Online games goed voor je sociale leven

Icoon GamesEen groep wetenschappers aan de Nottingham Trent University deed onlangs onderzoek naar het sociale leven van online gamers. Uit dit onderzoek, dat binnenkort gepubliceerd wordt in de US journal CyberPsychology and Behavior, blijkt dat online gamers helemaal geen kansloze, eenzame of in zichzelf gekeerde mensen zijn. Sterker nog, het zijn vaak erg sociale mensen. De universiteit stelde duizend spelers van zogenaamde MMORPGs (games waarin duizenden mensen tegelijk in een wereld rondlopen en met elkaar missies doen) vragen over interactie met hun medespelers.

Driekwart van al deze mensen ontmoet hun online vrienden ook in het echte leven. Bijna 50% van alle MMO-spelers ontwikkelt zelfs goede vriendschappen met de mensen waarmee ze monsters te lijf gaan. Een op de tien gaat nog verder en gaat over tot fysieke relaties.

Professor Mark Griffiths van de Trent University over het onderzoek:

"Dit onderzoek heeft veel aspecten van MMORPGs getoond die voorheen nog niet bekend waren. Oud onderzoek impliceerde dat gamers sociaal niet actief waren, maar MMORPGs zijn eigenlijk erg sociale games. Een hoog percentage van de gamers maakt vrienden voor het leven en soms zelfs partners."

Andere resultaten die uit het onderzoek naar voren kwamen, waren bijvoorbeeld dat meer dan 30% van de spelers zich aangetrokken voelt tot een andere speler. En meer dan 40% praat eerder met online vrienden over problemen dan met mensen die ze dagelijks zien. Dat MMO's goed kunnen zijn voor je relatie bleek ook wel, meer dan tweederde van alle ondervraagden vond dat hun relatie erop vooruit ging als hun partner ook de game speelde. Dat tegen slechts een vijfde die zeggen dat een MMO slecht is voor de relatie als de partner niet speelt.

Opvallend is dat vooral vrouwen geneigd zijn romantische gevoelens te krijgen voor andere spelers. Ze hadden ook veel meer de neiging om daadwerkelijk afspraakjes te maken met hun medespelers. De meeste vrouwen gaven als argument voor het spelen van de MMO dat het therapeutisch zou werken, mannen zeggen dat ze het gewoon doen vanuit interesse in de online wereld.

Mark Griffiths snapt wel waarom veel mensen de MMO-wereld zo comfortabel vinden:

"De virtuele wereld die deze games bieden, verschaft spelers de mogelijkheid om zichzelf te ontplooien op manieren die ze in het echte leven als niet comfortabel zouden zien vanwege hun uiterlijk, geslacht, sexualiteit, leeftijd of andere factoren. Ze bieden ook een plaats waar groepswerk, aanmoediging en plezier samen beleefd kunnen worden."

Zie voor meer gamesnieuws FOK!games