Nieuwe gratis krant DAG verkrijgbaar

Icoon Media Nederland is een vierde gratis krant rijker. In de nacht van maandag op dinsdag rolde voor het eerst het dagblad DAG van de persen. Het eerste exemplaar kwam om 00.15 uur vers van de pers.

De uitgave wordt verspreid via de filialen van Albert Heijn, 52 openbaarvervoerknooppunten en op hogescholen. In eerste instantie komt DAG uit in een oplage van 300.000 exemplaren die aan het eind van het jaar moet zijn gegroeid tot 400.000.

De krant is onderdeel van een "crossmediaal nieuwsplatform", zoals de makers het noemen. Naast het papieren medium is er een site, zijn er mobiele toepassingen en komen er filmpjes voor bijvoorbeeld schermen in treinen. DAG is een initiatief van uitgeefconcern PCM en telecombedrijf KPN. De gratis krant op tabloidformaat schaart zich in het rijtje Metro, Sp!ts en De Pers, die eveneens kosteloos verkrijgbaar zijn.

"De reacties op de krant zijn wel aardig", laat een DAG-woordvoerster dinsdag weten na een ochtend rondlopen op Amsterdam CS. "Sommige lezers noemden het blad 'meer van hetzelfde', maar anderen spraken van 'een frisse krant' met 'veel beeld'. Op het station was het een jungle van krantenuitdelers, omdat andere gratis kranten ook extra mensen hadden ingezet".

Over de inhoud van DAG is de zegsvrouw tevreden. Het aantal mobiele toepassingen (icoontjes onder een artikel waarmee per sms extra informatie kan worden opgehaald, zoals filmpjes of foto's) viel dinsdag nog wat tegen. Maar dat aantal zal groeien, belooft de woordvoerster.