Hangjeugd in Marokko op 'vlinderjacht'

Nederland • Geschreven door Rob (R@b) op 15-03-2007 @ 09:28
print 
Vanuit Rotterdam zijn 16 Marokkaanse hangjongeren gesubsidieerd afgereisd naar hun moederland om onder meer op zoek te gaan naar vlinders. De hangjongeren, uit de Afrikaanderwijk en Bloemhof, verblijven twee weken in hun moederland hetgeen hun meer bewustzijn over de natuur en het milieu moet bijbrengen. De kosten van het project, zo'n 30.000 euro, worden gedragen door het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking, de gemeente Rotterdam en voor een klein deel door de jongeren zelf. De jongeren zijn in Marokko vooral op zoek naar de Atalantavlinder, een soort die ieder jaar trekt tussen Marokko en Nederland.

De organisatie van de 'vlinderjacht' is in handen van het Rotterdams Milieucentrum (RMC). Als de jongeren terug zijn in Nederland, moeten zij als tegenprestatie onder andere op hun school en op bijeenkomsten - zoals op het culturele festival Dunya - vertellen over hun ervaringen uit Marokko. Ook wordt er een rap en een videofilm gemaakt, die dan zal worden vertoond. De kosten van dit thuisproject bedragen nog eens ruim 20.000 euro.

'Geen vakantie'
Volgens RMC-directeur Emile van Rinsum is het echt geen vakantietripje: ''Er waren 64 jongeren geïnteresseerd, van wie er uiteindelijk 16 meemochten. Sommigen dachten dat ze mooi twee weekjes op vakantie konden, maar daar zijn ze flink van teruggekomen. In de weken ervoor hebben ze in hun eigen tijd verschillende cursussen moeten volgen, onder andere over vlinders.'' De hangjongeren zijn volgens Van Rinsum vrijwel allemaal voor lichte vergrijpen ooit in aanraking geweest met Justitie, maar niet voor ernstige zaken.

In Marokko valt er deze weken volgens hem ook niet veel te hangen. De jongeren bezoeken lokale milieuclubs en een gebied waar Berberapen worden beschermd. Ze ruimen zwerfafval en varen mee met dolfijnvriendelijke vissers. Ze gaan op zoek naar atalantavlinders en voetballen tegen lokale jongeren. De verliezer moet bomen planten.

Wilders
Er is inmiddels op de 'vlindertrip' al een reactie binnengekomen van PVV-leider Geert Wilders. Het Kamerlid vreest dat enkele ministers ''knettergek'' zijn geworden. Hij heeft inmiddels al schriftelijke Kamervragen opgesteld.

De PVV wil dat ''dergelijke wanstaltige reizen nooit meer zullen plaatsvinden'' met steun van subsidies. Wilders stuurde de vragen naar de ministers Ernst Hirsch Ballin (CDA, Justitie), Bert Koenders (PvdA, Ontwikkelingssamenwerking) en Ella Vogelaar (PvdA, Integratie).



Meer over het project op: Atalantajongeren.nl




Lees ook:

» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog0
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer6
» 15:24 Leers: belang buurt moet meetellen in asielzaak3
» 15:23 Aanhouding voor steekpartij Roermond 1


delen | eKudos nujij

30295 views / 383 reacties
Reacties op dit bericht
29  van 383 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6 7 8
userIcon
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 @ 18:06 schreef Raven_ het volgende:
Ik denk dat een dergelijk project zeer nuttig kan zijn. Alleen lijkt het mij overdreven om dit buiten de landsgrenzen te zoeken. Er van uitgaande dat het project hoofdzakelijk bedoelt is om deze jongeren wat waarden en informatie bij te brengen kan dit toch ook in aangepaste en nog steeds aantrekkelijke vorm binnen de landsgrenzen plaatsvinden.

Jammer dat Geert Wilders niet meer inhoudelijke vragen stelt... hij zorgt voor entertainment in de kamer, maar ik hoop alleen dat niet al te veel mensen op hem gaan stemmen bij de volgende verkiezingen.
Waarden en normen horen de ouders te leren niet de nederlandse staat.
Wel naar de moskee hollen maar niet je kinderen opvoeden nee we moeten is stoppen naar iedereen te wijzen.
Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding.

userIcon
Het kan best voor de helft, als de terugreis er niet bij inbegrepen zit.
userIcon
Democratie gaat kapot
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 @ 19:03 schreef Debeul het volgende:

[..]

Waarden en normen horen de ouders te leren niet de nederlandse staat.
Wel naar de moskee hollen maar niet je kinderen opvoeden nee we moeten is stoppen naar iedereen te wijzen.
Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding.

klopt, en ik vind ook dat er consequenties aan moeten hangen als de kinderen door gebrek aan opvoeding, want dat is het, hangjongeren worden en in de criminaliteit belanden. Ouders maar eens laten betalen voor draaideurcriminelen.. misschien brengt dat verlichting in plaats van haat dat nu gezaaid word door een domme doos (Ella Vogelaar)
userIcon
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 @ 19:16 schreef Recht_is_Moord het volgende:
Democratie gaat kapot
De wens is de gedachte he met zo,n fotootje wil je geen democratie
userIcon
Dit verzin je toch niet. Zo triest dat dit waar is. En dan die motieven van de organisatoren. :x
userIcon
quote:
Op Thursday 15 March 2007 @ 19:20 schreef AlpineStar het volgende:

[..]

klopt, en ik vind ook dat er consequenties aan moeten hangen als de kinderen door gebrek aan opvoeding, want dat is het, hangjongeren worden en in de criminaliteit belanden. Ouders maar eens laten betalen voor draaideurcriminelen.. misschien brengt dat verlichting in plaats van haat dat nu gezaaid word door een domme doos (Ella Vogelaar)
Kijk wij worden het wel eens en die Ella Vogelaar is de grootste salonsocialist van allemaal kijk hier vooral nevenfuncties heeft ze al veel versleten http://www.elsevier.nl/ni(...)nr/139079/index.html

Als je constant tegen iemand zegt wat een mislukt , nutteloos figuur hij wel niet is, krijg je alleen negativiteit terug en onderdruk je die persoon eigenlijk . Als je ook eens de andere kant laat horen, en de nadruk op wat je wel kan, een positieve opmerking, een schouderklop, aai over je bol, dan stimuleer je iemand om te veranderen, die gedachte zit er denk ik achter en dat vind ik er goed aan. en dat het dan 30.000 euro kost, je kan er ook geweren voor kopen en afwachten tot het uit de hand loopt, en Wilders maar zeiken ondertussen en die jongens achter de vlinders aanrennen, en dat laatste maakt voor mij een hoop goed.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 @ 19:20 schreef AlpineStar het volgende:

[..]

klopt, en ik vind ook dat er consequenties aan moeten hangen als de kinderen door gebrek aan opvoeding, want dat is het, hangjongeren worden en in de criminaliteit belanden. Ouders maar eens laten betalen voor draaideurcriminelen.. misschien brengt dat verlichting in plaats van haat dat nu gezaaid word door een domme doos (Ella Vogelaar)
Weer helemaal mee eens.
Ik vind ook dat er sancties toegepast zouden moeten kunnen worden, wanneer blijkt dat ouders gefaalt hebben in de opvoeding van hun kinderen.
Daarnaast ben ik voor een ouderschapsdiploma gekoppeld aan de Wet op de Kinderbijslag (maar dat schrijf ik wel vaker).
userIcon
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 @ 19:26 schreef repeet het volgende:
Als je constant tegen iemand zegt wat een mislukt , nutteloos figuur hij wel niet is, krijg je alleen negativiteit terug en onderdruk je die persoon eigenlijk . Als je ook eens de andere kant laat horen, en de nadruk op wat je wel kan, een positieve opmerking, een schouderklop, aai over je bol, dan stimuleer je iemand om te veranderen, die gedachte zit er denk ik achter en dat vind ik er goed aan. en dat het dan 30.000 euro kost, je kan er ook geweren voor kopen en afwachten tot het uit de hand loopt, en Wilders maar zeiken ondertussen en die jongens achter de vlinders aanrennen, en dat laatste maakt voor mij een hoop goed.
Wat een gelul dat zou je ook kunnen bereiken met voor de samenleving veel meer geaccepteerde bezigheden.
Er zijn zat taken of werkzaamheden die uitgevoerd kunnen worden waar er misschien ook nog een vak bijgeleerd zou kunnen worden.
Maar geloof mij daar hebben de heren geen zin in heb er zelf zat van gezien.


quote:
Op donderdag 15 maart 2007 @ 19:26 schreef repeet het volgende:
Als je constant tegen iemand zegt wat een mislukt , nutteloos figuur hij wel niet is, krijg je alleen negativiteit terug en onderdruk je die persoon eigenlijk . Als je ook eens de andere kant laat horen, en de nadruk op wat je wel kan, een positieve opmerking, een schouderklop, aai over je bol, dan stimuleer je iemand om te veranderen, die gedachte zit er denk ik achter en dat vind ik er goed aan. en dat het dan 30.000 euro kost, je kan er ook geweren voor kopen en afwachten tot het uit de hand loopt, en Wilders maar zeiken ondertussen en die jongens achter de vlinders aanrennen, en dat laatste maakt voor mij een hoop goed.
En ondertussen krijg je als hardwerkende een ander signaal.. iedere keer weer.. en dan stimuleert er niemand.. kan je doodvallen wat betreft de politiek, want die zijn alleen maar bezig met zo "politiek correct" (what's in a word) mogelijk bezig te zijn en salarisering op te strijken...

En als jij ze zo graag achter vlinders aan ziet rennen, waarom steun je ze niet door je salaris in te leveren en er 1 te adopteren in een vlinderklasje? Persoonlijk vind ik dat de afgelopen 10 jaar de bejaarden in veel erger verdomhoekje gezet worden. Daar word niets aan gedaan, die hebben geen steunpunten en kunnen zich niet beroepen op discriminatie.. die hoor je niet en wat je niet hoort of ziet heb je ook geen last van.. dus mogen doodvallen..

zo werkt het toch?
userIcon
Ik ben benieuwd of zogenaamde "lonsdale jongeren" ook snoepreisjes krijgen aangeboden om te zorgen dat ze weer op het rechte pad komen.

Die worden gewoon op de traditionele manier aangepakt (kan altijd harder) maar laat ze eens die criminele marrokanen hard aanpakken in plaats van ze te belonen voor hun luiheid, en crimineel gedrag.
userIcon
30.000 euro voor een paar van die onwillende waailappen
userIcon
Hoeveel zou het kosten om ze allemaal permanent weg te sturen?
userIcon
Je vraagt je inderdaad af hoe je dit moet verkopen aan kansloze jongeren die niet een criminaliteits-gen hebben...

Of zoals iemand hierboven al noemde: Hoe maak je een bejaarde van een jaar of 70 duidelijk dat figuren die nog nooit iets gepresteerd hebben wel op vakantie kunnen, maar zijzelf niet eens een dag in het jaar eens een uitje in de nabije omtrek kunnen maken? Of 2 wasbeurten per week, i.p.v. 1
quote:
Op Thursday 15 March 2007 @ 19:54 schreef syf het volgende:
Hoeveel zou het kosten om ze allemaal permanent weg te sturen?
ongeveer 190 euro per persoon met Royal Air Maroc, dus ruim 150 man... scheelt een berg met die 16 die retour kregen


Gemeentebestuur Rotterdam .......... Hoe dom kun je zijn?????????????

:
userIcon
quote:
Op Thursday 15 March 2007 @ 09:36 schreef kikkererwt het volgende:
de PVDA knuffelcultuur viert weer hoogtij!
Grote kans dat die subsidie al verstrekt was door het vorige kabinet hoor, zo snel zijn ze namelijk niet met dat soort dingen


Ik heb een ontzettende schijthekel aan Wilders... Maar nu heeft ie toch een beetje gelijk.
Subsidie voor jongeren die zich misdragen, om op een ander content (!!!) op vlinders te gaan jagen. Dat geld kunnen ze beter gebruiken om deze jongeren hier in Nederland in het gareel te krijgen.


Trouwens, heeft de Partij van de Dieren al kamervragen gesteld hierover?
Dit las ik net op RMC, de reactie van een deelnemer aan deze reis die uit de gevangenis werd gehaald:
Mohammed Kasmi (19): „Dat was een voorwaarde om deze weken vrij te krijgen.”
Het is idd zinloos... Maar dit soort shit word al jaren lang gedaan..

Wilders heeft gewoon weer aandacht nodig..
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 @ 21:34 schreef boezoeh het volgende:
Het is idd zinloos... Maar dit soort shit word al jaren lang gedaan..

Wilders heeft gewoon weer aandacht nodig..
Dus eindelijk iemand die vraagtekens zet hierbij... maar omdat het Wilders is moeten we het maar vergeten en gewoon nog jaren door laten gaan... als Wilders vragen gaat stellen over gaswinning die nederland kan laten instorten in een put... dan moet Nederland maar instorten... want het is Wilders die vragen stelt

Je laat je antipathie tegen Wilders je mening omzetten naar iets wat je eigelijk niet wil, dat is imho erger dan wat dan ook...


[ Bericht gewijzigd door bleep1912 op woensdag 3 november 2010 @ 07:49 ]
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 @ 22:10 schreef bleep1912 het volgende:
watn stel achterlijke klere gasten hierzo.
het gaat hier om een doodgewone excursie waar iedereen zich voor aan kan melden dus ook wij nederlanders (waren blijkbaar te bang dat ze verkracht werden in marokko) , en als een groep nederlandse jongeren van marokkaanse komaf zich aanmelden, breek de hel opeens los.
hoe laag kan het nog zinken, en dan ook nog afvragen waarom sommige moslims radicaliseren.
Een doodgewone excursie? a 30.000 euro voor hangjongeren?
ach, als eissen voor een project zijn dat je hangjongere bent.. dan word de selectie al beperkt, nietwaar? Zeker gezien de wijken waar de jongeren vandaan moeten komen..

Er is ook een nieuw project in de planning.. moet je spaans voor kunnen spreken, ook hier zal autochtoon Nederland goed vertegenwoordigd worden...

wie nep je nu eigelijk? Ons of jezelf?
userIcon
Ochja je kan het ook zo zien, desbetreffende Marokkanen kunnen wel 2 weken niks slopen in Nederland, misschien heeft het dus wel nut
Vlinders?
Ik zou liever hyenas vangen, die hebben ze in Marokko namelijk ook.
Zulke:

Goed initiatief!

Laat zien hoe je constructief kan omgaan met jongeren die een grote kans hebben in de criminaliteit te belanden. Eindelijk een logische aanpak.

Valt best mee hoeveel het kost, als je het ziet als een investering. Eén gevangene minder en je hebt het terugverdiend, toch?
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 @ 23:41 schreef Expander het volgende:
Goed initiatief!

Laat zien hoe je constructief kan omgaan met jongeren die een grote kans hebben in de criminaliteit te belanden. Eindelijk een logische aanpak.
mja, leg mij de logica eens uit van dat.... en je wil beweren dat er geen goedkopere, constructievere opties zijn binnen onze landsgrenzen?
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 @ 23:41 schreef Expander het volgende:
Valt best mee hoeveel het kost, als je het ziet als een investering. Eén gevangene minder en je hebt het terugverdiend, toch?
Ik denk niet dat er 1 minder door de bak indraait... met al deze (ahum) "constructieve" bijdrage kunnen ze hier niets... ze zullen het zien als een uitje, meer was het ook niet... een duur uitje.. en nu zijn ze weer thuis en kunnen ze weer hangen.. want school.. tja.. toch al een paar weken gemist...
quote:
Maar geloof mij daar hebben de heren geen zin in heb er zelf zat van gezien.
Ik denk eerder dat deze jongeren het niet hebben geleerd in hun opvoeding.
Je kunt zeggen zoals verschillende dat hier doen: de staat voedt niet op... dat moeten de ouders doen. Maar, de ouders kunnen dit waarschijnlijk niet en dan vind ik dat de staat bij dit soort gevallen moet ingrijpen. Verder kan bijvoorbeeld opvoedadvies een oplossing zijn voor nieuwe en huidige immigranten om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen. Desalniettemin vind ik dat dit soort initiatieven in Nederland of binnen de landsgrenzen moeten plaatsvinden. Kost een stuk minder geld...

Of je steekt je kop in het zand en drukt deze mensen in een hoek waardoor ze vervolgens radicaliseren. Want dat is het resultaat...

Maar willen ze uiteindelijk niet onderhandelen of meewerken aan een dergelijk initiatief dan mag er wat mij betreft wel wat meer dwang plaatsvinden.
userIcon
Mijn opa heeft toen ie klein was een paar maanden in denemarken gezeten om alle ellende van de 2e wereld oorlog te vergeten. Daar heeft ie het nu nog over. Zo leuk was dat voor hem...
Zo kan je dit natuurlijk ook zien.
Maar NL is doorgeslagen met het vertroetelen van Marokanen die alleen maar lopen te zieken en profiteren.
29  van 383 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6 7 8


Lees ook:

» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog0
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer6
» 15:24 Leers: belang buurt moet meetellen in asielzaak3
» 15:23 Aanhouding voor steekpartij Roermond 1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden