Inburgeringsexamen wordt moeilijker

Nederland • 29-05-2007 @ 17:33 •   dm Wouter (druide)
print 
Icoon BinnenlandsMinister Ella Vogelaar (Integratie) heeft besloten om de inburgeringstoets over Nederland en de Nederlandse taal aan te scherpen. Niet-Europese buitenlanders moeten deze examens in het land van herkomst met goed gevolg afleggen, willen ze Nederlands staatsburger worden.

Vogelaar meent dat de huidige toets geen garantie biedt voor voldoende kennis. In het eerste jaar dat Nederland het inburgeringsexamen in het land van herkomst hanteerde, is ongeveer 90 procent van de 4434 deelnemers geslaagd.

De bewindsvrouw zegt er niet op uit te zijn om meer buitenlanders te laten zakken. "Ik ben daar niet op uit. Ik hoop dat mensen zich steviger voorbereiden om de toets wel te halen."

De PvdA-minister heeft zich door het onderzoeksinstituut TNO laten overtuigen dat de kwaliteit van het inburgeringsexamen wel in orde is. Zij had aanvankelijk bedenkingen bij enkele onderdelen van deze toets.

Bron: Nu.nl


11792 views / 103 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 103 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
Het inburgeringsexamen wordt nu in het Arabisch afgenomen?
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:36 schreef bennootje het volgende:
Het inburgeringsexamen wordt nu in het Arabisch afgenomen?
Nee, in een nog moeilijker taal: het Nederlands.

userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:35 schreef horned_reaper het volgende:
eindelijk
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:37 schreef Lesouhaitdesou het volgende:

[..]

Nee, in een nog moeilijker taal: het Nederlands.

eindelijk een minister die het snapt
blijven zij eigenlijk ook zitten als ze hem niet halen? of krijgen ze gewoon hun bachelor/master in the science of blabla gewoon niet
Vind het eigenlijk een beetje onzin, laat ze maar lekker de taal praten die ze zelf willen.
Zolang ze maar niet hun handje ophouden vind ik het best.

En hoe minder Nederlands ze spreken, hoe lager de drempel om weer terug te gaan naar eigen land.
Dan slaagt er helemaal niemand meer
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:39 schreef Sneeuwbataljon het volgende:
Dan slaagt er helemaal niemand meer
MMM goed punt, VOGELAAR voor president!
Als ze het beleid van Australie nou gewoon eens kopieren, die weten tenminste hoe ze het aan moeten pakken.
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:39 schreef Sneeuwbataljon het volgende:
Dan slaagt er helemaal niemand meer
Jij blij
userIcon
"Niet-Europese buitenlanders moeten deze examens in het land van herkomst met goed gevolg afleggen, willen ze Nederlands staatsburger worden. "

En Europese buitenlanders?
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:39 schreef Sneeuwbataljon het volgende:
Dan slaagt er helemaal niemand meer
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:41 schreef SolidArt het volgende:
"Niet-Europese buitenlanders moeten deze examens in het land van herkomst met goed gevolg afleggen, willen ze Nederlands staatsburger worden. "

En Europese buitenlanders?
Ik dacht dat zij geen examen hoefden af te leggen?
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:41 schreef SolidArt het volgende:
-knip-

En Europese buitenlanders?
Europese grenzen zijn open in case you didn't notice. Zit de persoon in kwestie binnen dat gebied is migratie geen probleem en is een inburgeringstoets volgens mij niet nodig. wel worden er van te voren eisen gesteld, dat dan weer wel.
ik vind dat niet-Westerse buitenlanders gewoon niet meer Nederland binnen kunnen komen.
en laten we beginnen met geschiedenis
A. in welke eeuw was de gouden eeuw

1. 2001
2. 1700
3. 1 jaar na jezus.
userIcon
Wordt dit dan ook veranderd:

Diverse talen
Het Basisexamen inburgering wordt in 9 verschillende talen aangeboden:

Frans
Engels
Portugees
Turks
Arabisch
Marokkaans
Chinees
Russisch
Indonesisch

userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:39 schreef rebel6 het volgende:
Vind het eigenlijk een beetje onzin, laat ze maar lekker de taal praten die ze zelf willen.
Zolang ze maar niet hun handje ophouden vind ik het best.

En hoe minder Nederlands ze spreken, hoe lager de drempel om weer terug te gaan naar eigen land.
Weet je, ik heb gewoon zo'n donkerbruin vermoeden dat je het er maar weer eens niet mee eens bent omdat Vogelaar een PvdA-minister is

Ga me nou niet vertellen dat jij het leuk of acceptabel vindt dat Marokkanen in Nederland overal Marokkaans gaan lopen praten, want dan lieg je! En dat van die lage drempel, dat slaat werkelijk als een tang op een varken. Alsof Marokkanen uiteindelijk teruggaan omdat ze geen Nederlands spreken, duh!
userIcon
wtf, nog moeilijker?

misschien zouden ze het zo moeten aanpassen dat zelfs nederlanders het voldoende kunnen maken
Nog strenger ? emm het groten deel doet niet eens een inburgerings-cursus en mogen toch blijven

En ooit wel eens gezien hoe belachelijk deze inburgerings-cursus is , er staan dingen in die wij op onze scholen nog niet eens leren

Nee dit gaat zeker bijdragen aan het intergratieplan
userIcon
Ze wil een strengere inburgeringstoets dan Verdonk? Oei, dan zullen een boel FOK!kers vast heel erg boos op haar worden...

Of wacht, ze is natuurlijk links, dan doet ze het met de beste bedoelingen, kan niet anders. Verdonk was natuurlijk zo slap met die inburgeringstoets omdat ze graag allerlei goedkope arbeidskrachten naar NL wilde halen om door haar VVDmaatjes uit te laten persen?

De PvdA kennende zal het er op papier streng uitzien, maar in de praktijk reuze meevallen. Voor elke door een welvaartstoerist begane domme blunder tijdens een examen is immers een gefrustreerd excuus te verzinnen, want intelligentie is alleen een kwestie van (gemeenschaps)geld en kansen... En wie het daar niet mee eens is is dom, rechts en hoogopgeleid.
nog strenger!!!.. ik had vorig jaar die test gedaan en toen had ik een 4,9.. terwijl ik puur hollands ben.
userIcon
Tjonge Ella, zes extra woorden. Kan dat niet beter?
userIcon
De hoogste tijd. Het niveau van het huidige inburgeringsexamen is buitengewoon bedroevend laag. Vooral het taalniveau liet ernstig te wensen over naar ik heb gehoord.
userIcon
Ik vind het terecht
Het zou eens tijd worden
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:48 schreef Robh88 het volgende:
en laten we beginnen met geschiedenis
A. in welke eeuw was de gouden eeuw

1. 2001
2. 1700
3. 1 jaar na jezus.
Ik kies voor 2
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:35 schreef Jean1986 het volgende:
Mooi zo! Super irritant als je niet eens kunt communiceren met degene die je vanachter aanrijdt met een Alto.
Doorgaans rijden allochtonen in de grootste Mercedessen en BMW's.
userIcon
Toch nog iets positiefs van deze PvdA-kliek .
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:48 schreef Robh88 het volgende:
en laten we beginnen met geschiedenis
A. in welke eeuw was de gouden eeuw

1. 2001
2. 1700
3. 1 jaar na jezus

4. 17e eeuw
userIcon
Ze krijgen toch wel een boek waarmee ze zich kunnen voorbereiden en de dingen die erin staan na de toets kunnen vergeten.
Dennoch, ik zou niet worden toegelaten tot Nederland met de huidige test van de teleac .
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:46 schreef Zeijbaor_187 het volgende:

[..]

Europese grenzen zijn open in case you didn't notice. Zit de persoon in kwestie binnen dat gebied is migratie geen probleem en is een inburgeringstoets volgens mij niet nodig. wel worden er van te voren eisen gesteld, dat dan weer wel.
En dat is dus de Bullshit van dit hele verhaal. Want kun je me vertellen waarom iemand uit Japan of wat mij betreft: Amerika geen inburgeringstoets hoeft te doen?

We hebben het hier toch over inburgering en niet over open grenzen? Dat wordt volledig afgedekt met visum regelingen.
man Noppie2000 (FOK!games crew) 29-05-2007 @ 18:01 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:54 schreef HappySaskia het volgende:
nog strenger!!!.. ik had vorig jaar die test gedaan en toen had ik een 4,9.. terwijl ik puur hollands ben.
Jij bent gewoon niet moeder's slimste
userIcon
Nou da's toch prima.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:49 schreef Loederr het volgende:
Wordt dit dan ook veranderd:

Diverse talen
Het Basisexamen inburgering wordt in 9 verschillende talen aangeboden:

Frans
Engels
Portugees
Turks
Arabisch
Marokkaans
Chinees
Russisch
Indonesisch

Waarom staat daar geen Nederlands tussen? Je wilt toch niet beweren dat dat hele inburgeringsexamen niet eens in het Nederlands te krijgen is?
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:48 schreef Robh88 het volgende:
en laten we beginnen met geschiedenis
A. in welke eeuw was de gouden eeuw

1. 2001
2. 1700
3. 1 jaar na jezus.
Geen van allen he...? Jammer joh.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:53 schreef ArchEnemy het volgende:
Ze wil een strengere inburgeringstoets dan Verdonk? Oei, dan zullen een boel FOK!kers vast heel erg boos op haar worden...

Of wacht, ze is natuurlijk links, dan doet ze het met de beste bedoelingen, kan niet anders. Verdonk was natuurlijk zo slap met die inburgeringstoets omdat ze graag allerlei goedkope arbeidskrachten naar NL wilde halen om door haar VVDmaatjes uit te laten persen?

De PvdA kennende zal het er op papier streng uitzien, maar in de praktijk reuze meevallen. Voor elke door een welvaartstoerist begane domme blunder tijdens een examen is immers een gefrustreerd excuus te verzinnen, want intelligentie is alleen een kwestie van (gemeenschaps)geld en kansen... En wie het daar niet mee eens is is dom, rechts en hoogopgeleid.
Het gaat me te ver om alle rechtse mensen dom te noemen, zelf ben ik namelijk ook niet echt links... maar je maakt het er wel zelf naar moet ik zeggen. Sjezus, wat een stompzinnige reactie zeg
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:03 schreef Benedykt1 het volgende:

[..]

Waarom staat daar geen Nederlands tussen? Je wilt toch niet beweren dat dat hele inburgeringsexamen niet eens in het Nederlands te krijgen is?
Het lesmateriaal is in die talen beschikbaar... Het examen zelf is natuurlijk in het Nederlands...
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:03 schreef Benedykt1 het volgende:

[..]

Waarom staat daar geen Nederlands tussen? Je wilt toch niet beweren dat dat hele inburgeringsexamen niet eens in het Nederlands te krijgen is?
Heb het net gekopieerd van een site.. Dit was alles wat er stond.
Ik hoorde net op het nieuws dat meer dan 90% was geslaagd.
En dat het examen veelal door turkse , marokaanse en chinese vrouwen word gedaan voordat ze naar NL mogen komen. Dus waarschijnlijk moet het dan wel in een andere taal. Want ze kennen nog geen woord Nederlands
Wat meestal na 5 jaar nog steeds het probleem is
vraag 13

Van wie komt de lyric: 'doe mij een toppertje, en een breezah ananas'

A. nick en simon
B. tropical danny & guillhermo
C. de riooljongens
D. 500 cent

heb wel eens 1 gezien... dit niveau is het op dit moment ongeveer...

userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:07 schreef SquirrelingMicrowave het volgende:

[..]

Het lesmateriaal is in die talen beschikbaar... Het examen zelf is natuurlijk in het Nederlands...
ja dit is vanzelfsprekend toch
even een rare vraag maar moet je in elk land een inburgingsexamen doen als je er wilt gaan wonen of zijn de regels overal anders?
userIcon
Gaat dat domme wijf eindelijk nog eens wat presteren, die heeft echt nog niets waargemaakt. Wat heeft de PvdA daar toch voor een dom lichtgewicht neergezet. Nou ja, ze had een kut en dat is voor de PvdA van doorslaggevend belang bij benoemingen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:11 schreef Loederr het volgende:

[..]

Heb het net gekopieerd van een site.. Dit was alles wat er stond.
Ik hoorde net op het nieuws dat meer dan 90% was geslaagd.
En dat het examen veelal door turkse , marokaanse en chinese vrouwen word gedaan voordat ze naar NL mogen komen. Dus waarschijnlijk moet het dan wel in een andere taal. Want ze kennen nog geen woord Nederlands
Wat meestal na 5 jaar nog steeds het probleem is
als dat zo is is het onzin dat examen moet in het Nederlands
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:12 schreef Tarak het volgende:
Gaat dat domme wijf eindelijk nog eens wat presteren, die heeft echt nog niets waargemaakt. Wat heeft de PvdA daar toch voor een dom lichtgewicht neergezet. Nou ja, ze had een kut en dat is voor de PvdA van doorslaggevend belang bij benoemingen.
En jij bent hebt een lul, mag je daarom van je mama op Fok!?
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:03 schreef Benedykt1 het volgende:

[..]

Waarom staat daar geen Nederlands tussen? Je wilt toch niet beweren dat dat hele inburgeringsexamen niet eens in het Nederlands te krijgen is?
Je leest verkeerd.. Het wordt in die talen aangeboden, maar het examen in het Nederlands afgenomen.
Overigens is het commentaar van de vorige poster niet helemaal correct. Het les materiaal is gewoon in het Nederlands, maar er word in verschillende talen een vertaling meegeleverd.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:18 schreef Garfield- het volgende:

[..]

Je leest verkeerd.. Het wordt in die talen aangeboden, maar in het Nederlands afgenomen.
Overigens is het commentaar van de vorige poster niet helemaal correct. Het les materiaal is gewoon in het Nederlands, maar er word in verschillende talen een vertaling meegeleverd.
Het is inderdaad lesmateriaal, Sorry.
Maar alsnog als je echt wilt inburgeren moet dat ook kunnen in het nederlands vind ik.
Anders leer je er nog niks van
Ik kan ook wel een paar woorden leren, en dan voor de rest denken
userIcon
Oh god, nog moeilijker! Op die ze nou gebruiken had ik maar een 4.6