Al Gore en IPCC winnen Nobelprijs Vrede

Internationaal • Geschreven door Rob (R@b) op 12-10-2007 @ 11:22
print 
Icoon AlgemeenHet Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) heeft samen met Al Gore de Nobelprijs voor de Vrede 2007 toegekend gekregen. Het Nobelcomité maakte dit vanochtend in Oslo bekend. Eerder werd al duidelijk dat Gore één van de genomineerden was voor de prijs.

Het klimaatpanel van de Verenigde Naties en Gore krijgen de prijs voor het wereldwijd ''bewust maken van de risico's van de klimaatveranderingen''. Aan de prestigieuze prijs, die op 10 december in Oslo wordt uitgereikt, is een bedrag van 1,1 miljoen euro verbonden.


Nobelprijs-winnaar Al Gore

Bron: NOS


Lees ook:

» 05:59 Dodelijke aardverschuiving in Indonesië3
» 05:57 Kustwacht VS vist 1,2 ton cocaïne uit zee8
» 05:54 Roemeense minister wil banden met Rusland aanhalen0
» 02:27 Verdachte verdwijningszaak VS aangeklaagd6


delen | eKudos nujij

9801 views / 218 reacties
Reacties op dit bericht
18  van 218 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:02 schreef ProgreZ het volgende:
Satellietmetingen van oppervlakte noordpoolijs
[afbeelding]

http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=1554&Itemid=26
Die arme ijsberen en andere dieren die er leven
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:01 schreef Carda het volgende:
Als je een beetje aardrijkskunde hebt gehad in je leven dan weet je al dat Al Goore alles enorm overdrijft en we echt de klimaatverandering niet aan kunnen passen.

Vroeger was Nederland een moeras... en het midden oosten een paradijs! Hey goh dat verklaart dat er in nederland GAS is!! En in het midden oosten olie!!

Het klimaat verandert, niet door de mens, maar door de verschuiving van de AARD PLATEN en dit gebeurd al eeuwen. (Krijg je ook van die aardbevingen van enzo..)
Jij hebt inderdaad alleen maar een klein beetje aardrijkskunde gehad. Ja, de tektonische veranderingen waar jij het over hebt zijn die gedurende miljarden jaren hebben plaatsgevonden. Bovenóp de grote klimaatveranderingen over periodes van miljoenen jaren, gebeurt er in de afgelopen twee euwen (relatief gezien een fractie van een seconde op de tijdschaal van de ontstaansgeschiedenis van de Aarde) iets aparts en wel het volgende: de mens, een intelligente afstammeling van mensachtige apen, op hun beurt verre nazaten van kleine zoogdieren die 65 miljoen jaar eerder een meteorietinslag met grote ecologische gevolgen wisten te overleven omdat ze klein waren, doet steeds technologische en medische ontdekkingen. Stoom, kolen, gas en olie worden uit aardlagen aangeboord, machines en industriële massaproductie komen op, medicijnen worden uitgevonden. Begin 1800 waren er één miljard mensen, begin 1900 was dit aantal verdubbeld naar twee miljard, begin 21e eeuw verdriedubbelde dat nog eens naar 6+miljard. Die mensen moeten allemaal eten, de mestproducerende veestapels nemen ondertussen navenant exponentieel toe. Schoorstenen en fabrieken verschijnen overal, honderden miljoenen schepen, auto's en vliegtuigen met verbrandingsmotoren krioelen over de planeet. Smog in de steden, files. De bossen, gas-, kolen-, en olievoorraden die in de voorbije miljarden jaren langzaam zijn gevormd in en op de aardkorst, worden in no-time omgezet in goederen (afval), warmte en uitlaatgassen. Mensen waarschuwen voor het opraken van de fossiele 'reserves'. De bevolkingsgroei, energieverbruik, en CO2-uitstoot vertonen alle een zelfde exponentiële lijn. Wetenschappers meten (ook in oude islagen) en zien grofweg na de tweede oorlog, als de consumptie wereldwijd explosief groet een plotselinge stijging van de gemiddelde temperatuur op Aarde. Geleerden hebben het over het 'versterkte broeikaseffect' en linken dat voor een deel aan de activiteiten van de mens in de afgelopen eeuw(en). Wat is hier niet logisch aan? Als je dit overziet, kun je er toch op wachten dat het gevolgen heeft. De plaat voor je hoofd moet wel heel erg dik zijn als je denkt dat er op actie geen reactie komt.
Hij wint een nobelprijs voor het verkondigen van zaken die we allang wisten?
Alleen die kop al van die man........
Nobelprijs voor de vrede...... wat een afknapper! Heeft helemaal niets maar dan ook niets met de vrede te maken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:52 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Die arme ijsberen en andere dieren die er leven
stil maar m'n jong

http://www.richel.org/grk/ijsberen/index.htm
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 @ 11:28 schreef Tware het volgende:
Het gaat erom dat Gore het thema milieu ECHT op de kaart heeft gezet. Zelfs Bush geeft het nu toe
Haha.
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:17 schreef brumpie het volgende:
Alleen die kop al van die man........
Nobelprijs voor de vrede...... wat een afknapper!
Welkom op het rechtse Fok!, waar leftwingers ongunstig worden afgebeeld en lelijke types als Wilders en Verdonk op hun voordeligst.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:25 schreef mirved het volgende:
OOh er zitte een paar foutjes in zijn film dat betekend nog niet dat er wel degelijk zoiets is als het broeikas effect. Door de VN in samenwerking met 1000den geleerde aangetoond zelfs. Sateliet beelden en dergelijke tonen het smelte van de ijskappen aan. Voor het eerst in duizende jaren kan je nu zelfs per schip boven canada langs door dat het helemaal opgen gesmolte is.En ook al was het niet zo, dan nog zou het goed zijn waar hij voor pleit (duurzame energie, schadelijk uitstoot vermindere) want als niemand hier iets tegen doen raakt de wereld ernstig vervuild. Of heb je er geen probleem mee om zoals in china met mondkapjes rond te moete lopen als je over straat gaat?
de vraag is ook niet of er klimaatverandering is (dat is er altijd geweest en zal er altijd blijven), de vraag is of het een ongebruikelijke klimaatverandering is, en of wij als mensen daar verantwoordelijk voor zijn.

en je moet niet co2-beperkende maatregelen door elkaar halen met milieuvriendelijke maatregelen.. bijvoorbeeld spaarlampen en hybride auto's zijn goed voor co2-beperking (zuiniger), maar slecht voor het milieu (veel chemische troep voor nodig)
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:03 schreef dieselnoi het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen nomineren en voordragen? En inderdaad als ik de nobelprijs win zal ik hem weigeren. Elk lintje, nobelprijs, award of wat dan ook zal ik weigeren omdat ik vind als zoiets win heb ik dat alleen maar te danken aan de omgeving waarin ik ben opgegroeit. Maar mensen die waarschijnlijk beter dan mij zijn en ook goede bedoelingen hebben maar bijv. in Afrika opgroeien die krijgen die kans niet. Ik vind het dan een belediging voor hun dat de hele wereld mij eert terwijl ik niet beter ben dan sommige andere mensen. Lintjes van Koningshuis vind ik al helemaal belachelijk die weiger ik regelrecht.
Hoe vaak krijg jij dan lintjes aangeboden?
quote:


De enige prijs die echt serieus te nemen valt is de "nobelprijs" voor de wiskunde: de Fields Medal. Dat is de enige prijs die ik echt zou willen.
Waarom? Dat heb je dan toch ook "te danken aan de omgeving waarin je bent opgegroeid. En mensen die waarschijnlijk beter zijn in wiskunde dan jij maar bijv. in Afrika opgroeien die krijgen die kans niet."
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:25 schreef mirved het volgende:
OOh er zitte een paar foutjes in zijn film
Nee, een heleboel.
quote:
dat betekend nog niet dat er wel degelijk zoiets is als het broeikas effect. Door de VN in samenwerking met 1000den geleerde aangetoond zelfs. Sateliet beelden en dergelijke tonen het smelte van de ijskappen aan. Voor het eerst in duizende jaren kan je nu zelfs per schip boven canada langs door dat het helemaal opgen gesmolte is.
Reizen mensen dan al duizenden jaren per schip?
userIcon
Ik dacht altijd dat deze prijs nog steeds wat betekende, maar naast Martin Luther King en moeder Theresa is er nu dus ook Al Gore
userIcon




De door mensen veroorzaakte opwarming van de aarde zit dus ergens tussen de 0.6 en 2.4 watt/m2.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 @ 13:53 schreef watchers het volgende:
Het is helaas wel opvallend veel op een geloof gaan lijken, waarbij -zoals gebruikelijk- de feiten en kritische geluiden onder het vloerkleed worden gestopt. Dat dat nodig blijkt te zijn voor de aanhangers, maakt het er voor de objectiviteit niet beter op.
Welke feiten zijn er onder het vloerkleed terecht gekomen? Welke kritische geluiden gingen verder dan de maat van de beeldschermen van Al Gore of de financiele belangen?
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:44 schreef Molurus het volgende:
Welke feiten zijn er onder het vloerkleed terecht gekomen? Welke kritische geluiden gingen verder dan de maat van de beeldschermen van Al Gore of de financiele belangen?
Precies. Het feit dat je die niet kent, zegt al aardig wat, is het niet? En toch zijn er zat kritische geluiden van kritische wetenschappers, die echter vreemd genoeg niet binnen mochten komen bij bepaalde wetenschappelijke bladen die het -laten we het zo maar even noemen- Gore dogma aanhingen en ook niet welkom waren bij de IPCC en over het algemeen geintimideerd werden. Aangezien goede wetenschap het moet hebben van een kritische blik: zeer verdacht. Maar goed groupthink is dan ook gewoon een bekend verschijnsel in de wetenschappelijke wereld, helaas, waar tegenwoordig status, invloed, geld, erbij horen, belangrijker zijn dan goede wetenschap bedrijven.

http://www.opinionjournal.com/extra/?id=110008220

Sceptici:

http://en.wikipedia.org/w(...)nt_of_global_warming

Die kritische blik die je altijd hebt bij de EU ook eens even gericht houden op dit verhaal.
fijn voor 'm met het geld dat hij er mee verdiend kan hij weer mooi een maand z'n energierekening financieren
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 @ 19:36 schreef watchers het volgende:
Precies. Het feit dat je die niet kent, zegt al aardig wat, is het niet?
Het zou kunnen dat dat zegt dat die goed onderbouwde kritische geluiden niet talrijk zijn. Als er iets duidelijk niet klopt aan de theorie van door mensen veroorzaakte global warming, dan zou je er toch mee om je oren geslagen moeten worden? Ook hier?

Maar in plaats daarvan krijgen we een wikipedia pagina (die ik overigens al kende) met wat namen van zogenaamde wetenschappers die op 1 of meer punten kritiek hebben op die theorie. Waar zijn de echte argumenten?

Als we nou die eerste link nemen
quote:
Global temperature has risen about a degree since the late 19th century; levels of CO2 in the atmosphere have increased by about 30% over the same period; and CO2 should contribute to future warming. These claims are true.
Het artikel gaat dan door met de claim dat sommige toekomstbeelden niet al te goed onderbouwd zijn en dat het lastig te zeggen is wat de gevolgen zijn. Ik geloof niet dat iemand dit ontkent! Maar dat doet geen afbraak aan de stelling dat de mens verantwoordelijk is voor een belangrijk deel van de huidige opwarming van de aarde. (Zoals eerder gezegd, ergens tussen 0.6 en 2.4 watt/m2. Inderdaad, een grote foutmarge. Maar wel duidelijk positief.)

Dat er af en toe heel overdreven wordt gereageerd op de conclusies van wetenschappers kun je de wetenschap zelf niet verwijten. De film 'an inconvenient truth' beoogt ook niet een wetenschappelijk werk te zijn. Het doel van de film is om de maatschappij bewust te maken van de gevolgen van onder meer de uitstoot van CO2. Dat hij daarbij een paar catastrofale 'what if' scenario's behandelt kun je hem ook niet echt kwalijk nemen.

Maar wanneer hij zegt dat als de poolkappen volledig smelten Nederland volledig onderloopt dan heeft hij daar wel gelijk in.

PS: ieg kom je niet met 'the great global warming swindle' aanzetten. Dat is positief.
18  van 218 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5


Lees ook:

» 05:59 Dodelijke aardverschuiving in Indonesië3
» 05:57 Kustwacht VS vist 1,2 ton cocaïne uit zee8
» 05:54 Roemeense minister wil banden met Rusland aanhalen0
» 02:27 Verdachte verdwijningszaak VS aangeklaagd6


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden