Eerder aan de drugs door Ritalin

Wetenschap • Geschreven door DJMO (Monique) op 27-07-2007 @ 19:02
print 
Icoon WetenschapKinderen die ADHD hebben en daarvoor het medicijn Ritalin slikken blijken vaker te experimenteren met drugs en vertonen ook vaker crimineel gedrag dan leeftijdsgenootjes. Toch is in Nederland het middel onverminderd populair. In het augustusnummer van het Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry verschijnen enkele zorgwekkende analyses over het gebruik van onder andere Ritalin op langere termijn.

Zo blijkt het nut van de medicijnen beperkt. In eerste instantie werken ze wel, maar na drie jaar is gedragstherapie even effectief. Bij kinderen die Ritalin slikken, is de drempel om te experimenteren met drugs een stuk lager. Ook is het risico dat zij in aanraking komen met de politie door diefstal of een vechtpartij hoger. Uit een ander onderzoek is gebleken dat ‘Ritalin-kinderen’ korter waren en minder wegen dan hun leeftijdsgenootjes.

Het gebruik van medicijnen tegen ADHD blijft explosief stijgen. Vorig jaar bedroeg de stijging 30 procent in vergelijking met mei 2005. Deze stijging zal zich voort blijven zetten volgens de Stichting Farmaceutische Kengetallen. 25 procent van de ruim 200.000 gebruikers van het middel is jonger dan tien jaar. Omdat de diagnose ‘volwassen-ADHD’ steeds populairder wordt, ligt het aantal volwassen gebruikers op 30 procent.

Omdat ADHD soms geen ziekte is, maar ook vaak een vorm van onaangepast gedrag is die ouders en opvoeders tot wanhoop drijft, is de verleiding om kinderen die wat drukker zijn of slecht presteren op school, te behandelen met medicijnen erg groot. De Nederlandse Gezondheidsraad heeft aanbevolen om de medicijnen alleen door psychiaters voor te laten schrijven.

Ritalin
Eerder aan de drugs?

Bron: De Pers


Lees ook:

» 09/02 UvA onderzoekt hoogleraar na plagiaatveroordeling13
» 08/02 Gletsjers smelten veel minder dan gedacht73
» 07/02 Bier is best58
» 05/02 'Slimme mensen zijn eerder links'195


delen | eKudos nujij

18179 views / 135 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 135 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
Ik ken een jongen die ritalin gekregen had, maar hij had niet eens adhd.
userIcon
Hehe, ik zal den grote broer in de gaten houden
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:03 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
Ik ken een jongen die ritalin gekregen had, maar hij had niet eens adhd.
FIPO FIPO FIPO oeh klaar gekomen
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:03 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
Ik ken een jongen die ritalin gekregen had, maar hij had niet eens adhd.
Heette hij Bernardo Provenzano
userIcon
Vinokourov: " Het kwam door de Ritalin!"
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:06 schreef aelbali het volgende:

[..]

FIPO FIPO FIPO oeh klaar gekomen
idioot
userIcon
Ritalin en Adderall is verre familie van cocaïne. In Amerika wordt Ritalin gesnoven en heet het "Vitamine R". Studenten gebruiken het daar om 's nachts door te studeren/feesten. Zijn ook al doden gevallen, ook trouwens onder kinderen die het kregen voor hun ADHD.
quote:
Bij kinderen die Ritalin slikken, is de drempel om te experimenteren met drugs een stuk lager.
Is dat wel een oorzaak - gevolg of kan het zo zijn dat ADHD of gewoon erg vervelende kinderen sowieso sneller zullen experimenteren dan de rustige, goed lerende kindjes?
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ritalin en Adderall is verre familie van cocaïne. In Amerika wordt Ritalin gesnoven en heet het "Vitamine R". Studenten gebruiken het daar om 's nachts door te studeren/feesten. Zijn ook al doden gevallen, ook trouwens onder kinderen die het kregen voor hun ADHD.
Relevante post +1
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ritalin en Adderall is verre familie van cocaïne. In Amerika wordt Ritalin gesnoven en heet het "Vitamine R". Studenten gebruiken het daar om 's nachts door te studeren/feesten. Zijn ook al doden gevallen, ook trouwens onder kinderen die het kregen voor hun ADHD.
het is familie van Amfetamine
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:03 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
Ik ken een jongen die ritalin gekregen had, maar hij had niet eens adhd.
ritalin wordt soms als "dope"gebruikt voor bijv examen, daarvan ga je veel beter van concenteren, maar het werkt ook verslavend.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ritalin en Adderall is verre familie van cocaïne. In Amerika wordt Ritalin gesnoven en heet het "Vitamine R". Studenten gebruiken het daar om 's nachts door te studeren/feesten. Zijn ook al doden gevallen, ook trouwens onder kinderen die het kregen voor hun ADHD.
Weliswaar grijpen cocaine en Ritalin dezelfde receptoren aan (dopamine), lijkt het middel toch het meeste op Amfetamine.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:12 schreef serfbaws het volgende:
het is familie van Amfetamine
precies, en daarmee dus familie van xtc, niet coke.
userIcon
Ik heb een effectiever middelen tegen mijn broertje die ADHD heeft en waar Ritalin niet werkt. Het het een Hamer. Verdoofd enorm goed
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ritalin en Adderall is verre familie van cocaïne. In Amerika wordt Ritalin gesnoven en heet het "Vitamine R". Studenten gebruiken het daar om 's nachts door te studeren/feesten. Zijn ook al doden gevallen, ook trouwens onder kinderen die het kregen voor hun ADHD.
Ritalin is meer meth(amphetamine) (aka speed)
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:09 schreef AlpineStar het volgende:

[..]

Is dat wel een oorzaak - gevolg of kan het zo zijn dat ADHD of gewoon erg vervelende kinderen sowieso sneller zullen experimenteren dan de rustige, goed lerende kindjes?
dat ie een interessant punt, ik denk dat ADHD mensen eerder in contact komen met politie of ze nou ritalin gebruiken of niet, het zijn drukte makers, die gauw afgeleid zijn en dingen oppikken uit hun omgeving.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:15 schreef Cheese het volgende:

[..]

precies, en daarmee dus familie van xtc, niet coke.
Onjuist, een XTC pil bevat weliswaar vaak Speed (amfetamine) is het hoofdbestanddeel (als het goed is) MDMA. Deze stof werkt op je serotoninereceptoren. MDMA heeft hierdoor een vergelijkbare (doch veel ongecontroleerdere) werking als vele antidepressiva zoals Zoloft.

Ritalin is het meest de vergelijken met Amfetamine (speed) want beide middelen werken voornamelijk op je dopaminereceptoren. Echter is de werking van Ritalin minder heftig en gecontroleerder. (Zie het als zo'n Slow Release vitamine C pil waarbij gedurende een paar uur kleine hoeveelheden wordt afgegeven)
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:09 schreef AlpineStar het volgende:

[..]

Is dat wel een oorzaak - gevolg of kan het zo zijn dat ADHD of gewoon erg vervelende kinderen sowieso sneller zullen experimenteren dan de rustige, goed lerende kindjes?
Hey kijk uit he wat je zegt .

Mensen met ADHD worden vaak rustiger (en voelen mer controle) van drugs (terwijl anderen juist andersom), daardoor zijn ze wat gevoeliger voor verslaving, zelfde met alcohol.
Dat heeft niks met Ritalin te maken.
Als je er wat meer in verdiep dan zie je in een hoop boeken, informatie al dan niet van het internet kom je dit verhaal standaard tegen.
eenmaal aan de drugs altijd aan de drugs
userIcon
Zou Ritalin ook als doping gebruikt kunnen worden? Misschien beweren al die goede renners wel dat ze ADHD hebben..
userIcon
Wat een wijsheden over drugs toch weer hier op fok!
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:19 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Zou Ritalin ook als doping gebruikt kunnen worden? Misschien beweren al die goede renners wel dat ze ADHD hebben..
Ja dat kan, het is oppeppend voor 'normale' mensen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:09 schreef AlpineStar het volgende:

[..]

Is dat wel een oorzaak - gevolg of kan het zo zijn dat ADHD of gewoon erg vervelende kinderen sowieso sneller zullen experimenteren dan de rustige, goed lerende kindjes?
+ 1 voor je kennis van statistiek, ook psycholoog toevallig ?
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:16 schreef ReplaR het volgende:

[..]

Ritalin is meer meth(amphetamine) (aka speed)
Meth is niet hetzelfde als speed. Speed houd minder lang aan.
userIcon
Ritalin is dat ook een soort van drugs?

Geef die gasten gewoon dagelijks wiet, blijven ze rustig.
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:13 schreef SCwookie het volgende:

[..]

ritalin wordt soms als "dope"gebruikt voor bijv examen, daarvan ga je veel beter van concenteren, maar het werkt ook verslavend.
Ritalin is niet verslavend. Er treden ook geen afkickverschijnselen op als er gestopt wordt met Ritalin. Onzin dus.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:21 schreef Afwezig het volgende:

[..]

Ritalin is niet verslavend. Er treden ook geen afkickverschijnselen op als er gestopt wordt met Ritalin. Onzin dus.
Dat is niet waar. Ritalin dient afgebouwd te worden, net zoals vele andere stemmingsbeinvloedende middelen zoals antidepressiva.

"DRUG DEPENDENCE
Ritalin should be given cautiously to emotionally unstable patients, such as those with a history of drug dependence or alcoholism, because such patients may increase dosage on their own initiative. Chronically abusive use can lead to marked tolerance and psychic dependence with varying degrees of abnormal behavior. Frank psychotic episodes can occur, especially with parental abuse. Careful supervision is required during drug withdrawal, since severe depression as well as the effects of chronic over activity can be unmasked. Long-term follow-up may be required because of the patient's basic personality disturbances"
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:20 schreef Skankingrudi het volgende:

[..]

Meth is niet hetzelfde als speed. Speed houd minder lang aan.
Fout.

In Nederland noemen we amphetamine speed idd, maar in de rest van de wereld is speed methamphetamine.
Methamphetamine is idd een heel stuk sterker.
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:19 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Zou Ritalin ook als doping gebruikt kunnen worden? Misschien beweren al die goede renners wel dat ze ADHD hebben..
Je kan het eventueel als prestatieverhogend middel gebruiken. In dat geval kan het dus als doping gezien worden. Ik denk alleen dat er geen indicatie is voor wielrenners om deze shit te gebruiken en zal dus ook op de lijst verboden middelen staan. Het is tenslotte een opiaat.
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:23 schreef DarkMavis het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Ritalin dient afgebouwd te worden, net zoals vele andere stemmingsbeinvloedende middelen zoals antidepressiva.
Tuurlijk, je krijgt er rare verschijnselen van als je accuut stopt. Maar is dat niet met veel geneesmiddelen zo? Als je Ritalin begint te slikken gaat je gedrag veranderen, hopelijk in de positieve zin (betere concentratie etc.). Als je dan ineens stopt, dan krijg je inderdaad vervelende verschijnselen. Maar afkickverschijnselen? Volgens mij niet hoor, cold turkey van de Ritalin onthouding is mij een vreemd verschijnsel.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:16 schreef serfbaws het volgende:

[..]

dat ie een interessant punt, ik denk dat ADHD mensen eerder in contact komen met politie of ze nou ritalin gebruiken of niet, het zijn drukte makers, die gauw afgeleid zijn en dingen oppikken uit hun omgeving.
Klopt helemaal, alleen ritalin worden ze wat gecontroleerder van (althans voor de buitenwereld), bij de wat moeilijkere gevallen is bijv. een goede wijkagent een uitkomst anders kan het echt de verkeerde kant op (lees criminele) gaan.
Hoop ADHDers stoppen vaak met ritalin omdat ze niet omder inloed willen zijn.

Dit is trouwens een beetje mijn ervaring met deze groep mensen in mijn omgeving, ik kan er best aardig mee omgaan, terwijl anderen gillend voor deze groep weg rennen, hoe zou dat nou komen .
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:26 schreef Afwezig het volgende:

[..]

Tuurlijk, je krijgt er rare verschijnselen van als je accuut stopt. Maar is dat niet met veel geneesmiddelen zo? Als je Ritalin begint te slikken gaat je gedrag veranderen, hopelijk in de positieve zin (betere concentratie etc.). Als je dan ineens stopt, dan krijg je inderdaad vervelende verschijnselen. Maar afkickverschijnselen? Volgens mij niet hoor, cold turkey van de Ritalin onthouding is mij een vreemd verschijnsel.
Het kan wel verslavend zijn, maar niet als je je aan de doktorvoorschriften houdt.
wat ik heb gehoord en zelf heb ervaren is ritalin een geneesmiddel op jonge leeftijd, doordat men leert hoe het zich moeten concentreren, en zo bewust word wat adhd is.

maar wie bepaalt eigenlijk wat adhd is

mij is vertelt dat het een filter is in je hersens die meer impulsen doorlaat per seconden als een "normaal" persoon.
maar dat wil niet zeggen dat dat een nadeel is, je kunt het namelijk ook als voordeel zien.
en is het de volgende stap in de evolutie.
zo kun je meer dingen doen op hetzelfde moment.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:26 schreef Afwezig het volgende:

[..]

Tuurlijk, je krijgt er rare verschijnselen van als je accuut stopt. Maar is dat niet met veel geneesmiddelen zo? Als je Ritalin begint te slikken gaat je gedrag veranderen, hopelijk in de positieve zin (betere concentratie etc.). Als je dan ineens stopt, dan krijg je inderdaad vervelende verschijnselen. Maar afkickverschijnselen? Volgens mij niet hoor, cold turkey van de Ritalin onthouding is mij een vreemd verschijnsel.
Ja klopt, het afbouwen van een medicijn gebeurt ook om afkickverschijnselen zo veel mogelijk te beperken. Dus er is wel degelijk sprake van afkickverschijnselen bij het stoppen met het gebruik van Ritalin.

Ik ben het met je eens dat cold turkey niet vaak plaatsvindt bij het stoppen met dit soort medicijnen
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:19 schreef KamiKaaze het volgende:

[..]

Hey kijk uit he wat je zegt .

Mensen met ADHD worden vaak rustiger (en voelen mer controle) van drugs (terwijl anderen juist andersom), daardoor zijn ze wat gevoeliger voor verslaving, zelfde met alcohol.
Dat heeft niks met Ritalin te maken.
Als je er wat meer in verdiep dan zie je in een hoop boeken, informatie al dan niet van het internet kom je dit verhaal standaard tegen.
Misschien niet zo erg netjes omschreven van mij maar je snapte de essentie
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:29 schreef serfbaws het volgende:
wat ik heb gehoord en zelf heb ervaren is ritalin een geneesmiddel op jonge leeftijd, doordat men leert hoe het zich moeten concentreren, en zo bewust word wat adhd is.

maar wie bepaalt eigenlijk wat adhd is

mij is vertelt dat het een filter is in je hersens die meer impulsen doorlaat per seconden als een "normaal" persoon.
maar dat wil niet zeggen dat dat een nadeel is, je kunt het namelijk ook als voordeel zien.
en is het de volgende stap in de evolutie.
zo kun je meer dingen doen op hetzelfde moment.
Leuk als het waar zou zijn. Jij doelt hier op een soort multi-tasken. Feit is alleen dat mensen met ADHD vaak heel veel dingen beginnen, en zelden af maken. Dit juist door al die impulsen. Feitelijk kunnen ze ook maar een ding te gelijk, en doen ze ook maar een ding tegelijk. Ze zijn echter heel makkelijk van het een op het ander te brengen. Dit kan bijzonder destructief zijn. Er zijn heel veel mensen met ADHD (of verwante problemen) die maar al te graag zouden willen dat ze hun gedachten gewoon op 1 taak konden houden, zodat ze hetgeen ze deden tenminste ook goed deden.
userIcon
Ik heb de ballen verstand van dit onderwerp gelukkig. ik kan dan ook maar beter geen opmerking maken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:29 schreef serfbaws het volgende:
wat ik heb gehoord en zelf heb ervaren is ritalin een geneesmiddel op jonge leeftijd, doordat men leert hoe het zich moeten concentreren, en zo bewust word wat adhd is.

maar wie bepaalt eigenlijk wat adhd is

mij is vertelt dat het een filter is in je hersens die meer impulsen doorlaat per seconden als een "normaal" persoon.
maar dat wil niet zeggen dat dat een nadeel is, je kunt het namelijk ook als voordeel zien.
en is het de volgende stap in de evolutie.
zo kun je meer dingen doen op hetzelfde moment.
Klopt gedeeltelijk, ADHD is inderdaad vooral een stoornis die een patient belet om zich op een ding tegelijk te concentreren. Bijna alle prikkels uit de omgeving worden "verwerkt" door mensen met ADHD, daardoor lijken ze druk.

Het zit het ook in de afkorting Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

Ritalin verhoogt de het concentratievermogen, men kan zich beter op 1 ding richten en een groot deel van de prikkels wordt genegeerd, waardoor men rustiger lijkt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:03 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
Ik ken een jongen die ritalin gekregen had, maar hij had niet eens adhd.
Precies mijn situatie vroeger.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:35 schreef neegij het volgende:
Ik heb de ballen verstand van dit onderwerp gelukkig. ik kan dan ook maar beter geen opmerking maken.
Nee, ik denk dat ik ook maar niks ga zeggen.
userIcon
De meeste verslaafden gebruiken hun drugs als zelfmedicatie voor onder andere adhd. Coke is lekkerder dan ritalin....
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:33 schreef Afwezig het volgende:

[..]

Leuk als het waar zou zijn. Jij doelt hier op een soort multi-tasken. Feit is alleen dat mensen met ADHD vaak heel veel dingen beginnen, en zelden af maken. Dit juist door al die impulsen. Feitelijk kunnen ze ook maar een ding te gelijk, en doen ze ook maar een ding tegelijk. Ze zijn echter heel makkelijk van het een op het ander te brengen. Dit kan bijzonder destructief zijn. Er zijn heel veel mensen met ADHD (of verwante problemen) die maar al te graag zouden willen dat ze hun gedachten gewoon op 1 taak konden houden, zodat ze hetgeen ze deden tenminste ook goed deden.
Dit is een hele goede beschrijving van ADHD
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:41 schreef Dzy het volgende:

[..]

Dit is een hele goede beschrijving van ADHD
En de waarheid van mijn bestaan
Geloof me, héel erg lastig!
--edit-- BY DJMO klagen doe je maar in FB niet hier
userIcon
Dextro amphetamine werkt vaak beter dan Ritalin..
userIcon
haha, sommige mensen hier denken dat methamfetamine hetzelfde is als amfetamine, en amfetamine als coke, en ritalin als meth....
ADHD bestaat niet...
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 20:10 schreef NuKeFaCe het volgende:
ADHD bestaat niet...
Precies, het zit allemaal tussen je oren...
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:21 schreef Moonlith het volgende:
Ritalin is dat ook een soort van drugs?
Op een bepaalde manier is alles wel een drug. Als je verliefd bent ben je ook een soort van high, alleen regelt je lichaam die drugs helemaal gratis en schadeloos
Een overgroot deel van de communicatie in je lijf gebeurd mbv van stofjes, chemicaliën, vandaar dat drugs, eten, drank, aphrodisiaca etc invloed op je kunnen uitoefenen.
stofjes voor geluk, verdriet, stress, etc. stofjes om je lichaam te managen, bv stofje om een cel te doen stoppen met delen of juist starten of je hart voor te bereiden op actie.
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 20:20 schreef Leffedubbel het volgende:

[..]

Precies, het zit allemaal tussen je oren...
komt de drugs uiteindelijk ook terecht...tussen de oren, dus yep daar zit het allemaal
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 @ 19:06 schreef sorch het volgende:

[..]

idioot
proest daar ging mijn drinken...
50  van 135 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 09/02 UvA onderzoekt hoogleraar na plagiaatveroordeling13
» 08/02 Gletsjers smelten veel minder dan gedacht73
» 07/02 Bier is best58
» 05/02 'Slimme mensen zijn eerder links'195


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden