Student voor rechter na weghalen Jihad-vlag

Opmerkelijk • Geschreven door Rob (R@b) op 06-09-2007 @ 14:58
print 
JustitieEen eindejaars student van de Universiteit Twente weigert een boete te betalen die hem was opgelegd omdat hij een 'terroristisch kunstwerk' naar beneden wilde halen. Een zich kunstenaar noemend persoon had september vorig jaar in het kader van een jaarlijkse expositie in het centrum van Enschede op vier Nederlandse vlaggen de term 'Jihad' gekalkt. De student stoorde zich daar dusdanig aan, dat hij het heft in eigen hand nam.

In De Telegraaf vertelt de 23-jarige student vandaag: ''Niet alleen ik maar ook veel voorbijgangers op de Oude Markt stoorden zich mateloos aan het tafereel. 's Avonds ontspon zich een verhitte discussie en iedereen was het erover eens dat dit niet door de beugel kon. Toen ik de vlag naar beneden haalde, werd ik overmeesterd door de beveiliging van het evenement en overgedragen aan de politie.''

De masterstudent kreeg een boete opgelegd, maar weigert die te voldoen. Daarom moet hij aanstaande maandag voor de rechtbank verschijnen. Hij zegt daarover: ''Ik wil de discussie openhouden wat wel en niet is toegestaan in de kunst. Wat mij betreft zijn daar grenzen aan. De Nederlandse vlag staat symbool voor onze bevochten vrijheden en is iets om trots op te zijn.''

De tegenstander van de Nederlande Jihad-vlag wil niet met zijn naam in de krant: ''Ik sta voor 100 procent achter mijn daad, maar ik sta op het punt af te studeren en moet dus straks solliciteren. Dan kan een eventuele veroordeling in mijn nadeel werken. Al reken ik daar niet op.''

De vlaggen maakten overigens deel uit van het kunstwerk 'Nederlands Triptiek'. Het was een project van Chrissy Meijns, Maarten Steenhagen en Jonas Staal. Die laatste kennen we nog van zijn omstreden Wilderskunstwerk. Maker van de vlaggen was Chrissy Meijns.



'Is kunst. Moet je laten hangen!'

Met dank aan NelisH2007 voor de submit.



Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

21906 views / 365 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 365 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6 7 8
userIcon
Helemaal met die gast eensch
userIcon
Belachelijkd at ze die vlag ophangen...
het is de belediging voor de bekende rood-wit-blauw...

Dus fuck die kunstenaar, had hij beter wat fatsoenlijks mogen verzinnen.
pardon? ik zie daar de kunst niet van in. Laat de kunstenaar in spe zijn bedoelingen even uitleggen hiervan?
userIcon
De nederlandse vlag mag officieel niet eens uit na zonsondergang, dus terechte actie
userIcon
Kunst met de grote K zeker
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:00 schreef Bananenman het volgende:
Helemaal met die gast eensch
Ik ben het ook helemaal met die gast eens.
Maar dit is Nederland en ik zou het echt triest vinden als hij die boete moet betalen.
het moet niet veel gekker worden in nederland...
userIcon
quote:
De vlaggen maakten overigens deel uit van het kunstwerk 'Nederlands Triptiek
Piss off met je kunstwerk, verbranden die zooi en what the fok is triptiek?

Hup met de student!!
userIcon
zozo wat een kunst, creatief hoor
userIcon
Tja, tegenwoordig mag je geen Nederlandse vlag meer op je jas of schooltas omdat dit uitlokken is en zo'n vlag naar beneden halen is ook "not done".
Nederland is net een hoer.
userIcon
Hulde voor deze knul! Kon ik dit maar schreeuwen vanaf hier.

Hier zat niemand op te wachten: Niemand in Nederland (let op he, niemand) zit op zulke bagger te wachten. De politie is een flapdrol.
userIcon
Hmmm ik noem mezelf 'artiest', ik hang een Nazi-vlag op. Ik wacht tot iemand van AFA( ) hem eraf wilt halen en ik klaag hem aan.

Maar als ik dit doe ben ik weer degene die aangeklaagd wordt in dit land.
userIcon
Wat nou als er in plaats van "JIHAD" een swastika op de vlag was geplaatst..?
Helemaal eens met die gast
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:01 schreef padlarf het volgende:
De nederlandse vlag mag officieel niet eens uit na zonsondergang, dus terechte actie
Wel als de vlag verlicht is.
userIcon
Maak een website, gaan we geld inzamelen voor zijn boete / borg.

Ik ben lui.
userIcon
Wat nou als er een paar vlaggen komen te hangen uit islamitische landen met een hoop stront erop?
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:03 schreef Aka-Zigor het volgende:
Wat nou als er een paar vlaggen komen te hangen uit islamitische landen met een hoop stront erop?
Dan is het ineens vrijheid van meningsuiting he?
diegene die het gedaan heeft mogen ze van mij opsluiten..
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:01 schreef Aka-Zigor het volgende:
Tja, tegenwoordig mag je geen Nederlandse vlag meer op je jas of schooltas omdat dit uitlokken is en zo'n vlag naar beneden halen is ook "not done".
Nederland is net een hoer.
Maar waarom moegen buitenlandse vlaggen dan wel?
Hier in de buurt lopen genoeg gasten met een supergrote marokkaanse vlag op de rug van hun jas.
Iemand die dit kan beantwoorden?
Die man is een held.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:03 schreef DSS24 het volgende:
Maak een website, gaan we geld inzamelen voor zijn boete / borg.

Ik ben lui.
Helemaal mee eens!!! (ook lui )
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:05 schreef Dayan het volgende:
Die man is een held.
userIcon
Ik wil een stapel korans neerleggen op de dam met daarop het lijk van een varken, die ik dan laat wegrotten en zijn lichaamssappen laat versmelten met de heilige tekst van pedohammed.

En dan ook nog subsidie krijgen er voor.

Klinkt wellicht belachelijk...

Maar waarom zou dat niet kunnen???
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:04 schreef Curri het volgende:
diegene die het gedaan heeft mogen ze van mij opsluiten..
? , wie moet er worden opgesloten?
userIcon
valt het zo vern**ken van de vlag niet onder "belediging van de vlag?"
userIcon
quote:
''Ik wil de discussie openhouden wat wel en niet is toegestaan in de kunst. Wat mij betreft zijn daar grenzen aan.
quote:
De Nederlandse vlag staat symbool voor onze bevochten vrijheden
Ik begrijp wat hij bedoelt en ik ben het ook wel met hem eens maar volgens mij spreekt hij zichzelf hier tegen. Wat gedaan mag worden met een symbool voor vrijheid is aan grenzen gebonden. Geweldig, ironie
quote:
op vier Nederlandse vlaggen de term 'Jihad' gekalkt.
Bij de term 'gekalt' denk ik toch eerder aan iets slordigs. Het woordt Jihad staat er imho toch netjes op hoor!
userIcon
En als het nou cartoons waren geweest?
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:06 schreef Endorcoven het volgende:
Ik wil een stapel korans neerleggen op de dam met daarop het lijk van een varken, die ik dan laat wegrotten en zijn lichaamssappen laat versmelten met de heilige tekst van pedohammed.

En dan ook nog subsidie krijgen er voor.

Klinkt wellicht belachelijk...

Maar waarom zou dat niet kunnen???
Rechts is de duivel en links is god hier in nederland.
userIcon
Respect voor deze student !
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:07 schreef Pineut het volgende:
En als het nou cartoons waren geweest?
userIcon
Mensen dit is kunst, dit mag, we moeten onze mond gewoon houden
We moeten toestaan hoe onze vlag word beklad.

Mensen, draag vooral geen nederlandse vlag op je tas ofzo, want dan ben je een racist, dan word je niet meer toegelaten!

Mensen, de prenten uit denemarken, dat is geen kunst, dat is verschrikkelijk, dat wij zoiets durven te maken, dat is geen kunst meer hoor, dat is racistisch, en beledigend!!!

Waar gaat t tog heen met dit land
userIcon
Dit is geen kunst, maar provocatie.

Net zo iets als die herdenkingsmonumenten, alleen maar stemmingmakerij.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:07 schreef The_Ringmaster het volgende:

[..]


[..]

Ik begrijp wat hij bedoelt en ik ben het ook wel met hem eens maar volgens mij spreekt hij zichzelf hier tegen. Wat gedaan mag worden met een symbool voor vrijheid is aan grenzen gebonden. Geweldig, ironie
scherp...

Maar we snappen m allemaal idd
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:05 schreef plum het volgende:
Die kunstenmaker had van de nederlandse vlag een NAZI vlag gecreéerd en Nederland is geen NAZI land.
Dan had de kunstenmaker de vlag van een land in het midden oosten of nrd.Africa moeten nemen, dan had je de hele wereld te klein voor Nederland gehad !
Die master student is oprecht een held in mijn opinie.
Deze vorm van kunst mag van jou dus blijkbaar niet, maar kunst in de vorm van spotprenten (Mohamed ahoy!) mag weer wel.

Maar wees gerust, ik had ook niks anders van je verwacht
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:07 schreef Pineut het volgende:
En als het nou cartoons waren geweest?
Mohammed:


./|\.
./ \.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:07 schreef ReplaR het volgende:

[..]

Rechts is de duivel en links is god hier in nederland.
ja da's waar, maar omdat ik subsidie voor kunst aanvraag gaan ze er natuurlijk wel vanuit dat ik links ben.

Er is overigens niets ironisch of symbolisch aan mijn kunstwerk. Het is een varken dat wegrot op de koran.
userIcon
vrijheid van meningsuiting*

* zolang het ons uitkomt...
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:09 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Deze vorm van kunst mag van jou dus blijkbaar niet, maar kunst in de vorm van spotprenten (Mohamed ahoy!) mag weer wel.

Maar wees gerust, ik had ook niks anders van je verwacht
Van de moslims mag het niet.
En ja hoor, De pigmentgebrekkige rechtse FOK!nerds zijn weer te horen vanachter hun pc's
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:10 schreef wijsneus het volgende:
vrijheid van meningsuiting*

* zolang het ons uitkomt...
userIcon
Blijkbaar ben ik de enige, maar ik vind dat hij van die vlag had moeten afblijven.
Het is kunst, en het is provocerend, ik vind het wel tof.

Die boete mogen ze wel versnipperen, ik ben een beetje boete ziek.
Een waarschuwing is voldoende.
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:06 schreef sexymofo het volgende:
valt het zo vern**ken van de vlag niet onder "belediging van de vlag?"
Inderdaad, is geen kunst maar een misbruik van de Nederlandse vlag, dus van een Nederlands symbool, dus een belediging van Nederland..
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:04 schreef ReplaR het volgende:
Maar waarom moegen buitenlandse vlaggen dan wel?
Hier in de buurt lopen genoeg gasten met een supergrote marokkaanse vlag op de rug van hun jas.
Iemand die dit kan beantwoorden?
niks mis met het rondlopen met t-shirts met de nederlandse vlag e.d. erop.
Een vlaggetje op de schouder van een bomberjack daaretegen wel. Dat dat niet meer geaccepteerd wordt, is allemaal te danken aan die wannabe-skinheads die ermee rondlopen.
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:10 schreef Endorcoven het volgende:
Van de moslims mag het niet.
Is plum een moslim?
userIcon
quote:
Op donderdag 6 september 2007 @ 15:02 schreef Ithai het volgende:
Helemaal eens met die gast
[..]

Wel als de vlag verlicht is.
Maar hij mag niet besmeurd oid worden. Mag zelfs de grond niet raken eigenlijk. Dus eigenlijk zou die "zich kunstenaar noemand persoon" voor de rechter moeten staan
Ik dacht dat er wetten waren aan het gebruik van de Nederlandse vlag. Je zou dit mogen zien als vernieling ja. Dus gewoon die kunstenaars oppakken en die student een lintje geven. Maar ja, dat mag niet in Nederland he. Als ik het zou doen met de vlag van een moslim land en schrijf er pedo op, dan ben ik strafbaar vanwege opruiing. Nederland is niet langer van de Nederlanders maar van de allochtonen.
50  van 365 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6 7 8


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden