[upd] Problemen internetaangifte belastingdienst opgelost

Nederland • Geschreven door ANP op 10-02-2007 @ 09:05
print 
Icoon BinnenlandsDoor een softwarefout van de fiscus kunnen computers met Windows 98 en opvolger Millennium de belastingaangifte niet versturen. Dit meldt De Telegraaf.

De fout werd donderdag ontdekt. De softwareproblemen openbaren zich pas zodra de aangifte al helemaal is ingevuld en wordt verstuurd. De Belastingdienst adviseert voorlopig geen elektronische aangifte te doen. Naar verwachting zijn de problemen vóór 1 april opgelost.

Update 18:14
De problemen met de digitale belastingaangifte zijn opgelost. Dit meldt de Belastingdienst zaterdagmiddag op haar internetsite. De dienst schrijft: ''De storing waardoor u met bepaalde Windows-besturingssystemen tijdelijk geen aangifte inkomstenbelasting 2006 kon doen is verholpen. U kunt uw aangifte inkomstenbelasting 2006 per heden 10-02-2007 digitaal verzenden''.

Met dank aan beepee voor de submit van de update.

Bron: ANP


Lees ook:

» 07:32 Amsterdam door rovers en inbrekers onveiligste plek44
» 06:03 Politie schiet man dood in Den Haag37
» 05:56 Politie houdt nepmondhygiënist aan3
» 05:55 Giraffe geboren in Gaia Zoo3


delen | eKudos nujij

21238 views / 56 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 56 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
man bennootje (Eindredacteur Columns) 10-02-2007 @ 09:07 fotoboek no homepage
userIcon
Of misschien is het op 1 april wel opgelost
Testen, belastingdienst, TESTEN!!!
userIcon
Het is ook maar de vraag of je software die bijna 10 jaar oud is, nog moet gebruiken.
userIcon
Idd, wie gebruikt er nou nog Windows 98 of ME
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:08 schreef R16 het volgende:
Testen, belastingdienst, TESTEN!!!
Testen kost ook geld, en zoals bij de meeste bedrijven is dat nog niet overal een geaccepteerd onderdeel van het applicatie-proces.
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:12 schreef Glacier het volgende:
Idd, wie gebruikt er nou nog Windows 98 of ME
Ja Idd en wie gebruikt er nog XP
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:08 schreef rickmans het volgende:
Het is ook maar de vraag of je software die bijna 10 jaar oud is, nog moet gebruiken.
Op de site van de belastingdienst staat 'Windows'. Dus for all that matter zou het zelfs nog op Windows 3.11 nog moeten werken.

Daarnaast, het is niet aan de Belastingdienst om te dicteren welke versie van een operating system de users moeten gebruiken. Misschien zijn er mensen met 10 jaar oude hardware die nog goed functioneert, maar die niet geschikt is voor een moderne Windows versie. Het is in het belang van de Belastingdienst dat zoveel mogelijk mensen digitaal aangifte doen, dus waarom die groep op voorhand uitsluiten? Gewoon beter testen...
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:13 schreef Stuntel het volgende:

[..]

Testen kost ook geld, en zoals bij de meeste bedrijven is dat nog niet overal een geaccepteerd onderdeel van het applicatie-proces.
Dat is wel zo, maar dit was wel een _heel_ eenvoudig testgeval, even een aangifte inkloppen op een Windows 98 pc, 5 minuten klaar, veel eindgebruikers geholpen met weinig moeite.
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:14 schreef betwet het volgende:
Ja Idd en wie gebruikt er nog XP
Ja, Idd en wie gebruikt er nog Windows
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:13 schreef Stuntel het volgende:

[..]

Testen kost ook geld, en zoals bij de meeste bedrijven is dat nog niet overal een geaccepteerd onderdeel van het applicatie-proces.
Testen is bij de meeste bedrijven en organisaties van het formaat van de Belastingdienst een zeer belangrijk onderdeel van het applicatie proces.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:07 schreef bennootje het volgende:
Of misschien is het op 1 april wel opgelost
grapje zeker.....
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:12 schreef Glacier het volgende:
Idd, wie gebruikt er nou nog Windows 98 of ME
Je zou eens moeten weten. Ik ken genoeg mensen die nog gebruik maken van win95, 98, me. Gewoon omdat die windowsversie bij de hardware past en meer hebben ze niet nodig.

Dat gezeur dat je moet overstappen op windows vista, dat zal bij mij nog wel 3 jaar duren.
userIcon
Je merkt pas dat het fout gaat als je alles hebt ingevuld en het spul probeert te versturen!
Hahaha, leuker konden ze het zeker niet maken?
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:15 schreef R16 het volgende:

[..]

Op de site van de belastingdienst staat 'Windows'. Dus for all that matter zou het zelfs nog op Windows 3.11 nog moeten werken.
Dat is zeker waar, dat is dan gewoon verkeerd dat het niet werkt
quote:
Daarnaast, het is niet aan de Belastingdienst om te dicteren welke versie van een operating system de users moeten gebruiken. Misschien zijn er mensen met 10 jaar oude hardware die nog goed functioneert, maar die niet geschikt is voor een moderne Windows versie. Het is in het belang van de Belastingdienst dat zoveel mogelijk mensen digitaal aangifte doen, dus waarom die groep op voorhand uitsluiten? Gewoon beter testen...
Het is zeker wel aan de belastingdienst om te bepalen welke versies van een OS een user moet gebruiken. Je kan uiteraard heel stoer zeggen dat ieder OS ondersteunt moeten worden, maar dat kan simpelweg niet omdat de kostenpost te hoog wordt (wordt de belasting hoger ). Daarbij kan ik mij ook voorstellen dat zaken zoals veiligheid op een bijna 10 jaar oud OS zonder updates vanuit de fabrikant meer erg twijfelachtig aan het worden.
userIcon
Wie is er dan ook nog zo stom om dat dure MS (Windows) te gebruiken? Download gewoon ergens zo'n moderne gratis linux versie en hup met de geit! Geen gelul meer met virussen, backdoors etc. Zelfs geen firewall nodig als je de boel goed instelt.
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:15 schreef plum het volgende:
1 APRIL !
De fopdag van het jaar.
En wie niet tegen foppen kan.
Die gaat naar de belastingman.
Vrstuurt u 't in window's of XP.
Krijgt u er moeilijkheden mee.
De fiscussofware is niet goed,
Vandaar dat uw aangifte 't niet doet.
Geniet van 't leven,
het duurt maar even.
En houdt uw zaken recht en slecht ,
Dan komt 't vast voor u terecht.
De fiscus kan veel terugbetalen,
Maar komt het later ras weer halen.
Vermoedt de fiscus dat u 'm fopt,
Dan wordt u in 't gevang gestopt.

lol
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:25 schreef rickmans het volgende:

[..]
Daarbij kan ik mij ook voorstellen dat zaken zoals veiligheid op een bijna 10 jaar oud OS zonder updates vanuit de fabrikant meer erg twijfelachtig aan het worden.
Klopt, uit het oogpunt van veiligheid zou dat hele (MS) 'Windows' verboden moeten worden voor financiële transacties. 't Is nog duur ook, en inmiddels totaal overbodig.
userIcon
Ik word het ondertussen spuugzat dat je verplicht wordt tot aanschaf van een GSM, een nieuwe pc en internet.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:40 schreef Rucky het volgende:
Ik word het ondertussen spuugzat dat je verplicht wordt tot aanschaf van een GSM, een nieuwe pc en internet.
Doe een beroep op levensovertuiging en één of andere hardheidsclausule.
98 en ME.. tijd om over te stappen.. sjonge jonge
Dus mensen hebben wél een internet aansluiting, dus gaan met de tijd mee, maar ze verdommen het om een iets nieuwere PC te kopen die wel XP aan kan (en laat me je zeggen dat dat al kan met pc's van 10 jaar terug... heb hier ook nog XP lekker lopen op een P3 700mhz).
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:16 schreef Croga het volgende:

[..]

Ja, Idd en wie gebruikt er nog Windows
De Linux-versie van die ambtenaren was ook nogal knullig.... Zo stonden er nogal wat vinkjes in die je kon aanvinken, maar stond er geen tekst achter!
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:25 schreef rickmans het volgende:

[..]

Dat is zeker waar, dat is dan gewoon verkeerd dat het niet werkt
[..]

Het is zeker wel aan de belastingdienst om te bepalen welke versies van een OS een user moet gebruiken. Je kan uiteraard heel stoer zeggen dat ieder OS ondersteunt moeten worden, maar dat kan simpelweg niet omdat de kostenpost te hoog wordt (wordt de belasting hoger ). Daarbij kan ik mij ook voorstellen dat zaken zoals veiligheid op een bijna 10 jaar oud OS zonder updates vanuit de fabrikant meer erg twijfelachtig aan het worden.
Kan zijn maar je kan mensen niet verplichten om een andere computer aan te schaffen of een ander OS te kopen en te installeren. Of ze moeten het belastingtechnisch zo oplossen dat je het gehele bedrag kan aftrekken om zo je aangiftes online te kunnen doen.

Oh ja, dan ook graag de internetverbinding vergoed krijgen
quote:
Ja Idd en wie gebruikt er nog XP
Een heleboel mensen want:

98* Onbekend = troep
XP = veiligere troep
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:15 schreef R16 het volgende:

[..]

Op de site van de belastingdienst staat 'Windows'. Dus for all that matter zou het zelfs nog op Windows 3.11 nog moeten werken.

Daarnaast, het is niet aan de Belastingdienst om te dicteren welke versie van een operating system de users moeten gebruiken. Misschien zijn er mensen met 10 jaar oude hardware die nog goed functioneert, maar die niet geschikt is voor een moderne Windows versie. Het is in het belang van de Belastingdienst dat zoveel mogelijk mensen digitaal aangifte doen, dus waarom die groep op voorhand uitsluiten? Gewoon beter testen...
[..]
De belastingdienst dicteert wel dat mensen een computer moeten gebruiken.... via een omweg kan het nog wel op papier, maar dat moet je ook maar net verteld worden.
Mijn oma bijvoorbeeld heeft nog nooit een computer gebruikt en die zie ik dat ook niet meer doen.
Verder hadden ze vorig jaar voor bedrijfsmatige opgave al als eis dat je Acrobat reader 7 moest hebben. Die werkt ook niet meer op '98/ME.
Er zullen zat lui zijn die een oudere PC hebben met 98 en alleen maar internetten surfen, emailen, brieven in Word maken en lichte photoshop handelingen. Verder doet men niets. Zulke mensen hebben geen reden om te switchen naar 2000/XP en de bijbehorende nieuwe hardware..
userIcon
De nieuwe slogan van de belastingdienst :

Goedkoper kunnen we het niet maken, wel moeilijker.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:20 schreef Rucky het volgende:

[..]

Je zou eens moeten weten. Ik ken genoeg mensen die nog gebruik maken van win95, 98, me. Gewoon omdat die windowsversie bij de hardware past en meer hebben ze niet nodig.

Dat gezeur dat je moet overstappen op windows vista, dat zal bij mij nog wel 3 jaar duren.
Windows 98 en Millenium zijn zo brak als ik weet niet wat Installeer dan op zijn minst Windows 2000, die is tenminste lekker stabiel.
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 10:37 schreef BOOR_TBL het volgende:
die een oudere PC hebben met 98 en alleen maar internetten surfen, emailen, brieven in Word maken en lichte photoshop handelingen. Verder doet men niets. Zulke mensen hebben geen reden om te switchen naar 2000/XP en de bijbehorende nieuwe hardware..
Je blijft toch niet op een oude zure 350MHz bak werken als je voor 100 pleuro een 2GHz bak kan aanschaffen (tweedehands). Sowieso 98 en MeerEllende

Zo'n PC + software is gewoon end of life dus ze hoeven het niet meer te ondersteunen.
Volgens mij is bij deze software Logica CMG verantwoordelijk voor geweest......... Stelletje sukkels

Niet dat de belastingdienst vrij uit gaat hoor. Zij hadden beter de acceptatietest moeten uitvoeren !!!
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:15 schreef plum het volgende:
1 APRIL !
De fopdag van het jaar.
En wie niet tegen foppen kan.
Die gaat naar de belastingman.
Vrstuurt u 't in window's of XP.
Krijgt u er moeilijkheden mee.
De fiscussofware is niet goed,
Vandaar dat uw aangifte 't niet doet.
Geniet van 't leven,
het duurt maar even.
En houdt uw zaken recht en slecht ,
Dan komt 't vast voor u terecht.
De fiscus kan veel terugbetalen,
Maar komt het later ras weer halen.
Vermoedt de fiscus dat u 'm fopt,
Dan wordt u in 't gevang gestopt.

*gaap* Echt weer zo'n telegraaf bericht.

De Belastingdienst test extreem grondig dus ligt het probleem ergens anders. Bijvoorbeeld Microsoft komt zelfs bij de dienst om te testen of de aangiftediskettes wel lekker werken op een nieuwe Windowsversie.

Anyway, er zal wel een exotisch programma op die oudere machines staan ofzo.. want NT, 98 en ME worden zeker en vast getest.

Verder is 1 april de datum waarvoor 9 miljoen mensen aangifte moeten hebben gedaan, daarom de melding dat het voor die tijd is opgelost. Verder is een papieren aangifte altijd nog een mogelijkheid. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor het doen van aangifte. Dus als je pc vastloopt heb JIJ een probleem, niet de Belastingdienst.
In noodgevallen kan je altijd een brief sturen met de vraag om uitstel, de reden(en) moeten wel zwaar zijn.
Verbaast niets. Kop Trouw vandaag (intern tevredenheidsonderzoek): Medewerkers fiscus ongelukkig en bang. Vooral probleem bij de leiding, maar zoiets heeft doorwerking natuurlijk.

http://www.trouw.nl/hetni(...)_ongelukkig_en_bang_
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:33 schreef nummie het volgende:
*gaap* Echt weer zo'n telegraaf bericht.

Anyway, er zal wel een exotisch programma op die oudere machines staan ofzo.. want NT, 98 en ME worden zeker en vast getest.
De mensen mogen blij zijn dat een 8 jaar oud OS als Windows '98 uberhaupt nog ondersteund wordt. Het is zowat antiek in de computerwereld.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:12 schreef Glacier het volgende:
Idd, wie gebruikt er nou nog Windows 98 of ME
ikke
man bennootje (Eindredacteur Columns) 10-02-2007 @ 14:53 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:17 schreef Xankot het volgende:

[..]

grapje zeker.....
Helaas wel
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:16 schreef Croga het volgende:

[..]

Ja, Idd en wie gebruikt er nog Windows
Ja, idd, en wie gebruikt er nog een computer
userIcon
Iemand enig idee hoe lang het aanvragen van huursubsidie duurt? Ik zit inmiddels al 2 maanden te wachten zonder enig bericht
er staat volgens mij 4 weken voor (huursubsidie)

en de problemen met de aangifte zijn alweer verholpen
Probleem is al opgelost :
http://www.belastingdiens(...)ib2006_mogelijk.html

Enneh huursubsidie bestaat niet meer, huurtoeslag heeft amper een achterstand meer, alleen ingewikkelde wijzigingen kunnen iets langer duren. Twee maand is natuurlijk onzin.
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:14 schreef betwet het volgende:

[..]

Ja Idd en wie gebruikt er nog XP
haha
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:12 schreef Glacier het volgende:
Idd, wie gebruikt er nou nog Windows 98 of ME
Je zal ze de kost moeten geven...!
En voor veel mensen werkt het ook nog prima (lichte computeraars).

Gedwongen consumeren noem ik dat
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:32 schreef ario2006 het volgende:
Wie is er dan ook nog zo stom om dat dure MS (Windows) te gebruiken? Download gewoon ergens zo'n moderne gratis linux versie en hup met de geit! Geen gelul meer met virussen, backdoors etc. Zelfs geen firewall nodig als je de boel goed instelt.
ahh potentiele zombie PC...
en linux is voor +/- 80% v/d windows gebruikers te lastig...
Het probleem is nog niet opgelost!

Wil de belastingdienst weer terug naar de papieren opgave, of kunnen ze gewoon geen werkend programma maken?

userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 18:29 schreef mschol het volgende:

[..]
ahh potentiele zombie PC...
Zombie-PC's worden meestal veroorzaakt door de meest kwetsbare component van een computer-systeem, of het nou Mac, Windows of een UNIX-variant is : de gebruiker zelf. De meeste lekken worden veroorzaakt door het openen van elk mailtje , en het klikken op alle mogelijke links. Einstein haalde al eens aan dat er 2 zaken oneindig waren, het heelal en de menselijke domheid, en hij twijfelde bij het heelal.

Overigens doe ik dit vanaf een 500 MHz P3 met Windows NT SP6a, nog steeds de meest stabiele Windows-versie.

Daarnaast staan er in deze kamer een dozijn Sun Sparc's met Solaris, een paar IBM RS/6000's met AIX, een HP9000/G50 met HP/UX en nog wat SGI's met Irix. O ja, en nog eenvoudiger Intel-bakken tot aan een echte PC (8088, geen harddisk), en nog een Commodore PET2000.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 18:29 schreef mschol het volgende:

[..]

ahh potentiele zombie PC...
en linux is voor +/- 80% v/d windows gebruikers te lastig...
Dan is dat een groot minpunt voor linux en een reden waarom zij niet zo'n groot succes zijn als Microsoft
userIcon
Hm, als ik aangifte moet doen, zal ik het ook wellicht online proberen. Dat lijkt me wel handig.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:33 schreef nummie het volgende:

In noodgevallen kan je altijd een brief sturen met de vraag om uitstel, de reden(en) moeten wel zwaar zijn.
Nee, je kan,mits voor april, gewoon bellen.(zonder reden)
Zelfs voor (ondernemers)winstaangifte hoef je echt geen hele zware reden te hebben.(voor ondernemers moet het wel schriftelijk of via accountant)
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 18:45 schreef funnykat het volgende:

[..]

Dan is dat een groot minpunt voor linux en een reden waarom zij niet zo'n groot succes zijn als Microsoft
Iedereen moet een besturingssysteem leren gebruiken. Met 0 verstand van welk besturingssysteem kan ja beter linux leren.

Het is trouwens niet een reden waarom ze minder populair zijn. Zoek er eens op op google. Voornaamste reden is dat windows standaard meegeleverd wordt bij computers.
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 @ 18:37 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Zombie-PC's worden meestal veroorzaakt door de meest kwetsbare component van een computer-systeem, of het nou Mac, Windows of een UNIX-variant is : de gebruiker zelf. De meeste lekken worden veroorzaakt door het openen van elk mailtje , en het klikken op alle mogelijke links. Einstein haalde al eens aan dat er 2 zaken oneindig waren, het heelal en de menselijke domheid, en hij twijfelde bij het heelal.

Overigens doe ik dit vanaf een 500 MHz P3 met Windows NT SP6a, nog steeds de meest stabiele Windows-versie.

Daarnaast staan er in deze kamer een dozijn Sun Sparc's met Solaris, een paar IBM RS/6000's met AIX, een HP9000/G50 met HP/UX en nog wat SGI's met Irix. O ja, en nog eenvoudiger Intel-bakken tot aan een echte PC (8088, geen harddisk), en nog een Commodore PET2000.
50  van 56 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 07:32 Amsterdam door rovers en inbrekers onveiligste plek44
» 06:03 Politie schiet man dood in Den Haag37
» 05:56 Politie houdt nepmondhygiënist aan3
» 05:55 Giraffe geboren in Gaia Zoo3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden