AD ziet oplage fors dalen

Icoon BinnenlandsHet gaat niet goed met het Algemeen Dagblad (AD). De krant zag de betaalde oplage in het vierde kwartaal van 2006 met 12,1 procent dalen ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van Hoi, het instituut voor media auditing. Had het AD in het vierde kwartaal van 2005 nog een oplage van 556.638 exemplaren, een jaar later was dat 489.043.

Ook andere kranten zagen de oplage dalen. De Telegraaf moest vier procent inleveren, van 733.330 naar 698.913 exemplaren. Ook de zondageditie moest terug: van 679.702 naar 656.505. De oplage van de Volkskrant daalde van 293.995 naar 287.168 en die van NRC Handelsblad van 251.190 naar 244.131.

Maar het is niet alleen maar ellende in de krantenwereld. Trouw blijft het goed doen met een stijging van 108.405 naar 111.775. Het Financieele Dagblad ging van 58.477 naar 60.203 exemplaren. En ook Het Parool blijft stijgen: van 86.833 naar 87.252 exemplaren.

De gratis dagbladen Metro en Spits zitten ook flink in de lift. Metro ging van 478.870 naar 481.141 en Spits van 414.904 naar 424.257.