SGP met Polen tegen anti doodstrafdag

Politiek • Geschreven door Rob (R@b) op 06-09-2007 @ 15:30
print 
De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP), de enige partij in de Tweede Kamer die voor herinvoering van de doodstraf is, steunt de Poolse regering in diens strijd tegen de eerste 'Dag tegen de doodstraf' die de Europese Unie en de Raad van Europa op 10 oktober willen houden.

Polen ligt op het laatste moment dwars bij de voorbereiding van de 'Europese Dag tegen de Doodstraf'. De EU-ministers van Justitie moeten het initiatief over tien dagen bekrachtigen en daarvoor is unanimiteit nodig. De Poolse regering wil dat de EU-ministers óók abortus en euthanasie afwijzen. Dit als tegenprestatie voor het feit dat Polen bij aansluiting tot de EU zich absoluut tegen de doodstraf moest uitspreken, terwijl men dat eigenlijk niet is.

Alle andere EU-lidstaten zijn echter van mening dat een verklaring tegen de doodstraf niet bedoeld is om zich ook uit te spreken tegen abortus en euthanasie.

De SGP geeft Polen echter gelijk. Tweede-Kamerlid Kees van der Staaij: ''Afgezien van het feit dat de doodstraf in bepaalde gevallen legitiem is: waarom heeft men dit thema gekozen? In alle lidstaten is het opleggen van de doodstraf toch uitgesloten? Wij zien meer in een 'Europese Dag voor het leven'. Dan kan de focus worden gericht op alle aspecten van het recht op leven, inclusief de praktijk rond abortus en euthanasie.''

-
De visie van de SGP op de doodstraf berust op wat de Bijbel volgens de partij zegt over de roeping, die de overheid heeft tot herstel van het geschonden recht. De mens is geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God. Vanuit dit vertrekpunt - de hoge waardigheid van de mens als beelddrager van God - volgt dat de overheid (rechter) gerechtigd is om bij ernstige levensdelicten de doodstraf te overwegen en toe te passen. De SGP zegt dat het Oude Testament de doodstraf in Genesis 9 vers 6 legitimeert en dat dit in het Nieuwe Testament bevestigd wordt in onder meer Romeinen 13 vers 4 of Handelingen 25 vers 11.



Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling66
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

7663 views / 102 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 102 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
Ik geef ze groot gelijk.
userIcon
En de tien geboden gelden opeens niet meer?

"Gij zult niet doden"


Selectieve relimongolen...
userIcon
Kunnen we die SGP'ers niet uizetten naar Polen en Polen de EU uit zetten?
Polen uit de EU en verbod op de SGP
userIcon
waarom moeten ze nu overal een speciale "dag" voor verzinnen?
userIcon
Kutpolitiek, het lijkt wel basisschool.

Mijn mening is wel A, maar ik zeg B, zodat ik er bij mag horen.

userIcon
Eng partijtje, je hebt christenen en Christenen. Gelukkig beseffen de meeste christenen dat het een boek is dat geschreven is door mensen door middel van inspiratie door God en niet een wet dat direct van de heer komt.
userIcon
Eerst die SGP lui naar Polen verkassen en dan Polen uit de EU flikkeren, komt toch niks goeds vandaan.
userIcon
Er zijn ontzettend veel mensen tegen de doodstraf, behalve dan natuurlijk als er weer eens een ernstig misdrijf is gepleegd.
Ik vind het eigenlijk best vreemd dat een land verteld wordt wat men wel en niet mag vinden.. Als Polen nou voor de doodstraf is, dan moeten ze die toch lekker (weer?) invoeren?

Europese bemoeizucht..
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:31 schreef rutger05 het volgende:
Ik geef ze groot gelijk.
wie??
userIcon
Wat een leuke grapjes maken jullie!
Och, SGP... uitstervend ras.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:32 schreef Endorcoven het volgende:
En de tien geboden gelden opeens niet meer?

"Gij zult niet doden"


Selectieve relimongolen...
Dat is nou het leuke van de bijbel, het spreekt zichzelf honder keer tegen. Dus iedere keer als je DENKT dat iets zwart op wit staat geschreven, komt er wel weer iemand die bewijs vindt voor het tegendeel.

Vind je het gek dat er zoveel Christelijke stromingen zijn (katholiek, protestant, orthodox, gereformeerd, mormoon, jehova) als de bijbel zelf niet eens één mening weergeeft.
Jullie zijn echt zielig hier.
Allemaal voor de doodstraf, maar omdat de SGP wat zegt is het ineens

weelopers
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:36 schreef Vegitto het volgende:
Ik vind het eigenlijk best vreemd dat een land verteld wordt wat men wel en niet mag vinden.. Als Polen nou voor de doodstraf is, dan moeten ze die toch lekker (weer?) invoeren?

Europese bemoeizucht..
Je mag in de EU, als je de doodstraf afwijst.
Als Polen die dus weer invoert, worden ze uit de EU gekickt. Het is het één of het ander, en heeft in die zin niks met Europese bemoeizucht van doen.
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:35 schreef rutger05 het volgende:
Er zijn ontzettend veel mensen tegen de doodstraf, behalve dan natuurlijk als er weer eens een ernstig misdrijf is gepleegd.
Er zijn ook ontzettend veel mensen voor de doodstraf. Fifty-fifty ongeveer in Nederland, geloof ik. Dit is nou net een onderwerp waarbij de politiek geen afspiegeling is van de bevolking.
userIcon
quote:
De SGP zegt dat het Oude Testament de doodstraf in Genesis 9 ver...blablabla...
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:38 schreef Martinaz het volgende:
Jullie zijn echt zielig hier.
Allemaal voor de doodstraf, maar omdat de SGP wat zegt is het ineens

weelopers
Je bent zelf zielig!
Ik ben namelijk helemaal niet voor de doodstraf.

PS
Weeloper?
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:37 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dat is nou het leuke van de bijbel, het spreekt zichzelf honder keer tegen. Dus iedere keer als je DENKT dat iets zwart op wit staat geschreven, komt er wel weer iemand die bewijs vindt voor het tegendeel.

Vind je het gek dat er zoveel Christelijke stromingen zijn (katholiek, protestant, orthodox, gereformeerd, mormoon, jehova) als de bijbel zelf niet eens één mening weergeeft.
Helemaal waar, maar voor zover ik weet, en ik weet er wel een beetje iets vanaf, kun je de 10 geboden zien als een soort grondwet, en de rest als bepalingen en dergelijke.

Maar God is kenbaar niet bij machte om zelf rechter te spelen op deze aarde. Dus doen wij het voor hem.

Of liever, doet de SGP het voor hem.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:37 schreef Relatief het volgende:
Wat een leuke grapjes maken jullie!
Nee jij bent een karnavalskraker

SGP; weg er mee
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:32 schreef Endorcoven het volgende:
En de tien geboden gelden opeens niet meer?

"Gij zult niet doden"


Selectieve relimongolen...
Gij zult niet doodslaan. En ja, dat is heel wat anders.

Mongolen die de klok hebben horen luiden, niet weten waar de klepel hangt, maar toch hun domme mening klaar hebben...
userIcon
Voor de volledigheid

Genesis 9 vers 6
quote:
6 Wie bloed van mensen vergiet, diens bloed wordt door mensen vergoten, want God heeft de mens als zijn evenbeeld gemaakt.
Romeinen 13 vers 4
quote:
4 want ze staat in dienst van God en is er voor uw welzijn. Maar wanneer u doet wat slecht is, kunt u haar beter vrezen: ze voert het zwaard niet voor niets, want ze staat in dienst van God, en door hem die het slechte doet zijn verdiende straf te geven, toont ze Gods toorn.
Handelingen 25 vers 11
quote:
11 Mocht ik toch schuldig zijn en iets hebben gedaan waarop de doodstraf staat, dan zal ik me niet aan deze straf onttrekken, maar als de beschuldigingen die deze mensen tegen me inbrengen op niets berusten, kan niemand me aan hen uitleveren. Ik beroep me op de keizer!’
Ik ben toch werkelijk benieuwd hoe Geert hierover denkt
userIcon
quote:
''Afgezien van het feit dat de doodstraf in bepaalde gevallen legitiem is: waarom heeft men dit thema gekozen? In alle lidstaten is het opleggen van de doodstraf toch uitgesloten? Wij zien meer in een 'Europese Dag voor het leven'. Dan kan de focus worden gericht op alle aspecten van het recht op leven, inclusief de praktijk rond abortus en euthanasie.''
Weer eens een ijzersterke formulering van Van der Staaij! Of je het er mee eens bent of niet, hiij vertegenwoordigd zijn achterban weer op meesterlijke wijze!

Hij heeft trouwens gelijk ook. De doodstraf moet in sommige gevallen mogelijk worden (Dutroux, Fourniret, Bouyeri, Van der Graaf) en een dag VOOR het leven is positiever dan een dag TEGEN de doodstraf!
Positief denken mensen, niet negatief. Negativisme is uit den boze!
userIcon
IK GELOOF NIET dat dit onderwerp me erg boeit....

Doodstraf is listig omdat de juiste grens zo ontiegelijk moeilijk te trekken is

mensen als Dutreaux of Saddam mogen van mij echter zonder pardon gevierendeeld worden, die zijn elke grens zonder twijfel gepasseerd.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:44 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Hij heeft trouwens gelijk ook. De doodstraf moet in sommige gevallen mogelijk worden (Dutroux, Fourniret, Bouyeri, Van der Graaf) en
Sommige gevallen? Volkert heeft één man gedood, dus dat zou betekenen dat iedere moordenaar ook meteen dood moet.

Oog om oog, tand om tand. Wat denk je dat Jezus daarvan zou vinden?
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:43 schreef Zelva het volgende:

[..]

Gij zult niet doodslaan. En ja, dat is heel wat anders.

Mongolen die de klok hebben horen luiden, niet weten waar de klepel hangt, maar toch hun domme mening klaar hebben...
Je hebt nog gelijk ook.

En noem je mij nou mongool of de SGP?
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:43 schreef Knip het volgende:
Ik ben toch werkelijk benieuwd hoe Geert hierover denkt
Dat kan ik je zo wel vertellen: de PVV is anti-doodstraf.
Volgens leerboekjes dient het recht drieledig doel:
1) bescherming maatschappij tegen misdaad
2) genoegendoening slachtoffer(s)
3) 'heropvoeden' dader
In ons gecorrumpeerde systeem zijn punt 1 en 2 zijn volkomen ondergesneeuwd; daarom vind ik het nou eens niet vreemd dat overal en steeds weer de doodstraf bestaat.
Kunnen we de SGP niet verbieden als extreem religieuze partij?

Uitbannen die gasten of verbannen naar de middeleeuwen

Godverdomme!
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:50 schreef DeBroer het volgende:
Volgens leerboekjes dient het recht drieledig doel:
1) bescherming maatschappij tegen misdaad
2) genoegendoening slachtoffer(s)
3) 'heropvoeden' dader
In ons gecorrumpeerde systeem zijn punt 1 en 2 zijn volkomen ondergesneeuwd; daarom vind ik het nou eens niet vreemd dat overal en steeds weer de doodstraf bestaat.
Is het recht in Nederland te slap? Ja. Moeten we daarom maar naar het andere uiterste, en er een soort Iran van maken? Nee.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:47 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Sommige gevallen? Volkert heeft één man gedood, dus dat zou betekenen dat iedere moordenaar ook meteen dood moet.
Zijn moord was op een op dat moment zeer populair politicus en heeft daarom nogal veel impact gehad op onze hele land en samenleving. Daarbij mag je m.i. een moord op een politicus, of bv. politieagent best zwaarder bestraffen dan een mord op Henk van driehoog achter.
Gelijkheid is er alleen in de hemel zullen we maar zeggen!
quote:
Oog om oog, tand om tand. Wat denk je dat Jezus daarvan zou vinden?
Zie Romeinen 13 vers 4!
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:53 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Zie Romeinen 13 vers 4!
Ik dacht dat Romeinen was geschreven na zijn dood, door discipelen van zijn discipelen.
Genesis 9 vers 6:
Wie bloed van mensen vergiet, diens bloed wordt door mensen vergoten, want God heeft de mens als zijn evenbeeld gemaakt.
Romeinen 13 vers 4:
want ze staat in dienst van God en is er voor uw welzijn. Maar wanneer u doet wat slecht is, kunt u haar beter vrezen: ze voert het zwaard niet voor niets, want ze staat in dienst van God, en door hem die het slechte doet zijn verdiende straf te geven, toont ze Gods toorn.
Handelingen 25 vers 11:
Mocht ik toch schuldig zijn en iets hebben gedaan waarop de doodstraf staat, dan zal ik me niet aan deze straf onttrekken, maar als de beschuldigingen die deze mensen tegen me inbrengen op niets berusten, kan niemand me aan hen uitleveren. Ik beroep me op de keizer!

Johannes 7 vers 19
U hebt van Mozes toch de wet gekregen? Maar niemand houdt zich aan de wet. Waarom probeert u mij te doden?

Ergo..verwarring alom.
Wat vaag dat een zo christelijke partij voor de doodstraf is.
Wat is er gebeurd met vredelievende jesus en zijn uitspraken? dat met die andere wang toekeren enzo.
Hun eigen religieuze symbool is nota bene volgens hun geschriften onterecht ter dood veroordeelt.

Maar ja, 't laat zien hoe selectief mensen kunnen zijn met hun levensbeeld.
userIcon
quote:
De Poolse regering wil dat de EU-ministers óók abortus en euthanasie afwijzen. Dit als tegenprestatie voor het feit dat Polen bij aansluiting tot de EU zich absoluut tegen de doodstraf moest uitspreken, terwijl men dat eigenlijk niet is.
Als je het er niet mee eens bent, sluit je dan uberhaupt niet aan bij de EU
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:43 schreef Zelva het volgende:

[..]

Gij zult niet doodslaan. En ja, dat is heel wat anders.

Mongolen die de klok hebben horen luiden, niet weten waar de klepel hangt, maar toch hun domme mening klaar hebben...
Nog ff gecheckt...

Willibrordvertaling: u zult niet doden

Nieuwe bijbelvertaling: pleeg geen moord

Thora: Gij zult net doden (brontekst!!!!!!)

Vlaamse vertaling: Dood niet, geef geen ergenis


Dus niet doodslaan is pas later verzonnen...
userIcon
ik ben een voorstander van de doodstraf, kindermoordenaars,eigenlijk mensen die andere vermoorden sowieso afknallen behalve als het uit noodweer of pern ongeluk is, sowieso moeten de celstraffen voor sommige gevallen omhoog.
De doodstraf voor iedereen die beweerd dat de aarde ROND is!

Hoevaak moeten gelovigen op hun bek gaan voor dat ze in zien, dat die boeken vol staan met onzin?
userIcon
Hoe verklaart de SGP, zelfmoord (euthanasie) een zonde is, maar wel de doodstraf goedkeurd wordt.
quote:
Dan kan de focus worden gericht op alle aspecten van het recht op leven, inclusief de praktijk rond abortus en euthanasie.''
En daar zijn zij ook tegen

Zij mogen dan wel over het leven van een ander beschikken, maar iemand mag niet over zijn eigen leven beschikken.
Willen ze soms voor God spelen?

Ik ben verward.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:47 schreef Vader_Aardbei het volgende:

Sommige gevallen? Volkert heeft één man gedood, dus dat zou betekenen dat iedere moordenaar ook meteen dood moet.

Oog om oog, tand om tand. Wat denk je dat Jezus daarvan zou vinden?
"Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen." Ook zo'n goeie uitspraak van Jezus
userIcon
Iedereen die iets heel ernstigs begaat (lees: moord, pedofilie, verkrachting en meer ernstige delicten) mogen van mij publiek opgehangen worden wedden dat afschrikt. Iedereen loopt altijd maar te huilen leven mag je niet afnemen, mensen die deze delicten begaan hebben al een leven genomen ook al is de persoon niet dood geestelijk zijn ze het wel.

De doodstraf is OK!
Polen doet steeds vreemdere dingen en hun inwoners worden crimineel
userIcon
gij zult niet doden

(in de statenvertaling -die volgens de naastenliefhebbende sgp'ers de echte is- staat "doodslaan", maar wie weet wat er in het hebreeuws staat?)

Wat ik dan niet snap: hebben ze zo weinig vertrouwen in God dat ze vinden zelf maar te moeten straffen? Ik begrijp zo weinig van dat irrationele kromme willekeurige geklets van ze, en dan ook nog hun fantasieboek verwarren met de echte wereld.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 16:01 schreef WicketDevil het volgende:
Iedereen die iets heel ernstigs begaat (lees: moord, pedofilie, verkrachting en meer ernstige delicten) mogen van mij publiek opgehangen worden wedden dat afschrikt. Iedereen loopt altijd maar te huilen leven mag je niet afnemen, mensen die deze delicten begaan hebben al een leven genomen ook al is de persoon niet dood geestelijk zijn ze het wel.

De doodstraf is OK!
Publiekelijk ophangen?

Dat vinden ze zelfs in Botswana barbaars...

Maar laten we dat vooral gaan doen samen met Iran enzo...

Goed voor ons buitenlandse relaties.

userIcon
Een 'betaalde' Homo zender of Euthanasie moet worden verboden, maar de doodstraf niet???

damn die SGP raakt echies de weg kwijt.
quote:
De visie van de SGP op de doodstraf berust op wat de Bijbel volgens de partij zegt over de roeping, die de overheid heeft tot herstel van het geschonden recht. De mens is geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God. Vanuit dit vertrekpunt - de hoge waardigheid van de mens als beelddrager van God - volgt dat de overheid (rechter) gerechtigd is om bij ernstige levensdelicten de doodstraf te overwegen en toe te passen. De SGP zegt dat het Oude Testament de doodstraf in Genesis 9 vers 6 legitimeert en dat dit in het Nieuwe Testament bevestigd wordt in onder meer Romeinen 13 vers 4 of Handelingen 25 vers 11.
Ehh staat er ergens ook niet iets over barmhartigheid???
of vergeten we die maar even?
De doodstraf is zooo middeleeuws....
userIcon
Polen en de SGP uit de EU, probleem opgelost. Overigens spreekt meneer (dat kan ik eigenlijk ook wel weglaten, dat spreekt voor zich ) Van der Staaij van het "recht op leven". In het geval van euthanasie zou ik dan eerder willen spreken van "de plicht tot leven".
SGP, bijna de meest achterlijke partij van NL!

De overheid mag mensen vermoorden als zij iets erg hebben gedaan. Een persoon mag zijn leven niet laten beeindigen als hij ziek is en dit wenst.
50  van 102 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling66
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden