Studenten krijgen meer lesuren

Onderwijs • Geschreven door Athlon_2o0o op 08-02-2007 @ 05:26
print 
Icoon Onderwijs Universiteiten gaan hun bacheloropleidingen intensiveren. Er komen meer lesuren en docenten zullen een actievere rol krijgen in het begeleiden van studenten. Ook is het mogelijk ambitieuzer onderwijs te gaan volgen. Dat zegt Sijbolt Noorda, de voorzitter van universiteitenvereniging VSNU.

Noorda trekt zich de kritiek aan van protesterende studenten. Twee weken geleden stonden veel studenten aan de poorten van het ministerie van Onderwijs. Zij eisten meer lesuren en deskundige docenten. Het zogenoemde 'nieuwe leren' zou de studenten teveel aan hun eigen lot overlaten. Noorda erkent dat het onderwijs daarin teveel doorgeschoten is. "In alle lijstjes staan opleidingen met relatief veel docenten bovenaan. Daarover zijn studenten het meest tevreden. Dan is er maar één conclusie mogelijk: de docent moet weer intensiever aanwezig zijn".

Het huidige systeem moet volgens hem behouden blijven voor studenten, maar moet flexibeler zijn. Zo wil hij dat ambitieuze studenten bijvoorbeeld een dubbele variant kunnen kiezen of meer studielast kunnen nemen. Daarnaast wil hij dat moeilijker presterende leerlingen extra lesuren kunnen krijgen om de stof beter te kunnen begrijpen. "Nu is het te veel 'one size fits all'. Als we teruggaan naar maatwerk, halen we het beste uit iedereen".



Lees ook:

» 25/05 LAKS registreert honderdduizendste examenklacht9
» 25/05 Basisbeurs voor masterstudenten blijft26
» 22/05 Zijlstra verwacht geen groei studieleningen23
» 22/05 Stroomstoring Hoorn hindert eindexamens10


delen | eKudos nujij

10932 views / 47 reacties
Reacties op dit bericht
47  van 47 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
En al die slimme studenten trekken hun conclusie en vertrekken uit nederland om ergens anders 2x zoveel te verdienen en 50% minder belasting te betalen.
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 05:27 schreef Vampier het volgende:
En al die slimme studenten trekken hun conclusie en vertrekken uit nederland om ergens anders 2x zoveel te verdienen en 50% minder belasting te betalen.
Ja, lekker egotrippend de wereld over
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 06:53 schreef hoosbui-in-juni het volgende:

[..]

Ja, lekker egotrippend de wereld over
nee gewoon niet zo achterlijk om hier te blijven. ik haal hier even m'n bachelor, zuig het systeem maximaal uit en daarna ben ik weg uit dit achterlijke land.
En bedankt he protesterende peopletjes.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 06:58 schreef Sora het volgende:

[..]

nee gewoon niet zo achterlijk om hier te blijven. ik haal hier even m'n bachelor, zuig het systeem maximaal uit en daarna ben ik weg uit dit achterlijke land.
en enkele jaren later kom je met hangende pootjes weer terug, omdat nederland toch wel heel makkelijk is qua regelingen (pensioen etc)
userIcon
euh, als ze dit nu eens eerst invoeren in het MBO? mijn ervaring is dat net die veel meer begeleiding nodig hebben.
op de uni is het inderdaad niet echt goed gesteld met het aantal contacturen, maar daar kunnen de studenten er tenminste mee omgaan
Ik heb 4 jaar op de Fontys Hogeschool gezeten (wat een bagger school!).
Mijn schooldag zag er als volgt uit: Het 2e uur binnen komen in een collegezaal waar ca 60 man zitten, staat er een vent sheets onder de projector te duwen, sheet na sheet zonder iets uit te leggen. Op het eind kon je vragen stellen maar als je bijvoorbeeld vroeg op copy van die sheets zei hij dat je dat maar uit je boek moest halen. Nou, je kon geen inhoudelijke vragen stellen want je wist niet wat de inhoud was, dus die leraar was na ongeveer 30 minuten sheets weer weg.
Dan hadden we meestal 2-3 tussenuren om 'zelf te werken' of 'projecten'.
Dan het 5e uur of zo weer een les van 2 uur en dat was het dan.

Veel leraren die aan het bijklussen/bijscholen/bijverdienen waren en het was vrijwel onmogelijk om ze iets te vragen buiten de lessen om, want dan hadden ze andere projecten.

Ik wil gewoon school waar ik 35 uur naartoe ga om in een klas te zitten en dingen te leren vanaf het begin. Je moet ons onderwijs eens vergelijken met dat van Belgie.
Ik heb meer geleerd van mijn slimme (of domme?) medestudenten die een half jaar over aan het doen waren dan van mijn leraren.

Nou moet ik wel zeggen dat Fontys een heeeel slechte naam heeft dus misschien dat het op andere scholen beter is.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 07:38 schreef Noin het volgende:
Ik heb 4 jaar op de Fontys Hogeschool gezeten (wat een bagger school!).
Mijn schooldag zag er als volgt uit: Het 2e uur binnen komen in een collegezaal waar ca 60 man zitten, staat er een vent sheets onder de projector te duwen, sheet na sheet zonder iets uit te leggen.

.. knip ..
En dan alleen oplezen wat er op de sheets staat.
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 07:38 schreef Noin het volgende:
Ik heb 4 jaar op de Fontys Hogeschool gezeten (wat een bagger school!).
Mijn schooldag zag er als volgt uit: Het 2e uur binnen komen in een collegezaal waar ca 60 man zitten, staat er een vent sheets onder de projector te duwen, sheet na sheet zonder iets uit te leggen. Op het eind kon je vragen stellen maar als je bijvoorbeeld vroeg op copy van die sheets zei hij dat je dat maar uit je boek moest halen. Nou, je kon geen inhoudelijke vragen stellen want je wist niet wat de inhoud was, dus die leraar was na ongeveer 30 minuten sheets weer weg.
Dan hadden we meestal 2-3 tussenuren om 'zelf te werken' of 'projecten'.
Dan het 5e uur of zo weer een les van 2 uur en dat was het dan.

Veel leraren die aan het bijklussen/bijscholen/bijverdienen waren en het was vrijwel onmogelijk om ze iets te vragen buiten de lessen om, want dan hadden ze andere projecten.

Ik wil gewoon school waar ik 35 uur naartoe ga om in een klas te zitten en dingen te leren vanaf het begin. Je moet ons onderwijs eens vergelijken met dat van Belgie.
Ik heb meer geleerd van mijn slimme (of domme?) medestudenten die een half jaar over aan het doen waren dan van mijn leraren.

Nou moet ik wel zeggen dat Fontys een heeeel slechte naam heeft dus misschien dat het op andere scholen beter is.
Nou is het natuurlijk wel zo dat als je het niveau van een HBO haalt, ze verwachten dat je ook wel zelf wat kunt doen en zelf wat verantwoordelijkheid kunt nemen. Daarom zou ik bij de universiteit nooit 40 of 35 uur college gehad willen hebben waarbij je alles maar neer moest pennen.
Wij kregen erg veel practicum bij onze beta-opleiding en daarnaast moest ik nog zelfstudie doen e.d.
Bovendien is nu na mijn afstuderen gebleken dat ik bijna alle letterlijke kennis niet meer nodig heb. Het gaat erom dat ik weet welke technieken wat doen, hoe ze werken en waarom ze zo werken en de inzichten in de processen. Als je feitenkennis nodig hebt, zoek je dat op in artikelen.

Ik kan me ook vinden in een aantal eerdere posts. Ik ben inmiddels uit Nederland vertrokken naar een buitenlandse faculteit die een niveau heeft dat je in Nederland praktisch niet kunt vinden in mijn specialisatie. Of ik daarna terug kom, dat weet ik niet. Ik weet alleen wel dat ik hierdoor een veel hoger niveau kan halen dan je in Nederland überhaupt kunt halen.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 07:27 schreef guuswhatever het volgende:
En bedankt he protesterende peopletjes.
Dat is de mentaliteit

Ben blij dat ze eindelijk tot de ontdekking komen, een béta studie vergt veel meer inzet terwijl andere studenten 2 dagen vrij hebben per week, maar dat telt ook als universitaire graad
userIcon
Komt door al die lutsers met hun alpha studies, ga een technische studie doen en klaag niet. Ik heb het druk genoeg met Biomedische Technologie.
Juist. Dus waarom zou nog beta worden in dit land? Je doet er beter aan recht of economie te studeren. Dan heb je een heel simpel studentenleventje en je kunt later veel geld verdienen door anderen (mensen die daadwerkelijk zinvol uitvoerend werk doen) te frusteren. Inkoppertje toch?
Ik zal mijn kinderen niet aanraden een beta studie te doen. Jammer, want de techniek is een fantastisch iets. Maar goed, dat importeren we later wel uit china.
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 05:27 schreef Vampier het volgende:
En al die slimme studenten trekken hun conclusie en vertrekken uit nederland om ergens anders 2x zoveel te verdienen en 50% minder belasting te betalen.
Als je de salarissen van leraren terugbrengt naar een reeel niveau is er wel geld voor meer docenten.
Zal eens tijd worden. Ik ken een aantal mensen die studeren en die stappen in de 7 dagen geloof ik 5, en komen er nog mee weg ook omdat ze zo verschrikkelijk weinig hoeven te doen op school.
Studeren.. wat een luizenleventje heb je dan zeg. Ik wou dat ik wat beter m'n best had gedaan op school, dan had ik nu nog in m'n bed gelegen.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 08:34 schreef GroteKahn het volgende:

[..]

Als je de salarissen van leraren terugbrengt naar een reeel niveau is er wel geld voor meer docenten.
probleem is dat er dan nog minder mensen les willen gaan geven
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 08:37 schreef Morthill het volgende:

[..]

probleem is dat er dan nog minder mensen les willen gaan geven
Ik denk dat dat wel meevalt. Er zijn ook weinig mensen die vakkenvuller willen worden in een supermarkt. Toch zijn er nog steeds vakkenvullers en zij verdienen geen modaal salaris.

Ik denk dus dat er juist gekeken moet worden naar methoden om efficienter les te geven. Meer stof, minder docenten.
userIcon
Goed nieuws! Nou maar hopen dat het onderwijs verbeterd... Alleen jammer dat ze dit leersysteem houden, ik heb een hekel aan dit "nieuwe leren"...
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 08:40 schreef GroteKahn het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wel meevalt. Er zijn ook weinig mensen die vakkenvuller willen worden in een supermarkt. Toch zijn er nog steeds vakkenvullers en zij verdienen geen modaal salaris.

Ik denk dus dat er juist gekeken moet worden naar methoden om efficienter les te geven. Meer stof, minder docenten.
Ja, maar dat zijn vooral pubers die een leuk centje willen verdienen, dacht ik zo.

OT: Tsja, iedereen is anders in zijn/haar manier van leren, sommigen hebben aan een boek genoeg, anderen kunnen niet zonder een docent en weer anderen moeten die twee dingen combineren..
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 08:59 schreef waht het volgende:
OT: Tsja, iedereen is anders in zijn/haar manier van leren, sommigen hebben aan een boek genoeg, anderen kunnen niet zonder een docent en weer anderen moeten die twee dingen combineren..
Ik zou het heel erg waarderen als we de stof op dvd zouden krijgen.
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 08:59 schreef waht het volgende:

[..]

Ja, maar dat zijn vooral pubers die een leuk centje willen verdienen, dacht ik zo.

OT: Tsja, iedereen is anders in zijn/haar manier van leren, sommigen hebben aan een boek genoeg, anderen kunnen niet zonder een docent en weer anderen moeten die twee dingen combineren..
Leraren zijn vaak ook studenten die een leuk centje willen verdienen.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 05:27 schreef Vampier het volgende:
En al die slimme studenten trekken hun conclusie en vertrekken uit nederland om ergens anders 2x zoveel te verdienen en 50% minder belasting te betalen.
Ach het is maar waar je voor kiest, ik vind Nederland wel een mooi land..
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 08:02 schreef didx het volgende:

[..]

Ik kan me ook vinden in een aantal eerdere posts. Ik ben inmiddels uit Nederland vertrokken naar een buitenlandse faculteit die een niveau heeft dat je in Nederland praktisch niet kunt vinden in mijn specialisatie. Of ik daarna terug kom, dat weet ik niet. Ik weet alleen wel dat ik hierdoor een veel hoger niveau kan halen dan je in Nederland überhaupt kunt halen.
Voor een klein land als Nederland is het ook onmogelijk om in elke tak van wetenschap een hoog niveau aan te bieden. Nog steeds staat beta-wetenschap op een hoog niveau in Nederland en ik hoop van harte dat dat zo blijft.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 06:58 schreef Sora het volgende:

[..]

nee gewoon niet zo achterlijk om hier te blijven. ik haal hier even m'n bachelor, zuig het systeem maximaal uit en daarna ben ik weg uit dit achterlijke land.
Fijne consequente instelling, waardeloze lul die je bent .
jezus, soms trek ik het voor mijn studie niet eens (geeneenskunde groningen, 3) en dat moet nog intensiever..... Ik heb inderdaad niet veel contacturen maar de stof is genoeg (en nee, zo dom ben ik nu ook weer niet hehe)
Maakt mij niet uit, ben toch net klaar
Hier ben ik het heel erg mee eens. Ik heb maar 8 uur per week, dat slaat nergens op.
userIcon
eindelijk, heb namelijk nog geen 9 uur in de week les, maar moet wel bijna 1600 aan schoolgeld betalen elk jaar
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 09:12 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Voor een klein land als Nederland is het ook onmogelijk om in elke tak van wetenschap een hoog niveau aan te bieden. Nog steeds staat beta-wetenschap op een hoog niveau in Nederland en ik hoop van harte dat dat zo blijft.
Het is precies de beta-wetenschap waarvoor ik gevlucht ben...
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 07:32 schreef mschol het volgende:

[..]

en enkele jaren later kom je met hangende pootjes weer terug, omdat nederland toch wel heel makkelijk is qua regelingen (pensioen etc)
op dat moment heb je al pensioenbreuk en ben je gedwongen om extra te betalen. daarnaast denk je toch niet werkelijk dat wanneer jij aan je pensioen toe bent die regeling nog bestaat of wel?
k wil niet meer lesuren.. lessen van vakbekwame leraren is al genoeg
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 09:49 schreef didx het volgende:

[..]

Het is precies de beta-wetenschap waarvoor ik gevlucht ben...
"gevlucht" zelfs? Waar heb je dan nu het voor jou geschikte hoge niveau gevonden? Ik heb zelf ook NL verlaten om een PhD (wiskunde) te doen maar dat had niets met het niveau in NL te maken. .
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 08:36 schreef Gimbooze het volgende:
Studeren.. wat een luizenleventje heb je dan zeg. Ik wou dat ik wat beter m'n best had gedaan op school, dan had ik nu nog in m'n bed gelegen.


Studeren ze theaterwetenschappen of een of andere vorm van sociale wetenschappen ofzo? In mijn omgeving zie ik juist dat de studenten juist echt heel erg druk zijn, om er dan vaak nog met een zesje vanaf te komen...
Joepie nog meer...
kom op, van academici wordt toch juist verwacht dat ze capabel genoeg te zijn om na college's de nodige zelfstudie uit te voeren. Op deze manier wordt het een veredelde HBO cursus
userIcon
Nu het HBO nog, zit nu alweer een dag lang uit me neus te vreten
YEP en nu het MBO ook graag , ik zit de hele dag in de coffeeshop stoned te worden
vrouw egeltje1985 (Spellingcontroleur) 08-02-2007 @ 10:59 fotoboek no homepage
userIcon
Ik heb nu 10 uur college per week en dan doe ik nog een vak extra. Inderdaad moet ik thuis ook nog heel veel doen, maar ik vind de verhouding college-thuis toch wat mank lopen...
Ik doe zelf ook een bèta-opleiding 'Industrieel Ontwerpen' (overigens heel leuk ) op de UTwente en mede omdat het een relatief jonge studie is hier, zijn er nog veel uren college en werkcollege waarbij aanwezigheid verplicht is. Inmiddels is het al minder druk dan tijdens de eerste helft van mijn jaar (ik ben eerstejaars), toen waren er dagen dat ik van half 9 tot half 6 op de universiteit was, en soms een dag met 'slechts' een halve dag colleges, nauwelijks vrijheid dus, omdat er in die vrije tijd aan tijdrovende projecten gewerkt moet worden.

Ik kan dus niet klagen over de schoolse mentaliteit en de vele uren dat je (onder begeleiding en uitleg) aan het werk kunt, makkelijk contact op kunt nemen met docenten en er altijd een plek in het gebouw is waar je medestudenten tegenkomt.
Hoor ik dan verhalen van bestuurskunde, (techn.) bedrijfskunde hier in Enschede, of de studies als rechten, psychologie en al die andere non-wetenschappelijke meuk, waarbij studenten vaak enkele dagen 'colleges' hebben en tussendoor maar zelfstudie moeten uitvoeren. Bovendien hebben ze dan nog eens 2 extra weken kerstvakantie, enz. Daar wordt je in het begin blij van, maar als je merkt dat het gewoon veel te vrij is, ga je er wel van balen. Voor dat soort studies is men dus in actie gekomen. Met de bèta-mensen zit het wel goed
Mensen die moeite hebben met de stof horen gewoon niet thuis op die opleiding maar 1tje lager. Maar ja, de overheid wil dat 50% van de bevolking over een paar jaar minimaal HBO opleiding heeft.
userIcon
En HBO' ers dan?
Als ik 50 uur les in één blok heb is het veel.
Niet dat ik meer lessen nodig ben om m'n opdrachten te halen, stelt sowieso niks voor.
heb zelf ook even HBO gedaan, meer les is zeker niet nodig. naar mijn mening is HBO voor dommerdjes dus het streven naar de 50% lijkt mij niet onhaalbaar met de nu aangeboden lesuren.
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 09:55 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

"gevlucht" zelfs? Waar heb je dan nu het voor jou geschikte hoge niveau gevonden? Ik heb zelf ook NL verlaten om een PhD (wiskunde) te doen maar dat had niets met het niveau in NL te maken. .
Ik zit niet in de crème de la crème op mondiaal gebied, maar ik zit in Straatsburg. Hier hebben ze de sterkste scheikundige faculteit van Frankrijk met een gemiddelde publicatie impact van 14; op de afdeling in Utrecht die hieraan 'gelieerd' is, lag dat op 3.5.
Bovendien zit ik nu bij een professor die internationaal erg veel contacten heeft e.d, wat alleen maar in mijn voordeel kan werken.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 13:42 schreef hanson1985 het volgende:
heb zelf ook even HBO gedaan, meer les is zeker niet nodig. naar mijn mening is HBO voor dommerdjes.
Woah jij durft
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 07:38 schreef Noin het volgende:

staat er een vent sheets onder de projector te duwen, sheet na sheet zonder iets uit te leggen. Op het eind kon je vragen stellen maar als je bijvoorbeeld vroeg op copy van die sheets zei hij dat je dat maar uit je boek moest halen. Nou, je kon geen inhoudelijke vragen stellen want je wist niet wat de inhoud was, dus die leraar was na ongeveer 30 minuten sheets weer weg.
Dan hadden we meestal 2-3 tussenuren om 'zelf te werken' of 'projecten'.
Dan het 5e uur of zo weer een les van 2 uur en dat was het dan.

Veel leraren die aan het bijklussen/bijscholen/bijverdienen waren en het was vrijwel onmogelijk om ze iets te vragen buiten de lessen om, want dan hadden ze andere projecten.
Zelfde op mijn opleiding. Het weinige les dat ik heb bestaat meestal uit twee dingen.
Of er staat een "leraar" voor de klas die sheets op leest. Dezelfde sheets staan ook op de website vd school dus de les heeft erg weinig zin.
Of je kan met je opdrachten bezig gaan en de leraar is dan beschikbaar voor vragen. Tenminste als ie er is meestal gaan ze wel eerder weg.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 @ 14:06 schreef didx het volgende:
Hier hebben ze de sterkste scheikundige faculteit van Frankrijk met een gemiddelde publicatie impact van 14; op de afdeling in Utrecht die hieraan 'gelieerd' is, lag dat op 3.5.
Dat jouw professor meer achter zijn schrijftafel zit betekend niet dat hij beter les geeft maar verstand van zaken heeft en tijd over om er over te publiceren.
47  van 47 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 LAKS registreert honderdduizendste examenklacht9
» 25/05 Basisbeurs voor masterstudenten blijft26
» 22/05 Zijlstra verwacht geen groei studieleningen23
» 22/05 Stroomstoring Hoorn hindert eindexamens10


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden