Wandellegioen Airborne op pad

Nederland • 01-09-2007 @ 12:03 •  Redactie
print 
Icoon BinnenlandsIn Oosterbeek zijn vanmorgen rond 11.00 uur de laatsten van de 30.000 deelnemers van de Airborne Wandeltocht op pad gegaan.

Zij trekken in defilé door Oosterbeek en lopen vervolgens afstanden van 10, 15 en 25 en 40 kilometer langs plaatsen die een rol hebben gespeeld in de Slag om Arnhem en de operatie Market Garden in 1944. Onderdeel van de mars is een bezoek aan het Airborne Kerkhof met 1700 graven van strijders.

Het merendeel van de vaak trouwe wandelaars doet mee aan de tocht voor de gezelligheid en uit respect voor alle geallieerde militairen die in de regio hebben gevochten. Onder de wandelaars zelf zijn nog enkele Arnhem-veteranen, net zoals onder de enkele tienduizenden bezoekers die het wandellegioen uitgeleide doen en vanmiddag zullen binnenhalen. Ook lopen inmiddels steeds meer jonge veteranen mee.

De route voert onder meer door Wolfheze, Renkum en Heelsum en over de Ginkelse Heide, waar in september 1944 duizenden geallieerde parachutisten landden. De geallieerde opmars kwam uiteindelijk tot stilstand bij Arnhem, waar de Rijnbrug een onneembare vesting bleek.

De tocht wordt voor de 62e keer gehouden. Elf deelnemers hebben de tocht tot nu toe alle keren gelopen. De eerste wandelaars worden omstreeks half drie terugverwacht.

Bron: ANP


7859 views / 30 reacties
Reacties op dit bericht
30  van 30 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
101st Airborne
userIcon
En de eerste wandelaars (en een uur later alle bussen) komen fijn allemaal voor mijn huis langs.. leuk wakker worden ook op zaterdag. =_=
tot voor kort lag mijn kazerne daar nog :--)
Ik heb het ook wel eens gelopen best vet hoor
userIcon
Respect voor alle mensen die gevochten hebben voor de bevrijding van Europa in de 2 wereldoorlog, die hun levens op offerden om de rust terug te brengen in Europa.
userIcon
WO II.... dat is zooooooo 1945!
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 12:05 schreef Andyy het volgende:
101st Airborne
Die landde bij Eindhoven, bij Arnhem landde de Britse 1st Airborne Division
userIcon
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 12:09 schreef JanAmsterdamEnzo het volgende:
tot voor kort lag mijn kazerne daar nog :--)
had jij een eigen kazerne?
userIcon
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 12:05 schreef Andyy het volgende:
101st Airborne
1st Airborne

JAG was me voor eerst lezen
userIcon
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 12:20 schreef Kwabbernootje het volgende:
WO II.... dat is zooooooo 1945!
nee 1939
userIcon
Ik heb oooooit, 2x de airborne tocht gelopen, moet nog ergens de pinnekes hebben liggen, mams heeft em 11 of 12 keer gelopen.
Opa heeft em meer dan 25x gelopen, toen ie in dienst was, maar waar al de medailles gebleven zijn mag joost weten....

Wat me eraan doet denken.... wil weer eens naar het Airborne museum in Oosterbeek
userIcon
40 km sjouwen. Pak de auto wel, zie ik ook alles en ben voor het avondeten weer thuis.
userIcon
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 12:22 schreef SubMan het volgende:

[..]

had jij een eigen kazerne?
Voor zn tinnen soldaatjes
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 12:27 schreef BasOne het volgende:
Ik heb oooooit, 2x de airborne tocht gelopen, moet nog ergens de pinnekes hebben liggen, mams heeft em 11 of 12 keer gelopen.
Opa heeft em meer dan 25x gelopen, toen ie in dienst was, maar waar al de medailles gebleven zijn mag joost weten....

Wat me eraan doet denken.... wil weer eens naar het Airborne museum in Oosterbeek
Ben twee weken geleden nog geweest. Het blijft een heel mooi museum.
Nu voor de 1e keer in 6 jaar dat ik de Airborne niet loop. Best wel jammer, het is altijd leuk om het te lopen, en het is een mooi eerbetoon aan de gesneuvelde soldaten.
userIcon
Dat zouden meer mensen moeten doen, meteen fileprobleem gedeeltelijk opgelost!
userIcon
Ik heb m ook een keer of 8 gelopen, helaas kan het vanaf nu niet meer rolstoel enzo
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 13:09 schreef woessie het volgende:

[..]

Het was een dienstplicht. Vechten of berecht worden (met de gerede kans op de doodstraf). Daarbij liever hij dood dan ik.
Je romantiseert de oorlog. De oorlog was vies, vuil, uitputtend en ongewenst bij 99% van de soldaten.
Zeg maar vergelijkbaar met Irak. Want als het daar ook (ooit?) rustig zou zijn zal de jongste generatie eraan terug denken dat het toch heel goed is van die amerikanen om ze te bevrijden..al is dat best moeilijk te geloven nu
userIcon
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 12:09 schreef JanAmsterdamEnzo het volgende:
tot voor kort lag mijn kazerne daar nog :--)
Hebben ze hem afgebroken dan?
userIcon
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 12:44 schreef wondersloffen het volgende:

[..]

Ben twee weken geleden nog geweest. Het blijft een heel mooi museum.
Dan was opa geen diestplichtige.
userIcon
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 12:23 schreef BasOne het volgende:

[..]

1st Airborne

JAG was me voor eerst lezen
101st deed ook mee aan Market Garden
maar ik had het niet goed gelezen nee
userIcon
Ook jaren gelopen, op de een of andere manier zijn we ermee gestopt..

Die medailles waren altijd zo mooi.. om dan weer 4 jaar die goedkope vleugeltjes te krijgen
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 12:09 schreef JanAmsterdamEnzo het volgende:
tot voor kort lag mijn kazerne daar nog :--)
In Ede?
Mijn vader zat daar vroeger ook volgens mij.
userIcon
E - Companyyyy !
userIcon
Twee jaar geleden heb ik voor eerst meegelopen en direct 25km gelopen (ongetraind).

De laatste paar kilometers werden best zwaar om na de wandeltocht al helemaal niet meer te kunnen lopen vanwege stijve spieren.

Vorig jaar en dit jaar had ik helaas geen tijd om mee te lopen, misschien volgend jaar.
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 @ 12:27 schreef BasOne het volgende:
Ik heb oooooit, 2x de airborne tocht gelopen, moet nog ergens de pinnekes hebben liggen, mams heeft em 11 of 12 keer gelopen.
Opa heeft em meer dan 25x gelopen, toen ie in dienst was, maar waar al de medailles gebleven zijn mag joost weten....

Wat me eraan doet denken.... wil weer eens naar het Airborne museum in Oosterbeek
Good for you

Denny Crane
userIcon
mooi eerbetoon aan al die jonge soldaten wie met gevaar voor eigen leven ons kwamen bevrijden van de Duitse bezetter.
volgend jaar loop ik ook mee
Wil hem ook lopen (A) wil nu solliciteren bij luchtmobiel

Respect voor alle militairen