Jort Kelder weg bij Quote

Jort KelderJort Kelder stapt op als hoofdredacteur van Quote. "Het moest maar eens gebeuren", zo zegt hij er zelf over op de website van het blad. Kelder is nu zo'n achttien jaar betrokken bij Quote. "Wat een avontuur en wat een voorrecht om met zoveel bezeten gekken te hebben gewerkt. Maar het is mooi geweest", zo schrijft hij.

Volgens Kelder gaat het goed met Quote. "Dus geen beter moment om de brug te verlaten. Mijn abdicatie als hoofdredacteur is nauwelijks nieuws. Al op 21 juli 2006 ontving mijn patroon Maarten van den Biggelaar de opzeggingsbrief franco op de deurmat." Dat was vlak nadat het blad werd overgenomen door een Franse uitgever.

"Die overname beviel mij niet, simpelweg omdat het goedkoop voelt om verkocht te worden. Zelfs al is het voor die - naar verluidt, maar reken d'r op dat het in de buurt zit - 25 miljoen waar Kwoot voor wegging. Met die Fransen is niet zoveel mis, 't benne beste blaadjesmakers en sinds er een nieuwe directie zit snappen ze ook iets van bits & bytes. Maar ik moet ze niet. Zoals ik geen enkel groot bedrijf moet. Ellebogenwerk, budgettengedoe, bureaucratie - u kent dat wel."

Maar Kelder had het blad liever zelf met een paar getrouwen gekocht. "De drie oude aandeelhouders stelden daar om begrijpelijke redenen geen prijs op - de hele club aan één miljardenpartij verkopen is makkelijker dan één plukje apart aan een armzalige redactie - dus dan moet je consequent zijn. Wegwezen dus."

Maar Jort heeft geen wrok. Ook wil hij zeker op de hoogte blijven van ontwikkelingen bij het bedrijf. "Op uitdrukkelijk verzoek van de directie zal ik op de achtergrond actief blijven om de redactie op te stoken het beste business-entertainmentblad te blijven maken. Zo lang of zo kort als men daar prijs op stelt."

Wat Kelder nu gaat doen weet hij nog niet, maar waarschijnlijk wordt het iets in de media. Een tak van sport waar hij nog even duidelijk zijn mening over geeft. "Ieder jaar bereiken ons berichten dat printmedia het verliezen van internet, maar voorlopig is er geen enkele journalistieke website met een relevant aantal miljoenen omzet. Of, eigenlijk erger, kwaliteit die iets toevoegt. Of moeten we copy-paste-kanalen als Nu.nl en GeenStijl een waardig vervanger van de kwaliteitskranten noemen? Zo goed als het gratis dagblad De Pers op z'n best een slimfit uitvoering van de Volkskrant kan zijn. Het voegt nauwelijks toe, maar het is gratis en je zit toch in de trein, dus gris 'm mee. Maar in mijn eenvoudige brein werkt het nog steeds zo: bij de bakker moet ik de broden gewoon afrekenen en een smsje versturen kost centen, dus als iets niets kost is het kennelijk niets waard. Ouderwetse gedachte? Dat moet dan maar."

Hij sluit zijn betoog af met "Merde, ik zal het missen. Maak er wat moois van, stelletje Qwootzakken!"

Met dank aan Rick voor de submit.