Thieme botst met CDA over eerste burgerinitiatief

Politiek • Geschreven door ANP op 27-04-2007 @ 08:19
print 
Icoon PolitiekHet burgerinitiatief 'Stop fout vlees' van Milieudefensie maakte de tongen gisteren in de Tweede Kamer al flink los. Hoewel het plan niet inhoudelijk zou worden besproken, zorgde het toch voor een aanvaring tussen CDA en Partij voor de Dieren (PvdD).

CDA-woordvoerder Ger Koopmans vroeg zich af of dit burgerinitiatief niet te gemakkelijk wordt toegestaan. Omdat de CDA'er zich eerder al uitsprak tegen het voorstel van Milieudefensie om bijvoorbeeld een heffing op vlees in te voeren, vroegen SP, GroenLinks en PvdD zich af of Koopmans niet bezig was ''zand in de machine te gooien'' om de echte discussie over onder meer intensieve veehouderij te voorkomen.

Marianne Thieme (PvdD) verweet Koopmans dat hij een spreekbuis was geworden van de bioindustrie. Ze typeerde zichzelf als een exponent van de maatschappelijke beweging die vindt dat dierenrechten hoog op de agenda moeten staan. Volgens Thieme hebben bijna alle andere woordvoerders banden met de landbouwsector en kunnen ze daardoor moeilijk een afweging maken.

Met name Bas van der Vlies (SGP) ging dat veel te ver. ''Koopmans heeft die belangen op afstand gezet en dat moet u respecteren, anders hebben we een probleem''. Ernst Cramer (ChristenUnie) stelde vast: ''Er vliegen verwijten over en weer. Dit geeft geen pas voor dit debat dat over het burgerinitiatief moet gaan.''

Johan Remkes, voorzitter van de commissie die vindt dat het burgerinitiatief aan alle regels voldoet, beloofde de bezwaren van onder meer CDA mee te nemen in de evaluatie. Hij waarschuwde de Kamer zorgvuldig met het instrument burgerinitiatief om te gaan en zaken niet te lichtvaardig buiten de deur te houden.


Thieme: Koopmans spreekbuis bioindustrie

-
Link: Hoe werkt het burgerinitiatief.

Bron: ANP


Lees ook:

» 12:57 GL congres tegen uitbreiding Kunduz9
» 05:57 Kunduz weer centraal op GroenLinks-congres2
» 10/02 Elfstedenkoorts had ook Rutte in greep31
» 10/02 Opmeer verzet zich tegen Oostblokmeldpunt PVV66


delen | eKudos nujij

7343 views / 56 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 56 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Waarom zou ik nou echt wel moeten grijnzen als die milieu freaks het voor mekaar krijgen om het vlees in Nederland met een heffing nog duurder te maken?
Oh ja.... in a democracy, people truly get what they deserve.
userIcon
Een CDA-er die geïnteresseerd is in het welzijn van dieren.
Dat zal wel nooit voorkomen.

Marianne!


(En wat ziet ze er toch lief uit voor een godsdienstwaanzinnige...)
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 08:27 schreef Shelbourne het volgende:
Waarom zou ik nou echt wel moeten grijnzen als die milieu freaks het voor mekaar krijgen om het vlees in Nederland met een heffing nog duurder te maken?
Geen idee?

Volgens mij zijn er verbazend weinig mensen die echt willen dat vlees ook duurder wordt.
userIcon
Een burgerinitiatief is er nu juist om iets aan de kaak te stellen waarmee de kamer zelf niet mee komt om wat voor reden dan ook.

CDA
userIcon
Laat zij iets doen aan het dagelijkse leed van dieren op straat en in schuurtjes.
De bio-industrie kun je toch niet afschaffen door een grote mond te hebben....
Had zij net zo goed de partij tegen de bio-industrie kunnen oprichten nu is het misleidend....
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 08:50 schreef schralehond het volgende:
i'd do her
ze lust geen vlees... je hebt geen kans dus....
userIcon
Mooi, iedereen kan best wat minder vlees gaan eten.
Is ook veel beter voor de volksgezondheid. Als je accijnzen op alcohol en tabak heft kan je dat ook op vlees doen .
Veel vlees is hartstikke ongezond en is onder meer kankerverwekkend.
userIcon
Die PvdD is echt een one issue partij
Tuurlijk zijn er wel mensen die inzien dat als je 6 kipfiletjes koopt voor 5 euro dat het leven van 3 kippen kennelijk 5 euro waard is en dat de bio-industrie de kosten tijdens dat leven van die 3 kippen verbeneden die 5 euro heeft gehouden.

Kwaliteit van leven kost geld, dieren zijn geen dingen. Elk levend wezen verdient een fatsoenlijk leven. Geen probleem met slacht maar wel eerst een fatsoenlijk leven.

In deze moderne maatschappij moeten mensen maar eens leren dat als jij het een dubbeltje goedkoper wil iemand anders dat dubbeltje voor jou betaald.

Goedkoop speelgoed -> nabij slavenarbeid in China
Goedkope chocolade -> onomstotelijk slavenarbeid in Afrika
Goedkoop vlees -> weersinwekkende levensomstandigheden voor dieren

Wij kunnen prima meer betalen voor vlees.
In de eerste plaats werken we voor ons levensonderhoud en dit betekend voor voedsel & onderdak. Die i-pod, die nieuwe videokaart, die mooie auto, het kan allemaal maar spaar er net iets langer voor. Het hoeft niet allemaal nu direct. Deze hele houding van onze maatschappij werkt onrecht in de hand. Net zoals de zwakkeren in onze samenleving nu massaal denken dat het heel normaal is om geld te lenen voor consumptief verbruik van onze grote vriend Dirk Scheringa.

Als we allemaal iets meer geduld opbrachten voor onze persoonlijke verrijking zouden er geen voedselbanken nodig zijn, geen slavenarbeid nodig zijn om onze producten te fabriceren en zouden we dieren een fatsoenlijk leven kunnen geven voordat we ze opeten.

Wij missen moraal mensen en ik ben blij dat er burgers zijn die dat ook zo ervaren. En de volgende keer als wie dan ook maar van het CDA het over moraal, respect en waarden heeft mogen ze hem een dag opsluiten in een varkenshouderij.
userIcon
Goed zo Marianne !
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 08:27 schreef Shelbourne het volgende:
Waarom zou ik nou echt wel moeten grijnzen als die milieu freaks het voor mekaar krijgen om het vlees in Nederland met een heffing nog duurder te maken?
Oh ja.... in a democracy, people truly get what they deserve.
Nog duurder? Is vlees duur dan?

Ik ben wel voor dit voorstel. Mensen moeten zich maar eens wat meer bewust worden van de echte prijs van dat wat ze eten.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:09 schreef zo-is-het het volgende:
Mooi, iedereen kan best wat minder vlees gaan eten.
Is ook veel beter voor de volksgezondheid. Als je accijnzen op alcohol en tabak heft kan je dat ook op vlees doen .
Veel vlees is hartstikke ongezond en is onder meer kankerverwekkend.
Zuurstof is hardstikke corrosief en zorgt voor ernstige schade aan weefsel.
Toch stop je daar ook niet mee hè.


Blijf gewoon met je tengels van mijn dagelijkse portie vlees of vis!
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:21 schreef beantherio het volgende:

[..]

Nog duurder? Is vlees duur dan?

Ik ben wel voor dit voorstel. Mensen moeten zich maar eens wat meer bewust worden van de echte prijs van dat wat ze eten.
Vreemd dat mensen die dit vinden de echte prijs van bijvoorbeeld zorg niet willen weten, maar dit wel.
Schapen zijn het.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:42 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Vreemd dat mensen die dit vinden de echte prijs van bijvoorbeeld zorg niet willen weten, maar dit wel.
Schapen zijn het.
Vreemd dat mensen niet willen weten dat die gezondheidskosten substantieel naar beneden zouden kunnen als de gehele bevolking bijvoorbeeld nog maar 25% vlees zou consumeren....
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:41 schreef ElectricEye het volgende:
Blijf gewoon met je tengels van mijn dagelijkse portie vlees of vis!
Da's precies die verwende westerse mentaliteit: denken dat je dagelijkse lapje vlees 'van jou' is.
Denken dat dieren voor jouw behoeften leven, denken dat de wereld om jou draait.
Erg onvolwassen eigenlijk, dus het zal in het geval van ElectricEye nog wel kloppen ook.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:42 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Vreemd dat mensen die dit vinden de echte prijs van bijvoorbeeld zorg niet willen weten, maar dit wel.
Schapen zijn het.
Zorg maakt mensen beter en de bioindustrie mishandeld dieren en maakt sommige mensen zelfs ziek. Ik durf wel te zeggen dat je vergelijking nergens op slaat.

En je bent pas een schaap als je meegaat in het hersenloos PvdD-bashen. Ik wordt een beetje moe van de 'PvdD-moet-weg'-reacties waarin niet eens de moeite wordt genomen om te reageren op het topic.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:52 schreef zo-is-het het volgende:

[..]

Vreemd dat mensen niet willen weten dat die gezondheidskosten substantieel naar beneden zouden kunnen als de gehele bevolking bijvoorbeeld nog maar 25% vlees zou consumeren....
Daar zou ik graag rapporten van willen zien. Jij probeert te beweren dat een groot deel van de ziektekosten aan vlees eten gerelateerde zaken ligt.
Zo, mijnheer Koopmans heeft er nog een eKaartje bij.
Ik eet nu al alleen maar gehakt omdat het andere vlees voor mij te duur is.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 10:31 schreef LeviathanNL het volgende:
Ik eet nu al alleen maar gehakt omdat het andere vlees voor mij te duur is.
gehakt is prima, en vlees is niet duur ga maar is uitrekenen wat het kost om een koe groot te brengen aan voer, onderhoud en stalkosten, dan betaal jij eigenlijk nog te weinig voor je gehakt

eet is geen vlees....
userIcon
Ze komt zeker weer wat tekort deze week? Ze heeft in ieder geval weer genoeg te zeiken...
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:52 schreef zo-is-het het volgende:

[..]

Vreemd dat mensen niet willen weten dat die gezondheidskosten substantieel naar beneden zouden kunnen als de gehele bevolking bijvoorbeeld nog maar 25% vlees zou consumeren....
Bewijs dat maar eens!
Als je gewoon dagelijks een normaal portie op de juiste wijze bereid vlees of vis nuttigt is dat alleen maar goed voor je. Maar dat geldt voor alles.
Zorgkosten naar beneden door minder vlees eten is kolder van de bovenste plank.
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 10:01 schreef Kiegie het volgende:

[..]

Da's precies die verwende westerse mentaliteit: denken dat je dagelijkse lapje vlees 'van jou' is.
Denken dat dieren voor jouw behoeften leven, denken dat de wereld om jou draait.
Erg onvolwassen eigenlijk, dus het zal in het geval van ElectricEye nog wel kloppen ook.
Het vlees dat ik nuttig is inderdaad van mij.
Dieren leven niet voor mijn behoeften, sommige dieren worden gehouden/gefokt voor menselijke behoeften. In dezen vind ik vleesconsumptie een heel wat eerlijkere fok dan die van huisdieren - de ideale huisgenoot kweken door inteelt etc., dat is pas verwerpelijk! Maar toch hebben de meeste 'dierenvrienden' zo'n trouwe karikatuur van een hondachtige in huis.

En bevalt het trouwens een beetje om het op de man te spelen, klein, klein kleutertje van me? Tegen de tijd dat ik door had dat de wereld niet om individuen draait hing jij nog aan mama's tepel, dus wat lul je met je domme aanname?
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 10:02 schreef beantherio het volgende:

[..]

Zorg maakt mensen beter en de bioindustrie mishandeld dieren en maakt sommige mensen zelfs ziek. Ik durf wel te zeggen dat je vergelijking nergens op slaat.
Ik doelde op het feit dat je nu zit te jammeren dat vlees duurder moet zodat mensen weten hoeveel het kost wat ze consumeren, maar als het om zorg gaat vindt iedereen het te duur, terwijl er juist geld bij moet omdat de salarissen van verplegend personeel per direct 25 tot 30% omhoog moeten.
quote:
En je bent pas een schaap als je meegaat in het hersenloos PvdD-bashen. Ik wordt een beetje moe van de 'PvdD-moet-weg'-reacties waarin niet eens de moeite wordt genomen om te reageren op het topic.
Ik bash de PvdD niet, ik heb zelfs niet gezegd dat ik van mening ben dat het een nutteloze partij is.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 10:37 schreef vats het volgende:
eet is geen vlees....
Nee, de vleessoort 'eet' is mij ook onbekend.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 10:19 schreef Sisko het volgende:
Daar zou ik graag rapporten van willen zien. Jij probeert te beweren dat een groot deel van de ziektekosten aan vlees eten gerelateerde zaken ligt.
Sisko, het is algemeen bekend dat de hoge consumptie van dierlijke proteinen gelijk staat aan een verhoging van het risico op kanker e.d.
Op internet genoeg over te vinden.

Een beperking, een mate in het vlees eten zou al veel helpen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:21 schreef beantherio het volgende:
Ik ben wel voor dit voorstel. Mensen moeten zich maar eens wat meer bewust worden van de echte prijs van dat wat ze eten.
idd.. het is een beetje gek dat vlees zo goedkoop gehouden wordt. Een hogere prijs is realistischer als je weet wat voor schade vlees veroorzaakt aan mens, dier en natuur.

Lees allemaal het VN FAO rapport Livestocks Long Shadow.... 1 koe betekent een uitstoot van 70.000 kilometers met de auto.
userIcon
Voor alle thuiswonende die vlees duurder willen maken om men bewust te maken van iets...wacht maar tot je zelf je kinderen moet onderhouden.
userIcon
"CDA-woordvoerder Ger Koopmans vroeg zich af of dit burgerinitiatief niet te gemakkelijk wordt toegestaan".

Tjonge jonge, hoe arrogant kun je zijn?
Het laat wel goed zien hoe de regenten denken over democratie en de burgers.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 08:27 schreef Kiegie het volgende:
Een CDA-er die geïnteresseerd is in het welzijn van dieren.
Dat zal wel nooit voorkomen.

Marianne!


(En wat ziet ze er toch lief uit voor een godsdienstwaanzinnige...)
Jij bent echt niet op de hoogte. Wel eens op een boerderij geweest?
Hoe boeren hun dieren liefhebben, nooit gezien?
Precies, die stemmen allemaal CDA.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 10:48 schreef TechXP het volgende:

[..]

Sisko, het is algemeen bekend dat de hoge consumptie van dierlijke proteinen gelijk staat aan een verhoging van het risico op kanker e.d.
Op internet genoeg over te vinden.

Een beperking, een mate in het vlees eten zou al veel helpen.
En wat is 'met mate'?
Geef eens een hoeveelheid aan.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 10:46 schreef ElectricEye het volgende:
En bevalt het trouwens een beetje om het op de man te spelen, klein, klein kleutertje van me? Tegen de tijd dat ik door had dat de wereld niet om individuen draait hing jij nog aan mama's tepel, dus wat lul je met je domme aanname?
Als ik je op een domme persoonlijke uitspraak aanspreek, speel ik op de man, ja.
Natuurlijk.

En het feit dat je nu nog niet doorhebt dat de wereld wél om individuen draait, pleit niet voor je intelligentie. Het is juist het grote probleem van deze tijd: dat te veel mensen hun eigen perceptie van de wereld als enig juiste beschouwen en zich niet in een ander standpunt kunnen inleven.
Maar enfin, ik ga nog maar eens een tepel opzoeken.
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:15 schreef Philip7 het volgende:
Kwaliteit van leven kost geld, dieren zijn geen dingen. Elk levend wezen verdient een fatsoenlijk leven. Geen probleem met slacht maar wel eerst een fatsoenlijk leven.
Wat voor leven hebben die zielige baby-schildpadjes gehad die direct nadat ze uit het ei zijn gekomen direct (soms nog levend) worden verslonden door roofdieren?

Wat voor leven hebben al die virussen en bacterien gehad waar wij een genocide op uitvoeren omdat ze toevallig nadelige gevolgen voor ons hebben?
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 08:27 schreef Kiegie het volgende:
(En wat ziet ze er toch lief uit voor een godsdienstwaanzinnige...)
Ja, als ik die foto zie zou ik haar zo willen palen, jammer dat het zo'n psychopate is.
man insan3 (Moderator Frontpage) 27-04-2007 @ 11:58 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 11:08 schreef Sirblade het volgende:

[..]

Wat voor leven hebben die zielige baby-schildpadjes gehad die direct nadat ze uit het ei zijn gekomen direct (soms nog levend) worden verslonden door roofdieren?

Wat voor leven hebben al die virussen en bacterien gehad waar wij een genocide op uitvoeren omdat ze toevallig nadelige gevolgen voor ons hebben?
Dat is toch een zinloze vergelijking. Die schildpadden zijn het slachtoffer van de natuur, als al die schildpadden het halen krijg je een schildpaddenovervloed. Verdiep je eerst eens in het systeem van de natuur aub.

Bij de bio-industrie is het zo dat er gewoon tienduizenden dieren in een klein hokje worden gepropt, volgestouwd met vet voedsel zodat ze snel kunnen worden afgemaakt. Er zit een verschil in hoe de natuur met dieren omgaat en hoe wij dat nu doen.
Zelf eet ik alleen maar biologisch vlees, aangezien ik het wel lekker vind . Maar ja, dat vlees is wel wat duuder maar dat heb je er dan voor over.
userIcon
Toch zou ik die Thieme wel eens keihard van achter willen nemen.
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 08:55 schreef vats het volgende:

[..]

ze lust geen vlees... je hebt geen kans dus....
ze hoeft hem ook niet op te eten, gewoon ff in haar mond nemen!
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:15 schreef Philip7 het volgende:
Tuurlijk zijn er wel mensen die inzien dat als je 6 kipfiletjes koopt voor 5 euro dat het leven van 3 kippen kennelijk 5 euro waard is en dat de bio-industrie de kosten tijdens dat leven van die 3 kippen verbeneden die 5 euro heeft gehouden.

Kwaliteit van leven kost geld, dieren zijn geen dingen. Elk levend wezen verdient een fatsoenlijk leven. Geen probleem met slacht maar wel eerst een fatsoenlijk leven.

In deze moderne maatschappij moeten mensen maar eens leren dat als jij het een dubbeltje goedkoper wil iemand anders dat dubbeltje voor jou betaald.

Goedkoop speelgoed -> nabij slavenarbeid in China
Goedkope chocolade -> onomstotelijk slavenarbeid in Afrika
Goedkoop vlees -> weersinwekkende levensomstandigheden voor dieren

Wij kunnen prima meer betalen voor vlees.
In de eerste plaats werken we voor ons levensonderhoud en dit betekend voor voedsel & onderdak. Die i-pod, die nieuwe videokaart, die mooie auto, het kan allemaal maar spaar er net iets langer voor. Het hoeft niet allemaal nu direct. Deze hele houding van onze maatschappij werkt onrecht in de hand. Net zoals de zwakkeren in onze samenleving nu massaal denken dat het heel normaal is om geld te lenen voor consumptief verbruik van onze grote vriend Dirk Scheringa.

Als we allemaal iets meer geduld opbrachten voor onze persoonlijke verrijking zouden er geen voedselbanken nodig zijn, geen slavenarbeid nodig zijn om onze producten te fabriceren en zouden we dieren een fatsoenlijk leven kunnen geven voordat we ze opeten.

Wij missen moraal mensen en ik ben blij dat er burgers zijn die dat ook zo ervaren. En de volgende keer als wie dan ook maar van het CDA het over moraal, respect en waarden heeft mogen ze hem een dag opsluiten in een varkenshouderij.
Amen

Aan de dierenliefhebbers die hun huisdier(en) van die ubercommerciele met chemische geur-, kleur-, smaak- en conserveerstoffen bewerkte bio-industrie voeding geven; zijn jullie nou helemaal van de hypocriete pot gerukt?? Echt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 10:58 schreef ElectricEye het volgende:
En wat is 'met mate'?
Geef eens een hoeveelheid aan.
In mijn ogen het liefst niets. Maar als we uitgaan van wat het voedingscentrum (die niet objectief is eigenlijk) schrijft dan is dat 30 a 35kg per jaar. Onze consumptie zit op 93kg vlees(waren) per jaar. Dat is naast het vlees bij het avond eten ook vleeswaren op brood en ergens anders in verwerkt. En in de snacks tussendoor.
Kortom mag men wel met 2/3 minderen.
ecodoos!

Partij voor de dieren, besteed eerst eens aandacht aan de mensen die een nog slechter leven hebben. Daarna kun je je centen investeren in een partij voor dieren.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 11:02 schreef Kiegie het volgende:

[..]

Als ik je op een domme persoonlijke uitspraak aanspreek, speel ik op de man, ja.
Natuurlijk.

En het feit dat je nu nog niet doorhebt dat de wereld wél om individuen draait, pleit niet voor je intelligentie. Het is juist het grote probleem van deze tijd: dat te veel mensen hun eigen perceptie van de wereld als enig juiste beschouwen en zich niet in een ander standpunt kunnen inleven.
Maar enfin, ik ga nog maar eens een tepel opzoeken.
Makkelijk discuseren hè, als je geen mening hebt! Lekker switchen en brullen wat je op dat moment uitkomt.
Eerst draait de wereld niet om individuen, dan weer wel.

Wel goed trouwens dat je jezelf een spiegel voorhoudt, dat dan weer wel.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 10:58 schreef Cheese het volgende:
Jij bent echt niet op de hoogte. Wel eens op een boerderij geweest?
Hoe boeren hun dieren liefhebben, nooit gezien?
Precies, die stemmen allemaal CDA.

Er zal vast wel ergens een boer rondlopen die werkelijk om zijn dieren geeft, maar het merendeel is toch enkel en alleen geïnteresseerd in de economische waarde van zo'n beest.
En ja, ik kom uit een boerendorp.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 12:35 schreef ElectricEye het volgende:
Makkelijk discuseren hè, als je geen mening hebt! Lekker switchen en brullen wat je op dat moment uitkomt.
Eerst draait de wereld niet om individuen, dan weer wel.
Ik ga duidelijk te snel voor je.
Geeft niks. Lees mijn laatste reply aan je nog een keer, en nu rustig.
userIcon
Mahatma ghandi: "The greatness of a nation may be measured by how they treat animals."
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 08:27 schreef Shelbourne het volgende:
Oh ja.... in a democracy, people truly get what they deserve.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als het sarcastisch bedoeld is tenminste.
Deze burgerinitiatieven zijn de doodsteek voor de democratie.
We moeten niet vergeten dat we een parlementaire democratie zijn. Daarin past een direct inmenging van de burger in het bestuursproces niet. En dat zal ook niet goed gaan omdat er met 16 miljoen mensen er ook 16 miljoen belachelijke voorstellen gedaan kunnen worden.
Maar kleine partijen zien dit als hun "moment of fame".
Slechte zaak.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 12:15 schreef T.Durton het volgende:
ecodoos!

Partij voor de dieren, besteed eerst eens aandacht aan de mensen die een nog slechter leven hebben. Daarna kun je je centen investeren in een partij voor dieren.
tuurlijk. want iedereen moet natuurlijk zijn prioriteiten stellen zoals JIJ dat wil..

alsof je niets aan probleem A mag doen zodra probleem B nog bestaat..

"geen geld geven voor kankerbestrijding, want er zijn nog oorlogen in sudan."

"geen oplossing zoeken voor het file probleem, want de multiculturele samenleving heeft voorrang"

simpel hoor ...
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:15 schreef Philip7 het volgende:


Wij kunnen prima meer betalen voor vlees.
helemaal waar!

walgelijk dat we er totaal niet moeilijk over doen om duizenden euro's te lenen om om een NOG grotere plasma tv te kopen, ons suf betalen aan sms'jes naar "kontebonken with the stars" maar ondertussen niet bereid zijn 1 euro per maaltijd meer te betalen om de beestjes die wij eten een waardig leven te geven.

de Bio-industrie is 1 van de dingen waar onze kleinkinderen op zullen terugkijken en elkaar vol ongeloof vertellen hoe wij onze bek vol hadden over de 2e wereldoorlog, maar ondertussen zelf tussen de dierenconcentratiekampen woonden.

ik ben niet links, stem geen sp/groenlinks of pvdd, ben geen vegetarier of boomknuffelaar. ik eet gewoon uit principe alleen maar scharrelvlees. het is lekkerder, mooier vlees en het komt van beestjes die niet hun hele leven alleen als product behandeld zijn. in plaats van 7 keer per week vlees, eet ik 1 dag geen vlees, en het kost dus niets extra.

jullie kunnen jezelf verder voorhouden wat je wilt, de geschiedenis zal wel over jullie oordelen.

quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 09:15 schreef Philip7 het volgende:
Tuurlijk zijn er wel mensen die inzien dat als je 6 kipfiletjes koopt voor 5 euro dat het leven van 3 kippen kennelijk 5 euro waard is en dat de bio-industrie de kosten tijdens dat leven van die 3 kippen verbeneden die 5 euro heeft gehouden.

Kwaliteit van leven kost geld, dieren zijn geen dingen. Elk levend wezen verdient een fatsoenlijk leven. Geen probleem met slacht maar wel eerst een fatsoenlijk leven.

In deze moderne maatschappij moeten mensen maar eens leren dat als jij het een dubbeltje goedkoper wil iemand anders dat dubbeltje voor jou betaald.

Goedkoop speelgoed -> nabij slavenarbeid in China
Goedkope chocolade -> onomstotelijk slavenarbeid in Afrika
Goedkoop vlees -> weersinwekkende levensomstandigheden voor dieren

Wij kunnen prima meer betalen voor vlees.
In de eerste plaats werken we voor ons levensonderhoud en dit betekend voor voedsel & onderdak. Die i-pod, die nieuwe videokaart, die mooie auto, het kan allemaal maar spaar er net iets langer voor. Het hoeft niet allemaal nu direct. Deze hele houding van onze maatschappij werkt onrecht in de hand. Net zoals de zwakkeren in onze samenleving nu massaal denken dat het heel normaal is om geld te lenen voor consumptief verbruik van onze grote vriend Dirk Scheringa.

Als we allemaal iets meer geduld opbrachten voor onze persoonlijke verrijking zouden er geen voedselbanken nodig zijn, geen slavenarbeid nodig zijn om onze producten te fabriceren en zouden we dieren een fatsoenlijk leven kunnen geven voordat we ze opeten.

Wij missen moraal mensen en ik ben blij dat er burgers zijn die dat ook zo ervaren. En de volgende keer als wie dan ook maar van het CDA het over moraal, respect en waarden heeft mogen ze hem een dag opsluiten in een varkenshouderij.
Je kunt je dus afvragen of je vlees duurder moet maken om moraal te veranderen. Ik denk dat je vergeet dat moraal iets is dat vanuit mensen moet komen en niet door middel van accijns. Dure sigaretten betekent ook niet dat mensen gaan stoppen.

Dus als je een oordeel wilt geven over bio industrie, dieren welzijn en dat soort dingen, moet je iets langer nadenken en wellicht ook niet als een KOE zonder kop achter de pvdd aan lopen.
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 13:22 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

helemaal waar!

walgelijk dat we er totaal niet moeilijk over doen om duizenden euro's te lenen om om een NOG grotere plasma tv te kopen, ons suf betalen aan sms'jes naar "kontebonken with the stars" maar ondertussen niet bereid zijn 1 euro per maaltijd meer te betalen om de beestjes die wij eten een waardig leven te geven.

de Bio-industrie is 1 van de dingen waar onze kleinkinderen op zullen terugkijken en elkaar vol ongeloof vertellen hoe wij onze bek vol hadden over de 2e wereldoorlog, maar ondertussen zelf tussen de dierenconcentratiekampen woonden.

ik ben niet links, stem geen sp/groenlinks of pvdd, ben geen vegetarier of boomknuffelaar. ik eet gewoon uit principe alleen maar scharrelvlees. het is lekkerder, mooier vlees en het komt van beestjes die niet hun hele leven alleen als product behandeld zijn. in plaats van 7 keer per week vlees, eet ik 1 dag geen vlees, en het kost dus niets extra.

jullie kunnen jezelf verder voorhouden wat je wilt, de geschiedenis zal wel over jullie oordelen.

Waarnaan kun je proeven dan dat het lekkerder is? In de praktijk blijkt er totaal geen verchil in smaak te zijn, alleen omdat je denkt dat het beest een goed leven heeft gehad smaakt het lekkerder.

Dat je het uit principe doet prima, maar dat is een principe dat je niet op basis van drogredenen hoeft te onderbouwen./
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 @ 12:40 schreef Kiegie het volgende:

[..]


Er zal vast wel ergens een boer rondlopen die werkelijk om zijn dieren geeft, maar het merendeel is toch enkel en alleen geïnteresseerd in de economische waarde van zo'n beest.
En ja, ik kom uit een boerendorp.
Als ze alleen in economische waarde geinteresseerd zouden zijn, waren ze allang gestopt. Met een normale baan verdien a. veel meer en b. heb je meer zekerheid. En nee, ik ben zelf geen boer... Wel vind ik het zorgwekkend hoe de mensen hier praten over het grote onrecht dat boeren dieren aandoen. Ik denk dat we in Nederland vooruitstrevend bezig zijn. Minder bioindustrie zal als gevolg hebben meer vlees uit argentinie, spanje etc. Die koeien zouden een moord doen om in een Nederlandse "martel"stal te staan..

Maar goed de gemiddelde PVDD stemmer woont op een appartement en gaat in het weekend een dag de natuur in om bomen te knuffelen. Als de koeien dan niet in de wei zijn, dan is dat zielig... Je kunt het ook andersom bekijken...
50  van 56 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 12:57 GL congres tegen uitbreiding Kunduz9
» 05:57 Kunduz weer centraal op GroenLinks-congres2
» 10/02 Elfstedenkoorts had ook Rutte in greep31
» 10/02 Opmeer verzet zich tegen Oostblokmeldpunt PVV66


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden