PvdD wil verbod op houden mensapen

Politiek • Geschreven door Rob (R@b) op 21-05-2007 @ 14:55
print 
Tweede Kamerlid Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren (PvdD) wil dat er een verbod komt op het houden van mensapen. De parlementariër zegt dat vandaag in het Parool naar aanleiding van de uitbraak van gorilla Bokito in Blijdorp. Sinds 2003 kent Nederland al een wettelijk verbod op proeven met mensapen. Daarmee was ons land het eerste in Europa. Ouwehand wil dat daar een verbod op het houden van deze soort apen bijkomt. ''Mensapen zijn erg gevoelig voor communicatie met mensen. Ze kunnen zich daarbij bedreigd voelen'', zegt Ouwehand.

Verder wil de PvdD dat minister Gerda Verburg van Landbouw en Dierenwelzijn een onderzoek instelt naar de huisvesting in dierentuinen. De Dierenpartij is sowieso tegenstander van dierentuinen in hun huidige opzet. ''Je kunt nooit tegemoet komen aan de natuurlijke behoeften van wilde dieren. Neem een olifant die in vrijheid kilometers per dag loopt. Daar komt het fokbeleid van dierentuinen bij. Achter de schermen worden dieren afgemaakt als er teveel ter wereld komen.''

'Beter gedragen'
Vandaag mengde ook etholoog Frans de Waal, wereldwijd vooraanstaand deskundige op het gebied van primatengedrag, zich in de discussie over Bokito. Volgens hem moeten dierentuinbezoekers zich beter gedragen.

De Waal: ''Er zijn twee categorieën mensen die naar apen komen kijken in de dierentuin. Met de eerste groep is niks mis: die gaan gewoon rustig op een bankje zitten kijken naar het gedrag van de apen onder elkaar. Maar de andere - helaas grotere - groep probeert deel uit te gaan maken van de apengemeenschap. Probeert de aandacht te trekken, denkt contact te maken. Dat is verkeerd, want daardoor raken de dieren geprovoceerd.''

Volgens De Waal heeft de 57-jarige Petronella Yvonne de Horde de aap hogelijk geïrriteerd door bijna dagelijks naar de gorilla kijken en meende dat de aap tegen haar lachte. ''Dat is een grote, fundamentele fout. Dieren lachen nóóit. Lippen optrekken is een dreiging. Bokito, die in zijn puberjaren is, heeft zich met toenemende ergernis afgevraagd waarom deze vrouw zich niet bij zijn eigen harem voegde. Toen hij vrijdag ontsnapte heeft hij besloten dat ze een afstraffing verdiende. Daarom heeft hij haar uit een grote groep mensen gehaald, maar niet gedood. Als hij dat had gewild, was ze in twee seconden dood geweest.''



Geen contact mee zoeken



Lees ook:

» 12:57 GL congres tegen uitbreiding Kunduz9
» 05:57 Kunduz weer centraal op GroenLinks-congres2
» 10/02 Elfstedenkoorts had ook Rutte in greep31
» 10/02 Opmeer verzet zich tegen Oostblokmeldpunt PVV66


delen | eKudos nujij

16083 views / 108 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 108 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
Populair Paniekvoetbal?

*edit*

omg fipo
userIcon
Lijkt me niet verkeerd/ op Youtube kunnen we toch zien wat apen allemaal doen en laten!
userIcon
Esther Ouwehand... zeker uit Rhenen....
zucht deze partij gaat het nederlandse volk nog veel geld kosten met hun nutteloze kamervragen.
userIcon
Ze hebben weer een onderwerpje.
userIcon
HAHAHA, hou je nixz meer over in die 2e kamer
userIcon
Ik ben het met ze eens. Vooral in de Tweede Kamer dienen alle mensapen zo snel mogelijk verwijderd te worden.

Ik stel daarom voortaan alleen maar partijen voor mensen voor en geen partijen voor dieren meer.

Trouwens... was Marianne Thieme maar een bonobo.
userIcon
Helemaal mee eens. Tegenwoordig heb je ook TV en zijn er prachtige series over deze dieren te zien zonder dat ze opgesloten zitten.
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 14:58 schreef Bdijk het volgende:
HAHAHA, hou je nixz meer over in die 2e kamer
userIcon
Voor straf moet die vrouw nu een paar weken in zn harem
userIcon
geen vlees eten, geen dierentuinen, minder bebouwing in de natuur omdat het hete leefgebied van dieren aantast, mensen meer bij elkaar wonen, minder mensen...

nja, op de eerste 2 na zijn het geen slechte ideeen....
Zucht..

Mosterd na de maaltijd weer hoor....

Het is inmiddels wel bekend dat Bokito naar zijn beste weten handelde, mensen horen zich gewoon te gedragen, en oppassers moeten daar beter op letten.

Maar om nu meteen weer alles te verbieden. zucht.
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 14:58 schreef neegij het volgende:
Ze hebben weer een onderwerpje.
echt he, een waardeloze partij.

Als de 2e kamer nou eens besluit om dierenleed op te nemen in de grondwet, kunnen deze nietsnutten ook mooi oprotten.
quote:
Daar komt het fokbeleid van dierentuinen bij.
fok-beleid...
userIcon
Gewoon een geheel verbod op mensapen is beter. Want in het wild worden ze ook niet goed behandeld
userIcon
Daar ben absoluut voor. Ik he been documentaire gezien op discovery van 2 gorilla’s die gebarentaal hadden geleerd en waar je dus echt een gesprek mee kon houden. Vervolgens vertelde het mannetje dat hij nog wist hoe zijn moeder werd geslacht en hoe hij door stroper was meegenomen terwijl dat 15 jaar eerder was gebeurt. Een gorilla heeft het geestelijke niveau van een 4 jarig kind. Ik ben sowieso tegen het gevangen houden van dieren voor dit soort doeleinden maar een gorilla is daar helemaal gewoon te intelligent voor.

Alleen jammer dat het nu populistisch overkomt maar het blijft een goed punt.
ik word toch zo moe van die mensen.
userIcon
Verbod op de PvdD mag ook... hoe vaak hebben ze ondertussen kansloze verboden proberen in te dienen?


[i]geen BB-codes gebruiken als je dat niet kan...
Nou dan gooien nu toch alle kooien open? Kunnen we lachen!
In principe heeft ze natuurlijk gelijk, helaas is er zo weinig over van de natuurlijke leefgebieden van die dieren dat dierentuinen helaas nodig zijn om diersoorten van uitsterven te redden! Misschien kan men beter verblijven ontwikkelen waarbij dieren niet echt doorhebben dat ze bekeken worden!
Als je mensapen gewoon in de natuur laat rondlopen worden ze uitgeroeid. Dus wat zeiken ze nou, we redden hun levens.
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 14:58 schreef neegij het volgende:
Ze hebben weer een onderwerpje.
Je kon erop wachten, ook al vind ik het niet eens een slecht plan. Ik weet andere 'dieren' die we beter in een kooitje kunnen stoppen en massaal kunnen provoceren.
ga je tijd verdoen met iets nuttigs, aandachtshoer.

als morgen iemand over zijn veter struikeld en dood blijft, gaan we dan ook veters verbieden. does normaal, raar volk toch die politiek.
Ik was erbij... ik sta op Youtube
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 15:10 schreef DrsPoema het volgende:
In principe heeft ze natuurlijk gelijk, helaas is er zo weinig over van de natuurlijke leefgebieden van die dieren dat dierentuinen helaas nodig zijn om diersoorten van uitsterven te redden! Misschien kan men beter verblijven ontwikkelen waarbij dieren niet echt doorhebben dat ze bekeken worden!
Eensch, zonder dierentuinen waren bepaalde diersoorten al uitgestorven. Misschien moet de PvdD daar eens aan denken voordat ze met dit soort vage uitspraken komen.
Tjonge zeg.... als ze zich in de tweede kamer nou es bezig houdt met haar wettelijke taken.
Is haar reactie er een die voortvloeit uit haar 'controlerende' taak, of uit de 'medewetgevende' taak?
Waarschijnlijk de laatste; ik vind het dan slecht dat ze op basis van een incident meteen een initiatief optuigt om dan maar helemaal af te zien het houden van mensapen.... om welke reden??? Zullen we Bokito maar weer naar het regenwoud sturen waar hij geheid zal komen te overlijden??
Ik denk dat een dierentuin twee doelen heeft, een educatief doel en een als vermaak. Laat je geen mensapen meer zien, dan raakt men het gevoel met de oorsprong van de mens (tja, Darwin heeft toch misschien wel gelijk CU) kwijt of wordt het minder tastbaar. En tis altijd ook vermakelijk om naar te kijken.
En dat de bezoekers dan opgevoed moeten worden door in plaats van te provoceren gewoon 'op een bankje' hiervaan te genieten, dat spreekt voor zich.
Ik denk dat het een dierenpark mogelijk zou moeten worden gemaakt om lastige bezoekers (die zich niet houden aan dit soort regels) te weren uit het park. Overigens zou dit in alle plaatsen binnen de maatschappij standaard moeten zijn, hou je je niet aan de regels, dan doe je niet mee... (zal Geert Wilders stemmen opleveren ;-) ). Knikker raddraaiers er bij voetbalwedstrijden voor een lange periode uit, gooi etters uit de bioscoop of het uitgaansleven etc, en de wereld wordt alweer een stukje mooier....
Ik vind dat alle apen het land uit moeten! Ze hebben veel te korte lontjes en willen niet intergreren in onze dominante westerse cultuur! Stem daarom nu alle apen het land uit. Stem nu voor G (rote) Wilde (rs) apen het land uit!
userIcon
stelletje weekdieren bij de pvdd moeten niet zo zeiken
omdat er een aap is ontsnapt moet er nu ineens een verbod op apen komen.
er word toch ook geen verbod op honden gezet als er een hond ontsnapt.

stelletje morons
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 15:10 schreef JacsReality het volgende:

[..]

Je kon erop wachten, ook al vind ik het niet eens een slecht plan. Ik weet andere 'dieren' die we beter in een kooitje kunnen stoppen en massaal kunnen provoceren.
Zowiezo zijn dierentuinen in zijn algemeenheid pure gevangenissen. Erg triest eigenlijk.
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 15:24 schreef neegij het volgende:

[..]

Zowiezo zijn dierentuinen in zijn algemeenheid pure gevangenissen. Erg triest eigenlijk.
En het dan gek vinden dat dieren niet lachen
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 15:10 schreef DrsPoema het volgende:
In principe heeft ze natuurlijk gelijk...


ik denk het niet, enige wat er kan gebeuren met deze dieren als ze niet meer gehouden mogen worden is afmaken!!!

Dat is wat de partij voor de dieren eigelijk wil... Je kan ze niet terug zetten.. je mag ze niet houden.. dus blijft er 1 ding over.. afmaken.. Deze partij voor de dieren is dus voor het doden van dieren omdat ze "gevangen" zitten in dierentuinen...

Lijkt een beetje op: "als ze niet vrij kunnen zijn moeten ze maar dood..." gedachtengoed die erg eng is..
Wordt je toch achterlijk van van dat wijf
userIcon
Tja, wat doe je dan met die apen die je moet 'opvangen'? Zijn die apen dan 'over' en moeten we die dan nog wel in een soort van 'lock-away'-tehuis plaatsen waarin ieder contact met mensen verboden is?

Of (die vind ik zelf beter!) moet je die dieren dan maar in onze parken en bossen loslaten opdat ze zichzelf wat in stand houden enzo? Misschien een goed onderwerp voor een adviesbureau?
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 15:25 schreef JacsReality het volgende:

[..]

En het dan gek vinden dat dieren niet lachen
Je moet er niet aan denken als straks een Pelikaan plotseling aanvalt, dan wordt de gehele vogelpopulatie verboden.
userIcon
Ik wil graag een verbod op de PvdD
stelletje kansloze mongolen!
userIcon
Volgens mij lachen sommige dieren wel hoor, maargoed.
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 15:28 schreef ThE_ED het volgende:
Volgens mij lachen sommige dieren wel hoor, maargoed.
ja, maar dat is niet samenhangend met de emotie zoals wij die kennen
Heb liever een verbod op al die apen die buiten de dierentuin rondlopen
userIcon
Wow, ik ben het hier mee eens.
Ik heb altijd al gevonden dat primaten een soort verkapte mensenrechten moeten krijgen.
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 15:19 schreef viZion het volgende:
Eensch, zonder dierentuinen waren bepaalde diersoorten al uitgestorven.
Ja, zoals?

Je weet dat door de snelle opkomst van vele dierentuinen over de hele wereld de dieren juist bedreigd raakte he?

En weet je dat maar minder dan een procent aan dieren wat gefokt wordt voor uitzetting is? Weet je dat als er teveel dieren zijn men de dieren dood of aan handelaren doorverkoopt?
userIcon
quote:
Petronella Yvonne de Horde
Nou, die horde werd door Bokito genomen en glansrijk wel te verstaan!

Die simpele ziel heeft gekregen wat ze verdiende en ze mag Bokito binnenkort nogwel even komen bedanken dat hij haar niet gedood heeft, de stomme geit!
Op Youtube staat dat filmpje hoe ze omgaat met het beest. Als je dan nog niet doorhebt dat hij woest is, ben je te dom voor een abonnement bij een dierenpark!

De PvdD moet trouwens niet jammeren, veel Nederlandse dierenparken zijn een voorbeeld voor de wereld en houden diverse soorten in stand door effectieve fokprogramma's en uitwisselingsprojecten met dierenparken over de hele wereld.
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 15:31 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

ja, maar dat is niet samenhangend met de emotie zoals wij die kennen
Jawel, ook apen kennen die emotie. Alleen de gezichtsuitdrukking die wij erbij hebben kennen apen niet. Maar apen kunnen wel degelijk lachen, al klinkt het meer als hijgend grinniken.
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 14:58 schreef Dauthi het volgende:
zucht deze partij gaat het nederlandse volk nog veel geld kosten met hun nutteloze kamervragen.
Ze zijn dus niets anders dan al die andere partijen.
De meeste vragen komen naar wat er de vorige dag in de telegraaf heeft gestaan
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 15:34 schreef ElectricEye het volgende:
De PvdD moet trouwens niet jammeren, veel Nederlandse dierenparken zijn een voorbeeld voor de wereld en houden diverse soorten in stand door effectieve fokprogramma's en uitwisselingsprojecten met dierenparken over de hele wereld.
Die fokken alleen voor de commercie.. niet voor behoud.
userIcon
tuuuuuurlijk, gelijk weer een verbod..... typisch NL!!!
We hebben een nieuwe SP. PvdD is overal tegen...
userIcon
Ik zat eigenlijk meer te wachten op kamervragen van Geertje over het gedrag van onze getinte behaarde medelanders.
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2007 @ 15:35 schreef TechXP het volgende:

[..]

Die fokken alleen voor de commercie.. niet voor behoud.
Onzin.
Een aanname die past bij je veganistische, geitenwollensokken Peta-levensstijl. (om het ff over de generalistische boeg te gooien, maar ja, jij begon .... )

Ikzelf heb een abonnement bij Burgers en ik moet zeggen dat dat dierenpark veel doet voor haar dieren en er op zeer nette wijze mee omgaat. Als het beter is voor de dieren, doen ze heel oncommercieel gewoon naar een voor hen beter park. Daarnaast weet ik ook van Emmen, Blijdorp en Amersfoort dat zij goede dingen doen voor enkele soorten. Want elk park heeft zijn specialismen.
Natuurlijk is het voor de parken roeien met de riemen die ze hebben. De oppervlakte die ze hebben uit tijden met een andere moraal qua dierenwelzijn, het bezoekers MOETEN trekken omdat anders geen geld is voor die dure fok- en uitwisselingsprogramma's, het constant moeten vernieuwen juist vanwege het dierenwelzijn, etc. etc. Het zorgt ervoor dat het nog niet allemaal perfect is, maar het is niet alleen maar slecht, gelukkig niet zeg!
50  van 108 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 12:57 GL congres tegen uitbreiding Kunduz9
» 05:57 Kunduz weer centraal op GroenLinks-congres2
» 10/02 Elfstedenkoorts had ook Rutte in greep31
» 10/02 Opmeer verzet zich tegen Oostblokmeldpunt PVV66


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden