IMF: NL loopt risico op daling huizenprijzen

Economie • Geschreven door Peter (pberends) op 22-10-2007 @ 15:12
print 
Icoon EconomieVolgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) behoort Nederland samen met Ierland, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk tot de landen die het meeste risico lopen op een daling van de huizenprijzen. Dit staat in het onlangs gepubliceerde rapport World Economic Outlook.

Het IMF baseert zich op de ontwrichte verhouding tussen de stijging van het inkomen en de stijging van de huizenprijzen. Huizenprijzen blijken veel sterker te stijgen dan het inkomen en ook de huurprijzen. De stijging wordt mede veroorzaakt door een tekort aan nieuwe woningen in Nederland. Hierdoor zijn huizenprijzen hoger dan de normale onderliggende economische factoren rechtvaardigen.

Het IMF waarschuwt voor een mogelijke neergang van de huizenmarkt in de genoemde landen. Dit risico is nog groter dan in de Verenigde Staten, die inmiddels zijn getroffen door een crisis op de huizenmarkt. "De ramingen laten zien dat de huizenmarkt van een aantal welvarende landen buiten de Verenigde Staten ook kwetsbaar is voor een correctie", aldus het IMF.

Bron: Beurs.nl


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 12
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

22226 views / 143 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 143 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
man pberends (Redactie Frontpage) 22-10-2007 @ 15:13 fotoboek no homepage
userIcon
FiPo de clown!

M'n eerste nieuwsbericht.
userIcon
ik las tmf.. en dacht

Vooral niet op reageren Kabinet...niets aan de hand.
userIcon
Daar wordt je als huiseigenaar niet vrolijk van, daar wordt je als bank ook niet vrolijk van
userIcon
even heel lullig hoor, maar dan hebben starters tenminste ook weer een kans... een huis voor 5 ton in de randstad, my ass
userIcon
Tja, je moet toch ergens wonen. In de VS is er meer bouwgrond en meer woningoverschot.. In Nederland moet je goed zoeken naar een plekje om te wonen.
userIcon
quote:
Huizenprijzen blijken veel sterker te stijgen dan het inkomen en ook de huurprijzen.
Antwoord lijkt me vrij simpel. Gooi ons salaris omhoog!
Misschien krijgen starters dan toch nog een kansje.... Nou ja, waarschijnlijk niet eigenlijk.
man pberends (Redactie Frontpage) 22-10-2007 @ 15:16 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:15 schreef Perrin het volgende:
Tja, je moet toch ergens wonen. In de VS is er meer bouwgrond en meer woningoverschot.. In Nederland moet je goed zoeken naar een plekje om te wonen.
Dit is een dogma eerste klas. In Nederland is slechts 11% van de totale grond bebouwd.
Nou zo'n vaart zal dat wel niet gaan hebben, mensen vragen nog steeds belachelijk hoge prijzen voor simpele woningen en trouwens de euro heeft hier ook aan mee gedaan.
userIcon
Het verschil met Amerika is dat de Nederlandse hypotheekverstrekkers zich doorgaans houden aan regels betreft een goede inkomens-aflossings verhouding.

Daarnaast zijn de huizenprijzen disproportioneel hoog gestegen... een soort van correctie in die prijzen lijkt me helemaal niet verkeerd.
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:13 schreef pberends het volgende:
FiPo de clown!

M'n eerste nieuwsbericht.
Jij reageert op je eigen bericht en dan schrijf je zo iets...
wat een kneus
userIcon
Ik zou het eigenlijk wel fijn vinden, als je in en rond de grote steden kijken heb je voor ¤250.000 slechts een klein 3 kamerflatje, een normaal (klein)huis zit rond de ¤450.000 en een groot huis zit daar nog eens flink boven.
Hier in Zeist zie je ook regelmatig huizen van 850.000 en nog hoger langskomen.

Overigens mogen er ook wel (veel) meer sociale huurwoningen komen.
userIcon
Doe maar dalen, kan ik in m'n eentje eindelijk ook een fatsoenlijk huis kopen.
Merrrrrrrrr bouwgrond en dan niet met absurde bedragen waar de gemeentes nog lekker op kunnen melken
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:15 schreef boofer het volgende:

[..]

Antwoord lijkt me vrij simpel. Gooi ons salaris omhoog!
Dan kunnen de prijzen nog sneller stijgen
Tja, daling van de huizenprijzen is een probleem van de kapitalisten onder ons die al jaren de huizenprijzen kunstmatig hoog houden en omhoog drijven. Dat er op termijn een correctie moest komen was dan ook slechts een kwestie van geduld.

Laat ik een voorspelling doen: de kapitalisten vinden vast en zeker weer een weg om "het verlies" te verhalen op de gewone hard werkende vrouw/man!

Read my lips!
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:19 schreef Karstman het volgende:
Doe maar dalen, kan ik in m'n eentje eindelijk ook een fatsoenlijk huis kopen.
eens
als eenverdiener met gezin dan..
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:14 schreef xstatic1975 het volgende:
Daar wordt je als huiseigenaar niet vrolijk van, daar wordt je als bank ook niet vrolijk van
90% v.s. 10%..

Ik weet wel wie er gaan winnen.. en terecht ook. De prijzen zijn belachelijk hoog. Als starter kun je gewoon geen huis meer kopen.. punt.
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:14 schreef Xilion het volgende:
even heel lullig hoor, maar dan hebben starters tenminste ook weer een kans... een huis voor 5 ton in de randstad, my ass
Inderdaad. Koophuizen zijn veel te duur. Het wordt tijd dat de markt die prijzen corrigeert.

En ja, dat kan slecht nieuws zijn voor huizenbezitters, maar het is wel goed nieuws voor starters op de woningmarkt.
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:14 schreef xstatic1975 het volgende:
Daar wordt je als huiseigenaar niet vrolijk van, daar wordt je als bank ook niet vrolijk van
Maar wanneer je zoekende bent.............................

is echt niet normaal wat je voor een beetje woning betaald! Geloof dat de prijzen met 11% waren gestegen afgelopen jaar alleen al...... laat maar lekker instorten hoor!
userIcon
Wat is hier het risico van?

Dat ik ooit ook nog een woning kan kopen?
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:25 schreef Keiichi het volgende:
Wat is hier het risico van?

Dat ik ooit ook nog een woning kan kopen?
Inderdaad..
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:14 schreef xstatic1975 het volgende:
Daar wordt je als huiseigenaar niet vrolijk van, daar wordt je als bank ook niet vrolijk van
Als koper wel
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:25 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Maar wanneer je zoekende bent.............................

is echt niet normaal wat je voor een beetje woning betaald! Geloof dat de prijzen met 11% waren gestegen afgelopen jaar alleen al...... laat maar lekker instorten hoor!
niks ervan! dat gaat me bakken met geld kosten! ga maar meer salaris vragen.. hoewel...

ach, het is een vicieuze cirkel waar de koper of starter uiteindelijk de lul is wanneer men er wat aan gaat doen,
Niks mis mee. Huizenprijzen zijn i.t.t. in Amerika niet (sterk) gekoppeld aan consumptie. Daar heeft de bijleenregeling wel voor gezorgd. Kortom, daling prijzen zal niet zo'n schadelijk effect op economie hebben als in Amerika gebeurd is.

Had alleen liever gezien dat dit zou voortkomen uit actie van het kabinet. Maar ja, als je een verbod op überhaupt nadenken over de H-aftrek aan je ambtelijk apparaat oplegd, da's vragen om problemen. Waarom zou je immers iets aan de huurmarkt doen, als niks gedaan wordt aan de H-aftrek? Les 1 van de politieke cursus: Hoe houden we elkaar in een politieke wurggreep.
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:25 schreef Keiichi het volgende:
Wat is hier het risico van?

Dat ik ooit ook nog een woning kan kopen?
Dat zou wat zijn dat je met een modaal inkomen ineens een huis kan kopen
userIcon
Nederland is gewoon te vol! als je nou al die 1 miljoen met een dubbel paspoort in Groningen en Friesland dumpt dan hebben wij in de randstad minder problemen en zal er minder schaarste aan woningen zijn waardoor het automatisch beter betaalbaar gaat worden.
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:25 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Maar wanneer je zoekende bent.............................

is echt niet normaal wat je voor een beetje woning betaald! Geloof dat de prijzen met 11% waren gestegen afgelopen jaar alleen al...... laat maar lekker instorten hoor!
Helaas zullen mensen die al een huis hebben niet gaan verkopen op het moment dat de waarde van hun huis onder die van hun uitstaande hypotheek komt. Oftewel er komen geen huizen vrij om te kopen. Dus lekker lage prijzen, maar niemand zet zijn huis te koop.
sloop je de keuken er weer uit en zet je er een roestig teiltje neer, om de daling te rechtvaardigen
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:16 schreef pberends het volgende:

[..]

Dit is een dogma eerste klas. In Nederland is slechts 11% van de totale grond bebouwd.
Dat neemt niet weg dat er in de VS veel meer ruimte is om te bouwen vergeleken met NL. Tuurlijk kun je in NL wel alles volzetten, maar we zijn op dit moment al een van de dichtstbevolkte landjes.

Omdat in NL de huizenmarkt 'verziekt' is door een te klein aanbod, wordt de prijs bepaald door het besteedbaar inkomen van de huizenkoper in combinatie met wat hypotheekverstrekkers volgens de regels mogen verstrekken..
userIcon
Momenteel huur ik nog een huis in Utrecht dus ik kan er niet wakker van liggen. In tegendeel, als ik nu een huis in Utrecht wil kopen kan ik, met mijn startsalaris, kiezen tussen het bouwkundig goedgekeurde equivalent van een dixi en dat van een een kliko. Wat mij betreft mogen de prijzen van huizen dus flink omlaag.
userIcon
Ach... de prijzen zijn tegenwoordig echt belachelijk hoog, dus zou niet verkeerd zijn als die eens zouden dalen.

daarnaast houdt onze overheid die gigantische hoge huizenprijzen zelf in stand door zo weinig mogelijk nieuwbouw voor starters toe te staan Wat ik zelf echt schandalig vind, want er is gewoon een ontzettende vraag naar betaalbare woningen, waar men geen gehoor aan geeft.

En de huizenprijzen in de USA kun je niete cht vergelijken met hier. Voor de prijs van een simpele rijtjeswoning hier koop je in Amerika een groot vrijstaand huis. Hier in nederland slaan die huizenprijzen gewoon helemaal nergens op, terwijl je in Amerika wel redelijk waar voor je geld krijgt... en dat wordt nu dus nog goedkoper.
userIcon
Ik heb net een huis gekocht en geloof er geen zak van. Wie gaat zijn huis nou verkopen voor minder dan dat ie er voor betaalt heeft
userIcon
Die woningmarkt is toch een luchtballon, ik heb het idee dat de prijzen kunstmatig hooggehouden werden de laatste jaren!!
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:25 schreef KingKai het volgende:

[..]

Inderdaad. Koophuizen zijn veel te duur. Het wordt tijd dat de markt die prijzen corrigeert.
Dat doet "de markt" pas als er meer huizen komen..
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:13 schreef pberends het volgende:
FiPo de clown!

M'n eerste nieuwsbericht.
Hey je bent blauw!

Gefeliciteerd
quote:
Huizenprijzen blijken veel sterker te stijgen dan het inkomen
Het algemene probleem in Nederland...

Een andere oorzaak van de hoge huizenprijzen zijn denk ik ook het vele witwassen wat in die handel gebeurt.
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:24 schreef BloodRayne het volgende:

[..]

90% v.s. 10%..

Ik weet wel wie er gaan winnen.. en terecht ook. De prijzen zijn belachelijk hoog. Als starter kun je gewoon geen huis meer kopen.. punt.
Prijzen zijn hoog ja. Maar dat gel*l dat starters geen huis kunnen kopen wordt wel vermoeiend. Een 5 kamerwoning aan de keizersgracht is ook geen starterswonig gvd. Je hebt hier in 020 nog uitstekende koopappartementen onder de 1,5 ton. Als je geen geld hebt om een huis te kopen, ben je ook nog geen starter en moet je gewoon nog even doorgroeien. Klaar.
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:25 schreef Keiichi het volgende:
Wat is hier het risico van?

Dat ik ooit ook nog een woning kan kopen?
Basis-cursus economie te duur voor je?

Half Nederland is gefinancierd op de overwaarde van zijn huis. Mensen krijgen minder te besteden en meer schulden. Ergo zal de binnenlandse consumptie drastisch dalen . Hiermee zullen vele banen verloren gaan en voor je het weet heb je een recessie. Wordt jou huis wellicht goedkoper, maar gezien je dan wellicht werkeloos bent heb je er nog geen zak aan.

Desalniet te min, mag er wel een correctie op de huizenprijs komen maar dan door de onzinnige HRA af te schaffen.
userIcon
Grappig om te zien dat iedereen vindt dat ie het maar 'verdient' om een huis te kunnen kopen... we leven in een markteconomie... en daar is dit het resultaat van. Ik kan ook niet in de nieuwste Mercedes rijden, daar hoor je mij ook niet over klagen
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:37 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Prijzen zijn hoog ja. Maar dat gel*l dat starters geen huis kunnen kopen wordt wel vermoeiend. Een 5 kamerwoning aan de keizersgracht is ook geen starterswonig gvd. Je hebt hier in 020 nog uitstekende koopappartementen onder de 1,5 ton. Als je geen geld hebt om een huis te kopen, ben je ook nog geen starter en moet je gewoon nog even doorgroeien. Klaar.
agrees Simpele SP-stemmers hier allemaal.

Ik zeg altijd maar: Iedereen is socialist, totdat het hen zelf geld gaat kosten...
quote:
Op Monday 22 October 2007 @ 15:17 schreef Paginabeheerder het volgende:
Het verschil met Amerika is dat de Nederlandse hypotheekverstrekkers zich doorgaans houden aan regels betreft een goede inkomens-aflossings verhouding.
Dat klopt voor een deel. Aan de andere kant zijn er vele hypotheken verstrekt op basis van nogal onzekere zaken als een gegarandeerd dubbel inkomen (vervelend als mensen uit elkaar gaan), voortdurend van werk voorzien zijn (vervelend als je werkloos of arbeidsongeschikt raakt) en zelfs fictieve salarisstijgingen. De regels zijn de laatste jaren niet voor niets aangescherpt, aangezien daarvoor wel erg makkelijk een hypotheek werd verstrekt.
quote:
Daarnaast zijn de huizenprijzen disproportioneel hoog gestegen... een soort van correctie in die prijzen lijkt me helemaal niet verkeerd.
Nee, dat is inderdaad alleen maar gezond eigenlijk. Naast onvermijdelijk.
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:34 schreef Yi-Long het volgende:
daarnaast houdt onze overheid die gigantische hoge huizenprijzen zelf in stand door zo weinig mogelijk nieuwbouw voor starters toe te staan Wat ik zelf echt schandalig vind, want er is gewoon een ontzettende vraag naar betaalbare woningen, waar men geen gehoor aan geeft.
Overheid niet willen? Die heeft niets liever. Maar de project ontwikkelaars hebben de macht in nederland en het is beter verdienen aan duurdere huizen dan aan starterswoningen. En de politiek die de macht heeft om daar iets aan te doen (de middelen zijn er in overvloed) heeft niet het lef om er iets aan te doen.
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:16 schreef pberends het volgende:

[..]

Dit is een dogma eerste klas. In Nederland is slechts 11% van de totale grond bebouwd.
Ja, en de rest is landbouwgrond of zijn wegen. Heel deprimerend soms als je net van vakantie terugkomt en je kijkt uit het vliegtuigraampje naar buiten :\

Verder vind ik het geen slecht risico eigenlijk. Sneu voor huizenbezitters, maar dan heb'k tenminste eindelijk eens een fscking kans om een huis te kopen als single
userIcon
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:40 schreef cyberpope het volgende:

[..]

Basis-cursus economie te duur voor je?

Half Nederland is gefinancierd op de overwaarde van zijn huis. Mensen krijgen minder te besteden en meer schulden. Ergo zal de binnenlandse consumptie drastisch dalen . Hiermee zullen vele banen verloren gaan en voor je het weet heb je een recessie. Wordt jou huis wellicht goedkoper, maar gezien je dan wellicht werkeloos bent heb je er nog geen zak aan.

Desalniet te min, mag er wel een correctie op de huizenprijs komen maar dan door de onzinnige HRA af te schaffen.
En wie is er verantwoordelijk voor dat de prijzen van huizen zo ongelooflijk hoog zijn? Inderdaad: de overheid, die veels te weinig betaalbare starterswoningen neerzet waardoor er schaarste is ontstaan op de woningmarkt, en de prijzen buitenproportioneel gestegen zijn.

Wie zijn de mensen die de verantwoordelijke politieke partijen (voornamelijk VVD en CDA) steeds in het zadel hebben gehouden? Inderdaad, veelal de middenklasse met eigen dure woningen. Dus zakt straks die hele markt in, dan hebben ze dat aan zichzelf te wijten...
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:30 schreef M42 het volgende:
Nederland is gewoon te vol! als je nou al die 1 miljoen met een dubbel paspoort in Groningen en Friesland dumpt dan hebben wij in de randstad minder problemen en zal er minder schaarste aan woningen zijn waardoor het automatisch beter betaalbaar gaat worden.
Er is ruimte zát in Nederland. Kijk maar 's om je heen als je tussen de Randstad en de rest van het land reist.

Kijk Zembla er maar 'ns op na
userIcon
Lekker dan... net als starter m'n eerste appartement gekocht onder het mom van huren is net zo duur maar dan komt het jouw kant niet op. Niet dat ik m'n huisje zou willen verkopen, maar dan heb ik er nu relatief veel voor neergelegd. Maar goed, je kan niet alles hebben. Dan wachten we gewoon tot het weer een beetje op niveau is.

Maar waarom zouden de prijzen ineens in elkaar zakken? Er is toch nog steeds een tekort aan beschikbare woningen?
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:42 schreef sleddie het volgende:
Grappig om te zien dat iedereen vindt dat ie het maar 'verdient' om een huis te kunnen kopen... we leven in een markteconomie... en daar is dit het resultaat van. Ik kan ook niet in de nieuwste Mercedes rijden, daar hoor je mij ook niet over klagen
Een auto is geen eerste levensbehoefte, ergens wonen daarentegen wel. Verdiep je verder eens in het wezen van bubbles. De huizenmarkt in Nederland heeft bijzonder weinig met vrije markteconomie te maken. De huizenschaarste is kunstmatig gecreeerd door een veel te summiere woningbouw. En dit komt weer grotendeels doordat de overheid -met zijn monopolie- veel te weinig bouwvergunningen heeft afgegeven de afgelopen jaren. Daarnaast hebben subsidies als de hypotheekrente-aftrek uiteindelijk de huizenprijzen nog verder omhoog geduwd.

Ps. Ik ben geen socialist, maar een liberaal die snapt dat economische bubbles en een verziekte woningmarkt bijzonder ongezond zijn.
Heh... 9 jaar geleden rijtjeshuis gekocht met tuin voor en achter in omgeving Gouda voor 139000 euries op 1 salaris, nu is datzelfde huis 249000 euries waard!
Maakt voor mij niet zoveel uit want ik zit lekker met mijn hypotheekje van 500 euries in de maand, maar als starter heb je wel een enorm probleem om een hypotheek voor zoveel geld rond te krijgen!
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 @ 15:14 schreef Xilion het volgende:
even heel lullig hoor, maar dan hebben starters tenminste ook weer een kans... een huis voor 5 ton in de randstad, my ass
Dan koop je toch ergens anders een huis. Ik woon ook liever in een vrijstaand huis aan het water midden in de stad, maar ja dat geld heb ik niet... Misschien moet ik dan maar ff tevreden zijn met iets minder en kan ik dat later wel kopen.
50  van 143 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 12
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden