Nederlanders zetten pantserhouwitser in

Nederland • Geschreven door ANP op 17-06-2007 @ 11:52
print 
Icoon OorlogDe Nederlandse militairen hebben gisteren het zwaarste geschut dat zij bij zich hebben ingezet ter ondersteuning van Afghaanse legereenheden die nog steeds met de Taliban vechten in de buurt van het stadje Chora. Er is diverse malen geschoten met de pantserhouwitser.

Dat heeft een woordvoerder van Defensie in Kamp Holland gisteravond in het RTL Nieuws gezegd. Rondom het stadje Chora, ongeveer 40 kilometer ten noordoosten van Kamp Holland bij Tarin Kowt, is het nog steeds onrustig. Op 7 en 10 juni waren daar diverse schietpartijen tussen Nederlandse eenheden en vijandelijke strijders. De onrust bij Chora ontstond eind april toen de Taliban een politiepost innamen, die later werd heroverd door Nederlandse en Afghaanse militairen.

De Nederlanders steunen de Afghanen in dat gebied nog steeds, vertelde de woordvoerder gisteren. Volgens hem is de inzet van de pantserhouwitser een zwaar middel waar slachtoffers bij vallen, maar lopen de Nederlanders daarbij geen gevaar. Zij helpen de Afghaanse regeringstroepen meer op afstand.


Pantserhouwitser

Bron: ANP


Lees ook:

» 11:31 BNN-kannibalen vrijuit2
» 11:17 Amsterdam sluit café Satudarah-leden12
» 09:20 ANWB: Denk na voordat je de weg op gaat26
» 09:19 Vrijdag in top tien langste files7


delen | eKudos nujij

13304 views / 84 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 84 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
ik dacht dat het zwaarste geschut Gordon zou zijn.

edit: die hebben zij natuurlijk niet bij zich!
userIcon
pfff mn lego auto'tjes ownen dat tankgeval nog ff
userIcon
gelukkig gaan ze daar geen soldaat spelen. Ze bewaren namelijk alleen de vrede
Tering dat is niet mis, die dingen kunnen trouwens nog zeer accuraat schieten
goed toch ? waarom meenemen als je het toch niet gebruikt
lekker terugtrekken die troepen. Kost mij veel te veel van mijn belastinggeld. Laat de wereld zijn eigen oorlogen en voedseltekorten maar oplossen!
Nee echt waar nu schijt Osama in zijn broek.
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 11:55 schreef flexster het volgende:
gelukkig gaan ze daar geen soldaat spelen. Ze bewaren namelijk alleen de vrede
Nee inderdaad, kop in het zand en wachten tot de islamfascisten hem afsnijden; dat is een goede tactiek.
Tja zolang er hoofdzakelijk maar Afghaanse burgers omkomen kunnen we hier rustig slapen!
Ik dacht dat ze daar waren om de boel op te bouwen niet af te breken!!!!!


Is de indentiteit van die omgekomen kinderen trouwens al vastgesteld???????


En dan maar weer janken als er een sneuvelt.
Toch iets anders dan met lego spelen he.., oorlogje voeren...
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 11:56 schreef DrsPoema het volgende:
Tja zolang er hoofdzakelijk maar Afghaanse burgers omkomen kunnen we hier rustig slapen!
Zo is het maar net. Ik slaap dan ook wel rustig.
Hoe ver bereik hebben die dingen dan?
userIcon
Ja,..daar zijn ze voor toch?

Zal een keer tijd worden dat ze dat spul een keer gebruiken, het kost miljoenen en gebruiken het alleen maar om mee te oefenen
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 11:54 schreef beverton het volgende:
pfff mn lego auto'tjes ownen dat tankgeval nog ff
In een huls van een 155 mm Houwitzer granaat past jouw hele lego-verzameling, knulletje..
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 11:59 schreef NLweltmeister het volgende:
Hoe ver bereik hebben die dingen dan?
30 km d8 ik, volgens mij stond dat in de quest van een paar maanden geleden, of 40 maar weet dat niet zeker meer
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 11:57 schreef Duivel het volgende:
Ik dacht dat ze daar waren om de boel op te bouwen niet af te breken!!!!!
Ja dat is ook zo maar opbouwen gaat lastig als je elke keer dat je iets opbouwt de volgende dag overnieuw kunt beginnen omdat het weer door extremisten is afgebroken. En stel je dan eens voor dat je aan het opbouwen bent terwijl je constant aangevallen word door deze groeperingen. Dan zou het op zich wel logisch zijn dat ze zichzelf verdedigen toch? Voordat je een mening geeft eerst eens uitzoeken wat er zich daar echt afspeelt.
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:01 schreef Easy_M het volgende:

[..]

30 km d8 ik, volgens mij stond dat in de quest van een paar maanden geleden, of 40 maar weet dat niet zeker meer
ja, ik had het al opgezocht, normaal 18 km, met een speciale buis max 40 KM.
Die schoten die gisteren te zien waren bij RTL was puur voor de buhne, en die RTL lul 'we gaan gewoon door'.
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 11:57 schreef Duivel het volgende:
Ik dacht dat ze daar waren om de boel op te bouwen niet af te breken!!!!!


Is de indentiteit van die omgekomen kinderen trouwens al vastgesteld???????


A. Ze proberen ook op te bouwen, alleen moet je dan wel die vervelende Taliban van je rug houden terwijl je dat doet. Sommige nederlanders zien liever dat de plaatselijke bevolking wordt afgeslacht.
Brengt me op punt B.:
Juist die mensen die kinderen opblazen in Afghanistan (gek genoeg was de dader geen nederlander) kregen gisteren een bombardement op hun dak. Dat krijg je als je op regeringstroepen schiet.
De nederlanders waren daar als ondersteuning op afstand aanwezig, het ondersteunen en waarborgen van de veiligheid van de plaatselijke overheid is nl. ook een opbouwtaak.

Niet dat ik denk dat papjongetjes als jij dat ooit zullen snappen vanaf je bureautje ergens in burgerlijk Nederland, maar gelukkig hoef jij daar ook niet te zijn.
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 11:59 schreef NLweltmeister het volgende:
Hoe ver bereik hebben die dingen dan?
Afhankelijk van de gebruikte munitie en het gemonteerde kanon kan de M109 tussen de 18 en 30 kilometer ver schieten. (Volgens mij hebben ze nl. geen PzH bij zich maar M109's )
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:02 schreef santax het volgende:

[..]

http://www.army-technology.com/projects/pzh2000/

420 km
Edit: mijn fout, ze kunnen 420 ver rijden
Voor de afstand van de shell moet je zelf maar even lezen
In May 2001, during test firings for the Hellenic Army, the PzH 2000 fired 20 rounds all to ranges exceeding 40km (41.8km maximum). The ranges were achieved using M2000BB Assegai shells from Naschem/Denel of South Africa, in combination with the Rheinmetall DM 72 modular charge system. In November 2002, in live firings in Sweden, a similar range was achieved with Rheinmetall's new long range RH 40 BB ammunition, also fired with the modular charge system.
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 11:54 schreef beverton het volgende:
pfff mn lego auto'tjes ownen dat tankgeval nog ff
Het is geen tank maar artillerie, een soort mobiele opgefokte mortier

difference
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:02 schreef santax het volgende:

[..]

http://www.army-technology.com/projects/pzh2000/

420 km
Edit: mijn fout, ze kunnen 420 ver rijden
Voor de afstand van de shell moet je zelf maar even lezen
Ken je niet lezen ! ! !

In May 2001, during test firings for the Hellenic Army, the PzH 2000 fired 20 rounds all to ranges exceeding 40km (41.8km maximum).

ik haal hier uit dat de afstand zo'n 41,8km is en niet dus 420
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:02 schreef santax het volgende:

[..]

http://www.army-technology.com/projects/pzh2000/

420 km
lol met een volle tank ja,

ze schieten 40km, volgens je bron
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:01 schreef Easy_M het volgende:

[..]

30 km d8 ik, volgens mij stond dat in de quest van een paar maanden geleden, of 40 maar weet dat niet zeker meer
30 km met gewone patronen, 56 km met aangedreven projectielen.

vreemd, hier staat het toch weer anders: http://www.army-technology.com/projects/pzh2000/specs.html
dan hier : http://dev.rkfrantz.com/netarati/article.php?Ref=&Title=PzH_2000
quote:
Volgens hem is de inzet van de pantserhouwitser een zwaar middel waar slachtoffers bij vallen,
Nee joh ? Zodadelijk gaan ze nog vertellen dat een kogel dodelijk kan zijn

nogmaals blijkt dat militairen achterlijk zijn door dit soort uitspraken te doen
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:04 schreef BladE-l----- het volgende:

[..]

A. Ze proberen ook op te bouwen, alleen moet je dan wel die vervelende Taliban van je rug houden terwijl je dat doet. Sommige nederlanders zien liever dat de plaatselijke bevolking wordt afgeslacht.
Brengt me op punt B.:
Juist die mensen die kinderen opblazen in Afghanistan (gek genoeg was de dader geen nederlander) kregen gisteren een bombardement op hun dak. Dat krijg je als je op regeringstroepen schiet.
De nederlanders waren daar als ondersteuning op afstand aanwezig, het ondersteunen en waarborgen van de veiligheid van de plaatselijke overheid is nl. ook een opbouwtaak.

Niet dat ik denk dat papjongetjes als jij dat ooit zullen snappen vanaf je bureautje ergens in burgerlijk Nederland, maar gelukkig hoef jij daar ook niet te zijn.
Reageer toch niet op zo'n iemand .....


zonde van je tijd
userIcon
Gaan ze nou over elke wapen dat ze gebruiken berichten ?
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 11:57 schreef Duivel het volgende:
Ik dacht dat ze daar waren om de boel op te bouwen niet af te breken!!!!!


Is de indentiteit van die omgekomen kinderen trouwens al vastgesteld???????


boo hoo hoo
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:10 schreef spoorrails het volgende:

[..]

Reageer toch niet op zo'n iemand .....


zonde van je tijd
Je hebt gelijk.
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:05 schreef Easy_M het volgende:

[..]

Ken je niet lezen ! ! !

In May 2001, during test firings for the Hellenic Army, the PzH 2000 fired 20 rounds all to ranges exceeding 40km (41.8km maximum).

ik haal hier uit dat de afstand zo'n 41,8km is en niet dus 420
lezen is ook een kunst he :/ als je ff terug leest zie je dat die al ge-edit is en hij het al aangepast heeft en dat die 420 km kan rijden, commentaar geven op iemand en dan zelf net zo'n stomme leesfout maken


OT: leuk wapen laat ze het eindelijk maar eens gebruiken en schijt hebben aan de NL regering die bij elke scheet die ze laten een onderzoek moet doen of het wel terecht was of kamervragen moeten stellen
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:16 schreef Kar98k het volgende:

[..]

boo hoo hoo
Kinderen als schild gebruiken is pas om te huilen.
Ze hadden beter kunnen weten.
userIcon
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:20 schreef DutchDreamTeam het volgende:..leuk wapen laat ze het eindelijk maar eens gebruiken en schijt hebben aan de NL regering...
Een "leuk wapen" wijst op een zieke geest.
De hele opmerking op een nog ziekere.
Wat nou houwitser? halve puddingbuks..... F16 inzetten in veel effectiefer en jammer dat we geen B52 hebben
userIcon
ehm d8 dat nederland daar een vredesmissie had

bezuinigen op de bejaarden en buiten nl paraderen an kijk ons nou
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:27 schreef Don-Brinca het volgende:
Wat nou houwitser? halve puddingbuks..... F16 inzetten in veel effectieVer duurder en jammer dat we geen B52 hebben
zo even verbeterd
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:16 schreef BladE-l----- het volgende:

[..]

Je hebt gelijk.
Doe maar niet want dan moet je gaan nadenken en je in politieke verhoudingen gaan verdiepen. Veel te hoog gegrepen....

Maar even voor de mensen die wel hun emoties opzij kunnen schuiven en de huidige staat van het land kunnen beoordelen.

De president is een voormalig medewerker van Unocal met een familie die achter de shah stond. Nadat z'n vader werd vermoord door de Taliban zwoor hij wraak.

De Amerikanen hadden een directe doorvoerleiding nodig die door Afghanistan moest lopen.

Door de Taliban regime leiders werden er geen nieuwe leningen afgesloten door bij de wereldbank en werd de staats schuld langzaam afbetaald.

Het huidige Afghanistan is onstabieler als ooit. De olie pijpleiding is aangelegd. De opium productie is verdubbeld sinds de invasie. Grote multinationals hebben fabrieken geopend om de plaatselijke bevolking uit te buiten en om producten voor landen als Pakistan en Inda te produceren. Waar overigens de lonen hoger liggen in als in Afghanistan. (hoe is het mogelijk... nog lager). De wereld bank heeft miljarden aan Afghanistan geleend en de bouw contracten voor de wederopbouw is naar Amerikaanse Aannemers gegaan !?!?? Als je een land wilt opbouwen zorg je toch dat het geld IN het land blijft en koop je de benodigde bouwmaterialen en huur je kennis om vervolgens je EIGEN bevolking te onderwijzen zodat zij ZELF het land op kunnen bouwen.

Conclusie.
Het land is een puinhoop. Grote multinationals maken de dienst uit in plaats van het volk. De opium productie is geeplodeerd. Ze zijn beland in de klauwen van de wereldbank.

Iedereen die die oorlog blind steunt is gewoonweg een idioot.
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:06 schreef klabbakus het volgende:

[..]

lol met een volle tank ja
Volle tank

PANTSERHOUWITSER 2000 Kosten: 7 ,8 miljoen euro per stuk

De Pantserhouwitser 2000 is het zwaarste kanon dat Nederland tot zijn beschikking heeft in Uruzgan. Het zwaar geschut kan doelen op een afstand van tussen de 30 en 40 kilometer uitschakelen en weegt 60 ton.
(nrc.nl)

Ik las laatst in zo'n OV-krantje dat één zo'n 'kogel' iets van 3300 euro kost
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:37 schreef Smit-FR het volgende:
Ik las laatst in zo'n OV-krantje dat één zo'n 'kogel' iets van 3300 euro kost
Goedkoper dan een uitkeringstrekker.
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:05 schreef Easy_M het volgende:

[..]

Ken je niet lezen ! ! !

In May 2001, during test firings for the Hellenic Army, the PzH 2000 fired 20 rounds all to ranges exceeding 40km (41.8km maximum).

ik haal hier uit dat de afstand zo'n 41,8km is en niet dus 420
Niemand die 40!!! km ver vindt?

Als je er een op het centraal station in Amsterdam zet, schiet je met gemak over Utrecht heen, nog een keertje een mortier op Harderwijk, om vervolgens Leiden en Lelystad ook nog even mee te pakken...

* slechts ter illustratie *
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:37 schreef Smit-FR het volgende:

[..]

Volle tank

PANTSERHOUWITSER 2000 Kosten: 7 ,8 miljoen euro per stuk

De Pantserhouwitser 2000 is het zwaarste kanon dat Nederland tot zijn beschikking heeft in Uruzgan. Het zwaar geschut kan doelen op een afstand van tussen de 30 en 40 kilometer uitschakelen en weegt 60 ton.
(nrc.nl)

Ik las laatst in zo'n OV-krantje dat één zo'n 'kogel' iets van 3300 euro kost
Vandaar dat ze er niet eerder mee hebben geschoten
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:45 schreef TYGETJUH het volgende:

[..]

Niemand die 40!!! km ver vindt?

Als je er een op het centraal station in Amsterdam zet, schiet je met gemak over Utrecht heen, nog een keertje een mortier op Harderwijk, om vervolgens Leiden en Lelystad ook nog even mee te pakken...

* slechts ter illustratie *
Harderwijk is 80 km van Amsterdam
quote:
Op zondag 17 juni 2007 @ 12:37 schreef Smit-FR het volgende:

[..]

Volle tank

PANTSERHOUWITSER 2000 Kosten: 7 ,8 miljoen euro per stuk

De Pantserhouwitser 2000 is het zwaarste kanon dat Nederland tot zijn beschikking heeft in Uruzgan. Het zwaar geschut kan doelen op een afstand van tussen de 30 en 40 kilometer uitschakelen en weegt 60 ton.
(nrc.nl)

Ik las laatst in zo'n OV-krantje dat één zo'n 'kogel' iets van 3300 euro kost
Sommige dingen zijn onbetaalbaar, en voor de rest Eurocard Mastercard.

Niet zeuren om een paar k's. Ze hadden nog veel zwaarder geschut moeten nemen.
50  van 84 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 11:31 BNN-kannibalen vrijuit2
» 11:17 Amsterdam sluit café Satudarah-leden12
» 09:20 ANWB: Denk na voordat je de weg op gaat26
» 09:19 Vrijdag in top tien langste files7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden