90) overleden27
» 07:32 Amsterdam door rovers en inbrekers onveiligste plek52
» 06:03 Politie schiet man dood in Den Haag55
» 05:56 Politie houdt nepmondhygiënist aan3


delen | eKudos nujij

12958 views / 98 reacties
Reacties op dit bericht
48  van 98 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 16:54 schreef eortuw het volgende:
Krijgen zijn Pieten dan ook vrij op vijf december?
neej dat zijn marokkanen...dus doorwerken
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 16:58 schreef Yi-Long het volgende:
Gewoon een dubbele vrije dag: zowel op 5 december alswel 6 december vrij.
En dan, als het nodig is, koninginnedag afschaffen (en gelijk ook die hele familie afschaffen en uitzetten...)
Jij hebt niet veel met Nederland
Jammer, zal ik jou maar uitzetten!
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:17 schreef santax het volgende:
Sinterklaas is een bijzondere nederlanse traditie en dat zou inderdaad een feestdag moeten zijn. Misschien moeten we kerst of pinksteren ervoor in ruilen, maar met Sinterklaar moet iedereen vrij hebben. Dat is het feest waarbij je samen met je gezin bent.
Onzin, de kinderen vieren het op school als het op een doordeweekse dag is en verder toch 's avonds.
Bovendien wordt er steeds vaker alleen maar Kerst gevierd, die vrije dag is onzin dus
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 16:58 schreef Yi-Long het volgende:
Gewoon een dubbele vrije dag: zowel op 5 december alswel 6 december vrij.
En dan, als het nodig is, koninginnedag afschaffen (en gelijk ook die hele familie afschaffen en uitzetten...)
bak liever wat loempia's ipv onzin lullen
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:13 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ja, in Zuid-Europa is zowat elke katholieke feestdag een nationale feestdag, lijkt het.
Ik vind dat we feestdagen genoeg hebben
userIcon
goed idee!

sinterklaas is echt n typisch nederlands feest, kunnen we pinksteren of hemelvaart wel laten vervallen, beter dan dat t Suikerfeest nationale feestdag wordt
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:08 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

De koninklijke familie is een zwarte bladzijde uit de geschiedenis, dus daar kun je zonder. En ik behaal mijn identiteit nu niet bepaald uit die Oranje uitkeringstrekkende kneuzen.
nee, maar je haalt je identiteit wel uit Gele mensen van de Oost
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Moet dat per se in het Duits? We hebben zo'n mooie taal, en jij bevuilt de frontpage met dat smerige moffentaaltje.
deutsch ist eine sehr schoene sprache ja!
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:08 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

De koninklijke familie is een zwarte bladzijde uit de geschiedenis, dus daar kun je zonder. En ik behaal mijn identiteit nu niet bepaald uit die Oranje uitkeringstrekkende kneuzen.
uitkeringstrekkers ? Ze werken harden dan jij hoor
De oranjes horen bij ons !
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 16:55 schreef Koert het volgende:
Waarom dat nou weer, kan toch mooi 's avonds of in het weekend.
We hebben in verleden al genoeg ingeleverd aan vrije dagen. Het idee van 5 mei één keer in de vijf jaar te houden, en dan valt het nog samen met de Hemelvaart of als Kerst in het weekend valt is het jammer dan, terwijl België je deze verlofdag terug geeft. We zitten tussen twee landen in: Duitsland en België die feestdagen te over hebben en die hadden wij ook...nee, da's pas lekker. Steeds meer inleveren en er niks voor terugkrijgen.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:13 schreef Set_Abominae het volgende:

[..]

Ja, man, terug naar de jaren 30. Werkgevers de baas en werknemers moeten hun bek houden. Hup, nog 3 feestdagen minder.

Laten we de 60 urige werkweek ook maar invoeren dan.
Je hebt het over drie feestdagen die nergens in de hele wereld bestaan. We slaan weer eens een pleefiguur met die dwaze woonboulevarddagen in een land waar werknemers ongestraft een hele maand op vakantie kunnen gaan (probeer dat maar eens in elk ander land, als je geluk hebt mag je nog één dag terugkomen om je persoonlijke bezittingen op te halen)
userIcon
Er is niks racistisch aan de zwarte piet. Hij is zwart omdat door de schoorsteen heen komt.

dat het overeenkomt (slaaf) met een neger is weer een ander verhaal
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 16:54 schreef neegij het volgende:
Vanmorgen was er weer een discussie over de afschaffing ervan, wegens de zwarte pieten.
Vind ik aan de ene kant wel logisch, echter aan de andere lijkt mijn een zwarte Klaas met een paar witte pieten ook wel eens leuk.

En ik wil best een 1e of 2e kerstdag inleveren voor het Sinterklaas feest, vier beide toch niet en het zal een rot zorg zijn welke dag ik nu eigenlijk vrij ben.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:35 schreef wise het volgende:
Er is niks racistisch aan de zwarte piet. Hij is zwart omdat door de schoorsteen heen komt.

dat het overeenkomt (slaaf) met een neger is weer een ander verhaal
En negers komen niet door de schoorsteen wil jij zeggen
userIcon
Is er toevallig iemand die weet sinds wanneer de schimmel van de sint Amerigo heet? Ik kan me die naam niet herinneren uit de tijd dat ik zelf nog in sinterklaas geloofde (tot voor kort, toen iemand verklapte dat ook de tandenfee niet bestond )

OT: Goed idee van dat meiske. Ongeveer de enige traditie die we echt Nederlands kunnen noemen verdient inderdaad een eigen feestdag.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:31 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Je hebt het over drie feestdagen die nergens in de hele wereld bestaan. We slaan weer eens een pleefiguur met die dwaze woonboulevarddagen in een land waar werknemers ongestraft een hele maand op vakantie kunnen gaan (probeer dat maar eens in elk ander land, als je geluk hebt mag je nog één dag terugkomen om je persoonlijke bezittingen op te halen)
Over feestdagen gesproken die nergens anders bestaan dan in .....

De UK heeft Bank Holidays, ja je leest het goed Bank Feestdagen.
De gehele financiële wereld is dan vrij en daarom heeft men er maar een nationale feesdag van gemaakt.
Dus Sinterklaas dag moet gewoon kunnen niets mis mee.

En mag ik je ook even wijze op de term Sabbatical waarbij werknemers voor langere tijd vrij af nemen. Vaak niet om zo maar op vakantie te gaan maar om bij te komen van de stress en hoge werkdruk. En ja dit is over komen waaien vanuit de US en UK.
userIcon
Ik ben voor
Maar MET zwarte pieten
Dat hoort erbij
userIcon
Ik ben voor een nationale bierdrinkdag ergens in Augustus. Direct gevolgd door de nationale kater dag en daarop de nationale statiegeld terughaal dag.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:41 schreef Urukrama het volgende:

[..]

Over feestdagen gesproken die nergens anders bestaan dan in .....

De UK heeft Bank Holidays, ja je leest het goed Bank Feestdagen.
De gehele financiële wereld is dan vrij en daarom heeft men er maar een nationale feesdag van gemaakt.
Dus Sinterklaas dag moet gewoon kunnen niets mis mee.
Een door commercie gedreven 'feest'dag

Nou goed, we doen het, maar dan alleen voor werknemers die aantoonbaar St. Nicolaas vieren
userIcon
Doe dan 6 December...

Kunnen kinderen gewoon op school Sinterklaas vieren, de volgende dag met hun lego-trein laptop spelen, en de ouders nagenieten van de Sinterklaas borrel.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:41 schreef Urukrama het volgende:
En mag ik je ook even wijze op de term Sabbatical waarbij werknemers voor langere tijd vrij af nemen. Vaak niet om zo maar op vakantie te gaan maar om bij te komen van de stress en hoge werkdruk. En ja dit is over komen waaien vanuit de US en UK.
Je mag me er best op wijzen en waar het ook vandaan is komen waaien, het is je reinste produktiviteitsvernietiging. Sabbatical leave is voor watjes
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:44 schreef SpiekerJozef het volgende:
Ik ben voor een nationale bierdrinkdag ergens in Augustus. Direct gevolgd door de nationale kater dag en daarop de nationale statiegeld terughaal dag.
Derde maandag van September misschien? Of de dinsdag-avond.
Hoor je de begroting liever als je in bed ligt met een kater, of drink je de problemen liever weg?
ja ja een vrije dag, omdat het pakjes AVOND is? nee duidelijk, daarbij de officiele traditie is, dat de kinderen op 6 december hun cadeautjes vinden. Wat betekent dat op 6 december dan vrij gegeven zou moeten worden.

Hier in de regio gebeurt dat eigenlijk ook, want veel scholen hebben ineens een studiedag.....yeah right
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 16:55 schreef Knip het volgende:
Goed idee. Zijn de Turkse medelanders ook meteen tevreden.
hoezo dat?
omdat je denkt dat hij een turk is?
nou nee dat is hij niet (gelukkig), hij is alleen geboren op wat nu turks grondgebied is
Ik vind het wel leuk. 6 December zou dan een geschikte vrije dag zijn. Dan kunnen de koters met hun nieuwe meuk spelen en de volwassenen even bijkomen van het dichten, in elkaar draaien van surprises, winkels afstruinen voor allerlei dootjes. En het is een leuk idee om zo de Nederlandse traditie te weren tegen de commerciele kerstonzin.
Ik denk dat als het onderzoek in de zomer was geweest dat er een ander feest uitgekomen was. Ik ben zelf voorstander van Sinterklaas en laat het traditioneel. Dus ook niet dat zielige jumpstyle erbij of een zwarte piet die ineens gaat rappen.

Waarom een feestdag ervan maken? Ten eerste vieren wij Nederlanders op de verkeerde dag St. Nicolaas, zijn gedenkdag is 6 december (maar goed dat maakt niet zoveel uit.) In half Nederland zijn er van die randdebielen die het al nodig vinden om de kerstsfeer in huis te halen onder het mom van "gezellig". (wees consequent en laat die baggerboom het hele jaar staan als je het zo "gezellig" vind.)

En kunnen mensen nou eens ophouden over dat Sinterklaas uit Turkije komt. Dat doet hij niet, in zijn tijd was er nog geen Turkije. (ik heb zelfs een keer op Fok! gelezen dat hij moslim was.. als je dat denkt zegt dat toch wel wat over je algemene kennis nietwaar?)
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 18:02 schreef anjertak het volgende:
Ik denk dat als het onderzoek in de zomer was geweest dat er een ander feest uitgekomen was. Ik ben zelf voorstander van Sinterklaas en laat het traditioneel. Dus ook niet dat zielige jumpstyle erbij of een zwarte piet die ineens gaat rappen.
Gewoon ouwerwets die kinderen afrossen met die takkenbos en dreigen met Spanje. De schrik moet er weer een beetje in bij de prille jeugd.
Ik werd ooit achterdochtig toen ik nadat de heiligman het land verlaten had nog steeds van die etterbakken zag rondlopen waarvan iedereen unaniem zeker was dat die dit jaar in Spanje tot pepernoten zouden worden vermalen
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 16:54 schreef neegij het volgende:
Vanmorgen was er weer een discussie over de afschaffing ervan, wegens de zwarte pieten.
Precies, het is te gek voor woorden dat dat nog kan!

..en er dan een nationale feestdag van maken?
Ik mag hopen dat er dan internationale sancties tegen Nederland volgen!
Vet Sinterklaas ownage, maar NL heeft al het minste aantal feestdagen van Europa, dus doe deze er gewoon bij in plaats van er een andere feestdag voor op te offeren
userIcon
quote:
Op Wednesday 28 November 2007 @ 17:00 schreef onemangang het volgende:
Eens. Pinksteren of Hemelvaart zegt niemand meer wat, dus desnoods ruilen met Pinksteren of Hemelvaart.
Opzouten, die kut sinterklaas kan me gestolen worden!
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 17:48 schreef tsijben het volgende:

[..]

Derde maandag van September misschien? Of de dinsdag-avond.
Hoor je de begroting liever als je in bed ligt met een kater, of drink je de problemen liever weg?
Neuh. Gewoon in augustus. Na prinsjesdag heeft iedereen al een kater. Daar hoef je niet veel voor te doen.
En ik weet niet hoe het met jou zit maar het is mij nog nooit gelukt om problemen weg te drinken. Heb het ook nog nooit geprobeerd. Problemen zijn er om opgelost te worden en bier drinken doe ik voor m'n plezier.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 18:17 schreef GroteKahn het volgende:

[..]

Precies, het is te gek voor woorden dat dat nog kan!

..en er dan een nationale feestdag van maken?
Ik mag hopen dat er dan internationale sancties tegen Nederland volgen!
Kijk, dat doet me goed. Je hebt humor.
man Karrs (Moderator Frontpage) 28-11-2007 @ 18:42 fotoboek no homepage
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 16:54 schreef neegij het volgende:
Vanmorgen was er weer een discussie over de afschaffing ervan, wegens de zwarte pieten.
Die neemt toch niemand meer serieus, die discussies.

Een feestdag zie ik trouwens niet echt zitten... het is één avond, wat moet je dan op de rest van de dag doen.
Gedichten verzinnen ja
Doe ik op m'n werk wel

Inspiratie genoeg:

Klant: "Sinds die update doet m'n muis het niet meer!"
Ik: "Herstart uw computer en probeer het nog een keer!"
userIcon
Sinterklaas een nationale feestdag
Daar ruil ik graag de 2e paasdag voor in !
Zinloos onderzoek. Wanneer men zo'n onderzoek op 20 december houdt dan vinden de mensen in Nederland Kerst de belangrijkste feestdag.
Schaf heel Sinterklaas toch af? We hebben Kerst toch? Domme nederlandse traditie... (en dit zeg ik als oernederlander)
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 18:17 schreef GroteKahn het volgende:

[..]

Precies, het is te gek voor woorden dat dat nog kan!

..en er dan een nationale feestdag van maken?
Ik mag hopen dat er dan internationale sancties tegen Nederland volgen!
Jammer dat ze de roe hebben afgeschaft...
userIcon
Als je dat onderzoek voor Pasen houdt komt dat er dan uit.,
userIcon
Komen ze daar nu mee aanzetten? Dacht juist dat de Sint minder populair werd en de Kerstman populairder?
userIcon
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 18:42 schreef Karrs het volgende:

[..]

Die neemt toch niemand meer serieus, die discussies.

Een feestdag zie ik trouwens niet echt zitten... het is één avond, wat moet je dan op de rest van de dag doen.
Gedichten verzinnen ja
Doe ik op m'n werk wel

Inspiratie genoeg:

Klant: "Sinds die update doet m'n muis het niet meer!"
Ik: "Herstart uw computer en probeer het nog een keer!"
Ik weet niet hoe het er bij jou aan toe gaat maar ik kan 5 december vrij altijd goed gebruiken, surprises verpakt in bedervelijke maak je 't best zo kort mogelijk van tevoren (en bij de kachel zetten helpt ook niet )
userIcon
Een vrije dag is altijd meer dan welkom.
quote:
Op woensdag 28 november 2007 @ 16:54 schreef neegij het volgende:
Vanmorgen was er weer een discussie over de afschaffing ervan, wegens de zwarte pieten.
Erger nog, er zijn al eens gele en anders gekleurde pieten voorgesteld "om de diversiteit van de mensheid weer te geven". Geez, getverse politieke correctheid. Bah!

Zwarte Pieten zijn gewoon onderdeel van de Sinterklaas traditie, hou dat ook gewoon zo.
Denk aan Hemelvaart, Kerstmis en Pasen.

Dit zijn Christenhonden feesten,gebaseerd op onzin.
Op zich wel een leuk plan. Alleen dan valt er nog een dag in december uit!

Maar ga je er wat aan hebben? Sinterklaar vier je toch 's avonds? Maar ja aan de andere kant: traditie wel blijven vieren. Voordat ie op gekocht wordt door een multinational!
48  van 98 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 13:20 Oorlogsmisdadiger Faber (90) overleden27
» 07:32 Amsterdam door rovers en inbrekers onveiligste plek52
» 06:03 Politie schiet man dood in Den Haag55
» 05:56 Politie houdt nepmondhygiënist aan3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden