Mobiele generatie heeft moeite met feitjes

Opmerkelijk • Geschreven door ANP op 13-07-2007 @ 08:41
print 
Icoon OpmerkelijkDe generatie die is opgegroeid in het mobiele tijdperk kan geen simpele feiten onthouden. Dat blijkt uit een Brits onderzoek onder ruim 3000 mensen.

Een kwart van de jongeren wist het eigen vaste telefoonnummer niet of kon niet meer dan drie verjaardagen van vrienden of familie opnoemen. Tweederde van deze jongeren gaf als verklaring dat ze vertrouwden op hun telefoon of elektronische organiser.

Twintigers konden al meer data opdreunen, maar de vijftigers wisten de meeste feiten en getallen te herproduceren.


Mobieltje maakt lui?

Bron: ANP


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

12230 views / 55 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 55 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
na de patat-generatie nu dus de mobiele generatie om ons zorgen over gaan maken?
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:42 schreef Jean1986 het volgende:
De meeste 50'ers hebben ook al wat langer de tijd gehad om die feitjes te onthouden
maar ook om weer te vergeten natuurlijk
userIcon
Niet alleen simpele feitjes zijn te hoog gegrepen voor deze generatie. Of valt logisch nadenken daar ook onder?
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:42 schreef Jean1986 het volgende:
De meeste 50'ers hebben ook al wat langer de tijd gehad om die feitjes te onthouden
Toen ik 15 was en op zaterdag bij AH werkte wist ik ALLE prijzen van de artikelen die in de winkel lagen. Er was toen nl. nog geen scanner en alles werd per stuk geprijsd. Maar er werd wel eens wat vergeten.

Ik ben daarna secretaresse geweest en wist ALLE telefoonnummers die in de rolodex stonden uit mijn hoofd.

Als je toen de dingen niet uit je hoofd wist moest je alles nazoeken.

Ik onthou nog steeds alles. Is gewoonte geworden.
userIcon
Das toch logisch. Als je er nooit meer aan hoeft te denken omdat je elektronica dat vor je doet, tja dan vergeet je het vanzelf wel. BOEIEND
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:46 schreef kattekitje het volgende:
......
Ik onthou nog steeds alles. Is gewoonte geworden.
ik onthoudt alleen nuttige nummers. mijn ICE nummers ken ik wel uit mijn hoofd en mijn werk ook, de rest van de nummers is niet belangrijk genoeg om te worden onthouden.

Maargoed ik heb andere slechte gewoontes en hobbies ipv nummers onthouden...
userIcon
Niet zo gek. Me vader moest alles opdreunen op school en werden de feiten er in gedramd. Ik had dat al minder en me zusje/broertje mogen zelfs rekenmachines en andere elektronische apparaten bij zich houden waar alle antwoorden in staan. Niet zo gek dat de jongere generatie niet eens meer simpel kan hoofdrekenen.

Verjaardagen onthouden doe ik ook niet aan. De meeste verjaardagen interreseren me geen reet en die enkeling die me wel aan gaat onthoud ik wel. En me telefoon nummer heeft ook lang geduurd voor ik hem wist. Maar ja heb een zwak voor nummers. Met geschiedenis wist ik ook alle feitjes, behalve de precieze jaartallen waarin het gebeurde en zat er vaak een jaartje of 5 naast.

Maar goed. Feitjes onthouden is niet zo'n groot probleem, dat de meeste niet eens meer verbanden kunnen ontdekken tussen situaties en logische beredenaties kunnen toepassen is een veel groter probleem tegenwoordig.
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:51 schreef DSS24 het volgende:
Das toch logisch. Als je er nooit meer aan hoeft te denken omdat je elektronica dat vor je doet, tja dan vergeet je het vanzelf wel. BOEIEND
Ja, dat is inderdaad boeiend. Want als je niet leert om te leren (ook feitjes) train je je hersens niet. Lekker trouwens, als je voor van alles afhankelijk bent van een stukje zand-met-plastic!
userIcon
Zoals ik al in een ander nieuwsbericht postte: Pfff, straks hebben we een hele generatie googlekinderen die alleen maar informatie kunnen opzoeken, maar door hun beperkte achtergrondkennis deze niet meer in een context kunnen plaatsen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:53 schreef uncle-unconcerned het volgende:

[..]

ik onthoudt alleen nuttige nummers. mijn ICE nummers ken ik wel uit mijn hoofd en mijn werk ook, de rest van de nummers is niet belangrijk genoeg om te worden onthouden.

Maargoed ik heb andere slechte gewoontes en hobbies ipv nummers onthouden...
Je doet alsof ik alle nummers 10 opzeg of zo om ze te kunnen onthouden. Dus alsof ik het erin ga stampen. Nee dus. Gaat helemaal vanzelf. Eén keer zien is voor héél lang onthouden.
Apparaten worden slimmer en wij worden Dommer


Tot de stroom uitvalt....
En dan wat ?
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:17 schreef kattekitje het volgende:

[..]

Je doet alsof ik alle nummers 10 opzeg of zo om ze te kunnen onthouden. Dus alsof ik het erin ga stampen. Nee dus. Gaat helemaal vanzelf. Eén keer zien is voor héél lang onthouden.
Een visueel geheugen voor nummers?
Ik eerder voor gezichten en plaatjes.
Ken mijn eigen 06 niet eens uit mn hoofd
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:25 schreef E-Lise het volgende:

[..]
Ken mijn eigen 06 niet eens uit mn hoofd
Herkenbaar!!

Maar wat betreft die verjaarsdata, win ik nog maar al te vaak van mn pa
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:08 schreef Gali-bier het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad boeiend. Want als je niet leert om te leren (ook feitjes) train je je hersens niet. Lekker trouwens, als je voor van alles afhankelijk bent van een stukje zand-met-plastic!
Jongen, overdrijf niet zo. Het gaat hier om zaken die ze in hun mobiel opslaan. Echt geen quantum-theorieen of andere wereldwijsheden.
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:22 schreef CaptainSpaulding het volgende:
Apparaten worden slimmer en wij worden Dommer
Tot de stroom uitvalt....
En dan wat ?
Dan heeft het onthouden van die telefoonnummers en paswoorden ook geen nut.
Gewoon op de brommert stappen en eens langs je vrienden gaan....Nou maar hopen dat je hun huisnuimmer niet vergeten bent.
userIcon
ik ken alle drie 06-nummers die ik heb gehad nog uit mijn hoofd. Maar ik moet wel zeggen dat ik van mijn huidige vriendenkring geen telefoonnummers meer ken maar van mijn vriendjes op de basisschool weet ik ze nog wel.
userIcon
In landen waar ze geen mobieltjes hebben, hebben ze vaak ook moeite met feitjes..
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:40 schreef knight3 het volgende:

[..]

Dan heeft het onthouden van die telefoonnummers en paswoorden ook geen nut.
Gewoon op de brommert stappen en eens langs je vrienden gaan....Nou maar hopen dat je hun huisnuimmer niet vergeten bent.

Gewoon overal aanbellen tot je ze gevonden hebt,
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:08 schreef Gali-bier het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad boeiend. Want als je niet leert om te leren (ook feitjes) train je je hersens niet. Lekker trouwens, als je voor van alles afhankelijk bent van een stukje zand-met-plastic!
Albert Einstein wist zijn eigen telefoonnummer ook niet. Daar heb je een telefoonboek voor, zei hij. Ik gebruik mijn hersenen voor belangrijkere dingen.
userIcon
ik ken ook niemands verjaardag,...
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 13-07-2007 @ 10:06 fotoboek homepage
userIcon
Jaja, het 'nieuwe' onderwijs. Niet meer weten waar je het over hebt, maar wel getraind in het eisen van 'respect' voor je 'mening'. Als je maar assertief genoeg bent hoef je niets te weten. Ja toch?

Arme kinderen...
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:56 schreef Intosia het volgende:
Fijtjes?
userIcon
Daarentegen hebben 50ers vaak weer meer moeite om wachtwoorden en webadressen te onthouden
userIcon
wedden dat de overgrote deel van de ondervraagde VMBO'ers zijn
--edit--
wacht GB daar hebben ze geen vmbo
Het moet zijn: DE GENERATIE DIE IS OPGEGROEID IN HET MOBIELE TIJDPERK WIL GEEN SIMPELE FEITEN ONTHOUDEN.

Want ze kunnen het echt wel hoor. Alleen de belangrijkheid van het telefoonnummer thuis en ook verjaardagen is makkelijk op te zoeken, o.a. ook door een mobiel.
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:45 schreef adolfzondersnor het volgende:

[..]

Albert Einstein wist zijn eigen telefoonnummer ook niet. Daar heb je een telefoonboek voor, zei hij. Ik gebruik mijn hersenen voor belangrijkere dingen.
Hoeveel (potentiele) Einsteins zouden er onder de ondervraagden zijn?
userIcon
Ja en?

Het is toch handiger om grote hoeveelheden informatie op te slaan in externe opslag zodat we onze eigen hersencapaciteit beter kunnen aanwenden voor nieuwe dingen?

Ik vind het altijd zo'n onzin dat je hele lijsten feiten moet kennen en dat je dan slim bent. Is het niet veel slimmer te weten HOE je kennis toe moet passen, dan alleen maar die kennis in je kop te stampen?
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:46 schreef kattekitje het volgende:

[..]

Toen ik 15 was en op zaterdag bij AH werkte wist ik ALLE prijzen van de artikelen die in de winkel lagen. Er was toen nl. nog geen scanner en alles werd per stuk geprijsd. Maar er werd wel eens wat vergeten.

Ik ben daarna secretaresse geweest en wist ALLE telefoonnummers die in de rolodex stonden uit mijn hoofd.

Als je toen de dingen niet uit je hoofd wist moest je alles nazoeken.

Ik onthou nog steeds alles. Is gewoonte geworden.
Ik geloof er geen reet van dat je ALLE producten van de AH exact de prijs van uit je hoofd wist.
Dat zijn meer dan 1000 verschillende producten
De jeugdigen v tegenwoordig zijn sowieso nergens goed voor
userIcon
Ach, hoofdrekenen kunnen ze ook al niet, zelfs het kofschip is teveel gevraagd. Ze hebben het te druk met communiceren...
userIcon
Zou de straling van die dingen van invloed zijn ?
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:46 schreef kattekitje het volgende:

[..]

Toen ik 15 was en op zaterdag bij AH werkte wist ik ALLE prijzen van de artikelen die in de winkel lagen. Er was toen nl. nog geen scanner en alles werd per stuk geprijsd. Maar er werd wel eens wat vergeten.

Ik ben daarna secretaresse geweest en wist ALLE telefoonnummers die in de rolodex stonden uit mijn hoofd.

Als je toen de dingen niet uit je hoofd wist moest je alles nazoeken.

Ik onthou nog steeds alles. Is gewoonte geworden.
Je maakt mij niet wijs dat je alle prijzen van de artikelen uit je hoofd kende
dat zijn meer dan 10000 artikelen sjap
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:06 schreef longinus het volgende:
Zou de straling van die dingen van invloed zijn ?
Nee.
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 10:47 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik geloof er geen reet van dat je ALLE producten van de AH exact de prijs van uit je hoofd wist.
Dat zijn meer dan 1000 verschillende producten
toen ze 15 was had de AH nog maar 10 producten
userIcon
Vroeger kende ik ook alle telefoon nummers van mijn vrienden, maar omdat de meesten om de andere week een ander nummer hebben, probeer ik ze niet eens te onthouden
userIcon
Wij van Generation X weten alles.
quote:
Een kwart van de jongeren wist het eigen vaste telefoonnummer niet of kon niet meer dan drie verjaardagen van vrienden of familie opnoemen.
Dat is gewoon diep triest
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 10:06 schreef ArchEnemy het volgende:
Jaja, het 'nieuwe' onderwijs. Niet meer weten waar je het over hebt, maar wel getraind in het eisen van 'respect' voor je 'mening'. Als je maar assertief genoeg bent hoef je niets te weten. Ja toch?

Arme kinderen...
't onderwijs is bagger nu, best irritant
Beetje scheef. Ligt het niet gewoon aan de leeftijde en de interresse voor die dingen. Of hebben ze ook vijftigers uit de mobiele generatie getest?

Is weer zo een onderzoek van gefrustreerde ouderen die een reden zoeken om zich verheven te voelen boven de jeugd.
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:11 schreef ppi het volgende:
Wij van Generation X weten alles.
En welke generatie is dat dan?

Ontopic: kan me van die jongere wel voorstellen dat je een hoop simpelweg opslaan op de pc of in je mobiel. Rekenmachientjes worden ook heel snel gepakt tegenwoordig. Weet niet hoe ze het op de basisschool doen tegenwoordig maar ik geloof toch heeeeel veeeeel met computer. Niet dan?

Toen ik nog jong was...hadden alleen de 'rijkste' kinders een computer thuis. Wat ik uiteraard niet was.
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:26 schreef vencodark het volgende:

[..]

En welke generatie is dat dan?
http://www.marketingfacts(...)im_sterk_en_sociaal/
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:26 schreef vencodark het volgende:

[..]

En welke generatie is dat dan?

Ontopic: kan me van die jongere wel voorstellen dat je een hoop simpelweg opslaan op de pc of in je mobiel. Rekenmachientjes worden ook heel snel gepakt tegenwoordig. Weet niet hoe ze het op de basisschool doen tegenwoordig maar ik geloof toch heeeeel veeeeel met computer. Niet dan?
Met de computer dan ook nog:

http://www.jour.unr.edu/outpost/specials/genx.overvw1.html
Artikel van enige jaren geleden.

Of:
http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_X
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:31 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

http://www.marketingfacts(...)im_sterk_en_sociaal/
Marketing
userIcon
Bel de ANWB maar eens en vraag maar eens na hoeveel mensen er in de problemen zijn gekomen nadat hun Tom-Tom was uitgevallen.
Stomweg kaartlezen is er tegenwoordig ook niet meer bij...
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:46 schreef kattekitje het volgende:

[..]

Toen ik 15 was en op zaterdag bij AH werkte wist ik ALLE prijzen van de artikelen die in de winkel lagen. Er was toen nl. nog geen scanner en alles werd per stuk geprijsd. Maar er werd wel eens wat vergeten.
Tuurlijk lieve schat, jij wel
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 10:39 schreef Damanique het volgende:
Ja en?

Het is toch handiger om grote hoeveelheden informatie op te slaan in externe opslag zodat we onze eigen hersencapaciteit beter kunnen aanwenden voor nieuwe dingen?
De meeste mensen gebruiken minder dan 10% van hun hersencapaciteit (zo'n 'nutteloos' feitje): dus je hebt ruimte genoeg ervoor.
quote:
Ik vind het altijd zo'n onzin dat je hele lijsten feiten moet kennen en dat je dan slim bent. Is het niet veel slimmer te weten HOE je kennis toe moet passen, dan alleen maar die kennis in je kop te stampen?
Het is allebei belangrijk. Geen feitenkennis betekent bij veel mensen dat ze die leemtes zullen opvullen met allerlei merkwaardige redeneringen of het blind volgen van wat autoriteiten (overheid, wetenschappers, etc.) hen als 'feiten' voorkauwen.
Alleen hier op Fok! is vaak al pijnlijk duidelijk hoe slecht het gesteld is met de feitenkennis van veel mensen en hoe ze vanuit dat gebrek aan kennis vervolgens volkomen de verkeerde kant op redeneren en van alles beweren wat niet klopt. Als je basiskennis al niet deugt, kom je nergens.
userIcon
Ik weet nog alle nummers uit mijn kop die ik nodig had toen ik nog geen mobiel had, maar, die bestaan grotendeels niet meer. Mobiele nummers zijn mobiel opgeslagen, gemak dient de mens, en ik onthou toch al de grootste nutteloze onzin vlekkeloos, dus die tel. nummers kan ik wel missen.
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:24 schreef JB2BCD het volgende:
Beetje scheef. Ligt het niet gewoon aan de leeftijde en de interresse voor die dingen. Of hebben ze ook vijftigers uit de mobiele generatie getest?
Ligt voornamelijk aan het onderwijs en het feit dat je vroeger niet alles ter plaatse kon opzoeken of uitrekenen met apparatuur.
quote:
Is weer zo een onderzoek van gefrustreerde ouderen die een reden zoeken om zich verheven te voelen boven de jeugd.
Met dit soort domme opmerkingen maak je dat dan ook wel erg makkelijk
50  van 55 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden