
Het Haarlemse PvdA-raadslid
Moussa Aynan is boos op de gemeente Haarlem omdat die een namenlijst overlegt wanneer jonge ouders van Marokkaanse komaf hun hun pasgeboren baby op het gemeentehuis komen aangeven. Volgens hem werkt de Nederlandse overheid hierdoor mee aan het discriminerende en Arabisch-nationalistische beleid van de Marokkaanse regering.
De lijst die de ouders krijgen voorgeschoteld bevat door de Marokkaanse regering goedgekeurde namen. Een boze Aynan in het Haarlems Dagblad:
''Die lijst bevat alleen Arabische namen, géén Berberse of christelijke, en is daarmee discriminerend.'' Het stoort Aynan vooral dat de lijst ongevraagd wordt voorgelegd aan een ieder met een Marokkaanse naam.
''Ik zou er iets beter mee kunnen leven als eerst gevraagd werd of iemand van deze lijst gebruik wil maken.'' De gemeente Haarlem zegt dat de lijst moet worden gezien als service. Als de ouders hun kind ook bij de Marokkaanse ambassade willen aanmelden, levert het problemen op als het kind een niet goedgekeurde naam heeft gekregen. Haarlem benadrukt iedere normale naam te accepteren. Op de Marokkaanse ambassade worden alleen namen van de lijst geaccepteerd. Haarlem hanteert ook een lijst met Turkse namen.
NamenlijstenDe 34-jarige Aynan is onlangs zelf vader geworden en toen hij zijn zoontje kwam aangeven, kreeg hij ongevraagd de lijst met namen voorgelegd:
''Er werd mij bij mijn aangifte op gewezen dat ik problemen zou krijgen met 'mijn overheid' als ik geen goedgekeurde naam zou kiezen voor mijn kind. Alsof ik de Marokkaanse regering als 'mijn overheid' zou beschouwen.''De namenlijsten zijn overigens geen nieuw gegeven en ook niet iets 'Haarlems'. Al in 2005 liet de Tweede Kamer weten dat ze totaal
niet te spreken was over Nederlandse gemeenten als Amsterdam en Den Haag die aan kersverse Turkse en Marokkaanse ouders namenlijsten overleggen. Zowel PvdA als CDA vroegen toen aan minister Donner van Justitie opheldering over deze kwestie. Sedertdien is er kennelijk weinig veranderd.
Lees ook:
»
15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog0
»
15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer6
»
15:24 Leers: belang buurt moet meetellen in asielzaak3
»
15:23 Aanhouding voor steekpartij Roermond 1
|
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 14:36 schreef TonSoprano het volgende:[..]
Het gaat toch over Marokkanen
Ja inderdaad, over het aangeven na een geboorte maar niet over jouw fuck prestaties toch?
ik zie het probleem niet, ik heb in feite niks tegen een dubbel paspoort, maar elk voordeel heb natuurlijk ook zijn nadeel.
Als je het er niet mee eens bent, hang dan je Marokkaanse paspoort aan de wilgen.
Als iedereen dat doet dan heeft die Koning straks vanzelf geen volk meer
Wat een goede actie van deze man!
Uit de afkeurende reacties hier blijkt dat een hoop mensen nog een cursus 'begrijpend lezen' mogen volgen. Acties als deze zijn juist een toonbeeld van integratie, dat moet je alleen maar toejuichen!
Inderdaad belachelijk dat gemeentes hun inwoners proberen te helpen. Zulk gedrag moeten we direct afstraffen.
Overigens is het wel 'zijn overheid' aangezien hij gewoon een marokkaans staatsburger is met een marokkaans paspoort. Hij is wel goed geintegreerd, net zoals de meeste nederlanders is het een enorme zeikerd.
Dit soort mensen daar moeten we het van hebben, niet van de lamzakken bij de overheid die hun arm tot aan de elleboog in de anus van de koning van marokko hebben zitten.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 15:39 schreef NLweltmeister het volgende:
ik zie het probleem niet, ik heb in feite niks tegen een dubbel paspoort, maar elk voordeel heb natuurlijk ook zijn nadeel.
Als je het er niet mee eens bent, hang dan je Marokkaanse paspoort aan de wilgen.
Als iedereen dat doet dan heeft die Koning straks vanzelf geen volk meer
Wie zegt dat hij het Marokkaanse paspoort niet reeds aan wilgen heeft gehangen? Dat geeft hij notabene zowat aan met de opmerking
"Alsof ik de Marokkaanse regering als 'mijn overheid' zou beschouwen".
Dan zou je toch behoorlijk pissig worden als je er op het Haarlems gemeentehuis nog even aan herinnert wordt denk je niet?
Waarom zouten ze niet allemaal op naar Marokko, hebben wij er ook geen last van.
Ik hoor alleen maar gezeik van Marokkanen, niemand wil ze hebben en ze doen alleen criminele dingen.
Kortom, ze zijn NIET welkom, ze zouden lering moeten trekken uit dat feit en gewoon hun spullen pakken en wegwezen.
Kom maar terug als je je kunt gedragen.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 15:44 schreef Metal_Mart het volgende:Wat een goede actie van deze man!
Uit de afkeurende reacties hier blijkt dat een hoop mensen nog een cursus 'begrijpend lezen' mogen volgen. Acties als deze zijn juist een toonbeeld van integratie, dat moet je alleen maar toejuichen!
Veel mensen mogen allochtone mensjes niet, geïntegreerd of niet. Alleen de gebrekkige ingegratie van veel allochtonen biedt voor hen nog een beetje een excuus, al dan niet enkel voor de buitenwereld.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 16:46 schreef Colombo het volgende:
Waarom zouten ze niet allemaal op naar Marokko, hebben wij er ook geen last van.
Ik hoor alleen maar gezeik van Marokkanen, niemand wil ze hebben en ze doen alleen criminele dingen.
Kortom, ze zijn NIET welkom, ze zouden lering moeten trekken uit dat feit en gewoon hun spullen pakken en wegwezen.
Kom maar terug als je je kunt gedragen.

Ze zijn hier thuis, als je hier thuis bent boeit het niet wat uw "soort" ervan vindt.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 12:05 schreef zomaareennaam het volgende:
En als je kind dan een niet-goedgekeurde naam heeft? Krijgt ie dan geen Marokkaans paspoort?
Dan is dat gezeik met die dubbele paspoorten makkelijk op te lossen. Je maakt die lijst gewoon een zwarte lijst en er komen geen nieuwe dubbele paspoorten meer.
Overigens heeft dit raadslid gewoon gelijk en Hulde ! Hiervan zouden we er meer moeten hebben
de titel deed me alweer het ergste vermoeden, een huilmarokkaan die zich achtergesteld voelt, maar als ik dan het bericht lees is dat tot mijn grote verbazing positief. Een Nederlander van marokkaanse afkomst die juist commentaar heeft op slechte inburgering etc. Geweldig, lintje voor die man.
quote:'Er werd mij bij mijn aangifte op gewezen dat ik problemen zou krijgen met 'mijn overheid' als ik geen goedgekeurde naam zou kiezen voor mijn kind. Alsof ik de Marokkaanse regering als 'mijn overheid' zou beschouwen.''
Het is ook discriminerend. Geef ze liever alvast een volgnummer uit het systeem van de Koepel in Haarlem.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 12:08 schreef sizzler het volgende:
Hypocriet gedoe.
Doe dan je beklag over de Marokkanse overheid want zij heeft die lijst ingesteld. Zij discrimineren! Niet de gemeente Haarlem. Die wijst alleen op het bestaan van de lijst en waarschuwt voor problemen.
De marokkaanse overheid kan nederlandse gemeenten niet verplichten om zo'n lijst te gebruiken, dat is toch echt hun eigen keuze.
marokkanen zie en hoor ik elke dag Nederlandse meisjes discrimineren maar goed
tering volk dat het is
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 15:55 schreef rashudo het volgende:
Overigens is het wel 'zijn overheid' aangezien hij gewoon een marokkaans staatsburger is met een marokkaans paspoort. Hij is wel goed geintegreerd, net zoals de meeste nederlanders is het een enorme zeikerd.
En heeft een Nederlands paspoort en Nederlands staatsburgerschap.
Dat Marokkaanse staatsburgerschap is hem opgedrongen: die bemoeienis van Marokko kom je helaas pindakaas je leven lang niet van af en je kinderen ook niet.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 18:44 schreef reuzelneus het volgende:
[..]
En heeft een Nederlands paspoort en Nederlands staatsburgerschap.
Dat Marokkaanse staatsburgerschap is hem opgedrongen: die bemoeienis van Marokko kom je helaas pindakaas je leven lang niet van af en je kinderen ook niet.
Vandaar dat ze elk jaar dat paspoort gebruiken om op vakantie in marokko te gaan
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 16:46 schreef Colombo het volgende:
Waarom zouten ze niet allemaal op naar Marokko, hebben wij er ook geen last van.
Ik hoor alleen maar gezeik van Marokkanen, niemand wil ze hebben en ze doen alleen criminele dingen.
Kortom, ze zijn NIET welkom, ze zouden lering moeten trekken uit dat feit en gewoon hun spullen pakken en wegwezen.
Kom maar terug als je je kunt gedragen.
ff lezen,
het gaat hier om een Nederlander (van Marokkaanse komaf), die zich ook als Nederlander wenst te gedragen en als Nederlander behandeld wil worden.
Niks mis mee dus. Daar moeten we er meer van hebben.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 18:48 schreef reuzelneus het volgende:
[..]
ff lezen,
het gaat hier om een Nederlander (van Marokkaanse komaf), die zich ook als Nederlander wenst te gedragen en als Nederlander behandeld wil worden.
Niks mis mee dus. Daar moeten we er meer van hebben.
We moeten meer marokkanen hebben die naar marokko gaan
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 18:48 schreef Castlevania het volgende:[..]
Vandaar dat ze elk jaar dat paspoort gebruiken om op vakantie in marokko te gaan
Ik vind wel dat mensen meer zouden moeten laten zien dat ze Nederlander willen zijn en dat ze meer zouden moeten protesteren tegen die bemoeienis uit Marokko. Deze man is een goede uitzondering.
En naar Marokko op vakantie gaan kan prima met een Nederlands paspoort. Daar heb je geen Marokkaans paspoort voor nodig.
quote:We moeten meer marokkanen hebben die naar marokko gaan
als ze zichzelf nog steeds als Marokkaan zien wel ja, dan kunnen ze beter daar gaan wonen.
probleem is wel een beetje dat de mensen daar hun zien als Nederlanders. Maar dat is niet ons probleem.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 16:50 schreef sampoo het volgende:[..]

Ze zijn hier thuis, als je hier thuis bent boeit het niet wat uw "soort" ervan vindt.
Ze zijn niet thuis, ze zijn niet welkom, ze moeten opzouten, het is alleen maar ellende wat je ermee krijgt.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 18:48 schreef reuzelneus het volgende:
[..]
ff lezen,
het gaat hier om een Nederlander (van Marokkaanse komaf), die zich ook als Nederlander wenst te gedragen en als Nederlander behandeld wil worden.
Niks mis mee dus. Daar moeten we er meer van hebben.
Ik kan het eenvoudig niet geloven, die Marokkanen lullen alleen dat ze als Neder;ander behandel;d willen worden als het hun uitkomt.
Maar 99% heeft een loeiende hekel aan Nederland, alles wat die gasten zien is zo'n beetje vogelvrij.
De politie moet veel vaker de lat gebruiken en ze meteen in elkaar timmeren zodra ze hun moel opendoen.
Het is de pest voor Nederland, beter vertrekken ze vanavond allemaal nog naar het land van herkomst..
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 18:56 schreef Colombo het volgende:
[..]
Ze zijn niet thuis, ze zijn niet welkom, ze moeten opzouten, het is alleen maar ellende wat je ermee krijgt.
Wie hier geboren is, hier opgevoed en naar school geweest en hier zn hele leven gewoond heeft, is hier thuis. Velen hebben ouders die hier geboren zijn.
Tenzij die nog steeds vindt dat-ie een Marokkaan is, dan mag-ie wat mij betreft opzouten.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 18:59 schreef Colombo het volgende:
[..]
Ik kan het eenvoudig niet geloven, die Marokkanen lullen alleen dat ze als Neder;ander behandel;d willen worden als het hun uitkomt.
Maar 99% heeft een loeiende hekel aan Nederland, alles wat die gasten zien is zo'n beetje vogelvrij.
Mee eens, als je een hekel hebt aan NL en hier alleen voor het geld zit, mag je wat mij betreft opzouten. Maar dit is volgens mij een goeie gast. Als hij een hekel aan Nederland had, dan was-ie blij geweest met die namenlijst (kan-ie zn kind een in Marokko geaccepteerde naam geven) en dan had hij hier niet tegen geprotesteerd.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 11:54 schreef muppetshow het volgende:Ben het met hem eens, waarom zou je je kind aanmelden bij de marokkaanse ambassade. Heel mischien wilt ie zijn kind wel Karel noemen of Pietje.
De Nederlandse staat moet eens lekker kappen met zulke namenlijsten te overleggen
Als je liever alleen Nederlands paspoort wil, dan moet je geen marrokaanse paspoort aan kind geven... dus het is punt voor PVV..
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 18:18 schreef Tarak het volgende:
[..]
De marokkaanse overheid kan nederlandse gemeenten niet verplichten om zo'n lijst te gebruiken, dat is toch echt hun eigen keuze.
Tenzij ze marrakoons paspoort aan kind wil geven..
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 15:55 schreef rashudo het volgende:
Overigens is het wel 'zijn overheid' aangezien hij gewoon een marokkaans staatsburger is met een marokkaans paspoort. Hij is wel goed geintegreerd, net zoals de meeste nederlanders is het een enorme zeikerd.

hoe waar..
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 11:50 schreef DrsPoema het volgende:Hij heeft natuurlijk gelijk, al is het een beetje spijkers op laag water zoeken !
Ik vind het toch vrij problematisch is dat inwoners van dit land voor elk nieuw hier geboren kind de optie krijgen om hun kind een dubbel paspoort te geven als we nu juist alle riemen aan moeten halen om allochtonen autochtonen te kunnen noemen. Deze keuze zouden ze helemaal niet moeten kunnen maken als het allochtonen van een hogere generatie zijn, een kind geboren uit nederlandse ouders die hier hun hele leven hebben vertoefd is nederlands en niet anders.
Het is bovendien allerminst proper dat een normale nederlandse burger te horen krijgt dat hij eigenlijk een andere overheid dan de nederlandse dient terwijl hij naar ik aanneem al vele jaren belasting betaalt.
De gemeente Haarlem beschouwt mensen met een Marokkaanse naam dus niet als Nederlanders. Op zijn zachtst gezegd een vreemde opstelling van een Nederlandse gemeente.
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 20:42 schreef Abdallah het volgende:
De gemeente Haarlem beschouwt mensen met een Marokkaanse naam dus niet als Nederlanders. Op zijn zachtst gezegd een vreemde opstelling van een Nederlandse gemeente.
in het marokkaanse paspoort van meneer Moussa Aynan staat vast niet dat hij Nederlander is... er wordt hem door Nederlandse de gemeente op gewezen als hij zoon een Hollandse naam meegeeft deze jongeman dan geen marrokkaans paspoort kan aanvragen... reuze netjes van deze gemeente.... voor mij hoeft een gemeente niet zover te gaan...
Geloof dat ik begin te snappen waarom die namen zo vaak hetzelfde zijn!

Nothing personal, maar dat viel me effe op...
Ik zou zeggen:
'hey, don't shoot the messenger'
De lijst met namen komt van de Marokkaanse regering zelf, en heeft als doel dat de namen die er op staan door de Marokkaanse regering zijn goed gekeurd...
Dat deze alleen Arabische namen bevat, tja, bel even naar Marokko zou ik zeggen. Berberse of christelijke lijken dus niet goedgekeurd te worden door de Marokkaanse regering, deze toch er aan toevoegen heeft daardoor totaal geen zin...
Dat deze meneer schreeuwt dat de lijst discriminerend is, is z'n goed recht. MAar doe dat dan even lekker in Marokko ofzo ipv boos zijn op de gemeente Haarlem...
Eerlijk gezegt vind ik dit een vrij domme actie van het Haarlemse PvdA-raadslid.
Is het zelfde dat ik boos zou worden op de Albert Heijn omdat de smaak van Pepsi Cola te zoet is voor mijn smaak, terwijl deze ook gewoon Coca Cola verkoopt....
Als het geven van keuzes al discriminerend wordt gezien, dan snap ik niet wat je verstaat onder vrijheid...
Als er iemand discrimineerd dan is hij het wel, hij discrimineerd onze vrijheid van keuze ipv de beperkte keuze die de MArokkaanse regering op probeert te leggen...
quote:Op zondag 15 april 2007 @ 18:56 schreef Colombo het volgende:
[..]
Ze zijn niet thuis, ze zijn niet welkom, ze moeten opzouten, het is alleen maar ellende wat je ermee krijgt.
Ehmm, Nee.