Bos denkt na over ministerschap

Politiek • Geschreven door ANP op 30-01-2007 @ 18:51
print 
PolitiekPvdA-leider Wouter Bos denkt erover na om minister te worden. Hij zei dat dinsdag in reactie op een pleidooi van het PvdA-bestuur om tot het kabinet toe te treden. Ook de meerderheid van de PvdA-fractie ziet Bos het liefst in het nieuwe kabinet.

Bos zei tot dusver steeds dat de politiek leider van de PvdA in de Tweede Kamer thuishoort. Maar partijvoorzitter Michiel van Hulten vindt dat de PvdA met haar politiek leider in het kabinet laat zien vertrouwen te hebben in het regeerakkoord en het nieuwe kabinet.

Bovendien draagt volgens het PvdA-bestuur een ministerspost van Bos bij aan de stabiliteit van het kabinet. Het is volgens Van Hulten ook in het belang van de PvdA als Bos minister wordt.

Bos noemde de argumenten van het partijbestuur ''heel interessant'' en zal die goed tot zich laten doordringen. Ingewijden in de PvdA houden er al enkele weken rekening mee dat Bos in het nieuwe kabinet stapt. Waarschijnlijk kiest hij voor het departement van Financiën, waar hij tijdens Paars II staatssecretaris was. Ook wordt hij dan vicepremier.

Invulling
De PvdA-fractie praatte dinsdag over de invulling van de ministersposten. Van Hulten adviseerde de Kamerleden lef te tonen door te kiezen voor jonge, nieuwe mensen en niet per se voor gevestigde namen. ''We moeten niet enkel ministers hebben wegens hun dienstjaren.''

Het partijbestuur vindt dat de helft van de sociaaldemocratische bewindslieden uit vrouwen moet bestaan. Bos zou er bij CDA en ChristenUnie op moeten aandringen daar ook voor te kiezen.

Regeerakkoord
Het regeerakkoord kan naar verwachting vrijdag of maandag aan de fracties worden voorgelegd. Volgens ingewijden zijn de onderhandelaars elkaar inmiddels dicht genaderd op de twee meest heikele punten: de hypotheekrenteaftrek en de AOW. De renteaftrek blijft waarschijnlijk de komende vier jaar overeind, zoals het CDA wil. De financiering van de AOW zou zo worden gewijzigd dat rijkere ouderen gaan meebetalen aan de oudedagsvoorziening. Hiermee wordt een wens van PvdA en ChristenUnie ingwilligd.

De PvdA overweegt een partijcongres dat voor 10 februari gepland staat uit te stellen. De achterban kan zich dan tegelijk uitspreken over de inhoud van het regeerakkoord en over de kandidaat-bewindslieden.

De onderhandelaars praten woensdag in het Catshuis verder onder leiding van informateur Herman Wijffels. Die heeft dinsdag de koningin ingelicht over de voortgang van de formatie.



'Argumenten heel interessant'

Bron: ANP


Lees ook:

» 03:15 SP-raadslid weg om Voedselbank-donatie42
» 05/02 PVV: Boerkadrager altijd beboeten202
» 04/02 'Gemor binnen GL over koers partij'17
» 03/02 Pechtold interviewt PVV-stemmers voor boek129


delen | eKudos nujij

10053 views / 101 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 101 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
Hij blijft het doen he...de ene keer het ene zeggen en de andere keer weer een totaal ander standpunt innemen.
Hij had nog zo gezegd dat ie geen ministerspost zou aannemen..
userIcon
Wel of niet? Ja of nee? Eerst nee en dan weer ja?
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:53 schreef santax het volgende:
Hij maakt het zichzelf ook niet makkelijk met steeds toe te geven aan zijn imago...
Klopt. Na de uitslag van de verkiezingen vraag ik het me nog vaak af: WAAROM, WÁÁÁROOOM???
Goh, betaald dat zo veel meer dan?
userIcon
Nadenken is niet genoeg.
userIcon
Bos, PvdA, Minister van Financiën
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:53 schreef santax het volgende:
Hij maakt het zichzelf ook niet makkelijk met steeds toe te geven aan zijn imago...

Hij kan ook de wens van een hele partij negeren natuurlijk....
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:58 schreef SadKingBilly het volgende:
Zijn er hier op de FP kneuzen aanwezig die op deze draaikont gestemd hebben? GA JE SCHAMEN!

Wat een zielige vertoning is het toch, die vent. Eerst dat geblaat dat "zwarte" en "witte" scholen niet kunnen (maar wel zijn kinderen van hun school afhalen en op een witte school plaatsen), vervolgens dat geleur met minderheden en de islam en nu eerst schijnheilig mekkeren en dan alsnog toegeven aan zijn ego.

Geen wonder dat de islam Nederland gaat overnemen. Ruggegraatloze stumpers in dit land
En maar op de Christenen en hun cultuur zeiken...
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:58 schreef Longmen het volgende:

[..]


Hij kan ook de wens van een hele partij negeren natuurlijk....
Het kan prima hoor. Verdonk doet niets anders
draaikontje Bos had eerder aangegeven geen minister onder
Balktenende te willen zijn.
maar zie daar,
ook nu weer loze prietpraat van die plucheklevers....
draaikont bos
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:58 schreef SadKingBilly het volgende:
Geen wonder dat de islam Nederland gaat overnemen. Ruggegraatloze stumpers in dit land
Goh, jij hebt de frontpage van de Telegraaf vandaag gelezen
userIcon
:S dit was echt zo erg te verwachten.

er hangt zo'n windzak op de van brienenoordbrug, die veranderd niet eens zovaak van richting als bos....
Wat beschuldigden de heren politici zich elkaar van tijdens de verkiezingsperiode? KONTENDRAAIERS? Hoe vaak heeft Bos niet geroepen dat ie geen minister wou worden?

Hieruit blijkt maar weer eens dat politici nooit doen wat ze beloven (doet me trouwens ook denken aan Emile Ratelband enige tijd geleden: die zou gaan emigreren als ie niet gekozen zou worden bij de vorige verkiezingen ofzo en die woont nu nog steeds hier in Nederland?)

M.a.w. politici zijn gewoonweg niet te vertrouwen. Waar ze vandaag principieel tegen zijn dat wordt bij wijze van spreken de volgende dag doorgevoerd.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:56 schreef dubidub het volgende:
Bos, PvdA, Minister van Financiën
Hij heeft, ná Zalm, de meeste ervaring op dit gebied.

En hij zal zich toch moeten houden aan de koers waar voor gekozen is door de 3 partijen samen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het kan prima hoor. Verdonk doet niets anders
Oh ja inderdaad, vreemd die krijgt wel alle credits...
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:03 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
Hoe vaak heeft Bos niet geroepen dat ie geen minister wou worden?
Om exact te zijn: NOOIT

Hij heeft alleen keer op keer gezegd dat hij vindt dat de politiek leider van het PvdA in de Tweede Kamer thuishoort.

Maar dat hij dat vindt wil niet zeggen dat zijn partij daar achter stond. En dat blijkt nu.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hij heeft, ná Zalm, de meeste ervaring op dit gebied.

En hij zal zich toch moeten houden aan de koers waar voor gekozen is door de 3 partijen samen.
En beste VVD fokkertjes: Zalm is zeer content met Bos als financiële man, ze bijten niet PvdA ers.
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Om exact te zijn: NOOIT

Hij heeft alleen keer op keer gezegd dat hij vindt dat de politiek leider van het PvdA in de Tweede Kamer thuishoort.

Maar dat hij dat vindt wil niet zeggen dat zijn partij daar achter stond. En dat blijkt nu.
sukkel...

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=bos+geen+minister+onder+balkenende&meta=
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:58 schreef SadKingBilly het volgende:
Zijn er hier op de FP kneuzen aanwezig die op deze draaikont gestemd hebben? GA JE SCHAMEN!

Wat een zielige vertoning is het toch, die vent. Eerst dat geblaat dat "zwarte" en "witte" scholen niet kunnen (maar wel zijn kinderen van hun school afhalen en op een witte school plaatsen), vervolgens dat geleur met minderheden en de islam en nu eerst schijnheilig mekkeren en dan alsnog toegeven aan zijn ego.

Geen wonder dat de islam Nederland gaat overnemen. Ruggegraatloze stumpers in dit land
Hij zei dat hij VOND dat de pvda-leider in de 2e kamer hoort. Michiel van Hulten (voorzitter Pvda) heeft gezegd dat hij VINDT dat het beter is dat Bos WEL plaats neemt in het kabinet (en terecht) en daar is Bos nou aan het over nadenken. Zo klinkt het een stuk minder erg he
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:05 schreef SadKingBilly het volgende:

[..]

Mankeer jij iets aan je ogen of heb je gewoon lange tenen? Staat gewoon op de FP, vijf centimeter onder dit bericht. Bovendien is de telegraaf niet echt mijn niveau.
Nee, ik begrijp nu inderdaad dat de Telegraaf te hoog gegrepen is voor je.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:01 schreef MicMan het volgende:
draaikont bos
dat heet politiek
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Om exact te zijn: NOOIT

Hij heeft alleen keer op keer gezegd dat hij vindt dat de politiek leider van het PvdA in de Tweede Kamer thuishoort.

Maar dat hij dat vindt wil niet zeggen dat zijn partij daar achter stond. En dat blijkt nu.
tuurlijk wel hij heeft altijd gezegd onder balkenende geen minister te willen zijn/worden
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Om exact te zijn: NOOIT

Hij heeft alleen keer op keer gezegd dat hij vindt dat de politiek leider van het PvdA in de Tweede Kamer thuishoort.

Maar dat hij dat vindt wil niet zeggen dat zijn partij daar achter stond. En dat blijkt nu.
Bos geen minister onder Balkenende
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:08 schreef niko-o-niko het volgende:

[..]

sukkel...

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=bos+geen+minister+onder+balkenende&meta=
Dat je wat vindt op Google betekent niet dat je beet hebt. Dat blijkt maar weer.

Dat is wat de journalisten er van gemaakt hebben. Interpretatie en journalistieke vrijheid.

Wat hij wél zei was:
quote:
Tijdens de verkiezingscampagne vertelde de PvdA-leider zijn kiezers in ondubbelzinnige bewoordingen dat hij geen vice-premier onder Balkenende zou worden. “Ik vind dat politieke leider van de PvdA premier hoort te zijn”, zei hij in het Radio 1 Lijsttrekkersdebat. “En als dat niet lukt, fractievoorzitter in de Tweede Kamer.” Gisteren zei hij over deze uitspraak dat hij het nog altijd “een helder uitgangspunt” vond, maar dat het er tijdens de formatie “nog niet over was gesproken”.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:09 schreef fokME2 het volgende:

[..]

Bos geen minister onder Balkenende
Zie mijn reactie hierboven...

edit: en nee, ik heb geen PvdA gestemd maar de 2e van de SP. De afkorting van de PvdA past allang niet meer bij de inhoud van de partij.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:58 schreef Longmen het volgende:

[..]


Hij kan ook de wens van een hele partij negeren natuurlijk....
Volgens mij wil Bos dolgraag minister van financien worden en heeft hij zijn fractie gevraagd om dit standpunt naar buiten te brengen.

Misschien ook wel zo slim, straks begint zelfs de PvdA-achterban zijn draaikonterij door te krijgen.
Jammer weer geen beperkingen op de HRA terwijl dit juist veel harder nodig is dan de paar centen die bij die ouwe te halen valllen.
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:55 schreef rutger05 het volgende:
Wel of niet? Ja of nee? Eerst nee en dan weer ja?
Hij heeft nooit gezegd geen ministerpost te willen vervullen. Hij heeft zijn voorkeur uitgesproken voor het fractieleiderschap, maar dat betekent niet dat iemand daar met handen en voeten aan gebonden is. Steeds maar weer wijzen op het "draaikonten" van Bos begint een beetje vervelend te worden. Bovendien getuigd het van een tikkeltje kinderachtig gedrag. Het gaat hier om serieuze zaken, waar gewoon netjes een overweging wordt gemaakt, in plaats van vannuit onderbuikgevoelens direct in te gaan op alles.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:17 schreef Slapshot het volgende:

[..]

Volgens mij wil Bos dolgraag minister van financien worden en heeft hij zijn fractie gevraagd om dit standpunt naar buiten te brengen.

Misschien ook wel zo slim, straks begint zelfs de PvdA-achterban zijn draaikonterij door te krijgen.
Je kan zeggen wat er volgens jou aan de hand is.
Maar je kan het niet hard maken.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:17 schreef doemaardrie het volgende:
Jammer weer geen beperkingen op de HRA terwijl dit juist veel harder nodig is dan de paar centen die bij die ouwe te halen valllen.
Breekpunt, bla bla bla
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:53 schreef santax het volgende:
Hij maakt het zichzelf ook niet makkelijk met steeds toe te geven aan zijn imago...
Hij zegt zelf dat ie vindt dat hij in de kamer moet gaan zitten. Op wat voor manier geeft ie dan toe aan zijn imago?
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:08 schreef StyxFlow het volgende:

[..]

Hij zei dat hij VOND dat de pvda-leider in de 2e kamer hoort. Michiel van Hulten (voorzitter Pvda) heeft gezegd dat hij VINDT dat het beter is dat Bos WEL plaats neemt in het kabinet (en terecht) en daar is Bos nou aan het over nadenken. Zo klinkt het een stuk minder erg he
Whehehe dat zijn nuances die het brein van de gemiddelde telegraaflezer niet kan bevatten.
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Breekpunt, bla bla bla
Voor Balkenende jah.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan zeggen wat er volgens jou aan de hand is.
Maar je kan het niet hard maken.
Je hebt gelijk, ik kan het niet hard maken. Wil daar niet eens de moeite voor doen ook.

Het zal me in ieder geval niets verbazen, heb nog wel vreemdere dingen in het Haagse meegemaakt waarvan je denkt:
userIcon
Zo'n twijfelaar hoeft van mij géén minister te worden
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:58 schreef SadKingBilly het volgende:
Zijn er hier op de FP kneuzen aanwezig die op deze draaikont gestemd hebben? GA JE SCHAMEN!

Geen wonder dat de islam Nederland gaat overnemen. Ruggegraatloze stumpers in dit land
Ik heb niet op hem gestemd hoor, maar jouw post is wel erg triest. Hij geeft toe aan zijn partij. Veel prominente PvdA'ers vinden dat hij wel een minister moet worden. Dat heet aanpassing. Elke politicus die dat niet doet is zeer koppig, en er valt compleet niet mee samen te werken.
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:20 schreef doemaardrie het volgende:

[..]

Whehehe dat zijn nuances die het brein van de gemiddelde telegraaflezer niet kan bevatten.
Ja, inderdaad. Het valt me op hoeveel mensen hier reageren alsof Bos al besloten heeft. Wat Bos doet is de voors en tegens tegen elkaar afwegen, als gevolg van dat het partijbestuur met nieuwe inzichten is gekomen, waarom Bos wel plaats moet nemen in het kabinet.
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:58 schreef SadKingBilly het volgende:
Zijn er hier op de FP kneuzen aanwezig die op deze draaikont gestemd hebben? GA JE SCHAMEN!
Waar bemoei jij je mee?
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:23 schreef Slapshot het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, ik kan het niet hard maken. Wil daar niet eens de moeite voor doen ook.
Waarom geef je je mening als je die niet eens kunt of wilt onderbouwen?
Echt geniaal trouwens, dat iedereen op de FP het superslecht van hem vond dat hij geen minister wilde worden, omdat hij geen verantwoordelijkheid toonde en blablabla. Nu overweegt hij het, en nu wordt hij afgezeken omdat hij een draaikont is (zulks een FoK! cliché).

Achja, het maakt niet uit wat hij doet. Op FOK! wordt hij toch afgezeken. Het is namelijk heel stoer om net een te doen alsof je een mening hebt, en gewoon stom met de kudde meeblaat! Dat heeft bovendien als voordeel dat iedereen het met je eens is, en je nooit lastige vragen die je anders toch niet had kunnen beantwoorden voor de voeten krijgt geworpen
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:17 schreef danndy het volgende:

[..]

Hij heeft nooit gezegd geen ministerpost te willen vervullen. Hij heeft zijn voorkeur uitgesproken voor het fractieleiderschap, maar dat betekent niet dat iemand daar met handen en voeten aan gebonden is. Steeds maar weer wijzen op het "draaikonten" van Bos begint een beetje vervelend te worden. Bovendien getuigd het van een tikkeltje kinderachtig gedrag. Het gaat hier om serieuze zaken, waar gewoon netjes een overweging wordt gemaakt, in plaats van vannuit onderbuikgevoelens direct in te gaan op alles.
helemaal mee eens
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waarom geef je je mening als je die niet eens kunt of wilt onderbouwen?
Jij wilt voor elke mening in dit land een onderbouwing?

Je zou een goeie wezen voor het pluche.

userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:30 schreef Asmodean het volgende:
Echt geniaal trouwens, dat iedereen op de FP het superslecht van hem vond dat hij geen minister wilde worden, omdat hij geen verantwoordelijkheid toonde en blablabla. Nu overweegt hij het, en nu wordt hij afgezeken omdat hij een draaikont is (zulks een FoK! cliché).

Achja, het maakt niet uit wat hij doet. Op FOK! wordt hij toch afgezeken. Het is namelijk heel stoer om net een te doen alsof je een mening hebt, en gewoon stom met de kudde meeblaat! Dat heeft bovendien als voordeel dat iedereen het met je eens is, en je nooit lastige vragen die je anders toch niet had kunnen beantwoorden voor de voeten krijgt geworpen

Men kijkt niet naar de inhoud en de impact van het nieuws, enkel naar de persoon...
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:44 schreef Slapshot het volgende:

[..]

Jij wilt voor elke mening in dit land een onderbouwing?

Je zou een goeie wezen voor het pluche.

Ik hoef van jou niet voor elke mening een onderbouwing.

Het zou alleen voor jezelf mischien heel fijn zijn als je wist waarom jejezelf een mening hebt gevormd over een onderwerp.
Anders heeft een mening weinig waarde, met name in een discussie.

Op het moment dat ik over je mening in discussie wil kan je niet eens aangeven waarom het je mening is, laat staan dat je mening kan verdedigen.

Ik beweer niet dat het een noodzaak is dat je je mening kunt verdedigen. Maar het geeft wel meer waarde aan een mening als deze goed onderbouwd is.

Zie je dat ik goed mijn best doe om mijn mening over jouw meningloosheid te onderbouwen?
50  van 101 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 03:15 SP-raadslid weg om Voedselbank-donatie42
» 05/02 PVV: Boerkadrager altijd beboeten202
» 04/02 'Gemor binnen GL over koers partij'17
» 03/02 Pechtold interviewt PVV-stemmers voor boek129


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden