Iederwijsjuf Eri overleden

Onderwijs • Geschreven door Moniek (moniek2006) op 23-02-2007 @ 09:20
print 
Juf Eri van den Biggelaar uit Lierop is maandag overleden. De onderwijzeres haalde vorige maand het nieuws, omdat ze kinderen uit haar klas een grafkist liet maken. Die is inmiddels af.

Van den Biggelaar gaf les op de Iederwijsschool in Someren. Ze leed aan een ongeneeslijke vorm van baarmoederhalskanker. Met het ontwerpen en het bouwen van haar kist wilde ze de kinderen -waaronder haar eigen kinderen die ook op de school zaten- bij haar naderende dood betrekken. De uitvaart vindt in besloten kring plaats.


Kinderen timmerden een kist voor juf Eri


Met dank aan LeroyBrown voor de submit.



Lees ook:

» 25/05 LAKS registreert honderdduizendste examenklacht9
» 25/05 Basisbeurs voor masterstudenten blijft26
» 22/05 Zijlstra verwacht geen groei studieleningen23
» 22/05 Stroomstoring Hoorn hindert eindexamens10


delen | eKudos nujij

16974 views / 80 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 80 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
beetje luguber imo, maar als die kinderen en de ouders ervan er vrede meehadden, waarom niet?
Tjah Gecondoleerd.

Toch niet helemaal juist om de kinderen hiervoor te gebruiken maar goed...
man Paxlie (Site-Admin Weblog) 23-02-2007 @ 09:24 fotoboek homepage
userIcon
Moet je anders tegen die kinderen gaan ontkennen dat de juf doodgaat?
Waarschijnlijk is het gesprek er ooit op gekomen en hebben de kinderen toen besloten om de kist te maken. Denk niet dat dat voor die kinderen is besloten
Ow, ik denk dat het juist wel goed is om die kinderen erbij te betrekken. Dit zal echt wel helpen in het verwerken van het verlies van hun juf/moeder.
Aan een kant inderdaad een beetje luguber,maar aan de andere kant een manier om het rouwproces te starten.

RIP
userIcon
Fijn dat het nu niet als een schok komt voor de kinderen. Ze hebben er al lange tijd naar toe gewerkt.
Goed gedaan, juf!


Maar het blijft een enge vorm onderwijs.
Dat Iederwijs bedoel ik, niet dat bouwen van een grafkist.
userIcon
Wat wordt er met de titel bedoeld : Iederwijsjuf Eri overleden
userIcon
en nu maar hopen dat de bodem er niet uit valt
userIcon
De kinderen worden er niet voor gebruikt... De dood hoort bij het leven dus ik vind het wel een goede actie. Het is gewoon raar omdat we dit nog nooit eerder gehoord hebben.
Het lijkt misschien wel luguber, maar het is beter dan die kinderen voor te liegen dan de juf gestopt is met werken.

Het helpt ook goed bij het proces om het te verwerken, je bent er immers al een tijd mee bezig.
userIcon
Iederwijs is een manier van onderwijs geven, net zoals daltonscholen enz
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:26 schreef Razor21 het volgende:
Wat wordt er met de titel bedoeld : Iederwijsjuf Eri overleden
Iederwijs is een onderwijsvorm met bizarre vrijheden voor individuutjes die daar nog niet aan toe zijn.
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:28 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Iederwijs is een onderwijsvorm met bizarre vrijheden voor individuutjes die daar nog niet aan toe zijn.
Oh ok dacht dat het een typo was dat er Onderwijsjuf had moeten staan
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:25 schreef Chillbeer het volgende:
Ow, ik denk dat het juist wel goed is om die kinderen erbij te betrekken. Dit zal echt wel helpen in het verwerken van het verlies van hun juf/moeder.
Heb je gelijk in, maar ik vind het juist wel weer vreemd, dat de uitvaartsdienst in besloten kring gedaan wordt.. Daar hadden ze de kinderen ook wel iets bij mogen betrekken..
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:23 schreef RX_Shorty het volgende:
Tjah Gecondoleerd.

Toch niet helemaal juist om de kinderen hiervoor te gebruiken maar goed...
RX_Shorty...DEUS!
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:35 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Heb je gelijk in, maar ik vind het juist wel weer vreemd, dat de uitvaartsdienst in besloten kring gedaan wordt.. Daar hadden ze de kinderen ook wel iets bij mogen betrekken..
Besloten kring betekent vaak dat alleen genodigden komen.
Hierbij kan har klas uiteraard ook horen.
Dus famillie en genodigden en geen pers o.i.d.
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:27 schreef pcmaniac het volgende:
Het lijkt misschien wel luguber, maar het is beter dan die kinderen voor te liegen dan de juf gestopt is met werken.

Het helpt ook goed bij het proces om het te verwerken, je bent er immers al een tijd mee bezig.
Dood is iets waar kinderen ook mee om moeten leren gaan, net als sex enzo. Als je ervan uitgaat dat ze het wel een keer zullen snappen dan kan het later veel onverwachter ofzo zijn. Op deze manier zijn de kinderen met de dood bezig, zonder dat het heel eng is. een mooie manier van afscheid nemen.
r.i.p.

Het is een mooie manier om kinderen over de dood te vertellen, al had de juf het vast liever op een andere manier gedaan.
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:32 schreef santax het volgende:
Moedig om de kinderen op die manier erbij te betrekken.
Ik hoop dat ze via haar bijzondere kist een mooi plekje krijgt in de hemel.

quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:23 schreef RX_Shorty het volgende:
Tjah Gecondoleerd.

Toch niet helemaal juist om de kinderen hiervoor te gebruiken maar goed...
Jij bent gewoon te stom om te snappen dat de kinderen hier helemaal niet gebruikt werden.
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:26 schreef Razor21 het volgende:
Wat wordt er met de titel bedoeld : Iederwijsjuf Eri overleden
Ga jij eerst de kleuterschool maar afmaken en kom dan nog eens terug. Dombo
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:22 schreef NapkiN het volgende:
beetje luguber imo, maar als die kinderen en de ouders ervan er vrede meehadden, waarom niet?
Waarom luguber?
Dood is onvermijdelijk....waarom je kop in het zand steken.....
Het is geen allerdaagse les ...daar geef ik je gelijk in...
Luguber is een lijk in stukken hakken voor die kinders

Dit is een voorbereiding ...voor wat er komen gaat...
Het moet niet een onderdeel gaan worden van het schoolpakket....dat lijkt me ook iets te ver gaan....
Goed gedaan juf Eri, rust in vrede.
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:29 schreef Razor21 het volgende:

[..]

Oh ok dacht dat het een typo was dat er Onderwijsjuf had moeten staan
Tuurlijk. Onderwijsjuf is ook een heel normaal Nederlands woord, he? Sjonge jonge ze worden hier met de dag stommer bij Fok.
Lederwijs = Iederwijs?
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:23 schreef RX_Shorty het volgende:
Tjah Gecondoleerd.

Toch niet helemaal juist om de kinderen hiervoor te gebruiken maar goed...
Niet juist? Wat is er niet juist aan? Kinderen bezig laten zijn met hetgeen wat bij het leven hoort?
Je moet kinderen daar niet zo in beschermen, kinderen kun je op een speelse manier ook informeren over de dood.

De juf zou sowieso overlijden, en hoe kun je kinderen er beter over informeren dan door ze er een beetje in te betrekken op zo´n manier.
userIcon
Ik snap de verwarring wel
quote:
Lederwijsjuf Eri overleden
Er staat namelijk Lederwijs ipv Iederwijs
userIcon
Het is Iederwijs, met een i dus, en geen Lederwijs.

Ah, het is al veranderd zie ik
quote:
beetje luguber imo, maar als die kinderen en de ouders ervan er vrede meehadden, waarom niet?
Waarom luguber? De dood is net zo normaal als geboren worden en ook zo'n beetje het enige waar je zeker van kunt zijn in het leven.
irritant als er maar gelijk rip wordt geroepen voor een dode, dat doet ook niemand bij artikeltjes over irakese oorlogslachtoffers/
Iniedergeval een vreemd verhaal die doodskist hopelijk leest de kinderbescherming ook mee want ik vindt het belachelijk.
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:07 schreef Annelies1980 het volgende:

[..]

Niet juist? Wat is er niet juist aan? Kinderen bezig laten zijn met hetgeen wat bij het leven hoort?
Je moet kinderen daar niet zo in beschermen, kinderen kun je op een speelse manier ook informeren over de dood.

De juf zou sowieso overlijden, en hoe kun je kinderen er beter over informeren dan door ze er een beetje in te betrekken op zo´n manier.
Inderdaad. Het gaat op zich best ver, maar aan de andere kant is het wel een hele natuurlijke manier om kinderen met dit soort dingen om te laten gaan. Alleen moet het kind wel zelf de keuze hebben om zoiets wel of niet te doen.

Mensen zijn soms heel krampachtig naar kinderen toe. Toen mijn opa een paar weken geleden overleed vertelde mijn ex me meteen dat ik de kinderen er zo veel mogelijk buiten moest houden. Al dat verdriet was niet goed voor ze. Als het aan hem had gelegen hadden ze niet eens mee gegaan naar de crematie. Ik heb er voor gekozen om ze volledig vrij te laten. Ze wilden eerst niet bij opa kijken, prima, het hoeft niet. Uiteindelijk wilden ze het wel. Eerst alles nog eens duidelijk uitgelegd en toen wilden ze alsnog. Dat is heel erg goed gegaan en ik ben supertrots op mijn jongens. Uiteraard waren ze heel erg verdrietig, maar met zijn allen konden we er over praten en ze mochten alles vragen. Zo leren ze dat het bij het leven hoort en zo leren ze ook met verdriet en emoties omgaan.
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:57 schreef Gallard het volgende:

[..]

Tuurlijk. Onderwijsjuf is ook een heel normaal Nederlands woord, he? Sjonge jonge ze worden hier met de dag stommer bij Fok.
Ik denk dat je dommer bedoelt. Ik vind mensen pas dom als ze andere mensen over kleine dingen gaan bekritiseren. En als je jezelf zo slim vind doe iets nuttigs ermee in plaats van mensen op een website af te rekenen op taalfoutjes .

Kinderen weten hier meestal beter mee om te gaan dan volwassenen. En zoals ik hieronder al las kunnen ze mensen soms onbewust erg steunen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:07 schreef santax het volgende:

[..]

Goed beargumenteerd ook
Dat doe ik wel even.

De hemel bestaat niet, een speciale kist doet daar niks aan af.
Mensen die in een hemel geloven hebben dat aangeleerd van hun ouders en omgeving. Het is een leuk verzinseltje als je bang bent om dood te gaan, en vooral bang bent dat wij hier maar een onbeduidend miertje zijn op aarde.
Geloof zit niet standaard in de mens, geloof is geheel aangeleerd, en kan dus afgeleerd worden. Maar 'het geloof' is gewoon hardnekkig.
het geloof is bullshit

nothing but lies!

userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:23 schreef santax het volgende:

[..]

Waarvan akte.
Met mijn postgeschiedenis als atheist zal ik je ook niet lastigvallen.

Maareh, laat mijn nichtje en neefjes voor zolang het gaat toch maar geloven dat mensen naar de hemel gaan En een sterretje worden. Kunnen ze later voor zichzelf uitmaken of ze met dat geloof al dan niet doorgaan!
Helemaal mee eens. En of de hemel bestaat blijft een welles nietes kwestie, aangezien niemand het zeker weet en iedereen het lekker zelf mag bepalen
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:47 schreef santax het volgende:

[..]

Ik weet nog dat mijn nichtje dat toendertijd 4 was, me kwam opbeuren toen mijn mams overleden is. 'Maar nu is ze wel bij de zon in hemel'. Deed me goed.
Ah...
userIcon
Ik ben er absoluut voor om kinderen erbij te betrekken, maar om ze nu een grafkist te laten maken vind ik weer een beetje ver gaan.

Ik mag aannemen dat 'in besloten kring' betekent dat die kinderen er ook bij mogen zijn? Zou een beetje krom zijn om ze er eerst in willen te betrekken en ze vervolgens de begrafenis te onthouden.
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:27 schreef JacsReality het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. En of de hemel bestaat blijft een welles nietes kwestie, aangezien niemand het zeker weet en iedereen het lekker zelf mag bepalen
Ja maar wie zegt dat ik dat niet zou doen?
Maar dat wilt toch niet zeggen dat je kinderen op een speelse manier met de dood kunt laten omgaan?
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:23 schreef santax het volgende:

[..]

Waarvan akte.
Met mijn postgeschiedenis als atheist zal ik je ook niet lastigvallen.

Maareh, laat mijn nichtje en neefjes voor zolang het gaat toch maar geloven dat mensen naar de hemel gaan En een sterretje worden. Kunnen ze later voor zichzelf uitmaken of ze met dat geloof al dan niet doorgaan!
Waarom zou je je neefjes en nichtjes onzin inpraten? Vertel ze gewoon dat het niet bestaat en ze worden er egt niet anders van...
userIcon
Handig bekeken van die iederwijsjuf,zo'n kist is nog beste duur.Misschien een gat in de markt een grafkist zelfbouwpakket ,ook verkrijgbaar bij de gamma.Tenslotte is z'n een z'n dood een ander's brood.
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 09:25 schreef Chillbeer het volgende:
Ow, ik denk dat het juist wel goed is om die kinderen erbij te betrekken. Dit zal echt wel helpen in het verwerken van het verlies van hun juf/moeder.
idd ik vind het ook wel goed
dan is het misschien makkelijker met verwerken als ze er zo betrokken bij zijn
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:55 schreef OogbalhAAr het volgende:

[..]

Waarom zou je je neefjes en nichtjes onzin inpraten? Vertel ze gewoon dat het niet bestaat en ze worden er egt niet anders van...
Je hoeft kinderen niet alles haarfijn uit te leggen. Mettertijd komen ze er zelf achter hoe dingen in elkaar steken, net als met Sinterklaas.
Kinderen kunnen bepaalde dingen nog niet in perspectief brengen.

Oh en 'egt' was een grapje toch? Toch?
userIcon
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:45 schreef santax het volgende:

Ik neem aan dat je Woessie's kloon bent?

Dat is een geheel fout aanname
50  van 80 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 LAKS registreert honderdduizendste examenklacht9
» 25/05 Basisbeurs voor masterstudenten blijft26
» 22/05 Zijlstra verwacht geen groei studieleningen23
» 22/05 Stroomstoring Hoorn hindert eindexamens10


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden